رابطه تعداد فرزندان با عمر والدین/هشدار افزایش سرطان در ایران

ایران پایین‌ترین سن ازدواج دختران را دارد، بدهی بهزیستی به ۶ بیمارستان، رابطه تعداد فرزندان با عمر والدین، هشدار افزایش سرطان در سال‌های آتی، بیمه رانندگان فعال با یارانه دولتی را در بسته خبری جامعه ایمنا، بخوانید:

به گزارش خبرنگار ایمنا، نشست بازخوانی مبانی موافقان و مخالفان طرح افزایش حداقل سن ازدواج(کودک همسری) توسط پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، با همکاری گروه مطالعات زنان دانشگاه تربیت مدرس و موسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی خاتم برگزار شد.

سپیده میرمجیدی، اظهار کرد: در حال حاضر ایران در بین کشورهای جهان بعد از گینه که سن ازدواج در آن ۱۲سال است، پایین‌ترین سن ازدواج  برای دختران یعنی ۱۳ سال را داراست که همین وضعیت می‌تواند واکنش‌های منفی را در جامعه جهانی برای ایران به دنبال داشته باشد.

وی با معرفی کودک همسری به عنوان جلوه‌ای از کودک آزاری، بر ضرورت برساخت‌زدایی از مفهوم و قلمرو کنونی مصادیق کودک آزاری در گفتمان تقنینی ایران از یک سو و نیز اصلاح قانون مدنی در خصوص حداقل سن ازدواج از سوی دیگر تاکید کرد و خواستار اهتمام و تلاش هرچه بیشتر نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای به نتیجه رساندن طرح  کودک همسری شد که در آن ازدواج دختر و پسر به ترتیب قبل از ۱۳سال و ۱۶سال ممنوع اعلام شده است.

بدهی ۱۵۰ میلیاردی بهزیستی به ۶ بیمارستان ویژه درمان معتادان

مهدی شادنوش در خصوص روند رسیدگی به معتادان متجاهر دارای زخم باز، تصریح کرد: با توجه به این که سه دانشگاه علوم پزشکی در قالب بیمارستان‌های زیر مجموعه خود در استان تهران فعالیت می‌کنند، دو بیمارستان از هر دانشگاه علوم‌پزشکی به نیروی انتظامی و سازمان بهزیستی معرفی شده است تا بیماران با زخم باز را به این مراکز برده و خدمات مربوطه را دریافت کنند.

وی همچنین به اعتبارات این مهم نیز اشاره و خاطرنشان کرد: اعتبارات درمانی این بیماران نزد سازمان بهزیستی است و علی‌رغم اینکه در جلسات متعدد و به شکل مکرر سازمان بهزیستی تعهد کرده که توافقنامه‌ای با بیمارستان‌های ارائه دهنده خدمت به این افراد امضا کند که هزینه‌های درمانی آنها را پرداخت کند، اما هنوز این توافقنامه امضا نشده است.

شادنوش این را هم گفت که امضای این توافق‌نامه در شرایطی به تعویق می‌افتد که تنها در شهر تهران بالغ بر ۱۵۰ میلیارد ریال اسناد مطالبات بیمارستان‌ها به علت نبود تفاهم‌نامه‌ در این خصوص هنوز پرداخت نشده است.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و بیماری‌های وزارت بهداشت با بیان اینکه عدم امضای توافق‌نامه با تاکید فروان رئیس سازمان بهزیستی همچنان به تعویق می‌افتد، اظهار کرد:  نه سال گذشته و نه امسال، سازمان

بهزیستی، توافق‌نامه‌ای با بیمارستان‌های ارائه دهنده خدمت به معتادان متجاهر امضا نکرده است.

رابطه تعداد فرزندان با عمر والدین

پژوهشی توسط تیم پژوهشگران دانشگاه علامه طباطبایی در ارتباط با "مقایسه کیفیت زندگی زوجین تک فرزند با زوجین دارای بیش از دو فرزند در خانواده‌های تهرانی با هدف مقایسه کیفیت زندگی زوجین تک فرزند با زوجین دارای بیش از دو فرزند، در خانواده‌های تهرانی در منطقه هفت تهران انجام شده است.

