مرگ ‌سرطان ‌تا ‌یک دهه ‌آینده

نقش ‌تغذیه ‌در پیشگیری از آنفلوآنزا، مرگ سرطان تا یک دهه آینده، برخورداری ۸۲ میلیون ‌ایرانی از پرونده الکترونیک سلامت، تاثیر روغن ماهی ‌در کاهش التهاب ‌و بیماری بولیمیا پر ‌خوری عصبی ‌را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش ‌خبرنگار ایمنا، معاون ‌بهداشت سابق وزارت بهداشت ‌درمان ‌و آموزش پزشکی ‌با اشاره به اینکه یکی از سیاست‌های موفق این وزارتخانه ‌تشکیل پرونده الکترونیک سلامت برای ۸۲ میلیون ایرانی است، اظهار کرد: زمانی که بنده در وزارت بهداشت بودم، موضوع تشکیل پرونده الکترونیک سلامت برای آحاد مردم ایران مطرح شد. با ‌توجه به اینکه مردم حداقل یک بار به مراکز بهداشتی مراجعه دارند، قرار شد این موضوع از معاونت بهداشت آغاز شود.  ۵۰ درصد وقت پزشکان صرف نوشتن می‌شود ‌و لازم است که از تکنولوژی های روز دنیا برای بهینه سازی خدمات سلامت بهره برد.

علی اکبر سیاری ‌درباره راه اندازی سامانه دکتر دکتر، افزود: الکترونیکی شدن نوبت دهی بیماران، علاوه بر اینکه باعث خواهد شد که بیمار از هر نقطه کشور بتواند پزشک خود را انتخاب کند، می‌تواند از هدر رفت وقت و هزینه‌ها نیز جلوگیری نماید.

سیاری ‌با تاکید بر وجود سه سامانه در وزارت بهداشت برای ارائه خدمات الکترونیکی به مردم، گفت: ایجاد رقابت در راه اندازی سامانه‌های الکترونیکی، باعث خواهد شد بسیاری از مشکلات حل شود.

نقش تغذیه در پیشگیری از آنفلوآنزا

عضو هیئت مدیره انجمن تغذیه ایران با اشاره به اینکه هیچ ماده غذایی ‌خاصی از ابتلا به ویروس و باکتری پیشگیری نمی‌کند، اظهار کرد: توانایی انتقال و بیماری‌زایی ویروس در دو سطح قدرت و حدت بیماری‌زایی تقسیم می‌شود که بروز بیماری در یک سطح جمعیتی به قدرت بیماری‌زایی ویروس و شدت بیماری در فرد به حدت آن بستگی دارد

تیرنگ نیستانی با بیان اینکه در رابطه با ویروس آنفلوانزا هر دو این سطوح بسیار بالاست، افزود:‌ ویروس انفلونزا به دلیل تغییرات ژنتیکی منجر به تضعیف دستگاه ایمنی، افزایش شیوع و افزایش احتمال مرگ و میر می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌شود که افراد هر سال نسبت به تزریق واکسن همان سال اقدام کنند

وی ‌با تاکید بر نقش تغذیه در پیشگیری از بروز بیماری آنفلوانزا، گفت: تغذیه بد مانند کمبود ریزمغذی‌ها در تضعیف سیستم ایمنی و افزایش ‌شدت و حدت بیماری‌زایی موثر است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی مصرف زیاد مایعات، ‌تامین ریزمغذی‌ها، مصرف زینک، ویتامین دی و سایر مکمل‌ها را در تقویت سیستم ایمنی افراد موثر دانست و گفت: تامین ویتامین آ بخصوص در سالمندان نیز موثر است؛ چراکه ویتامین آ همواره به ‌عنوان ویتامین ضدعفونت معروف بوده است.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه توجه به تامین ویتامین‌های ضروری و ریزمغذی‌ها در تسریع درمان باید مدنظر باشد، افزود: همچنین مصرف لیمو شیرین و پرتقال در جبران کمبود ویتامین‌ها و ریزمغذی‌ها و کاهش شدت بیماری تاثیرگذار است.

نیستانی ‌با اشاره به اینکه عامل بروز بیماری در مقایسه با سطح ایمنی بدن از اهمیت کمتری برخوردار است، اظهار کرد: عوامل متعددی از جمله تغذیه، کم‌خوابی، فشار عصبی و مصرف دخانیات در افزایش و یا کاهش سطح ایمنی افراد تاثیرگذار است.

