آغاز واریز عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران +جزئیات

ادامه قطع رمز ایستا در بانک های کشور، تاثیر کرونا بر کاهش ارزش هر انس نقره، آماده باش پایگاه مراقبت بهداشت مرزی فرودگاه اصفهان، واریز عیدی بازنشستگان و مستمری‌بگیران، توقف پرواز های رفت و برگشت چین در فرودگاه امام و تغییر شیوه پیش فروش خودرو، عناوین مهم ترین اخبار اقتصادی هفته گذشته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هیئت وزیران به دستگاه‌های اجرایی، نیروهای مسلح، نیروی انتظامی و قوه قضائیه و سایر دستگاه‌های اجرایی مشمول قوانین خاص اجازه داد به کارمندان خود (اعم از رسمی، ثابت، پیمانی، خرید خدمت، قراردادی و موقت) و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و تحقیقاتی و قضات که به‌طور تمام وقت اشتغال به کار دارند، مبلغ ثابت ۱۲ میلیون ریال به نسبت مدت خدمت تمام وقت در سال ۱۳۹۸ به عنوان پاداش آخر سال (عیدی) در بهمن ماه سال جاری از محل بودجه مصوب دستگاه‌های اجرایی پرداخت کنند.

بر اساس مصوبه مذکور هیئت دولت پرداخت پاداش آخر سال (عیدی) به کارکنان خرید خدمت، قراردادی و موقت به نسبت خدمات تمام وقت آنان در سال ۱۳۹۸ بوده و در هر حال میزان عیدی این‌گونه افراد از ۵۰ درصد رقم مذکور کمتر نخواهد بود.

علاوه بر این، میزان پرداخت پاداش آخر سال (عیدی) بازنشستگان، مستمری بگیران، حقوق وظیفه از کارافتادگی، حقوق وظیفه وراث مستخدمین متوفای مشمول صندوق‌های بازنشستگی کشوری، سارمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح و سایر صندوق‌های بازنشستگی و نیز شهدا و جانبازان از کار افتاده کلی نیز به مبلغ ثابت ۱۲ میلیون ریال حسب مورد از محل بودجه مصوب صندوق بازنشستگی یا دستگاه اجرایی ذیربط قابل پرداخت است.

لازم به ذکر است خدمت نیمه وقت بانوان از لحاظ اجرای این تصویب‌نامه، تمام وقت محسوب می‌شود و معلمان حق‌التدریس نیز نسبت به ساعات تدریس مشمول این تصویب‌نامه خواهند بود.

شرکت‌های دولتی موظفند از پرداخت هر نوع مبلغی تحت عنوان عیدی یا عناوین مشابه علاوه بر مبلغ مذکور به مدیران و اعضای هیأت مدیره خودداری کنند و سازمان حسابرسی یا حسابرسان قانونی شرکت‌ها نیز مکلف هستند نظارت لازم در این خصوص را اعمال کنند.

رئیس کانون بازنشستگان و کارگران تأمین اجتماعی در همین ارتباط اعلام کرده است که پرداخت عیدی بازنشستگان تأمین اجتماعی از نیمه بهمن ماه آغاز شده و بر اساس حروف الفبا انجام می‌شود.

وی افزود: مبلغ عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است که به تصویب دولت رسیده و اعتبار آن تأمین و دستورالعمل پرداخت آن ابلاغ شده است.

بیات اضافه کرد: پنج هزار میلیارد تومان بابت بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت شده که سه هزار میلیارد تومان آن به وزارت بهداشت بابت معوقات بیمه‌ای داده شده و مابقی نیز برای پرداخت عیدی بازنشستگان هزینه می‌شود.

دیگر اخبار مهم اقتصادی هفته گذشته را در ادامه می‌خوانید:

**دبیر جامعه تور گردانان ایران گفت: فضای این روزهای صنعت گردشگری که بحرانی توصیف می‌شود، موقتی خواهد بود و در این شرایط، بیش از هر زمان دیگری این صنعت نیازمند حمایت دولت برای مقابله با هجمه‌های شکل‌گرفته در عرصه جهانی است.

**رئیس کل بانک مرکزی از عملیاتی شدن "طرح گام" با مشارکت اولیه چهار بانک بزرگ کشور و با هدف تأمین نیاز نقدینگی بخش تولید بدون آثار تورمی خبر داد.

**اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوئیس گفت: هفته گذشته عملیاتی در راستای کانال تجاری ایران و سوئیس انجام‌شده که ارزش آن حدود دو میلیون و ۶۰۰ هزار یورو برای ارسال داروهای پیوند اعضای بدن و داروهای سرطان بوده است.

**رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و اتریش گفت: هزینه استخراج هر بشکه نفت ایران به ۱۲ دلار رسیده و اگر روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت بفروشیم تنها شش میلیون دلار درآمد نفتی خواهیم داشت.

** سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: صبح امروز هواپیمایی ماهان برای بازگرداندن دانشجویان ایرانی پروازی را به چین فرستاد.

رضا جعفر زاده اظهار کرد: صبح امروز شرکت هواپیمایی ماهان برای بازگردان ۷۰ تن از دانشجویان ایرانی ساکن ووهان چین،، یک فروند هواپیما به این کشور فرستاد.

وی افزود: تعدادی از پزشکان عفونی و تیم عملیات ویژه اورژانس در این پرواز حضور دارند و قرار است دانشجویان ایرانی ساکن ووهان با این پرواز به کشور بازگردند که پس از بازگشت، مدت ۱۴ روز در قرنطینه خواهند بود.

