مهم‌ترین ماموریت آموزش‌وپرورش بر عهده گزینش است / اهمیت به‌روزرسانی سیستم هوشمند و یکپارچه

وزیر آموزش و پرورش گفت: مهم‌ترین ماموریت این وزارتخانه بر عهده واحد گزینش بوده چراکه این بخش نقش دروازه‌بان نیروی انسانی و مرجع اصلی در تشخیص صلاحیت، شایستگی و قابلیت‌های فردی را دارد. 

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از وزارت آموزش و پرورش، علیرضا کاظمی در گردهمایی مدیران هسته‌های گزینش آموزش و پرورش کشور که در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد، اظهار کرد: در فرایند تربیت و آموزش، بهترین نیروی انسانی، نقش کلیدی در شکل‌گیری آینده جامعه دارد و تنها مرجع معتبر و مقتدر برای تعیین صلاحیت و جلوگیری از ورود نیروی ناسالم، حوزه گزینش است. از این رو، دروازه ورود نیروی انسانی، معلم است و معلم، مهم‌ترین ارکان نظام آموزش و پرورش است که می‌تواند تربیت، اخلاق و شخصیت دانش‌آموزان را رقم بزند. اگر معلم دارای صلاحیت‌های اخلاقی، انسانی و حرفه‌ای نباشد، قادر نخواهد بود نسلی سالم، مطمئن و برخوردار از ویژگی‌های انسانی تربیت کند.

وی افزود: هدف اصلی ما، ساختن انسان در وهله اول است، انسانی که برای زندگی، برخورداری از سعادت و تعالی، تربیت شده باشد، لذا حفاظت و حراست از حریم معلمان بر عهده حوزه گزینش است. هرگونه نقص و خللی در این حوزه، به طور مستقیم بر فرایند تربیت و آینده‌ساز بودن نظام تأثیر خواهد گذاشت اما برای هرچه بهتر انجام دادن این مأموریت، لازم است که به صورت منظم و سالانه، تحلیل‌هایی درباره عملکرد فرایند گزینش و عملکرد فردی و گروهی آن تهیه و بررسی کنیم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: این تحلیل‌ها کمک می‌کند تا نقاط ضعف و قوت در عملکرد حوزه گزینش شناسایی و رفع شود البته موضوعی که حائز اهمیت است اینکه باید تعامل و هم‌افزایی میان حوزه گزینش، مجموعه حراست و هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری ایجاد شود تا در قالب همکاری‌های راهبردی، میزان تطابق و صحت فرایند ورود نیروهای جدید کنترل و پایش شود. سطح نگاه ما باید بالاتر رود و صرفاً تمرکز بر مسائل صرفاً گزینشی نباشد، بلکه نگاه ما باید به آرامی به سمت تضمین کیفیت و سلامت تمام فرآیندهای نظام، از جمله تخلفات اداری و حفظ حریم اخلاقی و انسانی معلمان، سوق پیدا کند.

کاظمی با اشاره به اینکه باید محصولی که در اختیار آموزش و پرورش قرار می‌گیرد با نگاهی نو و متفاوت ارزیابی کرد، افزود: این موضوع بسیار حیاتی است، چرا که در کنار انجام کارهای پژوهشی، باید دید که آیا مأموریت خود را در رابطه با وارد کردن نیروهای جدید، به‌درستی انجام داده‌ایم یا خیر؟ باید بررسی کرده چه میزان توانسته‌ایم از حریم معلمان و امانت‌داری که بر عهده ما است، حفاظت کنیم. مأموریت ما در این حوزه بسیار حساس است؛ باید حافظ حریم معلمی و حراست از شأن و حرمت آنان باشیم تا بر مبنای قانون و در مسیر قانون حرکت کنیم و تا حقوق مردم به صورت ویژه توجه داشته باشیم که مبادا به دلیل سلیقه‌گرایی یا رفتارهای فردی، حقی از حقوق ملت ضایع شود. در این راستا اگر گزارشی جامع و تطبیقی از عملکرد روندهای ۱۰ ساله گزینش ارائه می‌شد تا بررسی فراز و نشیب‌ها، درصدهای رد، تأیید و تحلیل آن‌ها در قالب جدول و نمودار ما را در درک بهتر از وضعیت جاری یاری کند.

