تدابیر شهرهای جهان برای رونق بازارهای محلی

رونق اقتصادی اغلب از طریق فروشگاه‌ها و بنگاه‌های معاملاتی بزرگ در سراسر دنیا رقم می‌خورد؛ با این وجود، بازارهای عمومی در حال ظهور دوباره هستند چرا که مسئولان شهری در تلاشند اقتصادهای محلی را از نو رونق دهند و به این ترتیب حتی روابط اجتماعی شهروندان را بهبود بخشند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مردم به دلایل زیادی به بازارها علاقمند هستند اما کسب تجربه مهم‌ترین علت مشترکی است که آن‌ها را به سمت این مکان‌ها می‌کشاند؛ مردم با رفتن به بازار با سایر افراد ملاقات می‌کنند؛ موقعیت‌هایی برای گفتگوهای آنی بین هم می‌یابند و به شادی‌هایی غیرمنتظره دست پیدا می‌کنند. این دلایل آن‌ها را به طور مکرر به سمت بازارهای مورد علاقه خود سوق می‌دهد اما چنین دلایل به تنهایی برای جذب مردم کافی نیست.

یک بازار خوب باید به‌گونه‌ای دقیق طراحی شود که همچون یک فضای عمومی سرزنده برای گرد هم آوردن مردم عمل کند و در یک فضای تجاری پایدار مدیریت شود. سوالی که در اینجا ممکن است ذهن هر خواننده‌ای را به خود جلب کند این است که یک بازار خوب چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد تا بیشترین محبوبیت را در میان مردم کسب کند؟

فروشنده‌های خوب

هنر فروشندگی یک خوی ریشه گرفته در خانواده‌های آمیش، فرقه‌ای مسیحی، در شهرستان لانکستر واقع در ایالت پنسیلوانیا است. کودکان این قوم از همان بچگی فروشندگی را از والدین خود می‌آموزند و اغلب دارای غرفه‌ها و فروشگاه‌هایی کوچک در حاشیه خیابان‌ها هستند. آمیش‌ها در میان مردم پنسیلوانیا از محبوبیت بسیاری برخوردار هستند و با رفتار بسیار خوب خود مشتری‌هایی دائمی را به سمت خود می‌کشانند. این افراد در کسب‌و کار خود کیفیت، ظاهر، پاکیزگی، بازارپردازی، خلاقیت، مقرون‌به صرفه‌گی و خدمات را با نهایت دقت و مهارت به مشتریان خود ارائه می‌دهند.

موقعیت مناسب

بسیاری از بازارها در میدان‌های کلیساها و دیگر مکان‌های مقدس در سراسر جهان برقرار می‌شود. به عنوان مثال، فروشندگان در شهر کوچک Santo Tomás Chichicastenango واقع در کشور گواتمالا، بازارهای خود را در مقابل کلیسای جامع شهر دائر می‌کنند تا از این طریق مکانی مناسب برای افراد مذهبی تامین کنند که در آن نیازهای معنوی و دنیوی این افراد به طور همزمان برآورده می‌شود. مردم با آمدن به این مکان‌های مقدس و بازدید از بازارهای اطراف بارها و بارها به سمت این فضاهای تجاری بازمی‌گردند و به رستوران‌های متعدد، فروشگاه‌های خرده‌فروشی، محلی برای سکونت و حمل‌ونقل آسان دست پیدا می‌کنند. بازارهایی که در اطراف مکان‌های مقدس وجود دارد پذیرای تمام مردم از تمام طبقات و گروه‌های سنی است و تنها گروه خاصی از جامعه را شامل نمی‌شود. این مکان‌ها فضاهایی بسیار پرشور برای گرد هم آوردن مردم به شمار می‌رود و اغلب مطابق با نیازهای کلی مردم طراحی می‌شود تا به مکانی به یادماندنی برای آن‌ها تبدیل شود.

