مضرات آلودگی هوا برای استخوان‌ها/ بیماران  ICU مستعد صدمات کلیوی هستند

کشف ۳۵۰ خطای دی.ان.ای که زنان را مستعد ابتلا به سرطان سینه می‌کند، چگونگی اتفاق افتادن سکته مغزی، مستعد بودن بیماران ICU به صدمات کلیوی، تقویت مغز با یوگا، مضرات آلودگی هوا برای استخوان‌ها و راهکارهایی برای تقویت یادگیری و افزایش ظرفیت مغز را در بسته پزشکی ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محققان موفق به کشف بیش از ۳۵۰ خطای دی.ان.ای شده‌اند که زنان را مستعد ابتلا به سرطان کشنده سینه می‌کند و در روزنامه دیلی میل نیز به این موضوع پرداخته است، محققان دانشگاه کمبریج در مطالعه ۲۰۰ هزار بیمار مبتلا به سرطان سینه متوجه شدند که ۳۵۲ جهش ژنتیکی می‌تواند فرد را مستعد ابتلا به سرطان سینه کند.

محققان دانشگاه کمبریج معتقدند که این تغییرات می‌تواند بیش از ۱۹۰ ژن را درگیر کند و پیش از این مشخص شده بود که کمتر از ۴۰ ژن در افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه، دخالت دارند، اکنون یافته‌های این مطالعه جدید می‌تواند به تشخیص این موضوع کمک کند که کدام زن مستعد ابتلا به سرطان سینه است و در نتیجه نسبت به سایرین تحت بررسی‌های دقیق پزشکی قرار گیرد.

دی.ان.ای، حامل اطلاعات ژنتیکی و تمام ساختارهایی است که یک ارگانیسم زنده برای رشد، تولید مثل و عملکرد به آنها نیاز دارد و انسان حامل ۲۰ تا ۲۵ هزار ژن است که ۹۹.۹ درصد آن‌ها در افراد مشابه هم است و ۰.۱ درصد دیگر واریان‌های ژنتیکی (در واقع چیزی است که انسان‌ها را منحصر می‌سازد) باعث تغییر رنگ مو، رنگ پوست و یا حتی شکل صورت می‌شود، اما این تغییرات می‌تواند اثرات منفی عمیقی نیز داشته باشد که از جمله آن می‌توان به افزایش حساسیت افراد نسبت به ابتلا به بیماری‌ها اشاره کرد.

بیشتر بیماری‌ها از جمله سرطان سینه پیچیده هستند و هیچ واریان ژنتیکی و یا ژنی به صورت منفرد موجب ابتلا به آنها نمی‌شود و در عوض ترکیب شماری از آن‌ها با یکدیگر موجب افزایش خطر ابتلا به این بیماری‌ها می‌شود، در این مطالعه اخیر محققان، دی.ان.ای ۱۱۰ هزار بیمار مبتلا به سرطان سینه را با دی.ان.ای ۹۰ هزار فرد سالم مقایسه کردندوو ۳۵۲ واریان شناسایی شد که خطر ابتلا به این بیماری کشنده را افزایش می‌دهد، هنوز دقیقا مشخص نیست که چه تعداد ژن این تغییرات را ایجاد می‌کنند، اما محققان برآورد کرده‌اند که ۱۹۱ ژن می‌توانند در این موضوع دخیل باشند.

از  این واریان‌های ژنتیکی که به تازگی کشف شده‌اند، یک سوم از آن‌ها زنان را مستعد ابتلا به سرطان سینه واکنشی به هورمون می‌کند، این نوع بیماری در چهار مورد از هر پنج مورد ابتلا به سرطان سینه مشاهده می‌شود و زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های سرطانی در واکنش به هورمون استروژن رشد می‌کنند و ۱۵درصد از این واریان‌های ژنتیکی زنان را مستعد ابتلا به نوع سخت درمان سرطان سینه، به نام سرطان سینه استروژن-گیرنده منفی پیش‌بینی می‌کند، نتایج این مطالعه در مجله Nature Genetics منتشر شده است.

 سکته مغزی چگونه اتفاق می افتد  

یک متخصص مغز و اعصاب، در ارتباط با علل بروز سکته مغزی، توضیحاتی ارائه داد و شایع‌ترین نوع سکته مغزی را ناشی از بسته شدن رگ‌ها دانست، ۲۵ درصد سکته‌های مغزی را ناشی از پارگی رگ و خونریزی مغزی و ۸۵ درصد را نیز ناشی از ایجاد لخته در عروق مغزی دانست.