در این پژوهش آمده است: از جمله تغییر و تحولاتی که موجب پدیده‌های زیست محیطی و انسانی می‌شود می‌توان به آلودگی هوا و تخریب محیط زیست اشاره کرد، با ادامه این روند مشکلات دیگری چون استرس روانی نیز برای بشریت مسئله ساز شد و به این دلایل بود که کیفیت زندگی مورد توجه دانشمندان قرار گرفت.

به نظر می‌رسد که کیفیت زندگی در گذشته بیشتر ناظر به مسائل اقتصادی و رفاهی بوده است اما در قرن حاضر این روند بیشتر سمت و سوی انسانی به خود گرفته است چرا که آمار بالای بیماری‌های روانی و جسمی و همچنین مشکلات خانوادگی که همه و همه ناشی از صنعتی شدن و عوارض آن است گریبان‌گیر جوامع بشری شده است.

در نتایج این پژوهش آمده است: میان کارکرد جسمی و تعداد فرزندان رابطه وجود دارد و البته این رابطه هم در میان زوجین تک فرزند و هم زوجین با بیش از چند فرزند برقرار بوده است. اما می‌توان بیان کرد که کارکرد جسمی سالم زوجین اساسا ارتباط مستقیمی با بهبود زندگی آنان دارد که حال درباره زوجین تک فرزند موجب بالا بودن این شاخص شده و در چند فرزند اساسا از جمله عواملی تبدیل شده که موجب فرزندآوری می‌شود.

همچنین طبق تحقیقات انجام شده توسط پژوهشگران، در خانواده‌هایی که تعداد فرزندان بیشتری دارند، عمر والدین اغلب کوتاه‌تر می‌شود این وضعیت برای زنان وخیم‌تر است چرا که مادران بار جسمی بیشتری را در هر بارداری و زایمان متحمل می‌شوند بنابراین تعداد فرزندان بیشتر موجب بهبود کارکرد اجتماعی زوجین شده است همچنین میان سلامت عمومی و تعداد فرزندان رابطه وجود دارد و البته این رابطه هم در میان زوجین تک‌ فرزند و هم زوجین با بیش از چند فرزند برقرار بوده است.

خطر افزایش بروز سرطان در سال‌های آتی

دکتر وحیدرضا یاسایی، با اشاره به آخرین گزارش رسمی وزارت بهداشت از آمار سرطان در سال ۱۳۹۳و بر اساس جمعیت ۷۷.۸ میلیون نفری کشور در آن مقطع، اظهار کرد: بر اساس این آمار تعداد موارد جدید کل سرطان‌ها ۱۱۲هزار و ۶۰ مورد در سال ۹۳ بوده است که از این تعداد ۵۱هزار و ۶۲۸ مورد (۴۶درصد) از سرطان‌ها در زنان و۶۰ هزار و۴۳۲ مورد (۵۴درصد) از سرطان‌ها در مردان رخ داده است.

وی با بیان اینکه بیشترین میزان بروز سرطان در گروه سنی ۲۵ تا ۲۹ سال بوده و میزان این بروز در دو جنس مرد و زن تقریبا یکسان است، اظهار کرد: بجز سرطان پوست، ۱۰ سرطان شایع در کشور به ترتیب عبارتند از پستان، معده، کولورکتال، ریه، پروستات، مثانه، خون، مغز و دستگاه اعصاب مرکزی، مری و تیروئید است.

یاسایی در خصوص شایع‌ترین سرطان‌ها، گفت: شایع‌ترین سرطان‌ها در مردان کشور سرطان‌های معده، پوست (غیرملانوما)، پروستات، کلورکتال و مثانه و در جمعیت زنان کشور سرطان‌های پستان، کلورکتال، پوست(غیرملانوما)، معده و تیروئید است همچنین از نظر جنسیتی بعضی از سرطان‌ها در جنس خاصی بروز بیشتری دارد بطور مثال از ۳۸۱۸ مورد سرطان تیروئید تعداد ۲۹۱۲ مورد آن در زنان رخ داده است.

