معجون موثر در درمان آنفلوانزا

تاثیر مصرف میوه و سبزی در درمان پروستات، منابع غذایی آجیل ها، مفیدترین گوشت‌ها برای سلامتی بدن، معجون موثر در درمان آنفلونزا و پرهیز از مصرف قهوه و نان های فانتزی برای مبتلایان به پرکاری تیروئید را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به ‌گزارش ‌خبرنگار ایمنا، محققان دانشگاه کالفرنیا دریافتند ‌در بیماران مبتلا ‌به سرطان پروستات ‌که ‌روزانه هفت وعده یا ‌بیشتر سبزی ‌و میوه مصرف می‌کردند، نشانه‌ای از درمان بیماری مشاهده نشد. در مطالعات قبلی ‌توصیه شده است که مواد خوراکی سرشار از کاروتنوئیدها دارای خواص آنتی‌اکسیدانی ‌هستند که می‌توانند از مردان در مقابل سرطان پروستات ‌حفاظت کنند. برخی از این مواد خوراکی شامل سبزی‌های پهن‌برگ، بروکلی، کلم، هویج و گوجه‌فرنگی است. حال مطالعه‌ ‌محققان ‌نشان ‌می‌دهد ‌مصرف بیشتر این مواد خوراکی نه موجب درمان بیماری می‌شود و نه آن را متوقف می‌کند.

کلوگ پارسونز، سرپرست تیم تحقیق، در این باره، اظهار کرد: یافته‌های ما نشان می‌دهد علیرغم باورهای عمومی، ‌مصرف بیشتر سبزیجات به تغییر دوره سرطان پروستات منجر نمی‌شود و بیماری را متوقف یا درمان نمی‌کند. وی ادامه داد: اما مصرف رژیم غذایی سالم سرشار از میوه و سبزیجات و انجام تمرین‌های ورزشی موجب قوی‌تر و سالم‌تر بودن بدن شده و طاقت بیماران سرطانی را افزایش می‌دهد. در این مطالعه، تغذیه و سبک زندگی ۴۷۸ مرد در رده سنی ۵۰ تا ۸۰ سال بررسی شد. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید

معجون موثر در درمان آنفلوآنزا

یک متخصص تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اظهار کرد: ترکیب "سیر و عسل" را می‌توان برای مبارزه با سرماخوردگی و آنفولوآنزا، سم زدایی بدن، تقویت سیستم ایمنی و بسیاری موارد دیگر استفاده کرد.

عبد الرضا نوروزی، افزود: معجون سیر و عسل باعث انرژی بخشیدن به بدن شده و باعث می شود برای فعالیت های روزمره سرحال باشید و انرژی کافی را داشته باشید، بیشتر چربی های موجود در غذاها به عنوان یک منبع مصرف شده در بدن ذخیره و باعث اضافه وزن می شوند.

وی ادامه داد: اما معجون سیر و عسل با به کارگیری چربی های ذخیره شده و با سوزاندن آن، انرژی فعالیت روزانه بدن ما را فراهم کرده و با کاهش وزن تدریجی از چاقی پیشگیری می کند.

این متخصص تغذیه، تصریح کرد: ترکیبات گوگردی سیر، زمانی که با عسل مخلوط می‌شود، برای سیستم گردش خون بسیار مفید است، از لخته شدن خون و اختلالاتی مانند ترومبوز و رگ‌های واریسی جلوگیری می‌کند.

نورزی اظهار کرد: فشارخون بالا یک بیماری است که می‌تواند سلامت قلبی و عروقی را تهدید کند، برای کنترل کردن آن به طور طبیعی هرروز عسل و سیر را با معده خالی مصرف کنید.

این متخصص تغذیه، گفت: سیر و عسل هردو با التهاب مبارزه می‌کند و می‌تواند به عنوان داروی آرتروز واحتباس (جمع شدن) مایعات و اختلالات استفاده شود.

منابع غذایی آجیل ها

آجیل‌ها منابع غذایی بی‌نظیری بوده و سرشار از اسیدهای چرب غیراشباع، پروتئین و سایر ریزمغذی‌های ضروری برای بدن هستند. مطالعات مختلفی نشان داده است مصرف مرتب این فرآورده‌ها با کاهش خطر ابتلا به سرطان، دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی همراه است. آجیل‌ها و دانه‌های روغنی (مثل سویا و آفتابگردان) به دو صورت خام و برشته در بازار عرضه می‌شوند. برشته کردن فرآیندی است که معمولا در دماهای بالا رخ می‌دهد و باعث توسعه بو و مزه خوشایند، ایجاد یک بافت ترد و شکننده و توسعه رنگ قهوه‌ای و مطلوب در دانه‌ها می‌شود.