به گفته جعفر زاده زمان بازگشت این پرواز تعیین نشده است.

**نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: بیمه‌ها ظرفیت و کارایی کافی برای رساندن سوبسید دارو به بیماران نیازمند را ندارند، سازمان‌های حمایت اجتماعی قادر به پشتیبانی هدفمند از همه مددجویان نیستند و دولت بجای توسعه زیرساخت‌های اطلاعات شهروندی، به پولپاشی و حمایت غیرهدفمند ادامه می‌دهد.

**دبیر انجمن اقتصاد دانان ایران گفت: ایران در حوزه ریسک بانکداری به سبب فاصله افتادن نرم افزاری و سخت افزاری هنوز در سطح بازل دو است در صورتی که بیشتر کشورهای همسایه از بازل سه نیز در حال عبورند!

**سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی از پیشنهاد وزارت نفت به شورای رقابت برای ایجاد نهاد رگولاتوری در این صنعت خبر داد.

** رئیس اتحادیه مرغداران استان اصفهان با اشاره به افزایش سه میلیونی حجم جوجه ریزی در دی‌ماه ۹۸، گفت: افزایش قیمت اخیر جوجه یک روزه اگر در ماه‌های پایانی سال، مرغداری‌ها با بیماری و مشکلات خاصی مواجه نشوند، تأثیری بر قیمت مرغ در بازار شب عید نخواهد داشت و شاید نرخ مرغ کاهش نیز پیدا کند.

فرهاد جعفریان در گفت وگو با ایمنا، با اشاره به افزایش قیمت جوجه یک‌روزه، اظهار کرد: قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار کشور برای فروش جوجه یک روزه به مرغداران، دو هزار و ۵۵۰ تومان بوده اما افزایش قیمت این محصول موجب شده تا نرخ کنونی آن از چهار هزار و ۸۰۰ تومان تا پنج هزار تومان متغیر باشد.

وی افزود: افزایش قیمت جوجه یک روزه بر اساس مصوبه تنظیم بازار کشور صورت نگرفته و غیرقانونی بوده است.

رئیس اتحادیه مرغداران استان اصفهان با اشاره به مکاتبات این نهاد با دستگاه‌های ذی‌ربط برای کنترل قیمت جوجه یک روزه، تصریح کرد: با همه دستگاه‌های ناظر بر روند معاملات در بازار، نامه نگاری کرده‌ایم و درخواست داریم قیمت جوجه یک روزه کاهش پیدا کند؛ تاکنون پاسخی به اتحادیه ارسال نشده اما به نظر می‌رسد دستگاه‌های دولتی قادر به جلوگیری از افزایش قیمت این محصول نیستند.

** رئیس کل بانک مرکزی در واکنش به نمایش داروی وارداتی از طریق شرکت‌های سوئیسی توسط سفارت سوئیس گفت: واردات دارو و ملزومات پزشکی ما در ۱۰ ماه گذشته ۲ هزار برابر حجم واردات انجام شده از کانال مالی سوئیس است.

عبدالناصر همتی در واکنش به نمایش داروی وارداتی از طریق شرکت‌های سوئیسی توسط سفارت سوئیس اظهار کرد: میزان دارو و ملزومات پزشکی که توسط بانک مرکزی تأمین ارز و در ۱۰ ماهه امسال وارد کشور شده است، بیش از چهار میلیارد دلار بوده است؛ واردات دارو و ملزومات پزشکی ما در ۱۰ ماه گذشته دو هزار برابر حجم واردات انجام شده از کانال مالی سوئیس است.

**مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت برق منطقه‌ای استان اصفهان گفت: یکی از دلایل افزایش ۱۳ درصدی مصرف برق استان در پاییز امسال، تولید رمز ارزها به صورت مخفیانه در واحدهای صنعتی یا حتی کشاورزی است و یکی از برنامه‌های ما شناسایی این موارد و هدایت آنها به سمت اخذ انشعابات قانونی است.

** رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: اتاق تهران کمک‌های خود را از طریق فعالان دلسوز بخش‌خصوصی در استان که دردهای مردم را می‌شناسند، میان سیل زدگان توزیع می‌کند.

**اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران از تهیه لایحه مشارکت عمومی-خصوصی با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور خبر داد.

** معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در ایام نوروز سال ۹۹ در زمینه تولید گوشت مرغ کمبودی وجود ندارد و مازاد آن در ایام ماه مبارک رمضان استفاده خواهد شد.

مرتضی رضایی در حاشیه افتتاح مرغداری پرورش مرغ تخمگذار به مناسبت دهه فجر در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در حال حاضر در تمام زمینه‌های تولید و تأمین محصولات دامی نظیر شیر، گوشت مرغ، تخم‌مرغ و گوشت قرمز شرایط کشور بسیار ایده‌آل است.

وی افزود: در طول یک سال گذشته تولید گوشت مرغ بیش از ۱۱ درصد افزایش داشته است، همچنین در سال گذشته ۹۰۰ هزار تن تخم‌مرغ تولید شد و امسال از مرز یک میلیون تن گذشته است و در تولید سایر محصولات نیز به همین صورت است.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به تغییرات ارزی ایجاد شده در سال گذشته گفت: با وجود همه تحریم‌ها، در زمینه تولید گوشت قرمز با موضوع انباشت دام مواجه هستیم. تصمیماتی در وزارت صمت و کارگروه تنظیم بازار اتخاذ شده است که اگر قیمت دام زنده گوساله پرواری کمتر از هر کیلوگرم ۲۷ هزار تومان باشد، شرکت پشتیبانی امور دام به صورت توافقی با دامداران وارد مذاکره و مازاد تولیدات خریداری شود تا از ضرر و زیان دامداران جلوگیری کنیم.