وی تصریح کرد: به طور قطع این نوع تحلیل‌ها می‌تواند به صورت روندپژوهی، آینده‌پژوهی و مطالعه‌های تاریخی انجام تا بتوان تصمیمات علمی و کارآمدتری اتخاذ کرد. باید نگاه بلندمدت و چند بعدی داشته باشند؛ یعنی هم به گذشته نگاه کنند و هم روندهای آینده را تحلیل و پیش‌بینی کنند چراکه این اقدام می‌تواند در بهبود فرآیندهای گزینش اثربخش باشد. در حوزه صلاحیت‌های دینی، فرهنگی، سیاسی و اخلاقی، باید این موارد را در سه محور کلان مورد بررسی قرار داد، چرا که این شناخت نیز می‌تواند پایه و اساس برای اصلاح فرایندها و جلوگیری از نفوذ دشمنان باشد. رهبر معظم انقلاب بارها بر ضرورت مقابله با نفوذ دشمن در نظام آموزش و پرورش تأکید کردند، چرا که دشمنان، با نگاه استراتژیک و فرهنگی، سرمایه‌گذاری‌های کلانی انجام داده‌اند تا نفوذ خود را گسترش دهند. هرگونه نقص و خللی در این حوزه، به طور مستقیم بر فرایند تربیت و آینده‌ساز بودن نظام تأثیر می‌گذارد. سطح نگاه ما باید بالاتر رود؛ تمرکز صرف بر مسائل جزئی و تنها گزینشی کافی نیست، اما هدف نهایی، تضمین کیفیت و سلامت تمام فرایندها، از جمله جلوگیری از تخلفات و حفظ حریم اخلاقی و انسانی معلمان است.

وزیر آموزش و پرورش به برخی کاستی‌ها در این حوزه اشاره کرد و گفت: در تماس‌های اخیر با مدیران و مسئولان آموزش‌وپرورش، بر اهمیت تأمین سریع تجهیزات و امکانات مورد نیاز در استان‌ها تأکید شد، البته قرار شد تا این موضوع به‌زودی در گردهمایی مدیران کل مطرح و اجرا شود تا تسهیل و تسریع در فرایندهای اجرایی صورت گیرد، البته بر اساس اظهارات مسئولان، انگیزه‌های معنوی، فرهنگی و دینی در کنار انگیزه‌های مادی، نقش مهمی در بهبود اثربخشی و عملکرد نیروها دارد و باید برنامه‌های عملیاتی در این حوزه تدوین شود.

کاظمی با بیان اینکه اصلاح و بهبود فرایندهای گزینش به‌منظور افزایش سرعت و دقت در ورود نیروهای جدید باید در اولویت قرار گیرد افزود: قرار است در اسرع وقت، ساختارهای موجود بررسی و ارتقا یابد تا در اولین فرصت نیروهای مورد نیاز وارد چرخه آموزش و پرورش شوند. توسعه و به‌روزرسانی سیستم هوشمند، یکپارچه و قدرتمند به‌عنوان هدف اصلی، در دستور کار قرار دارد. در حوزه نیروی انسانی، پس از جذب، تقویت مبانی فکری و دینی نیروها براساس رویکردهای فرهنگی و اخلاقی مورد توجه قرار گرفته است. همچنین تجهیزات و امکانات لازم باید در سریع‌ترین زمان تأمین شود تا عملیات گزینش و مدیریت نیروها به‌صورت حرفه‌ای و استاندارد انجام گیرد.

وی بر ضرورت حرکت به سمت سیستم هوشمند، جامع و قدرتمند در فرآیندهای گزینش و تربیت نیروهای آینده‌ساز کشور تأکید کرد و گفت: این اقدامات از اولویت‌های مهم وزارت آموزش‌وپرورش است.

کد خبر 934895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.