فرزاد اشرافی در ارتباط با علائم سکته مغزی، گفت: تاری دید، اختلال در میدان بینایی، اختلال در بلع، اختلال در صحبت کردن، ضعف اندام و فلجی، اختلال در حس اندام، عدم تعادل و اختلال ادراری، از جمله علائم بروز سکته مغزی به شمار می‌روند.

وی افزود: اگر بیمار سکته مغزی در کمتر از سه ساعت به بیمارستان برسد، می‌توان با تزریق نوعی از داروی ضد لخته علائم حیاتی او را تثبیت کرد، البته این دارو فقط برای سکته‌های مغزی در اثر انسداد رگ‌ها در اثر لخته مؤثر است.

این متخصص مغز و اعصاب به عوامل افزایش احتمال سکته مغزی اشاره کرد و گفت: دیابت، چاقی، مصرف دخانیات و الکل و همچنین فشار خون بالا و چربی خون، از جمله عوامل افزایش احتمال بروز سکته مغزی است.

وی در خصوص کاهش سن سکته مغزی، اظهار کرد: تغییر سبک زندگی و گرایش به سمت مصرف غذاهای آماده، بی تحرکی و عواملی از این دست، باعث شده تا میانگین سن سکته مغزی پایین بیاید.

اشرافی با بیان اینکه سالانه بیش از ۱۲ هزار نفر در کشور دچار سکته مغزی می‌شوند، ادامه داد: یکی از عوامل پیشگیری از بروز سکته مغزی، اهمیت دادن به چکاپ‌های پزشکی است که افراد می‌توانند با انجام آزمایش و کنترل فشار خون، نسبت به پیشگیری از بروز سکته مغزی اقدام کنند.

بیماران ICU  مستعد صدمات کلیوی

یک فوق تخصص مراقبت‌های ویژه عنوان کرد که یکی از مشکلات بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه، بروز نارسایی حاد کلیه و صدمات کلیوی است که باید با تشخیص به موقع عارضه، از خطرات و عوارض آن جلوگیری کرد.

سید حسین اردهالی افزود: اصولاً بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه با بیماری‌های زمینه‌ای و سایر مشکلات جسمی مثل فشار خون، اعمال جراحی و… مواجه هستند که آن‌ها را مستعد صدمات کلیوی می‌کند.

وی ادامه داد: تماس با بعضی داروها نیز بیماران را مستعد صدمات کلیوی می‌کند که ما اقدامات لازم را برای مراقبت از این بیماران انجام می‌دهیم و با این حال، موضوع مهم در این ارتباط، تشخیص به موقع عارضه است که می‌تواند بیمار را از خطرات آسیب‌های کلیوی دور نگه دارد.

این فوق تخصص مراقبت‌های ویژه اضافه کرد: یکی از روش‌های پیشگیری، درمان‌های جایگزین ممتد کلیوی است که در این روش، بیمار بدون خارج شدن از بخش مراقبت‌های ویژه درمان‌های لازم را دریافت می‌کند.

اردهالی در ادامه بر مصرف هدفمند آنتی بیوتیک ها در بخش مراقبت‌های ویژه تاکید کرد و گفت: مصرف آنتی بیوتیک باید بر مبنای پروتکل رایج بیمارستان باشد. در گذشته به دلیل عدم حضور فوق تخصص مراقبت‌های ویژه در این بخش‌ها، با چنین مشکلاتی مواجه بودیم.

وی افزود: در حال حاضر ۱۵۰ فوق تخصص مراقبت‌های ویژه در کشور داریم و هر سال حدود ۲۰ نفر در این رشته فارغ التحصیل می‌شوند که لازم است از حضور این افراد در بخش مراقبت‌های ویژه، بهتر استفاده شود.

یوگا موجب تقویت مغز می‌شود

مطالعه جدید نشان داده است که برای بهبود حافظه، کنترل بر هیجانات و تقویت توانایی انجام چندین مهارت، یوگا بهترین راهکار است و بررسی ۱۱ مطالعه نشان می‌دهد بین حرکات یوگا، مدیتیشن و تمارین تنفسی با افزایش اندازه مناطق اصلی مغز ارتباط وجود دارد، این مناطق اصلی دخیل در تفکر، تصمیم گیری، حافظه و تنظیم هیجانات هستند.

جسیکا دامویسیوکس، عضو تیم تحقیق از دانشگاه ایالتی واین آمریکا، در این باره گفت : ما با بررسی مطالعات قبلی دریافتیم فواید یوگا برای سلامت نظیر فواید ورزش‌های هوازی است.

نها گوته، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه ایلینوی، در ادامه اضافه کرد: یوگا طبیعتاً ورزشی هوازی نیست، از این رو ما باید به مکانیسم‌های منجر به این تغییرات مغزی ناشی از آن پی ببریم.

