نقش بازارهای موادغذایی در شکل‌گیری هویت محلی جوامع

بازار، مکانی سرگرم‌کننده و آرامش‌بخش به حساب می‌آید چرا که به طور مداوم مردم را به تلاش و کوشش برای بازآفرینی معنای یک زندگی خوب و پویا سوق می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، از لحاظ تاریخی رشد شهرها و شهرستان‌ها در اطراف بازارها صورت گرفته است که در اصل مراکز اصلی خدمات شهروندی به حساب می‌آیند. در حال حاضر تخریب و برچیده شدن ساختارهای قدیمی بازارها منجر به ظهور انواعی دارای کیفیت و کمیت کمتر شده است.

بسیاری از بازارهای عمومی بزرگ که امروزه در شهرها و اطراف آن‌ها دیده می‌شود تنها به منظور مبادلات حاشیه‌ای شکل گرفته و از ماهیت بازارهای قدیمی دور شده است با این حال عده‌ای بر این باور هستند که پیوند مجدد این بازارهای جدید با محله‌ها می‌تواند منجر به رشد ریشه‌های عمیق‌تر و ماندگارتری در بطن آن‌ها شود چرا که بازارهای پر جنب و جوش منجر به تقویت هویت محلی می‌شود و بدین ترتیب می‌تواند حسی جدید از جامعه بودن را در دل مناطق گوناگون ایجاد کند.

به احتمال زیاد دلیل افزایش روزافزون تعداد بازارهای گوناگون در شهرهای مختلف نیز همین امر باشد. علاوه بر این نقشی که بازار در اقتصاد محلی و منطقه‌ای ایفا می‌کند، به جوامع احساس مالکیت می‌دهد و در تقویت این احساس نقشی اساسی و مؤثر دارد. بازارها معمولا به عنوان مراکز فعالیت عمل می‌کنند، مراکزی که از طریق آن‌ها وجوه نقدی که در هسته‌های شهری در جریان هستند به مناطق روستایی و مبدا بازگردانده می‌شود که این امر در پیوند نزدیکی با امنیت غذایی قرار دارد.

برای مثال از آنجایی که در پورتلند، شهری در ایالت اورگان آمریکا، غذا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، بازارهای این شهر از ترویج فرهنگ غذاهای محلی سودهای کلانی به دست می‌آورد. از سوی دیگر جمعیت این شهر به مصرف مواد غذایی سالم بسیار اهمیت می‌دهند و این اصل در میان آن‌ها از ارزش‌ مهم و بالایی برخوردار است.

در این ایالت، همه کشاورزان مواد غذایی مورد نیاز منطقه را پرورش می‌دهند. اورگان در این راه به خوبی توانسته است در برابر رویدادهای ناخوشایند و گاه فاجعه‌بار اقتصادی ایستادگی کند. از سوی دیگر نقش و اهمیت غذا و کشاورزی برای اهالی این منطقه، در تقویت فرهنگ محلی و امور مربوط به فروش و معامله موثر بوده است. با توجه به دورافتادن بسیاری از شهرهای جهان از سیستم غذایی خود، بخشی از بازار به استفاده‌های فرعی برای بهبود وضعیت سلامتی و افزایش طول عمر شهروندان اختصاص یافته است.

این بخش‌ها به خوبی می‌توانند در بدنه اصلی بازارها جای داده شوند که در بازارهای بزرگ به کمک خوشه‌بندی فعالیت‌ها انجام می‌گیرد زیرا این بازارها به گرد آمدن تولیدات مواد غذایی محلی، ارائه خدمات و نیز سایر عملکردهای مربوطه نیاز دارند.

چنین فعالیت‌های خوشه‌ای می‌تواند بازارها را به مراکز اجتماعات تبدیل کند و از آنجایی که غذا یکی از اصلی‌ترین دلایل برای جمع‌آوری افراد در یک ناحیه به حساب می‌آید، این مراکز می‌تواند یک اجتماع کانونی برای زندگی افراد گوناگون در یک جامعه باشد.

با توجه به این نکته که بسیاری از بازارها تمرکز ویژه خود را بر فروش مواد غذایی غنی و طبیعی معطوف کرده‌اند، بنابراین یکی از راهکارهای هوشمندانه برای افزودن ارزش بیشتر به آن‌ها، تمرکز بر ایجاد "مراکز غذایی سالم" است که منجر به جذب فعالیت‌ها خوشه‌ای مرتبط با آن نیز می‌شود. این عمل باعث می‌شود که مردم نه تنها برای تهیه مواد غذایی، میوه و سبزیجات یا صرف غذا در این اماکن عمومی گرد هم آیند، بلکه رویکردی پیشگیرانه‌تر نسبت به وضعیت سلامت و تندرستی خود اتخاذ کنند. این رویکرد خصوصا در مناطق کم‌درآمد که توانایی پرداختن هزینه‌های بالای مراقبت‌های پزشکی واقعا پایین است، بسیار مثمرثمر واقع می‌شود و از اهمیتی چندین برابر بیشتر از دیگر نقاط برخوردار است.