**مدیرعامل شرکت توزیع برق استان گفت: افزایش قیمت امسال برق تنها هفت درصد بوده و برای مشترکان پرمصرف ۱۶ درصد افزایش در زمان پیک بار بوده است و حدود ۲۰ درصد مشترکان استان اصفهان را شامل می‌شود.

** رئیس کانون سنگ ایران گفت: صنعت سنگ امروز دست کمی از صنعت سنگ ایتالیا، چین و هند ندارد؛ البته علت عقب بودن ایران از دنیا تحریم‌ها است.

رضا احمدی در جلسه کمیته سنگ‌های تزئینی که شامگاه یکشنبه_ ۱۳ بهمن‌ماه_ در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: ایران با وجود همه امکانات تنها ۱.۵ درصد از سهم جهانی را در حوزه سنگ در اختیار دارد.

وی افزود: هدف گذاری برای رسیدن به سهم پنج یا ۱۰ درصدی از صنعت سنگ جهانی هدف بزرگ محسوب می‌شود، اما باید توجه داشت که می‌توان این صنعت را بهتر از صنایع دیگر مانند فولاد استفاده کرد، صنعت سنگ امروز دست کمی از صنعت سنگ ایتالیا، چین و هند ندارد؛ علت عقب بودن ایران از دنیا به دلیل وجود تحریم‌ها است.

رئیس کانون سنگ ایران با اشاره به هزینه بالای شرکت در نمایشگاه‌های خارجی برای ایرانیان گفت: بهتر است نمایشگاه‌های داخلی به صورت بین المللی برگزار کنیم و بازدیدکنندگان را به کشور بیاوریم، در این صورت از خروج ارز از کشور نیز جلوگیری می‌شود.

** سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از برنامه خودروسازان برای تغییر در نحوه پیش‌فروش خودرو خبر داد.

سعید باستانی با اشاره به علت افزایش قیمت خودرو در بازار، اظهار کرد: موضوع گرانی چارچرخ‌ها در بازار، در نشست اخیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت مورد بررسی قرار گرفت؛ کاهش تولید خودروسازان و در نتیجه اُفت عرضه به بازار موجب افزایش قیمت خودرو در بازار شده است.

نماینده مردم تربت حیدریه، مه‌ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی از برنامه خودروسازان برای تغییر در شیوه پیش فروش خودرو خبر داد و افزود: در طرح‌های پیش فروش کنونی، ظرفیت فروش ظرف مدت دو دقیقه تکمیل شده و خودروها به دست مصرف‌کنندگان اصلی نمی‌رسد.

**مدیرکل فرودگاه‌های استان اصفهان گفت: هیچ پرواز مستقیمی از کشور چین وارد فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان نمی‌شود، با این وجود پایگاه مراقبت بهداشت مرزی فرودگاه در حالت آماده باش است.

حسن امجدی در گفت‌وگو با ایمنا، اظهار کرد: پایگاه مراقبت بهداشت مرزی فرودگاه اصفهان به منظور کنترل بیماری کرونا و جلوگیری از ورود آن به کشور در حالت آماده باش است.

وی با اشاره به اجرای دستورالعمل ابلاغی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، افزود: پایگاه مراقبت بهداشت مرزی این فرودگاه برای مراقبت سندرومیک از همه مسافران بازگشتی از کشور چین اعم از اتباع چینی یا دیگر ملیت‌ها که با پروازهای ترانزیت وارد فرودگاه اصفهان می‌شوند اقدامات لازم را اعمال می‌کند.

** عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: با بروز بیماری‌هایی نظیر کرونا بخش‌های خدماتی اقتصاد متأثر شده، رشد اقتصادی کاهش یافته و در نهایت با تأثیر بر تقاضای نفت، کاهش قیمت آن را رقم می‌زند اما از آنجا که احتمالاً چین می‌تواند بیماری را کنترل کند، اثرات آن بر بازار نفت موقتی خواهد بود.

عبدالحمید معرفی محمدی در گفت‌وگو با ایمنا درباره علت تأثیر شیوع بیماری نو ظهور "کرونا" بر قیمت نفت در روزهای اخیر اظهار کرد: چین یکی از بزرگترین مصرف کننده‌های نفت بشمار می‌رود؛ بنابراین با ظهور و شیوع چنین بیماری حالتی بحرانی در آن کشور به وجود آمده که بر تولید و رشد اقتصادی این کشور تأثیر می‌گذارد، در نتیجه تقاضای نفت کاهش پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: شیوه استفاده از نفت در بازارهای جهانی به این صورت است که ابتدا نفت در بازارهای جهانی تقاضا شده، ذخیره می‌شود و سپس آن ذخیره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

**وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از تعیین سهم ۱۰ درصدی اقتصاد دیجیتال در اقتصاد کل کشور تا ۱۴۰۴ بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی خبر داد و گفت: ۲۰ درصد گوشی تلفن همراه مورد نیاز بازار باید تولید داخل باشد.