در مجموع مشاهده شد بین یوگا و افزایش اندازه منطقه هیپوکامپ مغز ارتباط وجود دارد، هیپوکامپ مغز در حافظه و یادگیری نقش داردو این منطقه مغزی با افزایش سن کوچک می‌شود، این اتفاق بخشی از مرحله ابتلاء به الزایمر و زوال عقل است.

همچنین محققان دریافتند افرادی که یوگا انجام می‌دهند در تست‌های عملکرد روانی بهتر بودند.

آلودگی هوا برای سلامتی استخوان مضر است

آلودگی هوا نه تنها ریسک سرطان ریه، سکته و بیماری های تنفسی را افزایش می دهد، بلکه برای سلامت استخوان ها هم مضر است، مطالعه جدید مؤسسه سلامت عمومی بارسلونا اسپانیا در هند و بر اساس بررسی بیش از ۳۷۰۰ نفر در منطقه حیدرآباد هند انجام شده است و به گفته محققان، ذرات ریز در این منطقه به مراتب بیش از حداکثر توصیه شده از سوی سازمان بهداشت جهانی بود، آن‌ها اطلاعات مربوط به میزان آلودگی در منطقه و تراکم استخوانی شرکت کنندگان را بررسی کردند.

نتایج نشان داد قرارگیری در معرض میزان بالا ذرات ریز آلودگی هوا با کاهش تراکم استخوان مرتبط است.

اوتاویو رانزانی، سرپرست تیم تحقیق در این باره  اظهار کرد: استنشاق ذرات آلاینده می‌تواند منجر به از بین رفتن تراکم استخوان بواسطه فشار اکسایشی و التهاب ناشی از آلودگی هوا شود.

راهکارهایی برای تقویت یادگیری و افزایش ظرفیت مغز

یک متخصص طب سنتی به راهکارهایی کارآمد برای تقویت حافظه و یادگیری دانش‌آموزان و دانشجویان در شب امتحان اشاره کرد و گفت: برای افزایش میزان یادگیری مطالعه شبانه به مطالعه سحرگاهی منتقل شود.

ناصر رضایی‌پور ادامه داد: از جمله مواردی که دانش‌آموزان و دانشجویان در شب امتحان باید رعایت کنند این است که خواب کافی داشته باشند و حدود ساعت ۹ شب تا پنج صبح  را بخوابند تا موجب رفع خستگی‌های جسمی و روحی و افزایش قدرت حافظه و تمرکز شود.

وی خاطرنشان کرد: مطالعه شبانه خود را به مطالعه سحرگاهی منتقل کنند و در این صورت تأثیر شگرف آن را در میزان یادگیری و تمرکز و همچنین شادابی و توان جسمی و روحی شان خواهند دید.

این متخصص طب سنتی تصریح کرد: باید بین وعده شام و خواب افراد، حداقل دو الی سه ساعت فاصله باشد تا موجب نفخ و ورم معده، ایجاد رؤیاهای ترسناک، کاهش تمرکز و ایجاد کسالت و خستگی در روز بعد نشود همچنین بی‌خوابی‌های درازمدت باعث خشکی مزاج مغز، اختلال خواب، کاهش حافظه و حتی مشکلات روحی و روانی جدی، اختلال گوارش، ضعف و بی‌حالی، کاهش انرژی و تمرکز، تیرگی رنگ پوست و... می‌شود.

وی با اشاره به اینکه باید از پرخوری، باهم‌خوری و برهم‌خوری پرهیز شود توضیح داد: پرهیز از خوردنی‌های سودازا و غلیظ‌ کننده‌های خون مانند غذاهای سرخ‌کرده و چرب، گوشت گاو و گوساله، کله‌پاچه، جگر، پیتزا، سوسیس و کالباس، عدس زیاد، بادنجان، قارچ، کنسروها و کمپوت‌ها، غذاهای خمیری و لزج مانند ماکارونی و لازانیا و پنیر پیتزا، غذاهای مانده و نان‌های بیات، خوردنی‌های خیلی‌ترش یا خیلی‌شور و همچنین پرهیز از خوردنی‌های محرک چون ادویه تند، انواع سس‌های قرمز و سفید و... بسیار حائز اهمیت است.

ناصر رضایی‌پور افزود: از سوی دیگر باید از مصرف زیاد غذاهای تری‌بخش، مانند ماست، دوغ، خیار و کاهو که موجب کرختی بدن، خواب‌آلودگی، کاهش قدرت یادگیری و همچنین از مصرف  نوشابه‌های انرژی‌زا، قهوه، نسکافه و چای که باعث تحریک سیستم عصبی و اختلال در تمرکزمی‌شوند، نیز پرهیز شود.

کد خبر 405544

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.