هنگام سرگیجه چهار گروه غذایی را نخورید

دمنوش‌های شفابخش برای دستگاه گوارش، استفاده از اوره به صورت تغذیه برگی، فواید غذاهای گوگردار، خواص درمانی میوه به و پرهیز از خوردن چهار گروه غذایی در هنگام سرگیجه را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به ‌گزارش ‌خبرنگار ایمنا، برخی گیاهان و دمنوش‌های گیاهی ‌به رفع مشکلات دستگاه گوارش کمک می‌کند این دمنوش ها عبارتند از دمنوش هل ‌که تقویت‌کننده معده ‌و ‌ضد نفخ است ‌و ترشی معده را تا حد زیادی برطرف می‌کند. دمنوش هل ضمن آن که به هضم و گوارش بهتر غذا در معده کمک می‌کند، سبب رفع بوی نامطبوع موادی مانند سیر و پیاز در دهان می‌شود. عصاره متانول موجود در هل اسید معده را کاهش داده ‌و به درمان معده درد، سوزش سردل، حالت ‌تهوع و یبوست کمک می‌کند. اگر به ناراحتی معده، یبوست، نفخ، گرفتگی، تهوع یا سوء هاضمه دچار هستید، آنتی اکسیدان‌های موجود در دمنوش ریشه سنبل‌الطیب به عملکرد بهتر عضلات کمک ‌کرده ‌و اسپاسم‌های ‌دستگاه گوارش را کاهش می‌دهد. این امر سبب حرکات طبیعی روده و کاهش اذیت ‌و ناراحتی می‌شود.

دمنوش بهارنارنج علاوه بر تاثیر آرام ‌بخشی ‌که بر سیستم عصبی ‌بدن ‌دارد، تقویت‌کننده دستگاه گوارش ‌بوده ‌و اشتهاآور و ضد سرفه نیز است. دمنوشبادرنجبویه ‌یکی از بهترین آرام‌بخش‌های گیاهی است ‌که ‌نوشیدن ‌دم کرده آن بعد ‌از غذا، به هضم غذا ‌نیز کمک می‌کند. ‌این ‌گیاه ‌مشکلات ‌گوارشی ‌مانند گاز معده ‌و نفخ را کاهش ‌می‌دهد. برگ‌های بادرنجبویه سبب بهبود سیستم ایمنی بدن ‌و کنترل زخم معده می‌شود.

دمنوش نعناع ضد ‌نفخ، مقوی معده و خوشبوکننده دهان است. از این رو نوشیدن دمنوش نعناع برای رفع دردهای روده و معده و سوء‌هاضمه بسیار مفید است. درد ناشی ‌از نفخ و گاز معده با نوشیدن دمنوش نعناع کاهش می‌یابد، به همین ترتیب، زمانی که دچار نفخ شدید شده‌اید و دل درد دارید، دمنوش نعناع سبب کاهش و بهبود این وضعیت می‌شود.

دمنوش پوست ‌پرتقال به ‌هضم بهتر و سریع تر غذا، کمک می کند ‌و در درمان گاز و نفخ، حالت تهوع، استفراغ و سوزش سر دل. موثر است. دمنوش چای سبز برای درمان ریفلاکس معده چای سبز بخورید. برای بهتر اثر کردن این نوشیدنی بهتر است آن را به همراه لیمو یا عسل یا شیر بادام یا با عصاره آلوئه ورا بنوشید. دمنوش بابونه شیرازی از موثرترین دمنوش‌های گیاهی برای دردهای عصبی معده است. فقط کافی است چهار قاشق مرباخوری بابونه شیرازی را با یک لیوان آب دم کنید. این دمنوش را باید ‌صبح‌ها ناشتا بنوشید. نیم ساعت بعد از نوشیدن این دمنوش توصیه می‌شود حتما صبحانه بخورید.

خواص درمانی میوه به

میوه ‌به ‌حاوی ویتامین ها، مواد معدنی مانند ویتامین C، روی، پتاسیم، مس، آهن، ترکیبات فنلی، آنتی اکسیدان های کانچین ‌و فیبر غذایی است. ‌میوه به برای ‌جلوگیری ‌از سرطان، کاهش وزن، کاهش کلسترول خون، تقویت سیستم ایمنی بدن، جلوگیری از بیماری های دستگاه گوارش و پوست و مو مفید است. سطح بالای آنتی اکسیدان ها و ویتامین های موجود در میوه به کاهش چروک و جوانسازی پوست صورت مفید بوده و به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی از پوست شما در برابر اثرات اشعه ماوراء بنفش خورشید محافظت می کند.