بازارهای موجود در بعضی از نقاط جهان حتی محل قرارگیری مواردی مانند کلینیک‌های درمانی، باشگاه‌های بدنسازی، کلاس‌های اطلاعات عمومی مربوط به افزایش دانش تغذیه سالم یا آموزش‌های اصول زندگی سالم نیز هست. از سوی دیگر بازار می‌تواند محلی برای تقویت وجوه محبوب و مورد علاقه فرهنگ‌های محلی نیز باشد.

حتی می‌توان گفت که آغوش بازار به روی نمایش تمامی پتانسیل‌های بالقوه، استعدادها و علایق موجود در یک منطقه خاص کاملا باز است. با این حال مواد خوراکی همیشه در محوریت امر قرار دارد، البته چگونگی تولید آن همواره به نیازهای محلی بستگی دارد. اهمیت غذا به حدی زیاد است که حتی بازار بزرگ اتومبیل‌های کلاسیک دیترویت نیز در هر آخر هفته میزبان غرفه‌های فروش مواد غذایی در امتداد اتومبیل‌های پارک شده برای فروش است.

نکته جالب توجه این است که بازارها می‌توانند هم‌چون یک محرک روند توسعه محله‌ها و مناطق گوناگون را تسریع بخشند. موفقیت یک بازار نه تنها مرهون هویت‌سازی محلی بلکه ملزم به تقویت این هویت است. برای مثال بازار " فلا" در بروکلین (Brooklyn Flea)، بزرگترین و غنی‌ترین بازار بروکلین و سرشار از ایده‌ها، صنایع دستی، اشیاء عتیقه، کلکسیون‌های مختلف و مواد غذایی است که در هر آخر هفته برپا می‌شود و اصلی‌ترین محرک برپایی آن فرهنگ و هویت بومی این منطقه به حساب می‌آید که مسیر تقویت این فرهنگ را کاملا هموار کرده است.

فلا، به همه افرادی که ایده‌هایی برای پیاده‌سازی داشته باشند و به دلیل کوچک و ناچیز شمرده شدن نمی‌توانند در یک فروشگاه یا مغازه تفکرات خود را به مرحله اجرا درآورند، با ارائه فضا و مجوز به آن‌ها برای ارائه ایده و عمل میدان می‌دهد. این اصل مهم و ضروری که از نقاط قوت اساسی یک شهر در اقتصاد دنیای امروز به حساب می‌آید، مورد غفلت قرار گرفته است.

صنعتی شدن جوامع باعث شده که بسیاری از شهرها هویت واقعی خود را از دست بدهند اما در این میان بازارها، راهکارهایی آسان‌تر، سریع‌تر و ارزان‌قیمت‌تر برای آغاز بهسازی بعضی از هویت‌ها و فعالیت‌های اقتصادی جدید خود ارائه می‌دهند.

با این حال باز هم می‌توان از غذا به عنوان بهترین گزینه برای بهبود این موقعیت نام برد چرا که در هر شهر و شهرستانی، تولید غذا از منابع محلی و به کمک نیروی بومی انجام می‌گیرد. از سوی دیگر چنانچه شهری هم‌چون نیویورک که به سختی ایجاد شده است می‌تواند به عنوان رهبر کشاورزی شهری شناخته شود بنابراین هر شهر دیگری نیز می‌تواند از این راهکار برای بهبود وضعیت خود بهره گیرد.

علاوه بر غذا، شهرهای دیگری هم‌چون هالیفکس در والاس، با استفاده از فعالیت‌های گوناگونی هم‌چون ایجاد کتابخانه‌های موقتی برای کشاورزان مناطق حاشیه‌ای و دور از شهر، برپایی نمایشگاه‌های هنری دانشجویی و نیز غرفه‌های مواد غذایی ارگانیک اقدام به گرد هم آوردن اقشار مختلف یک جامعه کرده‌اند.

 تمامی این تلاش‌ها به منظور تبدیل بازارها به "محافل مدرن" برای تشکیل جوامع انجام می‌گیرد چرا که بازارها به طور بالقوه لنگرهای اقتصادی کشتی جوامع هستند و نیز جالب‌ترین مشارکت‌ها و تعاملات، در روند مشاغلی انجام می‌گیرد که فروشندگان یک بازار را به هم وصل و مردم یک جامعه را به یکدیگر پیوند می‌کند.

بیشتر بخوانید:

تدابیر شهرهای جهان برای رونق بازارهای محلی

معیارهای یک بازار عمومی موفق

تنظیم استانداردهای تجاری در بازارهای محلی لندن

ترجمه از: مریم زمانی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 402328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.