به همین دلیل معمولا آجیل‌های برشته یا بو داده از محبوبیت بیشتری برخوردارند. علاوه بر این در حین بو دادن، استفاده از نمک و ادویه جات یا مواد دیگری نظیر آبلیمو، طعم مطلوبی را در آنها ایجاد می‌کند. آجیل‌ها منبع مناسبی از ویتامین‌های مختلف محلول در آب (ویتامین‌های خانواده B) و ویتامین‌های محلول در چربی (نظیر A و E) محسوب می‌شوند. توکوفرول‌ها ترکیباتی هستند که در چربی محلول‌اند و به ترتیب آلفا، بتا و گاما توکوفرول دارای بیشترین فعالیت ویتامین E هستند. آجیل‌ها همچنین منابع سرشار از کاروتنوئیدها محسوب می‌شوند.

برخی کارتنوئیدها مثلبتا-کاروتن و کریپتوگزانتین پیش‌سازهای ویتامین A محسوب می‌شوند، اما سایر کاروتنوئیدها نظیر لوتئین، لیکوپن و زئازانتین نیز اثرات زیستی بسیار مطلوبی در بدن دارند. بنابراین مصرف آجیل‌ها تا حدود زیادی می‌تواند نیاز روزانه بدن به ویتامین‌ها را تامین نماید. به عنوان مثال پسته منبع سرشار از تیامین (B۱)، پیریدوکسین (B۶)، گاما توکوفرول (ویتامین E) و لوتئین/ زئازانتین (کارتنوئید) محسوب می‌شود یا مثلا بادام منبع سرشار از ریبوفلاوین (B۲) و آلفا ـ توکوفرول (E) محسوب می‌شود.

مغزها همچنین حاوی مقادیر قابل توجهی فیبرهای رژیمی هستند. فرآیند حرارتی معمولا در محدوده دمایی ۱۰۰ تا ۱۸۰ درجه سانتیگراد به مدت ۵۰ تا ۶۰ دقیقه انجام می‌شود و اثر کاهشی قابل توجهی روی ویتامین‌های مختلف دارد که بسته به نوع ویتامین و نوع مغز، درصد کاهش متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال در فندق، بادام و گردو میزان توکوفرول‌ها به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یافت، اما در پسته میزان کاهش کمتر بود. ویتامین‌های خانواده B نیز در این بین کاهش قابل توجهی نشان می‌دهند. در بین ویتامین‌های خانواده B، تیامین نسبت به حرارت حساسیت بیشتری دارد حال آن‌که B۶ و B۲ حساسیت کمتری دارند.

پرهیز از مصرف قهوه و نان‌های فانتزی برای مبتلایان به پرکاری تیروئید  

عضو هیئت علمی و پزشک متخصص تغذیه دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: مبتلایان به پرکاری تیروئید از مصرف نمک های یددار، قهوه و نان های فانتزی پرهیز کنند.

امید توپچیان، اظهارکرد: پرکاری تیروئید دومین اختلال شایع غدد اندوکرینی پس از بیماری دیابت است که بیماری گریوز شایع ترین نوع آن به شمار می رود.

وی با بیان اینکه این بیماری در زنان هشت برابر مردان است، افزود: حداکثر شیوع آن در دهه دوم تا چهارم زندگی است و میزان بالای هورمون این غده می تواند سوخت و ساز بدن را سرعت بخشیده و علایمی نظیر اضطراب، کاهش وزن بدون دلیل، تورم غده تیروئید و فعالیت بیش از اندازه ایجاد کند.

این متخصص تغذیه تصریح کرد: پرهیز از مصرف هر نوع ویتامین یا مکمل حاوی ید، غذاهای دریایی نظیر ماهی و سوشی، استفاده زیاد از تخم مرغ، میوه های خشک، کنسرو سبزیجات، بیشتر شکلات ها، محصولات سویا، نمک های دریایی و غذاهای نمک سود شده و مانده مانند ژامبون، ماهی دودی و آزاد، گوشت گاو نمک سود شده، ترشی کلم، کالباس یا گوشت های سرد در مبتلایان به پرکاری تیروئید لازم و ضروری به نظر می رسد.

وی ‌با تاکید بر اینکه مصرف نان‌های خانگی که از نمک ها و روغن های بدون ید استفاده شده برای مبتلایان به این اختلال مفید و مناسب است، گفت: استفاده از آجیل های بی نمک، روغن های گیاهی، پاپ کرن بدون نمک، مربا، ژله، گوشت های تازه خریداری شده از قصابی، سبزی ها و میوه های تازه (اسفناج و بروکلی کم)، جو و محصولات به دست آمده از غلات و ماکارانی ها بدون مواد افزودنی و حاوی ید به مبتلایان به این اختلال توصیه می شود.