شناخت بیماری بولیمیا

ابولیمیا (Bulimia nervosa) نوعی پرخوری عصبی است. در این بیماری فرد ابتدا مقدار زیادی غذا می‌خورد و سپس با ایجاد استفراغ عمدی یا مصرف ملین یا مدر می‌کوشد از افزایش وزن خود جلوگیری کند. شیوع این بیماری در زنان جوان بیشتر است.

بیماری بولیمیا، یک اختلال خوردن جدی و تهدید کننده زندگی است. مبتلایان به بیماری بولیمیا ممکن است مخفیانه غذا بخورند، خوردن مقادیر زیادی غذا با از بین رفتن کنترل غذا خوردن و سپس پاکسازی، سعی در خلاص شدن از کالری اضافی به روشی ناسالم دارند.

برای خلاص شدن از کالری و جلوگیری از افزایش وزن، افراد مبتلا به بولیمیا ممکن است از روش های مختلفی استفاده کنند. به عنوان مثال، ممکن است استفراغ عمدی بعد از غذا یا  استفاده بیش از حد از ملین ها، مکمل های کاهش وزن، ادرارآورها کنید. یا ممکن است از روش های دیگری برای خلاص شدن از کالری و جلوگیری از افزایش وزن مانند روزه گرفتن، رژیم های غذایی سخت یا ورزش بیش از حد استفاده کنید.

مرگ سرطان تا یک دهه آینده

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به پیشرفت علم پزشکی در حوزه انکولوژی با اشاره به دستاوردهای دنیا در زمینه پیشرفت علم پزشک، اظهار کرد: پیشرفت یک دهه اخیر در زمینه درمان سرطان قابل مقایسه با سال‌های قبل از آن نیست.   اکنون می‌توان مرگ سرطان را تا یک دهه آینده پیش‌بینی کرد.

وی ‌با ‌بیان اینکه  زمانی از سرطان به عنوان بیماری مرگ‌آفرین یاد می‌شد، گفت: زمانی سرطان پوست (ملانوم) برای انکولوژیست‌ها با سرشکستگی همراه بود، اما حالا مرگ بر اثر سرطان پوست معنی ندارد.

این انکولوژیست ‌با تاکید به سایر سرطان‌ها، افزود: درمان سرطان‌های ریه، کبد نیز به خوبی پیشرفت کرده است و امروز باید گفت که سرطان‌ها به زودی علاج‌پذیر خواهند شد. پیشرفت‌های علم پزشکی در جهان نشان داده است که می‌توان امیدوار بود ظرف یک دهه آینده شاهد مرگ «سرطان» باشیم.

وی ‌با اشاره به پیچیده بودن ساخت داروهای ایمونوتراپی گفت: امیدواریم کشور ما نیز بتواند در این مسیر به موفقیت برسد. با توجه به پیشرفت علم پزشکی در زمینه درمان سرطان‌ها باید این بیماری را به عنوان یک بیماری ساده عفونی تلقی کرد که ظرف یک دهه آینده شاهد علاج بیماران مبتلا به سرطان خواهیم بود.

تاثیر روغن ماهی در کاهش التهاب

محققان ‌دریافتند ‌اسیدهای ‌چرب ‌اُمگا ‌سه ‌موجود ‌در ‌روغن ‌ماهی ‌با ‌افزایش ‌میزان ‌برخی ‌مولکول ‌های ‌ضدالتهابی ‌خون ‌موجب ‌کاهش ‌التهاب ‌می ‌شوند. ‌مولکول‌های ضدالتهابی، SPM ها (specialized pro-resolving mediators) نامیده می‌شوند و تأثیر قوی ای بر سلول‌های سفیدخون دارند و همچنین التهاب عروق خونی را کنترل می‌کنند.

محققان ‌می‌دانند که بدن از طریق تجزیه اسیدهای چرب ضروری، از جمله برخی از اسیدهای چرب اُمگا سه، SPM ها را تولید می‌کند. با این حال رابطه بین مصرف مکمل‌ها ‌و میزان SPM ها در حال جریان ‌در خون هنوز نامشخص است.

محققان ‌دریافتند مصرف مکمل روغن ماهی موجب افزایش میزان SPM های خون می‌شود. نتایج نشان داد «زمان و دوز مصرف» در افزایش میزان SPM ها در خون تأثیر دارد. آزمایش همچنین مشخص کرد مصرف این مکمل‌ها منجر به افزایش حملات سلول‌های ایمنی علیه باکتری‌ها و کاهش فعالیت سلولی عامل لختگی ‌خون می‌شود.

کد خبر 401933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.