خطرات آبله مرغان برای زنان باردار

غذاهای کنسروی منشاء ابتلا به بوتولیسم، اشتباه گرم کردن مچ پا پیچ خورده، لزوم احتیاط در تجویز آنتی‌بیوتیک برای نوزادان، آشنایی با علت غلیظ شدن بزاق دهان و خطرات آبله مرغان برای زنان باردار را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به ‌گزارش ‌خبرنگار ‌ایمنا؛ ‌عضو ‌هیئت ‌موسس ‌مرکز ‌تحقیقات ‌بیماری‌های ‌گرمسیری ‌و ‌عفونی ‌دانشگاه ‌علوم ‌پزشکی ‌شهید ‌بهشتی، ‌گفت: ‌وتولیسم ‌بیماری ‌است ‌که ‌از ‌طریق مسمومیت غذایی با خوردن غذاهای کنسروی و جوشانده نشده، ایجاد می شود.

مسعود مردانی، اظهار کرد: دوبینی، دهان خشک، تغییر صدا، اشکال در بلع و فلج اندام ها از علائم این بیماری بوده بیماران ممکن است هفته‌ها یا ماه‌ها در بخش مراقبت‌های ویژه ‌بستری شوند و از دستگاه بادگیر استفاده کنند تا فلج ماهیچه‌ها از بین برود.

این ‌متخصص ‌بیماری ‌های ‌عفونی ‌ادامه ‌داد: ‌علائم ‌مسمومیت ‌ناشی ‌از ‌مصرف ‌غذای ‌آلوده ‌به ‌این ‌سم ‌حدود ‌۱۸ ‌تا ‌۳۶ ‌ساعت ‌پس ‌از ‌مصرف ‌دیده ‌می ‌شود ‌و ‌اگر ‌به موقع تشخیص داده نشود حتی به مرگ و میر نیز منجر خواهد شد.

مردانی تصریح کرد: غذاهای کنسروی مانند تن ماهی، لوبیا چیتی ‌و غیره، کشک و پنیرهای محلی زمینه ساز ابتلا به بوتولیسم هستند و افراد حتما باید قبل از مصرف مواد غذایی کنسروی آن‌ها را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه خوب بجوشانند یا خوب تفت دهند.

وی ‌تاکید کرد: از خوردن غذاهای آماده اگر قوطی آنها ورم کرده یا اگر بوی ماندگی می ‌دهد، خودداری شود و هرگز غذا را در هوای اتاق رها نکنید زیرا عامل بیماری در هوا و خاک وجود دارد و به راحتی روی غذا نشسته و رشد می‌کند.

به گفته مردانی، قبل از مصرف پنیرهای محلی و کشک از سالم بودن آن‌ها مطمئن شوید در غیر این صورت اگر سم بوتولیسم در مراحل اولیه وارد دستگاه گوارش شود،  باید  به محض دیدن علائم غیرعادی در بدن به پزشک گوارش مراجعه کرده تا با انجام معاینات دقیق بتوان این سم را خارج کرد در غیر این صورت وجود این باکتری در بدن بسیار خطرناک است و زندگی فرد را مختل خواهد کرد.

لزوم احتیاط در تجویز آنتی‌بیوتیک برای نوزادان

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که تجویز داروهای آنتی بیوتیک برای نوزادان ممکن است ‌خطر ابتلا به آلرژی را در آنان افزایش دهد. پزشکان آمریکایی اطلاعات مربوط به ۷۹۸ هزار و ۴۲۶ کودک را که در فاصله سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۳ جمع‌آوری شده بود مورد بازبینی قرار دادند. آنها همچنین تجویز داروهای آنتی بیوتیک در دوران نوزادی و خطر ابتلا به آلرژی را در دوران کودکیِ این نوزادان مورد بررسی قرار دادند. حدود ۱۷ درصد از آنان یک یا چند دوره مصرف آنتی بیوتیک داشته‌اند.

