مصرف ‌عناب ‌و تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر کرونا

عوارض ‌جبران ناپذیر مصرف همزمان گوشت و ماست، دمنوش های مناسب سرما خوردگی، تاثیر روغن سیاه‌دانه بر کبد چرب غیرالکلی، مصرف عناب و تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر کرونا و ترفندهای کاهش «روغن» غذا را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یک متخصص طب سنتی، گفت: آگاهی از تداخلات مواد غذایی با یکدیگر، همیشه یکی از موضوعات کلیدی در حوزه تغذیه بوده است. مصرف برخی مواد غذایی از جمله گوشت با گروه لبنیات می‌تواند به شدت مضر و خطرناک باشد. یکی از معروف ترین مداخلات مضر خوراکی مصرف گوشت ماهی با ماست یا دوغ است.

فاطمه نجات بخش، افزود: افراد از هیچ گونه مواد خوراکی لبنی از جمله شیر بلافاصله پس از اتمام وعده‌های غذایی خود استفاده نکنند؛ چراکه می‌تواند انواع ضعف شدید، لک و پیس، سردی معده و ناراحتی‌های عصبی را در فرد تشدید کند.

وی تاکید کرد: افراد می‌توانند دو ساعت بعد از صرف وعده‌های غذایی که هضم شده و از معده خارج شده‌اند، شیر مصرف کنند. پس از آن نیز تا زمان استراحت ۱ ساعت فاصله داشته باشند تا از عوارض احتمالی جلوگیری شود.

این متخصص طب سنتی، خاطرنشان کرد: افراد قبل از خوردن شیر از مصرف ترشیجات و مواد غذایی شور پرهیز کنند. تنها خوراکی که مصرف آن با شیر مشکلی را برای بدن ایجاد نمی‌کند خرما است.

تأثیر روغن سیاه‌دانه بر کبد چرب غیرالکلی

یک محقق تغذیه با اشاره به پژوهش خود پیرامون تأثیر روغن سیاه‌دانه بر کبد چرب غیرالکلی، اظهار کرد: مصرف روغن سیاه‌دانه باعث بهبود التهاب و اختلالات لیپیدی و قند خون در بیماران مبتلا به کبد چرب غیر الکلی می‌شود.

محمد رشیدمایوان، افزود: در این پژوهش دو سو کور، پارامترهایی همچون قند خون ناشتا، برخی فاکتورهای التهابی، آنزیم‌های کبدی و پروفایل لیپیدی بیماران مبتلا به کبد چرب غیرالکلی بررسی شد.

وی با تاکید بر عوارض مصرف روغن سیاه‌دانه، گفت: مطالعاتی درباره عوارض روغن سیاه‌دانه بر موش انجام شده بود که نتایج آن نشان داد مصرف پنج گرم به ازای هر کیلوگرم وزن موش هیچ مشکلی ایجاد نکرده بود. در مطالعه‌ی ما نیز یک نفر بعد از مصرف روغن سیاه‌دانه دچار ریفلاکس و سوزش سردل شده بود که از مطالعه خارج شدند. اما حساسیت در نتیجه مصرف روغن سیاه‌دانه به طوری که باعث ایجاد علائم مسمومیت شود، هنوز در مطالعات بر روی انسان ذکر نشده است.

رشیدمایوان با بیان اینکه پس از مصرف روغن سیاه‌دانه آنزیم‌های کبد و قند خون ناشتای شرکت‌کنندگان در مطالعه اندازه گیری شد، افزود: قند خون افرادی که روغن سیاه‌دانه مصرف کرده بودند روند کاهشی داشت. به طور کلی، برای ایجاد کبد چرب غیرالکلی چند مکانیسم وجود دارد که یکی از آن‌ها مقاومت به انسولین است.

وی تاکید کرد: مقاومت به انسولین در نتیجه چاقی رخ می‌دهد. اگر مقاومت به انسولین بالا برود فرد انسولین دارد، ولی دیابتیک نیست و گیرنده‌های آن درگیر شده به همین دلیل قند خون افزایش پیدا می‌کند.

مصرف عناب و تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر کرونا

عناب میوه‌ای با خواص دارویی قابل توجهی است که بنابر اعلام یکی از اعضای دانشگاه علوم پزشکی یزد با تقویت سیستم ایمنی بدن می‌تواند با توجه به شیوع آنفلوانزا و کرونا نقش مؤثری در پیشگیری از آنها ایفا کند.

عناب یکی از میوه‌های دارای خواص دارویی و پرمصرف در بین مردم از زمان‌های گذشته تاکنون بوده است که عمده خواص آن را در درمان سرماخوردگی، خون‌سازی و به اصطلاح بومی صاف کردن و تصفیه خون ذکر کرده‌اند.

