۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۴
یلدا در ۲۰۲۱ جهانی می‌شود؟

یلدا، مظهر ایران کهن و آیین اصیل با نمادها، نشانه‌ها، رسومات و داستان‌های گوناگون از معدود آیین‌های کهن ایرانی است که همچنان با قوت پاس داشته می‌شود؛ اکنون معاون میراث فرهنگی کشور خبر از تلاش برای ثبت جهانی یلدا در میراث ناملموس یونسکو داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یلدا یکی از کهن‌ترین آیین‌های میترائیسم است که از سال‌های دور تا کنون به قوت خود در ایران جشن گرفته می شود. یلدا را در کنار عید نوروز و چهارشنبه سوری می‌توان تنها ایادی نامید که هرساله تمام ایرانیان آن را جشن می‌گیرند و تقریبا به همان شکل کهن خود پاس می‌دارند. شب چله را می‌توان در زمره میراث فرهنگی ایران نیز نامید، میراث ناملموسی که انار و هندوانه نمادهای آن و هزاران داستان و آیین در پس آن قرار دارد.

این رویداد مهم ملی می‌تواند به عنوان یک سرمایه فرهنگی مطرح و به عنوان میراث ناملموس ایران به ثبت جهانی برسد. علاوه بر این، یلدا به عنوان رویدادی که سیطره‌ای فراتر از مرزهای کنونی ایران دارد، می‌تواند عامل وحدت، دوستی و مراودات فرهنگی گردشگری با کشورهایی چون افغانستان، تاجیکستان و ارمنستان را رقم زند.

یلدا تقارن جغرافیا و فرهنگ

در چهارمین یادمان یلدا که شب گذشته در کاخ نیاوران برگزار شد، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز این دغدغه‌ها را مطرح کرد و گفت: میراث‌های ناملموسی که در قالب رویدادهای مختلف از قبیل نوروز، یلدا و سایر مراسم خود را نشان می‌دهد، همه پیام‌آور صمیمیت با مردم جهان است و ما در آیین‌های خود با ملل دیگر هیچ تزاحم و برخوردی نمی‌بینیم که این باعث افتخار است.

علی‌اصغر مونسان ادامه داد: یلدا جلوه‌ای زیبا از میراث ناملموس کشور است. یلدا در فرهنگ ایرانیان، به این دلیل اهمیت دارد که پس از آن تاریکی طولانی، روشنایی است و نماد چیرگی روشنایی بر ظلمت است. یلدا تقارن جغرافیا و فرهنگ ماست. خوشحالیم که این‌همه غنای فرهنگی در کشور وجود دارد و بسیاری از این موضوعات با سایر مردم دنیا به اشتراک گذاشته شده است. در تاجیکستان، افغانستان، ارمنستان و برخی دیگر از کشورها موضوع یلدا وجود دارد و جشن گرفته می‌شود و عامل نزدیکی ایرانیان با سایر همسایگان است.

وی با بیان اینکه "در دنیای پرآشوب امروز که متاسفانه ظلم و ستم فراگیر شده، تنها چیزی که می‌تواند صلح و دوستی را رواج دهد، هنر و فرهنگ‌هایی چون یلدا است"، تاکید کرد: از دیگر ویژگی‌های یلدا، پرداختن به ارزش‌های والای انسانی و احترام به بزرگان، صمیمیت خانواده و کنار هم قرار گرفتن اقوام است.

یک سهمیه برای یلدا در ۲۰۲۱

در ادامه این مراسم معاون میراث فرهنگی کشور خبر از تلاش برای ثبت جهانی یلدا در سال ۲۰۲۱ داد و اظهار کرد: یلدا شب کهن ایرانیان است و خوشبختانه مانند نوروز پرونده‌ای را برای آن تهیه کرده‌ایم که در فهرست آثار ملی ثبت شده و جزو میراث ناملموس ما است. این پرونده به یونسکو فرستاده شده و گرچه در کشورهای مختلف این مراسم انجام می‌شود، ولی این پرونده جزو سهمیه ملی ایران قرار داده شد و در سال ۲۰۲۱ مطرح می‌شود.

حمدحسن طالبیان تصریح کرد: برای سال آینده چهار پرونده مشترک داریم از جمله پرونده مینیاتور با کشورهای ترک‌زبان، پرونده زیارت تادئوس با کشور ارمنستان، پرونده عود با کشور سوریه و پرونده جشن مهرگان با کشور تاجیکستان.

گفتنی است که تا کنون نوروز، قالی فارس، قالی کاشان، ورزش زورخانه‌ای، تعزیه، دانش ساخت لنج، شاهنامه و نقالی ایرانی، موسیقی سنتی ایرانی، موسیقی بخشی‌های خراسان، قالی‌شویان، کمانچه نوازی، ورزش چوگان با موسیقی سنتی و داستان سرایی، مهارت سنتی ساختن و نواختن دوتار از آثار ثبت شده ایران در میراث فرهنگی و معنوی یونسکو است.

کد خبر 402144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.