**مدیر صندوق کارآفرینی امید استان اصفهان گفت: مأموریت این صندوق حمایت از کسب و کارهای کوچک است و عمده وجه تمایز آن با بانک‌ها، تأمین مالی برای افراد غیربانک‌پذیر است.

**رئیس سازمان فناوری اطلاعات کشور و معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: فناوری دیگر متعلق به یک گروه خاص یا نخبگان اقتصادی یا فرهنگی نیست و می‌شود گفت که فناوری توده‌ای شده است!

** معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اصفهان گفت: احداث گلخانه‌ها اگرچه مزایای بسیاری شامل کاهش مصرف آب و افزایش تولید را دارد اما عامل افزایش دی اکسیدکربن، انتشار گازهای گلخانه‌ای و گرم شدن جوِ زمین است بنابراین توسعه دو هزار هکتاری گلخانه‌ها در استان با اصول توسعه پایدار همخوانی ندارد.

سید حسن قاضی عسگر پنج شنبه _۱۷ بهمن ماه_ در اولین کنفرانس بین‌المللی توسعه پایدار و سلامت روانی اجتماعی در اصفهان، اظهار کرد: متأسفانه به موضوع سلامت روانی و اجتماعی تا به حال کمتر پرداخته شده است که لزوم توجه به این موضوع باید بیش از گذشته باشد.

وی با بیان اینکه توجه به سلامت روان بدون توجه به زیرساخت‌های مدیریتی توسعه پایدار نتیجه‌ای در بر ندارد، افزود: امروز باید توسعه پایدار بیش از هر زمان دیگری مورد توجه باشد زیرا بشر زیان‌های بسیاری از عدم توجه به توسعه پایدار دیده و تخریب محیط زیست را در جوامع افزایش داده است.

** معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان با بیان اینکه هم اکنون ذخیره سد زاینده رود ۳۰۵ میلیون مترمکعب است، گفت: درباره نحوه و زمان رهاسازی آب برای کشت پاییزه دوم هنوز تصمیم گیری نشده است.

حسن ساسانی در گفت‌وگو با ایمنا با بیان اینکه از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه) تاکنون ۴۷۵ میلی متر بارش در ایستگاه چلگرد ثبت شده است، اظهار کرد: بارش‌ها در مدت مشابه سال آبی گذشته در سرشاخه‌های زاینده رود یک‌هزار و ۸۳ میلی متر و در متوسط بلند مدت ۷۳۵ میلی متر بوده است؛ از این رو امسال نسبت به سال گذشته ۵۶ درصد و نسبت به بلند مدت ۳۵ درصد کاهش بارندگی وجود دارد.

** رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: تعادل بین عرضه و تقاضا و ایجاد لیزینگ فرش با هدف خرید از مناطق محروم از برنامه‌های مرکز ملی فرش ایران است.

رافع در دیدار با رؤسای اتحادیه‌های فرش دستباف آذربایجان شرقی اظهار کرد: بخش خصوصی به درستی مطالبه گری نکرده است.

وی با بیان اینکه ایجاد مارکتینگ مناسب برای فرش ضرورت دارد، افزود: شناخت رقبا، تمرکز بر اقتصاد بازار هدف از برنامه‌های من است.

**مدیرعامل مپنا گفت: سایپا و مپنا نخستین خودرو برقی ایرانی را تولید می‌کنند.

**تعدادی از دانشجویان نخبه فضایی کشور، سایت «فضاجو» را به صورت مستقل از سایت‌های خارجی برای ردیابی ماهواره ظفر طراحی و اجرا کردند.

**مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید از فروش اقساطی ۲۵۰ هزار واحد مسکن مهر در شهرهای جدید خبر داد و گفت: پیگیری برای افزایش نرخ سود تسهیلات بانکی واحدهایی که تحویل گرفته نمی‌شود، ادامه دارد.

** معاون وزیر راه و شهرسازی از افزایش تسهیلات به انبوه سازان تا میزان ۱۷۰ میلیون تومان به ازای هر واحد مسکونی در زمینه بهسازی و نوسازی مسکن در محلات هدف بازآفرینی شهری خبر داد.

مهدی عبوری اظهار کرد: به ازای هر واحد مسکونی ۱۷۰ میلیون تومان تسهیلات ساخت در محدوده و محلات هدف بازآفرینی در کلانشهر تهران در قالب قرارداد عاملیت، توأم با تسهیلات بدون سپرده و اوراق گواهی حق تقدم به انبوه‌سازان حرفه‌ای و سازندگانی که فناوری‌های نوین را رعایت کنند، پرداخت می‌شود.

** معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: پیش بینی می‌شود امسال تولید محصولات کشاورزی در کشور شش میلیون تن افزایش یابد.

محمدعلی طهماسبی در مراسم برترین‌های بخش کشاورزی مازندران اظهار کرد: میزان تولید محصولات کشاورزی در کشور پارسال ۱۲۲ میلیون تن بوده است.

او افزود: پیش بینی می‌شود با افزایش شش میلیون تنی محصولات کشاورزی امسال میزان تولید در این بخش به ۱۲۸ میلیون تن برسد.

** یک کارشناس بورس و بازار سرمایه گفت: کرونا به دلیل حجم نقدینگی خالص ورودی تأثیر زیادی بر بازار نداشت اما باید توجه داشت در شرایطی که این جریان نقدینگی ضعیف باشد وجود چنین بیماری‌هایی می‌تواند تأثیر منفی خود در بازار را نشان دهد.

