راه‌های ‌ساده برای درمان ‌سینوزیت

انجام ۱۲ هزار عمل ‌کاشت ‌حلزون شنوایی ‌در کشور، مواد غذایی بدون گلوتن مناسب بیماران سلیاکی، راه های ساده برای درمان ‌سینوزیت، کاهش دردهای سالمندی با فیزیوتراپی ‌و ‌فواید کلم از درمان بیماری‌های قلبی ‌تا کاهش چربی خون را در بسته ‌خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش ‌خبرنگار ایمنا، سرپرست دفتر مدیریت بیمارستانی ‌و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت ‌با اشاره به انجام ۱۲ هزار عمل کاشت حلزون شنوایی ‌در کشور، اظهار کرد: دوازدهمین مرکز کاشت ‌حلزون شنوایی کشور با انجام سه عمل کاشت ‌حلزون شنوایی بر روی سه کودک در بیمارستان امام خمینی کرمانشاه به صورت ‌رسمی آغاز به کار کرد.

رضا گل پیرا، افزود: استان کرمانشاه می‌تواند ‌با ‌پوشش استان‌های همجوار خود نقش مفید ‌و حرکت نوینی را در ارتقای سلامت استان‌های غرب کشور ایفا کند.

کاهش دردهای سالمندی ‌با فیزیوتراپی

سازمان ‌جهانی ‌بهداشت ۶۰ سالگی را ورود به دوران سالمندی تعریف کرده است. با افزایش سن به مرور توانایی ‌ما در جابه‌جا شدن ‌و حرکت کردن کاهش می‌یابد ‌و تحرک سخت‌تر می‌شود. این موضوع به ‌علت مشکلات مرتبط ‌با ‌سلامت یا صدمات ‌خاص بروز می‌یابد. در این زمان همه ما به دنبال کیفیت بالاتر زندگی ‌در دوران سالمندی هستیم. فیزیوتراپی می‌تواند درد را در این دوره کاهش دهد، تحرک را بهبود بخشد ‌و ‌حتی آمادگی جسمانی ‌از دست رفته را به ‌سالمندان بهبود دهد. فیزیوتراپیست‌ها تلاش می‌کنند تا حد ممکن زندگی فعال طولانی‌تری را برای سالمندان فراهم کنند ‌و تا حد ممکن آنها را مستقل و توانمندتر نگه ‌دارند.

با ‌فیزیوتراپی فعالیت‌ها روز به روز راحت‌تر می‌شوند. برای مثال اگر در راه رفتن، بالا رفتن از پله‌ها و خوابیدن و برخاستن از تخت‌خواب مشکل دارید فیزیوتراپی می‌تواند کمکتان کند. همچنین بعد از زمین خوردن شما را به شرایط قبل می رساند و در بسیاری مواقع می‌تواند جایگزین درمان‌های جراحی شود.

گردن درد و کمردردهای دوران سالمندی، صدمات ورزشی، التهابات مفصلی، بیماری‌های قلبی، اختلالات تنفسی به دنبال آسم و بیماری انسدادی مزمن ریه، مشکلات مرتبط با دیابت، کشیدگی‌های مکرر عضلانی، بیماری‌های مغز و اعصاب مانند پارکینسون، آلزایمر، سکته مغزیو ای ال اس، پوکی استخوان، سرطان‌ها وبی اختیاری‌ها از موارد شایعی در دوران سالمندی است که فیزیوتراپی می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

اما ‌به طور کلی ساییدگی ‌و فرسودگی مفاصل ‌و غضروف‌های آنها و افزایش روند از دست دادن کلسیم در استخوان‌ها ‌و پوکی استخوان مهم‌ترین علت درد ‌و ناتوانی افراد در دوران سالمندی است. پروتکل‌های مختلف تمرین درمانی ‌در فیزیوتراپی وجود دارد که ‌برای هر یک از مشکلات فوق می‌تواند کمک‌کننده باشد. تمرینات هوازی همچون راه رفتن و دوچرخه ثابت با پا و دست برای بیماری‌های قلبی ‌و تنفسی درمانی مؤثر است که باید تحت نظارت مستقیم فیزیوتراپیست ‌و همراه با کنترل ضربان قلب ‌و نبض و وضعیت ‌تنفس ‌صورت گیرد.

تمرینات دامنه ‌حرکتی ‌همچون استفاده از قرقره‌ها و میله می‌تواند از خشکی مفاصل جلوگیری کند ‌و تمرینات عملکردی مانند حمل اشیای سبک و انجام کارهای روزانه به روش صحیح می‌تواند استقلال افراد را در دوران سالمندی حفظ کند. تمرینات تعادلی و هماهنگی هم از برنامه‌های ‌تمرین درمانی مهمی ‌است که مانع زمین خوردن افراد و افزایش چابکی ‌و سرعت عمل آنان می‌شود.

