سنجش عملکرد فراکسیون امید در مجلس دهم

نمایندگان اصلاح طلب اصفهان در مجلس شورای اسلامی، در نشستی که به همت سازمان عدالت و آزادی و مجمع نیروهای خط امام در دفتر این سازمان برگزار شد، عملکرد فراکسیون امید در مجلس دهم  را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حیدرعلی عابدی، نماینده مردم اصفهان در آغاز و در تشریح عملکرد و برنامه های فراکسیون امید گفت: شکل گیری فراکسیون امید با توجه به ظرفیت های محدود اصلاح طلبان در انتخابات به صورتی بود که در بعضی از شهرستان ها امکان ارائه لیست مهیا نبود. در نهایت افرادی  مستقل به عنوان نمایندگان لیست امید مورد حمایت اصلاح طلبان قرار گرفتند که از این انتخاب ها پشیمان نیستیم زیرا این افراد هیج موقع مقابل لیست امید قرار نگرفتند.

وی افزود: فراکسیون امید با ۱۵۰ عضو تشکیل شد، برخی از نمایندگان مستقل فراکسیون امید وارد فراکسیون مستقلین ولایی که علی لاریجانی به دلیل تجربه خود در نحوه اداره مجلس تشکیل داده بود، شدند و این فراکسیون نقش تعیین کننده ای در برخی مسائل خاص مجلس داشت. 

وی ادامه داد: به دلیل اینکه نهادهای مختلف کشور نتوانستند از جهت گیری های سیاسی مبرا باشند، برخی نمایندگان با این استنباط که اگر در فراکسیون امید قرار گیرند ممکن است برای دوره یازدهم انتخابات تایید صلاحیت نشوند، به راحتی از فراکسیون امید جدا شدند و به فراکسیون مستقلین پیوستند و در نهایت فراکسیون امید با ۱۰۵ عضو فعالیت خود را در مجلس دهم ادامه داد.

عابدی ادامه داد: فراکسیون امید به دلیل عدم تجربه کافی برای اداره مجلس، عملکرد ضعیفی در شکل دهی کمیسیون ها داشت. به عنوان مثال برای بررسی اعتبار نامه نمایندگان مجلس، ۱۵ شعبه تشکیل داد و در این شعبه ها اسامی نمایندگان داوطلب ریاست به صورت رندوم شکل گرفت که بعدا در کمیسون امید زمزمه شد ریاست شعبه ها اهمیت خاصی ندارد و این اولین اشتباه تاکتیکی فراکسیون امید بود زیرا روسای شعب، چینش اعضا کمیسیون ها را بر عهده دارند و می توانند به گونه ای نمایندگان را در کمیسیون ها قرار دهند که فراکسیون خاصی اکثریت کمیسیون ها را تشکیل ندهد.

این نماینده اصلاح طلب با بیان اینکه یکی از ضعف های فراکسیون امید این بود که نتوانست مدیریت کمیسیون ها را به دست بگیرد، ادامه داد: فراکسیون امید در اقلیت است به عنوان نمونه در مسائلی مانند انتخاب هیئت رئیسه کمیسیون فرهنگی، قرار بود یکی از اعضا مستقل به مطهری رای دهد اما در لجظه آخر نظر خود را تغییر داد و ریاست این کمیسیون بر عهده کسی قرار گرفت که از نظر رای، اختلاف زیادی با آرای مطهری داشت.

تلاش فراکسیون امید برای طرح هایی که ۲۰ سال پشت درهای مجلس مانده بود

همچنین ناهید تاج الدین، نماینده مردم اصفهان در تشریح عملکرد و برنامه های فراکسیون امید اظهار کرد: تمامی اعضا فراکسیون امید از لیست امید نبودند و حدود ۱۰۵ نفر از ۱۵۰ نفر لیست امید در فراکسیون امید باقی ماندند. 

وی افزود: زمانی وزن واقعی لیست امید در مجلس مشخص شد که اولین انتخابات هیئت رئیسه مجلس برگزار شد و ما متوجه شدیم فراکسیون امید بسیاری از اعضا خود را از دست داده است. در شرایط کنونی باید به این مقوله نیز توجه کرد که فراکسیون امید در چه وضعیتی فعالیت خود را آغاز کرد و چه دستاوردهایی داشت.

وی افزود: شاید اعضا فراکسیون امید نتوانستند مطالبات مردم را به شکل مطلوبی پیگیری کنند، اما فرصت را هم از دست ندادند.

من به عنوان نماینده اصلاح طلب مردم اصفهان در شرایطی که بعد از مجلس ششم سال ها هیچ نماینده اصلاح طلبی از اصفهان در مجلس حضور نداشت، در مجلس حضور یافتم. ما فرصت را از دست ندادیم اما تا حدودی توقعات خود را کاهش دادیم و از فضای چهارساله استفاده کردیم تا موفقیت هایی که ایده آل ما نیستند اما می توانیم در جایگاه نمایندگی آن ها را به دست بیاوریم اجرایی کنیم؛ از همین رو فراکسیون امید در تصویب قوانین و طرح هایی در مجلس تاثیرگذار بود که بعضا ۱۸ تا ۲۰ سال  پشت درهای مجلس مانده بود و به همت این فراکسیون به تصویب رسید.