میوه به غنی از آهن، مس و روی می باشد، این سه ماده معدنی برای تقویت مو و افزایش رشد مو مفید هستند. میوه به ‌حاوی مقادیر بالای ویتامین B۶ بوده و می تواند برای درمان تهوع و استفراغ حاملگی مفید باشد. میوه به غنی از فیبر بوده و برای کاهش اسید معده، درمان زخم معده، جلوگیری از بیماری های دستگاه گوارش و سرطان روده بزرگ و تسهیل در هضم غذا مفید هستند. معجون به و عسل می تواند به درمان کولیت، اسهال، یبوست و عفونت های روده کمک کند.

مصرف منظم میوه به برای سم زدایی کبد و درمان کبد چرب مفید است. میوه به یکی از بهترین میوه ها برای لاغری و کاهش وزن محسوب می شود، میوه به کم کالری بوده و فیبر غذایی بالایی دارد، این میوه هضم را بهبود بخشیده، انرژی را افزایش داده ‌و باعث کاهش وزن و لاغری می شود. میوه به حاوی مقادیر بالای فیبر و شاخص گلیسمی پایین است ‌و برای جلوگیری از افزایش سطح قند خون ‌و همچنین کاهش میزان قند خون افراد دیابتی مفید است.مقادیر بالای فیبر موجود ‌در میوه به برای درمان ‌خانگی یبوست مفید می باشد. همچنین میوه به می ‌تواند برای درمان اسهال هم استفاده شود. خوردن میوه به برای درمان خونریزی های شدید قاعدگی مفید است.

استفاده از اوره به صورت تغذیه برگی

یک کارشناس ارشد گیاه‌شناسی، گفت:‌ اوره تنها کود نیتروژنه است که از آن می‌توان به صورت تغذیه برگی استفاده کرد. محلول‌پاشی با عناصر غذایی یکی از روش‌های تغذیه گیاه است.

پیام پزشک‌پور اظهار کرد: اگرچه برگ‌ها و سایر اندام‌های هوایی به خوبی می‌توانند مواد غذایی را به صورت گاز (گاز کربنیک، اکسیژن، انیدرید سولفورو) از طریق روزنه‌ها جذب کنند، ولی جذب مواد غذایی به صورت یون از محلول محدود است.

پزشک‌پور، تصریح کرد: علت این قضیه آن است که سلول‌های اپیدرمی خارجی برگ با کوتیکول پوشیده شده است. اوره تنها کود نیتروژنه است که از آن می‌توان به صورت تغذیه برگی استفاده کرد.

این عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی، افزود: از آنجا که نیتروژن اضافه شده به خاک می‌تواند از طریق آب‌شویی و یا تصعید از دسترس گیاه خارج شود و عرضه نیتروژن از خاک، ریشه‌ها، گره‌ها یا ساقه‌ها به خاطر تنش‌های محیطی یا پیری محدود می‌شود، پاشیدن اوره به عنوان منبع نیتروژن بر روی شاخ و برگ گیاه می‌تواند عامل مؤثری در افزایش کیفیت و احتمالاً کمیت گیاهان باشد.

فواید غذاهای گوگردار

گوگرد یکی از مواد معدنی موجود در بدن است. بسیاری از گزینه‌های غذایی این ماده معدنی را در خود جای داده‌اند. میوه‌ها سرشار از گوگرد نیستند. فقط موز، نارگیل، گوجه فرنگی و هندوانه مقادیری از گوگرد را دارند. در عوض سبزیجاتی مانند کلم بروکلی، جوانه بروکسل، و گل کلم سرشار از این ماده معدنی هستند. سیر، تره فرنگی و پیاز را نیز می‌توان به این لیست اضافه کرد. حبوباتی مانند لوبیا، عدس و سویا نیز مقادیر کافی گوگرد را به بدن می رسانند.

محصولات حیوانی ‌مانند لبنیات و بیشتر گوشت‌ها نیز گوگرد دارند. زرده تخم مرغ نیز حاوی این ماده معدنی است. گوگرد نقش مهمی در تولید انسولین دارد. کمبود هومون انسولین تعادل قند خون را مختل می‌کند. کمبود گوگرد و انسولین، فرد را در معرض ابتلا به دیابت قرار می دهد. این ماده معدنی یک نوع تسکین دهنده درد مفاصل و عضلات نیز هست. بسیاری از سبزیجات حاوی مقادیر قابل توجهی از متیل سولفونیل متان هستند. این ماده شیمیایی یک ترکیب طبیعی بوده که از گوگرد و ترکیبات آلی تشکیل شده و در بسیاری از داروهای کاهش درد، از آن استفاده می‌شود.