متخصصان آمریکایی پنج نوع آنتی بیوتیک پنی‌سیلین، پنی سیلین با مهار کننده بتا-لاکتاماز، سفالوسپورین، سولفونامید و ماکرولید مورد بررسی قرار دادند. ‌به ‌گفته آنها مصرف داروهای آنتی بیوتیک با افزایش چشمگیر خطر آنافیلاکسی (واکنش آلرژی حاد)، آسم، ‌حساسیت‌های ‌غذایی، آلرژی ‌و التهاب ‌پوستی مرتبط است.مصرف ‌داروی پنی‌سیلین، ماکرولید و سفالوسپورین به ‌ترتیب با افزایش ۳۰، ۲۸ و ۱۹ درصدی خطر بروز حساسیت و آلرژی در نوزادان همراه است. در این مطالعه رابطه بین مصرف داروهای آنتی بیوتیک و واکنش‌های آلرژی‌زا در نوزادان مشاهده شد و لازم است برای تعیین رابطه علت معلولیِ آن تحقیقات بیشتری انجام شود

گرم کردن مچ پا پیچ خورده اشتباه است

یک ‌متخصص ارتوپدی ‌و فلوشیپ آسیب‌های ورزشی ‌با اشاره به اینکه پیچ خوردگی مچ پا که یکی از شایع‌ترین صدمات وارده بر افراد است، اظهار کرد: ‌در اثر این ‌پیچ خوردگی ‌ها بیش از ۹۰ درصد آن فقط بافت نرم استخوان و غضروف افراد آسیب می‌بیند و در نوع شدید آن که استخوان مچ پا شکسته می‌شود و فرد برای بهبود حال ‌خود نیاز به عمل جراحی استخوان مچ پا دارد.

وی با ‌بیان اینکه مفصل مچ پا مفصلی استخوانی است که اطراف آن را تاندون و رباط قرار دارد و فاقد بافت‌های عضلانی است، افزود: از نطر آناتومی ‌در دو طرف مچ پا دو دسته رباط قرار دارد؛ در قسمت مدیال (داخلی) رباط دلتوئید که قوی‌ترین رباط مچ پا است و اگر این رباط صدمه ببیند، فرد ممکن است دچار صافی کف پا نیز بشود در قسمت لترال (خارجی) چهار رباط وجود دارد که باعث استحکام مفصل مچ پا در قسمت داخلی و خارجی می‌شود.

پدرام تصریح کرد:برای ‌درمان پیچ خوردگی مچ پا که همراه با تورم، کبودی و خارش است افراد باید در مرحله اول ابتدا مچ پا را سرد نگه دارند که این کار را می‌توانند با گذاشتن کیسه یخ انجام دهند. افراد در هر ساعت یک ربع کیسه یخ را استفاده کنند؛ برخلاف برداشت خیلی از افراد که در هنگام صدمه دیدن مچ پا ابتدا پایشان را گرم نگه می‌دارند؛ که این کار کاملا اشتباه است.

وی ادامه داد: زیرا افراد هنگامی که پایشان را گرم می‌کنند شاید دردشان کمتر شود، اما خونریزی و تورم مچ پا افزایش می‌یابد ‌و در ادامه درد آن بیشتر می‌شود. پس سرد کردن مچ پا بهترین گزینه برای درمان اولیه است زیرا باعث انقباض رگ‌ها می‌شود و مقدار خون رسانی به عروق خونی ونوس، کمتر و در نتیحه تورم بافت هم اتفاق نمی‌افتد. همچنین کیسه یخ با بی حس ساختن موضع، درد و خونریزی را کاهش می‌دهد.

متخصص ارتوپدی و فلوشیپ آسیب‌های ورزشی، تصریح کرد: گرم کردن مچ پا پیچ خورده اشتباه استاو بیان کرد: افرادی که مچ پایشان آسیب می‌بیند علاوه بر استراحت باید با آتل آن را ببند، و در هنگام استراحت، پا کمی بالاتر از سطح بدن قرار بگیرد، همچنین می توانند ازبانداژ برای بستن پا استفاده کنند.

خطرات آبله مرغان برای زنان باردار

در تمامی زندگی یک فرد، بیماری‌های مختلفی وجود دارد که ممکن است آن شخص مبتلا به آن بیماری‌ها شود. یکی از این بیماری‌ها، آبله مرغان (Chiken pox) است که یک عفونت به شدت مسری است. این بیماری اغلب در دوران کودکی، فرد را مبتلا می‌کند و مهم‌ترین علامت آن بروز جوش‌های تاول مانند در کل بدن است.