وی با بیان اینکه توزیع جغرافیایی سرطان در کشور دارای الگوی خاصی است، تصریح کرد: بر این اساس بیشترین میزان بروز سرطان به ترتیب در استان‌های یزد، زنجان، آذربایجان غربی، خراسان رضوی، اصفهان، تهران و آذربایجان شرقی و کمترین میزان بروز در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، لرستان و چهار محال و بختیاری رخ داده است همچنین بعضی از سرطان‌ها در بعضی از استان‌ها از شیوع بالاتری برخوردار است.

رئیس مرکز تحقیقات ژنومیک دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر لزوم مدیریت جدی رشد سرطان در کشور افزود: بر این اساس میزان بروز سرطان (بجز لحاظ نمودن آمار سرطان پوست) از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۴۰ یعنی تقریبا طی دو دهه حدود ۱۱۴ درصد رشد خواهد داشت به عبارت دیگر طی دو دهه میزان بروز سرطان در کشور بیش از دو برابر خواهد شد، این در شرایطی است که میزان رشد بروز سرطان در دنیا تقریبا ۶۳ درصد است.

رانندگان فعال با یارانه دولتی بیمه می‌شوند

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور، گفت: پس از دو سال پیگیری‌های مستمر با امضای تفاهم‌نامه اصلاح فهرست رانندگان حمل‌ونقل عمومی درون‌شهری، برای رانندگان فعال در بخش حمل بار و مسافر شهری امکان بهره‌مندی از یارانه دولتی بیمه تأمین اجتماعی فراهم شد.

مهدی جمالی‌نژاد، افزود: پس از پیگیری‌های مستمر صورت گرفته و با همکاری و مشارکت شهرداری تهران، به استناد ماده ۷ قانون هدفمندسازی یارانه‌ها و بند "ب" ماده ۱۱آیین‌نامه اجرایی مربوط به این ماده، تفاهمنامه همکاری مشترک به منظور اصلاح فهرست رانندگان حمل ونقل بار و مسافر درون شهری مابین سازمان تأمین اجتماعی، ‌ سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و شهرداری تهران منعقد شد.

وی با اشاره به اینکه این فهرست از سال ۱۳۹۲تاکنون به روزرسانی نشده بود، افزود: طبق توافق با سازمان تأمین اجتماعی و با همکاری شهرداری تهران، ‌رانندگانی که در بخش حمل‌ونقل عمومی شهری فعال هستند، ‌با اولویت ناوگان تاکسیرانی شهری به مرور به فهرست بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی افزوده می شوند. همچنین رانندگانی که پیش از این در این حرفه فعال بوده و هم اکنون در شغل دیگری مشغول به خدمت هستند، ‌ امکان بهره‌مندی از بیمه خویش فرما را خواهند داشت.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری کشور با اشاره به اینکه مرجع رسمی شناسایی رانندگان فعال در بخش حمل‌ونقل عمومی شهری سامانه مدیریت مرکزی حمل و نقل شهری به نشانی www.utcms.ir‌ است، گفت:‌ برای اولین بار در کشور، تمامی اطلاعات رانندگان در یک درگاه واحد و یکپارچه تجمیع شده و از طریق اتصال به بانک‌های داده‌ای کشور از جمله ثبت احوال، ثبت شرکت‌ها، پست، نیروی انتظامی صحت سنجی شده است.

جمالی نژاد ضمن تأکید بر اینکه از طریق اطلاعات سامانه، تمامی خدمات شهری از جمله سهمیه سوخت و لاستیک و قطعات، به صورت عادلانه به ناوگان و رانندگان واقعی تخصیص می‌یابد، افزود:‌ وضعیت فعال بودن رانندگان شهری به صورت مستمر از روش‌های مختلف از جمله تجهیزات ناوبری هوشمند، دوربین‌های شهری و اسناد حمل ونقل، رصد شده و این اطمینان حاصل می‌شود که یارانه دولتی به رانندگان واجد شرایط تعلق گیرد.

کد خبر 408120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.