این میوه در بین گروه‌هایی از جامعه به خصوص افراد دارای بیماری‌های فشار خون و سرماخورده بیشتر مصرف می‌شود و با توجه به ارزش دارویی آن در افزایش ایمنی بدن به نظر می‌تواند میوه و گیاه دارویی مناسبی برای پیشگیری از بیماری‌های مسری مانند آنفلوآنزا و حتی کرونا ویروس جدید باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید صدوقی یزد با اشاره به خواص دارویی میوه عناب، اظهارکرد: عناب، داروی گیاهی مؤثری در تقویت سیستم ایمنی بدن است و در هنگام سرماخوردگی نیز استفاده از آن بسیار مؤثر خواهد بود.

سیدکاظم کاظمینی، افزود: جوشانده عناب که به میزان ۵۰ گرم در یک لیتر آب تهیه می‌شود، شربت خوبی برای عوارض سرماخوردگی مانند مشکلات سینه‌ای و تنفسی است، به ویژه در خشونت و گرفتگی صدا و سرفه‌های ناشی از حرارت نیز بسیار مؤثر است.

وی با بیان اینکه میوه عناب در بارداری نیز منع مصرف ندارد، افزود: البته هر گیاه دارویی یک سری عوارض به همراه دارد به طور مثال مصرف عناب در معده‌های سرد به ویژه اگر نفخ وجود دارد، منع شده یا در صورت لزوم مصرف، استفاده از آن به همراه مویز یا شکر توصیه شده است.

کاظمینی تصریح کرد: عناب، ملینی نرم‌کننده برای سینه است و به طور کلی در کنار انجیر و مویز در رفع مشکلات سینه از جمله مشکلات تنفسی هنگام سرماخوردگی، جزو سه میوه مؤثر است.

ترفندهای کاهش «روغن» غذا

کاهش مصرف روغن خوراکی یکی ازمهم ترین دغدغه‌های کارشناسان تغذیه است. آنها سعی می‌کنند به هرشکل ممکن ما را به کاهش مصرف ترغیب کنند. بعضی از این روش‌ها عبارتند از:

به جای قاشق روغن از اسپری روغن استفاده کنیدبه این ترتیب فقط ظرف چرب می‌شود و مانع از مصرف مقدار زیاد چربی خواهد شد. کبابی کردن گوشت وماهی را جایگزین سرخ کردن کنید. البته بهتر است گوشت، مرغ یا ماهی درون فویل بپیچید تا سطح آن خشک نشود. پیش از سرخ کردن بادمجان، قدری نمک روی آن بپاشید تا افزون بر کم شدن طعم تلخ آن، مقدار کمتری روغن برای طبخ آن لازم باشد.

پس ازسرخ کردن انواع سبزیجات، آنها را در صافی یا دستمال آشپزخانه بگذارید تا روغن اضافی جذب شود. به جای مایونزازماست استفاده کنید و همراه با کمی خردل یا سرکه طعمدار کنید. نیمی از مقدار خامه شیرینی، دسر یا کیک را با شیر یا ماست جایگزین کنید. به جای کره در تهیه نان یا کیک می‌توان از ماست یونانی استفاده کرد.

در تهیه پیتزا و دیگرغذاهای حاوی پنیر، پنیرسفید جایگزین خوبی برای پنیر پیتزا خواهد بود. پس از اینکه سوپ یا خورشت آماده شد، آن را از روی حرارت بردارید. پس از چند دقیقه، روغن اضافی روی غذا جمع می‌شود که به راحتی می‌توان برداشت.

هنگام سرخ کردن سیب زمینی، از تابه تفلون استفاده کنید تا نیاز به روغن زیاد نباشد. همچنین در ظرف را بگذارید تا به کمک بخار سریع‌تر پخته شود. چربی اضافی گوشت را جدا کنید و از آن برای گوشت چرخ شده استفاده کنید. به جای خامه در سوپ، از پوره سیب زمینی یا پیازرنده شده استفاده کنید تا سوپ قوام یابد.

دمنوش های مناسب سرما خوردگی

هنوز در فصل زمستان قرار داریم و احتمال سرماخوردگی هم وجود دارد به همین مناسبت دکتر محمد عزیزخانی در کانال خود دستور تهیه چند دمنوش برای سرماخوردگی را داده‌اند که در ادامه معرفی شأن می‌کنیم تا در صورت بیمار شدن این نوشیدنی‌ها را با مواد در دسترس تهیه کنید.

دو قطعه زنجبیل تازه و یک قاشق چای سبز را داخل قوری قرار دهید و آب جوش روی آن بریزید. بعد از سه دقیقه داخل فنجان بریزید وچند قطره لیموی تازه اضافه کنید. گل گاوزبان و چند برگ گشنیز را با چند پر لیمو عمانی ودانه هل یا چوب دارچین دم و بعد از ۵ دقیقه میل کنید. برگ تازه پونه یا نعناع را دم کنید اگر دوست داشتید چند برگ به لیمو اضافه کنید. گل گاوزبان، برگ به لیمو، تخم گشنیز وچند پر گل سرخ را در یک قوری دم و بعد از دم کشیدن با کمی نبات یا عسل میل کنید. چند پر زعفران، یک تکه چوب دارچین، سه عدد هل داخل آب جوش بریزید بعد از چند دقیقه که دم کشید کمی گلاب اضافه کنید.

کد خبر 408645

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.