مفیدترین گوشت‌ها برای سلامتی بدن

ارزش غذایی مواد خوراکی را میزان خواص مفید آن مشخص می‌کند. با اینکه تعداد خوراکی‌های مفید کم نیست اما در میان آن‌ها گوشت، به تعبیر طب سنتی، نسبت به سایر مواد، ارزش غذایی بیشتری دارد. در طب سنتی هر نوع گوشتی، گرم و تر شمرده می‌شود، اما میزان گرمی و تری آنها با یکدیگر متفاوت است؛ برای مثال، گوشت حیواناتی مثل گوسفند، بز، کبک، بلدرچین، شتر، شترمرغ و میگو از جمله گوشت‌هایی هستند که میزان گرمی و تری بالاتری دارند.

در بیماری‌های مختلف به بیمار توصیه می‌شود گوشت نخورد. به این دلیل که هضم گوشت برای دستگاه هاضمه (دستگاه گوارش) دشوار است. از طرفی گفته شده که مزاج گوشت گرم است، بنابراین افراد گرم‌مزاج باید کمتر گوشت مصرف کنند. گوشت حیواناتی که برای مصرف انسان ذبح می‌شوند، تحت شرایط خاصی گرم‌تر می‌شود. حیوان هر چه جوان‌تر، چاق‌تر و پرتحرک‌تر باشد، گوشت آن گرم ‌تر خواهد بود. رنگ گوشت حیوان هم تاثیرگذار است، یعنی هر چه رنگ آن تیره‌تر باشد، مزاج گوشت هم گرم‌تر خواهد بود.

گوشت گوسفند

گوشت گوسفندبرای مزاج انسان بهترین نوع گوشت، گوشت گوسفند است. گوشت بره‌ای که کمتر از شش ماه داشته باشد، از گوشت گوسفند هم مرغوب‌تر است. در هر صورت برای مصرف گوشت، قسمت راسته یا سردست یا دست و سینه گوسفند از ناحیه ران بهتر است. این نوع گوشت نسبت به انواع دیگر گوشت‌ ها، به‌راحتی هضم می‌شود و به اصطلاح دستگاه گوارش را اذیت نمی‌کند. داخل گوشت گوسفند نرم‌تر است و تری بیشتری هم دارد.

گوشت بز

گوشت بز برای افرادی که فعالیت جسمانی کمتری دارند، مناسب‌تر است. اگر بز ۶ماه یا یک سال داشته باشد، گوشت آن از نظر کیفیت و خواص شبیه گوشت گوسفند است. گوشت بزغاله نسبت به بز لطافت بیشتری دارد و خون لطیف‌تری تولید می‌کند. به افرادی که فعالیت بدنی زیادی دارند، توصیه می‌شود گوشت بره زیر ۶ماه یا گوشت بزغاله مصرف کنند.

گوشت کبک

گوشت کبک طبع گرم و خشک دارد و از گوشت‌های لطیف به‌شمار می‌آید. طی چند سال اخیر با آگاهی از خواص مفید گوشت کبک، عده بیشتری نسبت به مصرف آن علاقه نشان می‌دهند. گوشت کبک ارزش غذایی بالایی دارد و خون زیادی تولید می‌کند. البته مصرف این گوشت می‌تواند باعث چاقی شود و به‌دلیل طبع خشکی که دارد ممکن است، یبوست ایجاد کند.

گوشت بلدرچین

طبع بلدرچین هم درست مثل کبک گرم و خشک است. گوشت بلدرچین ارزش غذایی زیادی دارد و بهتر است به روش رایج پخت تهیه شود؛ نه به روش کبابی. مصرف گوشت بلدرچین هم به تندرستی کمک فراوانی می‌کند و باعث نرمی پوست می‌شود. مصرف گوشت بلدرچین همراه چاشنی‌های ملس یا شیرین مثل آلو، رب انار، شکر و سکنجبین توصیه‌ می‌شود. البته مصرف بیش از حد و دائمی گوشت بلدرچین سردرد ایجاد می‌کند.

گوشت شتر و شترمرغ

اگرچه مصرف بیش از حد گوشت شتر و شترمرغ ممنوع است ولی فوایدی هم دارند. مزاج گوشت شتر گرم است و برای افرادی که مزاج سرد و تر یا غلبه خلط بلغم دارند، مفید است. گوشت شترمرغ هم طبع گرم و خشک دارد و فاقد کلسترول است، بنابراین به افرادی که چربی یا کلسترول خون دارند، مصرف گوشت شترمرغ توصیه می‌شود. بهتر است که گوشت شترمرغ را با گوشت گوسفند چرخ کرده و با آن غذا تهیه کنید.

گوشت میگو

گوشت جانوران دریایی معمولا سرد و تر است اما در میان آنها گوشت میگو قدری متفاوت است و طبع گرم و تر دارد. مصرف میگو در وعده‌های غذایی جا افتاده و طرفداران خاص خودش را پیدا کرده است. هضم میگو سنگین است، بنابراین افرادی که دچار مشکلات سوءهاضمه هستند باید از مصرف گوشت میگو خودداری‌کنند.

کد خبر 407175

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.