از علائم آبله مرغان می‌توان به تب، درد شکمی یا احساس ناخوشی عمومی که یکی، دو روز طول می‌کشد، بثورات پوستی از جمله روی پوست سر، داخل دهان، بینی اشاره کرد. ویروس آبله مرغان از راه قطره‌های ریز در هوا یا تماس با ضایعات پوستی، از فرد بیمار انتقال می‌یابد.

آبله مرغان ‌به وسیله  توسط ویروسی به نام واریسلازوستر که از خانواده ویروس هرپس است، ایجاد می‌گردد. این ویروس بعد از ایجاد آبله مرغان (Chiken pox)، در همه افراد به صورت نهفته، جایگزین می‌شود و فعالیت مجدد آن (اغلب در دوران بزرگسالی) منجر به بیماری زونا یا هرپس زوستر می شود.

یکی‌ دیگر از خطرات ابتلاء به آبله مرغان در طول بارداری این است که امکان دارد نوزاد با آن متولد شود. اگر مادر بین پنج روز قبل تا دو روز بعد از زایمان مبتلا شود و اقدام خاصی برای محافظت از جنین انجام نشود، خطراتی برای جنین به همراه خواهد داشت. خطرناک ترین دورۀ ابتلاء بیست هفتۀ نخست بارداری، به ویژه هفته‌های هشتم تا بیستم است. ابتلاء به آبله مرغان در این دوره هم با بروز عوارض جدی برای مادر، مانند ذات‌الریه همراه است و خطر ابتلای ‌جنین به سندرم آبله مرغان مادرزادی را نیز به ‌دنبال دارد.

شاید آبله مرغان را با روش‌های مختلف سنتی بتوان درمان کرد اما برای درمان کامل این بیماری و جلوگیر از ابتلاء مجدد بیمار به آبله مرغان بهتر است که از واکسن آبله مرغان استفاده نمود. واکسن آبله مرغان یا واریسلا می‌تواند برای اطفال و ‌کودکان در مدرسه و مهد کودک که در معرض افراد بسیار زیادی هستند ‌و احتمال مبتلا شدن به ان بالا  بوده مناسب است. تزریق این واکسن برای اطفال بسیار مهم است زیرا کودکان ‌در هنگام ابتلاء به این بیماری، رنج زیادی را متحمل می‌شوند.

آشنایی ‌با علت غلیظ شدن بزاق دهان

غلیظ ‌شدن بزاق دهان مشکلی می باشد که می ‌تواند دلایل گوناگونی داشته باشد مانند استفاده از برخی دارو ها، داشتن آلرژی و یا حتی داشتن مشکلاتی مانند افزایش سطح خون باشد که در ادامه بیشتر با علت غلیظ شدن بزاق دهان آشنا می شویم.

بزاق دهان ‌یک واکنش ‌بسیار مهمی است ‌که به هضم هر چه بیشتر غذا کمک می کند، در واقع ترشح بزاق دهان ‌برای سیستم گوارشی مسئله بسیار مهمی است ‌در برخی ‌از مواقع دلایل گوناگونی در میزان کاهش ‌و افزایش میزان غلظت آن اثر می گذارد که آگاه شدن درباره علت غلیظ شدن بزاق دهان می تواند برای شما مفید باشید پس در ادامه همراه ما باشید.

بزاق ‌دهان یک ماده کاملا بی رنگ ‌و شفاف است که از شش غده اصلی ‌در دهان ترشح می شود، وجود براق در دهان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد که مهم تر از همه مرطوب نگه داشتن دهان در هنگام حرف زدن است.  علاوه بر این وجود براق در دهان به سلامت هر چه بیشتر دهان، دندان و لثه ها کمک می کند، که در برخی از شرایط مختلف می تواند عوامل متعددی باعث غلیظ شدن براق شود که می تواند با خود مشکلاتی را پدید آورد. اما رفلاکس معده بیماری  است که باعث می شود تا اسید معده با ورود به مری به دهان باز بازگشت داده شود که در این زمان دهان برای اینکه با این اسید مقابله کند شروع به افزایش ترشح بزاق دهان می پردازد که در نهایت باعث می شود تا بزاق دهان کاملا غلیظ شود.

کد خبر 403909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.