ترکیب درست

یکشنبه بازار مکانی بسیار به یادماندنی و جذاب در کاشغر، از شهرستان‌های ناحیه خودمختار سین‌کیانگ در شمال غرب جمهوری خلق چین، است که هر هفته در روز یکشنبه صدها هزار مشتری مشتاق را به سمت خود جذب می‌کند. در چند سال اخیر، دولت چین بیش از یک میلیارد دلار برای بازسازی و بهبود ظاهر و فضای این بازارها هزینه کرده است تا مکان‌هایی بسیار محبوب برای گرد هم آوردن مردم این شهر به وجود آورد. از مهم‌ترین ویژگی‌های یکشنبه بازار کاشغر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

· تنوع فروشگاه‌ها در این بازار بسیار زیاد است و به همین دلیل مردم می‌توانند با خیال راحت به مقایسه قیمت‌ها و محصولات بپردازند و بهترین و ارزان‌ترن محصول مورد نظر خود را خریداری کنند.

·  رقابت داخلی بین فروشندگان یکشنبه بازار کاشغر باعث شده است محصولات با کیفیت بسیار بالا و با قیمت معقول در اختیار مردم قرار گیرد.

· فروشندگان با علاقه بسیار به کسب‌وکار می‌پردازند و به همین دلیل با رفتاری بسیار مناسب مشتریان را به سمت خود جذب می‌کنند.

· خلاقیت در میان فروشندگان بسیار بالاست و ایده‌های جالب در طراحی فروشگاه و انتخاب محصولات باعث مراجعه دوباره مشتریان به سمت این بازار می‌شود.

· محصولات محلی به فراوانی در این بازار یافت می‌شود و تمام نیازهای مردم را برآورده می‌کند.

اهداف مشخص

در اکتبر سال ۲۰۱۴، پس از دو سال ساخت‌وساز، استخدام و برنامه‌ریزی، بازار بین‌المللی شهر بویزی، مرکز ایالت آیداهو در ایالات متحده آمریکا، در محل یکی از فروشگاه‌های بزرگی که در آتش‌سوزی تخریب شده بود، افتتاح شد. طراحان این بازار توجه به پناهندگان و جمعیت مهاجر شهر بویزی را به عنوان مهم‌ترین هدف خود در نظر گرفتند و بنابراین فضایی برای ایجاد کسب‌و کار برای این گروه از مردم احداث کردند. این روزها فروشندگان زیادی از میان مهاجران و پناهندگان در حال فروش محصولات غذایی، پوشاک و سایر محصولات از سراسر دنیا هستند.

در بازار بین‌المللی بویزی:

· فروشندگان خودکفایی را به یک رقابت در میان خود تبدیل کرده‌اند و اهداف مشخصی را در پیش گرفته‌اند.

· فرصت‌های جدیدی در اختیار کشاورزان، مهاجران و کارآفرینان تازه‌کار برای کسب درآمد قرار گرفته شده است.

· تعاملات اجتماعی بسیار رایج است و شادی را برای مشتریان و فروشندگان به ارمغان آورده است.

خلاقیت‌های جالب

منطقه ایسترن مارکت (Eastern Market) که به‌خاطر بازار قرن نوزدهمی که در اینجا فعالیت دارد نامگذاری شده است، روزهای شنبه محل فروش اقلام گوناگون، از تاکو گرفته تا محصولات کشاورزی رنگارنگ، است. یکشنبه‌ها این بازار محل تجمع جواهرفروش‌ها و هنرمندان محلی است. در گوشه و کنار این منطقه، که نقاشی‌های دیواری به انبارهایش روح تازه‌ای بخشیده است، کافه‌های پرطرفدار و مکان‌هایی که هات‌داگ کلاسیک کُنی آیلند (Coney Island) سرو می‌کند، افراد بسیاری را به سمت خود جذب می‌کند. در تالار آرام  Bert’s Warehouse، موسیقی جاز و موتاون به‌طور زنده اجرا می‌شود و روز گل، که بزرگ‌ترین رویداد سال در این بازار به شمار می‌رود، صدها هزار فروشنده و مشتری را دور هم جمع می‌کند.  

بیشتر بخوانید:

نقش بازارهای موادغذایی در شکل‌گیری هویت محلی جوامع

معیارهای یک بازار عمومی موفق

تنظیم استانداردهای تجاری در بازارهای محلی لندن

کد خبر 402437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.