دستگاه‌های فیزیوتراپی ‌مانند تحریکات الکتریکی ‌و لیزر و اولتراسوند همراه گرما ‌و سرمادرمانی نقش مهمی ‌در کاهش دردها ‌و التهابات مفصلی و عضلانی سالمندان دارند. مگنت تراپی هم در پوکی استخوان و بدجوش خوردن شکستگی‌ها می‌تواند به سالمندان کمک کند.

ماساژ و تکنیک‌های ‌دستی در بازگرداندن دامنه حرکتی مفاصل ‌و انعطاف پذیری بافت‌های نرم روش‌هایی مفید و تأثیرگذار هستند. تمرینات ‌گروهی تحت نظارت یک فیزیوتراپیست هم از روش‌های بسیار مورد علاقه سالمندان است که به درمان ‌حرکتی افراد، انگیزه ‌و نشاط را هم اضافه می‌کنندو همراهی محرک‌های روحی و روانی با فعالیت‌های جسمانی اثر این درمان‌ها را دوچندان می‌کند.

مواد غذایی بدون ‌گلوتن مناسب ‌بیماران سلیاکی

گلوتن، گروهی ‌از پروتئین است که در برخی از دانه ها مانند گندم، چاودار و جو یافت می شود. این ماده با ایجاد خاصیت ارتجاعی ‌و رطوبت به حفظ شکل خود کمک می کند. اگرچه گلوتن برای بیشتر افراد بی خطر است، اما افرادی که ‌دارای بیماری هایی مانند بیماری سلیاک یا حساسیت به گلوتن هستند باید از آن اجتناب ‌تا از عوارض جانبی سلامتی ‌جلوگیری کنند. بسیاری از غذاها با ترکیبات حاوی گلوتن تهیه می شود، بنابراین مهم است افرادی که قادر به مصرف آن نیستند، برچسب های این ماده را روی محصول از نزدیک بررسی کنند. در ادامه بعضی از غذاهای فاقد گلوتن را معرفی می کنیم.

تعداد کمی از غلات کامل حاوی گلوتن، در ‌حالی که بقیه به طور طبیعی فاقد گلوتن هستند. مهم است هنگام خرید غلات کامل، برچسب های مواد غذایی را بررسی کنید. حتی به غلات کامل بدون گلوتن می ‌توان گلوتن اضافه کرد، به خصوص اگر در همان مواد غذایی حاوی گلوتن فراوری شوند. برنج قهوه ای، گندم سیاه، ذرت خوشه ای، ارزن، گل تاج خروس، جو دوسر، میوه ها و سبزیجات کنسرو شده با آب یا آب میوه های طبیعی احتمالاً فاقد گلوتن هستند.

همه میوه ها و سبزیجات تازه به طور طبیعی فاقد گلوتن هستند. با وجود این، برخی از میوه ها و سبزیجات فراوری شده ممکن است دارای گلوتن باشند که بعضی اوقات به عنوان طعم دهنده یا حجیم کننده اضافه می شود. مواد حاوی گلوتن که ممکن است به میوه ها و سبزیجات فراوری شده اضافه شود شامل پروتئین گندم هیدرولیز شده، نشاسته اصلاح شده مواد غذایی و مالت است. ا محصلات لبنی بیشتر شیر و ماست های طعم دار دارای گلوتن هستند.

راه های ساده برای درمان ‌سینوزیت

سینوزیت ‌یکی ‌از مشکلات رایج در بین گروه‌های سنی مختلف است، که نادیده گرفتن آن باعث عفونت مغزی می‌شود. سینوزیت در واقع یک نوع عفونت کوتاه مدت و التهاب در نواحی حفره‌های اطراف بینی است. علت ابتلا به این عارضه می‌تواند یک عفونت ویروسی، باکتری یا قارچی باشد. مدت زمان آن هم از چند روز تا چهارهفته متغیر است.

گفته ‌شده بی ‌توجهی ‌به سینوزیت، منجر به عفونت مغزی می‌شود. طبق آمارها در کشور ما ۸۰ درصد افرادی که مبتلا به عفونت گوش، حلق یا بینی هستند و ۹۰ درصد کودکان در حالت ابتلا به سرماخوردگی، سینوزیت دارند.

از جمله ‌علائم سینوزیت ‌می‌توان ‌به ‌گرفتگی ‌بینی ‌همراه ‌با ‌ترشحات ‌سبز یا زرد، سردردهای ‌سینوسی، ‌احساس درد ‌در نواحی ‌گونه‌ها ‌یا ‌چشم ‌و ‌بینی، ‌دمای ‌بالای ‌بدن، ‌درد دندان، احساس بوی نامطبوع و نفس بد اشاره کرد.

اگر علائم خیلی شدید نبود ‌و رو به بهبود بودید در اغلب موارد نیاز به مراجعه به پزشک ندارید، اما اگر علائم تشدید شد حتما به پزشک مراجعه کنید. استعمال سیگار، داشتن زمینه‌های آلرژی، پلیپ بینی و سیستم ایمنی ضعیف بدن از مواردی هستند که زمینه‌ی ابتلا به سینوزیت و تشدید علائم آن را افزایش می‌دهند.