عباسعلی حقانی نسب در گفت‌وگو با ایمنا درباره فعالیت‌های چشمگیر روزهای اخیر بورس اظهار کرد: سیاست‌های دولت نیز باعث شد زمینه لازم برای بازگشت برخی افراد که به دلیل ابهام در شرایط آینده پول خود را از بازار خارج کرده بودند، پدید آید.

وی افزود: دولت همچون بخشی از مردم به این نتیجه رسیده است که بازار سرمایه مهم‌ترین محلی است که می‌توان هم برای تأمین مالی و هم برای کنترل تورم استفاده کرد.

**رئیس کل بانک مرکزی گفت: رشد تولیدات صنعتی بعد از ۱۸ ماه مثبت شد.

** همزمان با دهه مبارک فجر در آئینی به صورت همزمان ۱۶۷ طرح برق رسانی در ۲۳ شهرستان استان اصفهان با یک هزار و ۸۳۰ میلیارد ریال به بهره برداری رسید.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان اصفهان در آئین نمادین افتتاح این طرح‌ها در مجتمع آموزشی و پژوهشی صنعت آب و برق استان اصفهان گفت: این طرح‌ها در زمینه برق رسانی، بهینه سازی و روشنایی در تمامی شهرستان‌های استان است.

حمید علاقه مندان اظهار کرد: امسال با انجام بیش از ۵۵۰ کیلومتر شبکه فشار ضعیف رکورد بی سابقه‌ای در ۱۰ سال گذشته در این شرکت به ثبت رسیده است و در حوزه هوشمندسازی تبدیل بیش از ۳۲ هزار کنتور به کنتورهای هوشمند رتبه اول در کشور را به دست آوردیم.

** رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان گفت: امروزه با حجم گسترده‌ای از داده‌ها روبرو هستیم و سانسور آمار معنایی ندارد، سواد آماری یکی از مهم‌ترین نیازهای اقتصادی کشور در حال حاضر است.

نعمت الله اکبری بعد از ظهر چهارشنبه _۱۶ بهمن ماه_ در همایش چالش‌ها و نقش آمار در ارتقا تصمیم سازی بخش خصوصی در محل سالن همایش‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان، اظهار کرد: اتاق‌های نسل سوم به شدت به سواد آماری نیاز دارند و هیچکس نمی‌تواند فعالان اقتصادی را از آمار و داده‌ها محروم کند؛ سواد آمار به معنای قدرت سنجش آمار و ارائه تصمیمات صحیح اقتصادی است.

وی افزود: معتقدیم بسیاری از قابلیت‌های مهم اتاق‌های بازرگانی نسل سوم تنها با توسعه نظام جامع آماری محقق می‌شود و بر اساس تعاریف علمی، سواد آماری هنر تصمیم گرفتن و قضاوت کردن در شرایط نا اطمینانی است. تمامی سازمان‌ها و فعالان اقتصادی نیازمند سه عنصر اساسی دانش، خلاقیت و بهره وری هستند و اگربه این سه عنصر دست پیدا نکنند از قافله پیشرفت اقتصادی عقب خواهند ماند.

** رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان گفت: سخنرانی، حرف و شعار چیزی برای اقتصاد ما ندارد و باید بتوانیم بر اساس آمار فعالیت‌های خود را پایش کنیم.

مسعود گلشیرازی، بعد از ظهر چهارشنبه _۱۶ بهمن ماه_ در همایش چالش‌ها و نقش آمار در ارتقا تصمیم سازی بخش خصوصی در محل سالن همایش‌های اتاق بازرگانی اصفهان، اظهار کرد: رهنمودهای مقام معظم رهبری و توجه به اقتصاد قوی در جنگ اقتصادی به جز با توسعه آمار شکل نمی‌گیرد.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی توجه به حوزه آمار را پایه اصلی تصمیم گیری های کارآمد در کشور دانسته‌اند و برطرف کردن اختلاف در مراکز آماری و تمرکز آمار در یک مرکز نیز یکی از مهم‌ترین موضوعات مقدمه ساز اقتصاد قوی است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان خاطرنشان کرد: بر اساس گزارش بانک جهانی، مهم‌ترین چالش سرمایه گذاری در ایران، دسترسی نداشتن به آمار و همگانی نبودن آن است و ما برای پاسخگویی سریع به نیازمندی‌های اطلاعاتی جامعه کسب و کار نیاز به ایجاد یک نظام جامع اطلاعاتی داریم.

** وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مسافران و دانشجویانی که امروز با هواپیما وارد ایران شدند از قرنطینه به قرنطینه منتقل شدند و اوضاع تحت کنترل وزارت بهداشت است، گفت: از پیمانکاران خارجی در طرح اقدام ملی مسکن استفاده خواهیم کرد.

محمد اسلامی در حاشیه آئین افتتاح پروژه‌های عمرانی شهر جدید پردیس و ۱۰ هزار مسکن مهر پردیس در پاسخ به این سوال که امروز یک هواپیما از ووهان چین مسافران و دانشجویان ایرانی را به کشور منتقل کرد آیا اینکه گفته می‌شود این مسافران مستقیم به منازل خود رفته‌اند و در قرنطینه نبوده‌اند صحت دارد، اظهار کرد: پاسخ این موضوع را وزارت بهداشت داده است اما باید تأکید کنم که این مسافران داخل ترمینال فرودگاه امام هم نشده‌اند و در داخل محوطه پارکینگ فرودگاه با وسیله‌ای که پیش‌بینی شده بود از قرنطینه به قرنطینه هدایت شدند.

