زالوی طبی ایران در معرض انقراض

یک دکترای تخصصی دام، طیور و آبزیان گفت: صیادان به طور بی‌رویه و بدون برنامه زالوها را صید می‌کنند و می‌فروشند؛ این برداشت‌های نادرست سبب شده تا نسل زالوی طبی ایران در معرض خطر قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، زالو بیشتر از حجامت و با خطرات کمتری نسبت به حجامت، خون و مواد زائد آن را از بدن بیرون می‌کشد؛ این موجود برای اینکه بتواند خونخوارری کند باید با لخته شدن خون مقابله کرده و برای این کار باید از آنزیم‌های ضد انعقادی موجود در بزاق خود استفاده کند. در دو دهه اخیر روش زالو درمانی افزایش داشته و با توجه به سیر صعودی استفاده از زالوی طبی در علم پزشکی و برداشت بی‌رویه از طبیعت، نسل زالوی طبی ایران در معرض انقراض قرار گرفته و مشکلاتی برای صادرات و پرورش آن ایجاد شده است. در خصوص صادرات و پرورش زالو طبی با سعید صفوی‌پو، دکترای تخصصی دام، طیور و آبزیان، عضو انجمن جهانی زالو و عضو انجمن زالو درمانی انگلستان گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

چرا زالوی طبی در معرض انقراض قرار دارد؟

در ایران دو گونه زالوی طبی داریم که زیستگاه بومی آن در حوزه دریای خزر و سه استان شمالی کشور است و صیادان به طور بی‌رویه و بدون برنامه زالوها را صید کرده و می‌فروشند. این برداشت‌های نادرست سبب شده است تا نسل زالوی طبی ایران در معرض خطر قرار بگیرد، به طوری که اگر قبلاً در مدت یک ساعت، حدود یک هزار زالو صید می‌شد، اکنون حدود ۱۲ ساعت وقت لازم است تا شاید ۱۰۰ زالو صید شود.

آمار کشوری و استان اصفهان در ارتباط با مصرف زالو چگونه است؟

با توجه به نیاز روزانه کشور به زالو برای درمان، نیاز ماهانه کشور به زالوهای طبی چیزی حدود ۱۰۰ هزار قطعه زالو است. آمار مصرف روزانه زالو در استان اصفهان حدود ۱۰ هزارقطعه زالو در روز است و تقریباً تعداد ۳۰۰ پزشک متخصص طب سنتی و درمانگر تجربی در استان وجود دارد که از روش زالو درمانی استفاده می‌کنند.

چه مشکلاتی در مورد صادرات و پرورش زالوی طبی وجود دارد؟

مشکلاتی از جمله واردات بی‌رویه زالو از ترکیه و آذربایجان و همچنین وجود بعضی دستوالعمل‌ها و آیین‌نامه‌ها، مانع صادرات زالو به کشورهای اروپایی می‌شود. نبود قوانین دقیق در زمینه صادرات، سنجیدن زالو با یک جوجه گوشتی و یا ماهی قزل‌آلا در آیین‌نامه‌های صادرات، منع خونخواری زالو و استفاده جلبک به عنوان غذا برای زالو تا خرداد ۹۸، تفاوت زیاد قیمت از تولید تا مصرف، قاچاق زالو، عدم دانش کافی برای تغییر و نوشتن قوانین، عدم صادرات رسمی زالوی ایرانی و ... برای صادرات و پرورش این موجود، در زمینه صادرات و پرورش زالوی طبی وجود دارد که اگر رفع شود، پیشرفت‌های خوبی در این شیوه درمانی خواهیم داشت.

زالوی طبی در چه فصل‌هایی بیشتر یافت می‌شود؟

زالوی طبی به طور طبیعی در فصل بهار و تابستان در تالاب‌ها به وفور یافت می‌شود و صید آن نیز افزایش می‌یابد؛ در این فصل‌ها زالوی طبی با کمترین قیمت و در فصل پاییز و زمستان با بیشترین قیمت در بازار عرضه می‌شود، چرا که در فصل سرد زالو در طبیعت کمتر وجود دارد.

برای ورود به عرصه پرورش و تولید زالو چه اقدامات اولیه‌ای لازم است؟

توصیه می‌شود برای ورود به عرصه پرورش و تولید زالو دوره‌های مورد نیاز برای آن گذرانده شود و تولیدکننده با برنامه پیش برود تا میزان تلفات و هدر رفت سرمایه نداشته باشد. دوره پرورش زالو طبی توسط سازمان نظام مهندسی کشاورزی برگزار می‌شود.

آیا طرحی استاندارد برای ارائه زالوی طبی به دیگر کشورها وجود دارد؟

زالو در داروخانه‌های دنیا به عنوان یک داروی پزشکی تجویز و در بسته‌بندی‌های مناسب ارائه می‌شود، اما در کشور ما این موجود در گِل، گونی‌های خیس و آب به کل کشور ارسال می‌شود که مناسب نیست و تلفات هم دارد. این نوع بسته‌بندی و ارسال، مورد تأیید کشورهای اروپایی نیست و صادرات به این شکل ممکن نخواهد بود. بنابراین نیاز به روشی نوین است که شرکت آرین زالوی ایرانیان، سه نوع بستر حمل، قرنطینه و نگهداری زالوی طبی را ایجاد کرده و در این روش زالوها حدود ۱۵۰ سال قابلیت نگهداری بدون تلفات را دارد. در  این روش زالوها با بهترین کیفیت و تا دمای چهار درجه زیر صفر و ۴۵ درجه بالای صفر بدون آسیب نگهداری می‌شود. این طرح در شرکت مذکور که یک شرکت فناور و مستقر در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان است به مرحله تولید رسیده و حدود یک ماه دیگر پروانه ثبت اختراع آن آماده خواهد شد.

کد خبر 406558

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.