گوگرد پوست و مو را سالم تر و زیباتر می‌کند. این ماده معدنی در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست و مو وجود دارد. در کرم‌های صورت، شامپوها، و محصولات مشابه، غالبا از گوگرد برای جلوگیری یا از بین بردن آکنه، لکه‌های پوستی، شوره سر استفاده می‌شود. گوگرد عملکرد قلب و عروق را بهبود می‌بخشد. این معده معدنی فعالیت آنتی‌اکسیدانی دارد. گوگرد باعث کاهش کلسترول بد شده و از لخته‌شدن خون جلوگیری می‌کند. گوگرد سطح مس در بدن را نیز در حالت تعادل نگه می‌دارد. در مطالعات اندکی تعامل بین گوگرد و مس مورد بررسی قرار گرفته است. تحقیقات متعدد روی حیوانات نشان داده است که گوگرد مانع از تجمع مس در بدن حیوانات می‌شود.

گوگرد ممکن است به جلوگیری از بروز برخی سرطان‌ها کمک کند. بنا به اعلام انستیتوی ملی سرطان در آمریکا، ترکیبات گوگردی بنام گلوکوزینات، رشد سلول‌های سرطانی در روده بزرگ، ریه‌ها، تخمدان‌ها، غده پروستات و معده را مختل می‌کند. گلوکوزینات‌ها همچنین باعث خنثی کردن مواد ایجاد کننده سرطان، سرکوب باکتری‌های بیماری‌زا و مبارزه با التهاب می‌شود. افراد مبتلا به عدم تحمل گوگرد و بیمارانی که دارای سندرم روده نشت کننده هستند، نباید این ماده معدنی را بیش از حد مصرف کنند؛ اما بیشتر مردم از خوردن غذاهای مغذی که گوگرد زیادی دارند، به میزان قابل توجهی بهره‌مند خواهند شد.

هنگام سرگیجه، چهار گروه غذایی را نخورید

یک رژیم غذایی سالم ممکن است علائم سرگیجه را در شما بهبود بخشد. توصیه‌ها بر این است که در هنگام سرگیجه از مصرف چهار گروه عمده غذایی اجتناب کنید:

غذاهای شور:

یک رژیم غذایی با سدیم بالا، با بهم زدن تعادل مایعات بدن، می‌تواند افزایش خطر ابتلا به سرگیجه را شعله‌ور کند. این در حالی است که یک چهارم قاشق چای خوری نمک، حاوی ۶۰۰ میلی گرم سدیم است؛ یعنی بیش از یک سوم میزان نیاز روزانه یک فرد بزرگسال به سدیم. از آنجایی که تمامی غذاها به طور معمول حاوی سدیم هستند، نمک بیش از حد، غذاهای شور، سبزیجات کنسرو شده و منجمد و غذاهای پردازش شده، چیپس‌های سیب زمینی، کراکر و چوب شور را از رژیم غذایی خود حذف کنید. جایگزین‌های مغذی برای این غذاها عبارتند از سبزیجات تازه، سوپ خانگی، پاپ کورن، چاشنی‌ها و گیاهان.

مواد غذایی شیرین:

مواد غذایی شیرین شده با قندهای مصنوعی نیز همان خاصیت غذاهای شور را در برهم زدن تعادل مایعات بدن دارند. غذاهایی مانند میوه‌های تازه یا منجمد، غلات سبوس‌دار، چای گیاهی شیرین نشده را جایگزین شربت ذرت با فروکتوز بالا، آب نبات، مربا، ژله، نان شیرین، نوشابه‌ها، غلات شیرین و انواع کیک کنید تا تجربه سرگیجه در شما کاهش یابد.

گوشت‌های فراوری:

اگر شما مستعد ابتلا به سرگیجه و میگرن توامان هستید، از غذاهایی مانند پپرونی، کالباس، سوسیس، جگر پخته، پنیر کهنه، موتزارلا  پرهیز کنید. این محصولات حاوی اسیدآمینه تیرامین هستند که خود یک ماشه برای بروز علائم میگرن است. در عوض می‌توانید از جایگزین‌هایی مانند ماهی و گوشت تازه، پنیر کوتاژ، پنیر ریکوتا و پنیر امریکایی استفاده کنید. از طرفی در صورت استفاده از فرآورده‌های لبنی و ایجاد دردهای میگرنی یا علائم گوارشی، انتخاب جایگزین‌های غیرلبنی از جمله توفو، شیربرنج و پنیر سویا می‌تواند مناسب باشد.

آجیل و دانه‌ها:

انواع مغز آجیل و دانه‌ها از جمله بادام‌زمینی، کره بادام زمینی، گردو، دانه کدو تنبل، دانه کنجد اگرچه برای سلامت قلب مفیدند، ولی حاوی تیرامین هستند. شما می‌توانید برای حفظ سلامت قلب، از چربی‌های سالم کم تیرامین مانند روغن کانولا، روغن زیتون، ماهی قزل آلا، آووکادو، استفاده کنید. اگر مستعد ابتلا به میگرن نیستید، فراموش نکنید که باید آجیل شور، دانه‌ها و کره مغزها را برای بهبود تعادل مایعات در بدن، از رژیم غذایی خود حذف کنید.

کد خبر 407422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.