** فاز اول طرح حفاظتی سامانه آبرسانی اصفهان بزرگ با اعتباری بالغ بر چهار میلیارد تومان همزمان با دهه فجر به بهره برداری رسید.

هاشم امینی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در آئین افتتاح این پروژه اظهار کرد: بیش از چهار میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های حفاظتی امنیتی در یکی از بزرگترین و حساس‌ترین سامانه‌های آبرسانی کشور هزینه شده است.

وی با بیان اینکه از سال ۹۵ تا کنون مباحث امنیتی و حفاظتی تأسیسات آبرسانی استان در دستور کار قرار گرفت، اعلام کرد: ارتقای امنیت تصفیه‌خانه آب اصفهان یکی از اولویت‌های آبفا در این زمینه بوده است.

** سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه سیاست تخصیص ارز به نفع حمایت از تولیدات داخلی مورد تجدید نظر قرار خواهد گرفت، گفت: گوشت قرمز، کره و چای با ارز نیمایی وارد می‌شود.

عباس کشاورز چهارشنبه _۱۶ بهمن‌ماه_ پس از نشست با رؤسای کمیسیون کشاورزی اتاق‌های بازرگانی ایران، در جمع خبرنگاران با تبریک دهه فجر و چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار کرد: قیمت تعداد زیادی از کالاهای بازار همچون گوشت قرمز و مرغ از شب عید سال گذشته پایین‌تر است اما مجبوریم قیمت برخی کالاها را به نفع تولیدکنندگان افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه ذخایر استراتژیک و نهاده‌های دام و طیور برای ایام عید نوروز و بازار شب عید به اندازه کافی تدارک دیده شده و هیچ مشکلی در تأمین نیاز بازار وجود ندارد، افزود: انواع میوه جات از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت تدارک دیده شده و هیچ مشکلی در تأمین نیاز میوه بازار نیست.

** نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به مشکلات تأمین منابع آبی در استان اصفهان، گفت: اصفهانی‌ها بر اساس قانون حق منابع آبی خود را می‌خواهند و حق آبه بقیه استان‌های کشور را نمی‌خواهند.

ناهید تاج‌الدین، چهارشنبه _۱۶ بهمن ماه_ در گردهمایی رؤسای کمیسیون‌های کشاورزی اتاق‌های بازرگانی کشور با حضور سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان، اظهار کرد: اصفهان از استان‌های برخوردار است اما کم لطفی‌های زیادی از سوی دولتمردان به این استان شده است.

وی افزود: یکی از مشکلات کشاورزان، سهمیه کود شیمیایی مورد نیازشان است و بسیاری از آنها حداقل سهمیه مصوب را هم نمی‌توانند تهیه کنند، قیمت انواع این کودها در بازار بسیار زیاد است و وزارت جهاد کشاورزی وظیفه دارد پس از قرار دادن سهمیه مصوب در اختیار کشاورزان، سموم را در بازارهای بدون واسطه عرضه کند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات دامداران استان، تصریح کرد: سن بسیاری از دام‌ها در دامداری‌های استان به زمان کشتار رسیده اما خرید تضمینی از سوی دولت صورت نمی‌گیرد و از سوی دیگر قیمت گوشت در بازار به صورت تصاعدی افزایش می‌یابد و گوشت‌های تاریخ گذشته وارد کشور می‌شود.

**سرپرست وزارت جهاد کشاورزی گفت: آب مجازی یکی از مهم‌ترین نکات مورد تاکید وزارت جهاد کشاورزی است و از راهکارهای مهم حل بحران آب است.

عباس کشاورز چهارشنبه _۱۶ بهمن ماه_ در گردهمایی رؤسای کمیسیون‌های کشاورزی اتاق‌های بازرگانی کشور در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان، اظهار کرد: وضعیت کنونی بخش کشاورزی کشور مناسب است و تأمین امنیت غذایی اولویت اصلی این بخش است.

وی با بیان اینکه سیاست‌های دولت در این بخش باید حمایتی باشد نه مداخله گرانه، افزود: دومین وظیفه مهم بخش کشاورزی حفظ منابع مورد نیاز مردم است و به عبارتی رویکرد زیست محیطی بخش کشاورزی حفاظت از منابع طبیعی است.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد: سومین وظیفه بخش کشاورزی افزایش میزان درآمد کشاورزان است که جنبه اجتماعی و تعاملی این بخش است. دولت باید حمایت و سیاست گذاری خود را در راستای رضایت فعالان اقتصادی بگمارد.

**رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان با اشاره به تصویب طرح انتقال آب از خلیج فارس به صورت آب پایدار گفت: اتاق اصفهان یکی از هفت سرمایه گذار پروژه انتقال آب پایدار از خلیج فارس است و امیدواریم این طرح بزرگ تا چهار سال آینده عملیاتی شود.

مسعود گلشیرازی، صبح چهارشنبه _۱۶ بهمن ماه_ در گردهمایی رؤسای کمیسیون‌های کشاورزی اتاق‌های بازرگانی کشور با حضور سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان، اظهار کرد: موضوعات مختلفی مورد توجه اتاق‌های بازرگانی است و کشاورزی یکی از مهم‌ترین آنهاست.

