۱۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۷
پیشگویی‌های علمی ژول ورن

ژول ورن نویسنده معروف و آینده نگر قرن نوزدهم در فرانسه بود که کتاب‌های زیادی با مضمون علمی تخیلی نوشته است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ژول ورن در سال ۱۸۲۵ در خانواده‌ای مرفه در شهر "نانت" فرانسه متولد شد. او برای تحصیل در رشته وکالت به پاریس رفت و تحصیلات خود را در آن تکمیل کرد، اما تمایلی به شغل وکالت و حقوق نداشت بلکه بیشتر به نمایشنامه نویسی و رمان نویسی علاقه‌مند بود؛ بنابراین کم کم به سوی ادبیات کشیده شد. او کار خود را با نوشتن داستان‌های کوتاه شروع کرد؛ سپس در سال ۱۸۵۱ دو داستان بلند در مورد سفرهای شگفت انگیز خود نوشت. ژول ورن برای نوشتن رمان‌های علمی خود به اطلاعاتی در زمینه جغرافیا، فیزیک و ریاضیات نیاز داشت. بنابراین از سال ۱۸۵۵ به مطالعه در این زمینه‌ها پرداخت.

توان پیشگویی ژول ورن

ژول ورن در رمان‌های خود از فناوری‌هایی صحبت می‌کرد که در زمان او وجود نداشت. بعضی تکنولوژی‌هایی که حاصل خیال‌پردازی او بود بعدها به واقعیت پیوست. یکی از فناوری‌هایی که ژول ورن در داستان‌های خود به آن اشاره کرد و سال‌ها بعد محقق شد، زیر دریایی بود؛ او ساخت زیر دریایی را در کتاب بیست هزار فرسنگ زیر دریا پیشگویی کرد. زیر دریایی ناتیلوس، که ژول آن را معرفی کرده بود، بسیار شبیه زیر دریایی های امروزه است.

آثار ژول ورن

آثار ژول ورن به ترتیب شامل نوول مارتین پاژ، نمایشنامه کولی مابارد، ارباب زکریا، ترانه کمدی یازده روز در پایتخت، پنج هفته در بالن، سفر به مرکز زمین، از زمین تا ماه، فرزندان کاپیتان گرانت، جغرافیای مصور فرانسه و مستعمرات آن، بیست هزار فرسنگ زیر دریا، سفر به مدار ماه، دور دنیا در هشتاد روز، جزیره اسرار آمیز، میشل استروگوف، خط‌های سیاه، تاریخ مسافت‌های بزرگ و مسافران نامدار، اوبلهل یخی، ناخدای پانزده ساله، مسافرت در راه چین، پانصد میلیون، اشعه سبز، فرشته لجباز، ماتیس ساندروف، جزیره‌ای در آتش، فاتح شبگرد، روبر فاتح، دو سال تعطیلات، کاخ کارپات‌ها، جزیره آفتاب پرستان، در برابر پرچم، یک درام در لیونی و صاحب جهان است.

فرود بر ماه

ژول ورن در رمان "از زمین تا کره ماه"، سفر به ماه را با دقت توصیف کرد؛ از آن زمان به بعد این موضوع ذهن بسیاری از دانشمندان و محققان را به خود جلب کرد. کارگردانی به نام "جورج میلیس" نیز در سال ۱۹۰۲، برای ساخت اولین فیلم‌های علمی تخیلی و فضایی خود از این ایده استفاده کرد. رمانی دیگر از ژول به نام "در مدار ماه" به شرح ماجراجویی قهرمان‌های داستان روی کره ماه پرداخت. علاوه بر این، ژول ورن از تولید ماژول‌های قمری نیز در رمان "از زمین تا کره ماه" خبر داد.

هلیکوپتر

ژول ورن در رمان "روبر فاتح" خود به طور دقیق انواع هواپیماها را توصیف کرد؛ در این کتاب شخصیت اصلی داستان، ماشینی تولید کرد که با موتورهای پروانه‌ای کار می‌کرد و می‌توان گفت طرح اولیه هلیکوپترها در داستان ژول به توصیف درآمد.

اخبار تلویزیونی

ژول ورن در کتاب "در سال ۲۸۸۹"، جایگزینی برای روزنامه‌ها معرفی کرد؛ به اعتقاد او مشترکان می‌توانستند در آینده اخبار روز را از طریق تلویزیون و رادیو، دنبال کنند. این اتفاق در سال ۱۹۲۰، یعنی ۳۰ سال بعد رخ داد. علاوه بر این، او در رمان‌های خود به آسمان خراش، آسانسور، بادبان خورشیدی، اتومبیل‌های مدرن و قطار نیز اشاره کرد. ژول ورن در رمان اشعه سبز به بیان استفاده علمی از لیزر و اشعه ایکس که برای درمان بیماری‌ها استفاده می‌شود، پرداخت. برخی محققین معتقد هستند که او به نوعی به اینترنت نیز اشاره کرده است. با اینکه تعدادی از داستان‌های ژول ورن به هیچ‌گونه پیش بینی علمی و تکنولوژی اشاره نکرده، اما خواندن این داستان‌ها خواننده را با حقایق و بخش‌های جذابی از تاریخ آشنا می‌کند. به همین دلیل این نوع کتاب‌ها نه تنها برای کودکان و نوجوانان بلکه برای همه گروه‌های سنی مناسب و جذاب است.

کد خبر 402018

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.