زمان ابتلا ‌به ‌سینوزیت، احتمالا تمایلی ‌به ورزش ندارید، اما باید بدانید که ورزش ‌به ‌بهبود شما کمک می‌کند. فعالیت فیزیکی کمک می‌کند ‌تا ‌مخاط از سینوس‌ها تخلیه شود و گرفتگی بینی نیز رفع شود. حداقل می‌توانید پانزده تا ‌بیست دقیقه ورزش هوازی در برنامه‌ی روزانه خود بگنجانید.

فراموش ‌نکنید که باید منطقی ورزش کنید ‌و فعالیت بدنی داشته باشید. ورزش در این شرایط مشکلی ندارد، اما باید جوانب احتیاط را هم در نظر بگیرید. تا بهبود علائم خود بهتر است از بلند کردن وزنه و حرکات قدرتی پرهیز کنید. به خاطر داشته باشید که اگر در زمان فعالیت ‌بدنی، در قفسه‌ی سینه احساس فشار داشتید، کمی استراحت ‌کنید ‌تا مشکل رفع شود. دقت کنید که اشکال در تنفس قلبتان را تحت فشار قرار می‌دهد. پس توصیه اکید به انجام ورزش هوازی غیر سنگین داریم.

از گذاشتن ‌کمپرس گرم روی صورت کمک بگیرید. کمپرس گرم درد را تسکین ‌می‌دهد و به ‌روند بهبود کمک می‌کند. می‌توانید بینی خود را با محلول آب ‌و نمک شستشو دهید. این محلول را می‌توانید از داروخانه تهیه کنید و یا در منزل یک قاشق چای خوری نمک ‌و یک قاشق چای خوری بی کربنات سدیم را به ظرف آب جوشیده اضافه ‌و صبر کنید تا خنک شود.

استنشاق بخار هم به بهبود شما کمک می‌کند. البته دقت کنید استنشاق بخار برای بعضی افراد مانند بانوان باردار، افراد دارای فشار خون بالا، کودکان و بیماران قلبی مناسب نیست. ‌ می‌توانید چند قطره عصاره اکالیپتوس یا نعنا به آب جوش اضافه و سر خود را برای چند دقیقه به ظرف نزدیک کنید. فلفل قرمز برای درمان سینوزیت مفید است. می‌توانید یک قاشق چای خوری فلفل قرمز را با کمی عسل مخلوط کرده و چند بار در روز میل کنید.

برای کمک به سلامت خود و پیشگیری از شدت یافتن علائم می‌توانید از راه کارهای زیر استفاده کنید:

- رطوبت هوای خانه را حفظ کنید.

- برای حفظ رطوبت بدن، مصرف مایعات را افزایش دهید.

- نوشیدنی‌های کافئین دار سبب کم آبی بدن می‌شوند، پس مصرف آن‌ها را به حداقل برسانید.

- فراموش نکنید که استراحت کافی به روند درمان سرعت می‌بخشد.

فواید کلم؛ از درمان بیماری‌های قلبی ‌تا کاهش چربی ‌خون

یک ‌متخصص تغذیه ‌و رژیم درمانی با اشاره به اینکه مصرف روزانه کلم فواید زیادی برای سلامت بدن دارد و می‌تواند در درمان بیماری‌ها مفید باشد، اظهار کرد: کلم ها به انواع کرم بروکلی، کلم قرمز، کلم پیچ، گل کلم و برگ کلم تقسیم بندی می شوند ‌و جایگاه آنها در گروه سبزیجات قرار می گیرد. حتما به یاد داشته باشید که سبزی ها بهترین منبع برای تامین ویتامین، فیبر غذایی ‌و آنتی اکسیدان‌ها هستند.

نرگس جوزدانی، افزود: کلم را نمی ‌توان به عنوان یک ماده مغذی حاوی کلسیم در نظر گرفت چرا که مصرف زیاد آن باعث بروز بیماری در بدن ‌و ایجاد تداخل می شود.

وی ‌با تاکید بر تاثیر مصرف کلم در درمان بیماری های انسان، گفت: مصرف روزانه کلم به علت آنتی اکسیدان موجود در آن باعث درمان بیماری های قلبی ‌و کاهش عفونت در افراد می شود.

این متخصص تغذیه ‌و رژیم درمانی ادامه داد: مصرف روزانه کلم به علت وجود فیبر باعث آسان تر شدن هضم غذا، کاهش چربی خون، کاهش کلسترول بد خون، بهبود یبوست و تنظیم دستگاه سیستم گوارش می شود. ویتامین K موجود در کلم نقش موثری در انعقاد خون دارد. همچنین ترکیبات آنتی اکسیدان های موجود در کلم باعث جلوگیری از آلزایمر و افزایش حافظه در افراد خواهد شد.

جوزدانی ‌درباره مضرات مصرف کلم، اظهار کرد: مصرف زیاد کلم باعث تشدید بیماری ‌تیروئید در افراد می شود ‌و برای افراد مبتلا به کم کاری تیروئید مصرف کلم پخته به میزان بسیار کم توصیه می شود.

کد خبر 404359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.