وی افزود: کشاورزی از اولویت‌های اصلی دوره نهم اتاق بازرگانی اصفهان است و بیش از پیش عوام سازی این حوزه باید قابل توجه فعالان اقتصادی باشد. باید به صورت ویژه در بخش کشاورزی واکاوی و نظرخواهی علمی کنیم، بکارگیری مدیران زبده و کارآزموده در سطح ملی و استانی نیز می‌تواند قدرت لازم را به بخش کشاورزی بدهد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان خاطر نشان کرد: آمار نشان می‌دهد بالاترین اقلام وارداتی به کشور در بخش کشاورزی، مربوط به انواع بذر، کود و نهاده‌های دامی است و باید تکیه بیشتری به ظرفیت‌های داخلی در این حوزه انجام گیرد.

**رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق گفت: ارزش مجموع صادرات کالا و خدمات فنی- مهندسی به عراق در سال گذشته ۱۳ میلیارد دلار بوده اما بر اساس آمار در ۹ ماهه سال جاری این ارزش به هشت میلیارد دلار رسیده است.

یحیی آل اسحاق در گفت‌وگو با ایمنا، با اشاره به افزایش تنش میان ایالات متحده و ایران در خاک عراق در ماه‌های اخیر، اظهار کرد: درگیری و تنش نظامی میان آمریکا و ایران در خاک عراق، تأثیری در روند مبادلات مالی، صادرات و واردات میان تجار و فعالان اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و عراق نداشته و روند پرسود و منفعت همکاری‌های تجاری-اقتصادی بین دو کشور همچون گذشته پابرجا است.

وی افزود: تحریم‌های دوره جدید دستگاه‌های اقتصادی آمریکا نیز تأثیری بر روند معاملات اقتصادی و تجاری میان ایران و عراق نداشته و به نظر می‌رسد تحریم‌های جدید همان تحریم‌های سابق ایالات متحده است.

**بنا به ادعای برخی تحلیل گران بازار، ویروس کرونا ضربه محکمی بر قیمت نقره و دیگر کالاها وارد کرده است.

بارت مالک، رئیس استراتژی کالاها در تی دی سکوریتیز، در مکالمه تلفنی با خبرگزاری کیتکو اعلام کرد که گسترش ویروس کرونا باعث شده تا بسیاری از اقتصاددانان درباره تحلیل‌های رشد اقتصادی و افزایش قیمت کالاها در سال جاری تجدید نظر کنند.

وی افزود: "این مسئله شامل تمامی کالاها همچون نفت، مس، روی می‌شود و همه اینها نیز بر قیمت‌های نقره نیز تأثیر خواهند داشت."

**رئیس سازمان فضایی و معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اکتشافات فضایی یکی از سرفصل‌های برنامه توسعه هوافضا و پس از انجام مطالعات و نشست‌های کارشناسی متعدد، امروز اولین گام اجرایی با سفارش ارسال پنج کپسول زیستی برداشته شد.

**دبیر انجمن اقتصاددانان ایران گفت: داشتن و یا نداشتن ثروت ملاک خوبی برای کارهای سیاسی نیست مهم استقلال رأی است! مهم درک فضای واقعی جهانی است.

