اهمیت فضای سبز باید به مطالبه عمومی تبدیل شود

فضای سبز شهری علاوه بر زیبایی که به شهرها می‌بخشد، با افزایش جمعیت کلانشهرها و زندگی ماشینی مردم، اهمیت دوچندانی پیدا خواهد کرد و کمبود آن در عصر ماشینی شدن شهرها احساس می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مبحث فضای سبز کلانشهر تبریز با توجه به وضعیت آب و هوایی و موقعیت جغرافیایی که مرکز محوریت در شمال غرب کشور را دارد، از اهمیت بالایی برخوردار است؛ به ویژه با توجه به دریاچه ارومیه و مخاطرات زیست‌محیطی که در منطقه وجود دارد، توجه ویژه‌ای به فضای سبز را می‌طلبد.

در همین رابطه «مسعود برزگر جلالی»، مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری تبریز در گفت وگویی با خبرنگار ایمنا به برخی از اقدامات مهم این سازمان اشاره کرده است که در ادامه می‌خوانید:

مهم‌ترین هدف سازمان سیما و و منظر شهرداری تبریز چیست؟

طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده باید اهمیت فضای سبز در بین مردم و مسئولین دوچندان شده و تبدیل به یک مطالبه شود به همین خاطر طبق جلساتی که با اعضای شورای شهر و مسئولین استانی و شهری برگزار کرده‌ایم و به تصویب شورا نیز رسید، قرار است سال ۹۹، سال "فضای سبز و زیباسازی" در تبریز اعلام شود که این اقدام کمک می‌کند اهمیت به فضای سبز تبدیل به یک مطالبه عمومی شود و از ظرفیت مسئولین استان، نمایندگان مجلس و شوراها هم حداکثر استفاده را برای ارتقاء کیفی و کمی فضای سبز داشته باشیم.

وضعیت درختان شهر چطور است؟

درخت هم در بازده اجتماعی و هم بازده اکولوژیکی، مهم‌ترین آیتم برای فضای سبز محسوب می‌شود؛ به نظر می‌رسد تعداد درختان کلانشهر تبریز کم است و یک اقدام ضربتی، با مطالعه و رعایت اصول فنی نیاز است تا بتوانیم تعداد درختان شهر را افزایش دهیم. در این راستا طبق برنامه‌ریزی‌هایی که انجام داده‌ایم قرار است در سال ۹۹ یک میلیون نهال به دست شهروندان و سازمان‌های مردم‌نهاد در شهر کاشته شود که به نظر می‌رسد اقدام خیلی خوبی خواهد بود.

در حال حاضر درختان شهر از چه گونه‌هایی است؟

گونه‌هایی که با خاک، آب و هوای تبریز سازگار بوده و به مخاطرات زیست‌محیطی احتمالی که پیش‌بینی می‌شود در آینده وجود داشته باشد، مقاوم هستند؛ با توجه به کمبود منابع آب و شوری خاک منطقه، از پهن برگ‌ها و برگ‌های سوزنی استفاده می‌شود.

درختان و درخنچه‌های تزئینی هم در تبریز کاشته می‌شود؟

در فصل زمستان به علت آب و هوای سرد، گونه‌های تزئینی نداریم، اما در پاییز از شهریور تا آخر آذرماه باتوجه به وضعیت هر سال و تا قبل از شروع بارش برف و رسیدن دمای هوا به کمتر از صفر درجه، گونه‌های فصلی، گل کلم و داوودی در سطح شهر کاشته می‌شود.

تبریز هم مثل کلانشهر اصفهان و شیراز، باغ گلها دارد؟

خیر، باغ گلها نداریم، اما درنظر داریم که این باغ را هم انجام دهیم. در مجموع ۲۶۰ پارک در شهر تبریز وجود دارد و قرار است سال ۹۹ هر ۱۰ روز یک پارک در تبریز افتتاح شود.

آیا پارک‌های تبریز برای استفاده معلولان مناسب‌سازی شده است؟

اکثر پارک‌های موجود قابل استفاده معلولان و کم‌توانان جسمی- حرکتی هست است، اما ان موضوع در پارک‌هایی که قبلا احداث شده مورد توجه قرار نگرفته و قرار است همه پارک‌ها برای استفاده معلولین و افراد کم‌توان بهسازی شود.

آبیاری فضای سبز شهری تبریز از چه طزیقی است؟

آبیاری هم از طریق شبکه و هم با استفاده از تانکر است که البته تانکر کار صحیحی نیست و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده در حال حاضر در مناطق ۱۰گانه شهر قرار است مسیرهایی که با استفاده از تانکر آبیاری می‌شود، تانکرها حذف شده و آبرسانی از طریق شبکه انجام شود.

درنظر داریم در طول سه سال آینده آبیاری با تانکر را از فضای سبز حذف کنیم و تنها از شبکه استفاده کنیم؛ ضمن اینکه از شبکه آب شرب استفاده نمی‌کنیم.

آیا در تبریز هم با کمبود آب مواجه هستید؟

کمبود آب در همه نقاط کشور وجود دارد، البته در تبریز کمبود آب خیلی جدی نیست؛ در حقیقت مشکل مدیریت منابع آب است که مهم‌ترین دلیل آن هم این است که متولی مشخصی برای آب نیست. آب منطقه‌ای استان‌ها، آب فاضلاب و شهرداری سه مجموعه‌ای هستند که باید با یکدیگر هماهنگ شوند تا مدیریت صحیحی از منابع آبی شهر داشته باشیم.

فضای سبز شهری تبریز چقدر با استاندارد فاصله دارد؟

استاندارد واحدی برای فضای سبز که قابل تسری به همه کشورها و شهرها باشد، وجود ندارد؛ هر شهر نسبت به بافت و موقعیت جغرافیایی خود، سرانه فضای سبزی دارد که سرانه فضای سبز کلانشهر تبریز هم ۱۶ متر اعلام شده، اما این عدد به نظرمان صحیح نیست و در حال احصاء مجدد هستیم تا سرانه واقعی فضای سبز شهری تبریز را محاسبه کنیم. آمار نادرست شاید برای مدت زمان کوتاه خوشایند باشد ولی در درازمدت می تواند برنامه‌ریزی‌ها را برهم بزند.

طرح "گوزل تبریزیم" چیست؟

"گوزل تبریزیم" یعنی "تبریز زیبای من" که لوگوی ثابت سازمان فضای سبز شهری تبریز است و در نظر داریم تبریز را به زیبایی که لازمه آن است؛ برسانیم. با توجه به ادغام دو سازمان زیباسازی و فضای سبز شهری و تبدیل آن به سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری تبریز، قصد داریم خروجی این سازمان زیبایی و دلگشایی شهر باشد.

کد خبر 403243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.