کد خبر 409326

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 40
  • نظرات در صف انتشار: 5
  • نظرات غیرقابل انتشار: 8
  • سیدعلی رضا سجادی IR ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
    9 5
    سلام اینقدر وسایل گران است که این عیدی می خواهید پرداخت کنی به جایی نمی خورد
  • IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
    5 2
    به ما ۵۵۰ هزار تومن عیدی دادن .به شما چقدر
    • تیام IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
      12 3
      سلام چه وقت عیدی هارو واریز میکنن
  • محمد کاظم بصیری IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
    10 1
    سلام از سه ماه قبل همین طور هو میزنند برای چند غاز عیدی و پاداش خسته شدیم
  • عیناال IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
    3 3
    بابا بسه دیگه چقدر چشم تون دنباله این عیدی
  • فاطمه IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
    6 1
    سوال من اینه ک آیا ماهایی ک با ۱۰ سال بازنشسته شدیم عیدی چقدر تعلق میگیره
  • IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
    2 4
    به ما کمک معیشت بگیران ساتا که هیچ سال عیدی نمیدن خوش بحالش کسی که عیدی بهش میدن
  • IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
    0 1
    سلام توروخداپاداش پایان خدمت فرهنگیان روزودتربدید.بااین تورم سال بعد چی میشه خرید
  • IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
    3 0
    سلام بما۴۰۰تومن عیدی مستمری دادن...آخه لامصب اینجاهم دبه
  • ازکارافتاده IR ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
    10 0
    با این پول یه قواره چادر واسه دخترم بخرم اونم اگه لباس عید نگیرم پسرمم که هیچ خانومم که بنده خدا که به همون چادر چهار سال پیش قانعه خودمم که غلط کنم چیزی بخرم شاید بتونم میوه و شیرینی و یه کم آجیل واسه عید بگیرم خدایا شکرت
  • IR ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
    4 0
    این عیدی ک دولت درنظرگرفته مگه میشه؟با این پول چجوری باید زندگی کرد با قسط و مریض داشتن و خرج دوتا بچه و گرانی وحشتناک
  • حکیمی IR ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
    4 0
    از حالا عیدی چندرغازپول با این گرانی وحشتناک خرج میشه چکاربایدکرد بخدا این زندگی وفکر و استرس بیچاره کرده ما رو با داشتن مریض و بچه و قسط چه وضعش هست اخه چقدر بدبختی و حسرت ی شب بدون استرس خوابیدن ب دل ما مونده بخدا .به کی باید بگیم ک ب درد دل ما گوش میده کی باید ب داد مابرسه.
  • معصرومه IR ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
    2 1
    به ما که مستمری 600دادند
  • ناشناس IR ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
    10 0
    سلام با ۳۸۰ هزار تومان عیدی کی را راضی کنم
  • سیدعلی رضا سجادی IR ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
    5 1
    سلام عیدی به مستمر بگیران تامین اجتماعی خیلی کم است وسایل گران است
    • ایلیا IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
      17 0
      دولت به مابیکارهابااین تورم وگرونی نمیخادعیدی بده
  • از کار افتاده ام IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
    4 0
    صدقه میدین،اسمشو میزارین عیدی! وقتی حقوقه ۷میلیون خط فقره!
  • ق GB ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۱
    5 0
    سلام.به ما هفتصد عیدی دادند با سه تا بجه شاید بشه سه جفت کفش بگیرم بقیه شو چکار کنم
  • نائله عزیزی IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۱
    2 3
    سلام وقت بخیر . لطفا اخبار واقعی منتشر کنین چون عیدی مستمری بگیرا خیلی کمتر از مبلغ اعلامی است. خواهشمندم پیگیر این موضوع باشین. خواهشن نظر من رو هم نمایش بدین هیچ کدوم از سایتا نمایش ندادن
  • امان اله IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۱
    2 0
    عیدی مستمری بگیران ساتا چقده؟ کیی واریزمیشه؟
    • علی US ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
      8 0
      عیدی هایه مستمری بگیران نیروهایه مسلح کی واریزمیشه هرروزبه اومیدواریزی ارخواب پامیشم
  • زینب IR ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۱
    1 1
    آیامبلغ عیدی برای همه یکسان 1200نیست چرا به همه ارقام مختلف واریزشده به ما250هزارریختن ،کدوم دردمون رو درمان کنیم.چرا صدایی برای واریز کم عیدی مستمری بگیران درنیومده چرا مسئولین پاسخگونیستن؟!!
  • IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۲
    1 2
    سلام مستمر بگیرم چرا ب ما۷۰۰عیدی دادن مگه ۱۲۰۰اعلام نکردن
  • سجادی IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
    1 0
    سلام برای من ۴۰۰ تومان ریختن این درد را به کی بگیم
  • ازیاد رفته IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
    3 0
    سلام به همه شما هایی که نظر ات خود را می‌فرستید ، خدا را شکر کنید که همین مقدار حقوق و عیدی را می گیرید ما که نه حقوق ونه عیدی داریم وباید زندگیمان را با بدبختی وبا چندرغاز پول یارانه بگذرانیم ودربخش محروم کرمان زندگی می‌کنیم ما وافراد ی مثل ما جزو وجود نداشته ها هستیم اینقدر ناشکری نکنید.
  • امیر IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
    1 0
    سلام به ما عیدی ندادن از مستمری بهزیستی
  • نرگس IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
    1 0
    پس چرا برای ما ۶۰۰ واریز کردید؟؟؟
    • F.ad IR ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
      1 0
      چون شما دو مستمری بگیر هستید که دریافتی هایتان را از هم جدا کرده اید.
  • به ما۳۸۰عیدی دادین IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
    1 0
    به ما۳۸۰عیدی دادن
  • IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
    1 0
    واسه ما هفتصدتومن ریختن ولی سیصدتومن مال یارانه است که طی دومرحله واریزمیشود
  • سارا IR ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
    5 0
    برای من واریز نشده عیدی
  • تارا IR ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
    7 1
    عیدی مستمری بگیران نیروهای مسلح چرا واریز نشده گفتن با حقوق بهمن ماه واریز میشه ولی خبری نشد
  • مهدی IR ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
    5 0
    سلام عیدی مستمری بگیران نیروهای مسلح واریز نشده مگه قرار نبود عیدی باحقوق واریز بشه چرا واریز نشده یه اطلاع بدین ممنون میشم
  • IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
    3 0
    چرا عیدی بازنشستگان لشکری پرداخت نمیشه؟ مگه ما چه گناهی کردیم؟
  • IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
    1 0
    باباچندروزازبهمن ماه گذشته چرااین عیدیه بازنشستهاروندادن
  • حمیدرضا IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
    0 2
    باسلام و عرض ادب عیدی مستمر بگیران رو کی پرداخت میکنن؟ آیا حقیقت دارد عیدی به مستمر بگیران و بازنشستگان تعلق نمی‌گیرد
  • مهدی IR ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
    0 0
    سلام .من ۴ اسفند کارامو تموم کردم میخوام بدونم عیدی و حقوق اسفند واسم واریز میشه یانه چون گفتن واریز میشه ولی خبری نشده حسابمم بانک رفاهه ممنون میشم کمکم کنین
  • داریوش IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
    0 0
    عیدی 99 مستمربگیران تامین اجتماعی داده نشدی است
  • ارسام IR ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    0 0
    سلام ما کا سال اول هست عیدی برای ما هم نریختن حالا برای بعضی ها هست ریختن چطوریه یکی اگر اطلاع داره لطفا بگه چطوریه که برای ما نریختن
  • ارمان IR ۰۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    0 0
    ارمان