وی با بیان اینکه با وجود انتقادهای بسیاری که به فراکسیون وارد است اما فعالیت هایی مثبتی در فراکسیون امید انجام شد که نمی گذارد به انتخابات آینده امیدوار نباشیم، گفت: اکثر نمایندگان فراکسیون امید بی تجربه بودند و باید از کسانی گلایه کرد که این لیست ها را تهیه و بعد از انتخابات نمایندگان خود را رها کردند در صورتی که نخبگان و احزاب جامعه باید نمایندگان خود را حمایت می کردند تا در طول چهار سال بتوانند عملکرد بهتری داشته باشند.

تاج الدین تصریح کرد: اکثریت اعضاء فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی از فراکسیون امید هستند و با وجود تنگ نظری های موجود برای حضور زنان در مجلس توانستند به صورت هماهنگ با فراکسیون امید زمینه حضور زنان در هیئت رئیسه های کمیسون های مجلس را فراهم کنند.

وی خاطرنشان کرد: حدود ۱۱۰ سال است که در کشور قانون گذاری انجام می شود و تاکنون حدود ۱۱ هزار قانون وضع شده، به صورتی که تورم قوانین در حوزه های متفاوت را شاهد هستیم. این قوانین باعث شده پرونده های کیفری در قوه قضاییه روی هم انباشته شود و از همین رو در فراکسیون امید مقرر شد به قوانین توجه ویژه ای شود.

وی افزود: حدود ۱۳ سال طرح هایی مانند حمایت از کودکان، نوجوانان و زنان مسکوت مانده بود، افزایش مجازات اسید پاشی و اعطای تابعیت به فرزندان مادران ایرانی مسکوت مانده و اگر فراکسیون امید تلاش و تمرکز نمی کرد دولت در این زمینه ها به سرعت زمین می خورد.

اگر فراکسیون امید نبود دولت به سرعت زمین می خورد 

در ادامه حیدرعلی عابدی،  نماینده اصلاح طلب اصفهان پیرامون شاخص های ارزیابی طرح ها و موفقیت های فراکسیون امید گفت: شاخص های کیفی، میزان اهمیت طرح یا لایحه ای است که در مجلس مورد ارزیابی قرار میگیرد؛ از نظر کیفیتی فراکسیون امید به عنوان چتری ایمن برای دولت در برابر کسانی بود که می خواستند دولت را زمین بزنند و ما برای وفای قولی که به مردم دادیم جلوی این تخریب ها را گرفتیم و از منتخب مردم حمایت کردیم. 

وی ادامه داد: انتقادات زیادی به دولت وارد است، اما اگر محدودیت های پیش روی دولت آشکار شود خواهید دید که فراکسیون امید در این زمینه موفق عمل کرده است. اگر فراکسیون امید وجود نداشت دولت به سرعت زمین می خورد زیرا مخالفان دولت لحظه ای از تخریب آن غافل نشدند.

وی افزود: انتظارات مردم از لیست امید نظارت بر مدیریت کشور بود و لیست امید نیز هیچگاه از حق مردم نگذشت. یکی از مهمترین حقوق مردم استان اصفهان احیای زاینده رود بود که مجلس دهم در  مقایسه با ادوار گذشته در برنامه ریزی و حل مسائل و مشکلات شرق اصفهان موفق عمل کرد. پس از این طرح ها، استقامت فراکسیون امید در قبال  FATF نیز از دیگر موفقیت های فراکسیون امید است.

همراه نبودن دولت با فراکسیون امید

 تاج الدین در ادامه با اشاره به دستاوردهای فراکسیون امید گفت: در دولت خاتمی نقدهایی بر اصلاحات و دولت وارد شد که نهایتا منجر به تحریم انتخابات از سوی اصلاح طلبان گردید که به صلاح کشور نبود؛ اما در انتخابات مجلس دهم با وجود همه  تنگ نظری ها، اصلاح طلبان تصمیم به حضور در انتخابات گرفتند. یکی از موفقیت های بزرگ اصلاح طلبان، پیروزی در انتخابات شوراها بود. تعداد بسیاری از نمایندگان تاثیر گذار فراکسیون امید در هیئت های نظارت حضور پیدا کردند و باعث شدند لیست امید در بعضی از کلانشهرها به صورت صد درصدی پیروز شود. این یکی از مهم ترین موفقیت های فراکسیون امید است.

این نماینده مجلس پیرامون تحقق شعارهای فراکسیون امید و دولت افزود: برخی از شعارهایی که توسط نمایندگان فراکسیون امید مطرح شد به امور داخلی کشور مربوط نبود، بلکه در مورد روابط و شرایط بین المللی کشور بود که در راه اجرای آن ها با مشکلات بسیاری رو به رو شدند، اما همدلی میان نمایندگان مجلس در همسویی با دولت نسبت به ادوار گذشته بیشتر بود اما همدلی میان دولت و فراکسیون امید وجود نداشت و به همین دلیل انتظارات مردم و پیگیری ها نمایندگان به نتیجه ای نرسید.

وی افزود: دولت خیالش از مجلس و فراکسیون امید راحت بود و این نقد به دولتمردان وارد است که ارتباط لازم را با نمایندگان فراکسیون امید نداشتند و شاید یکی از مهمترین عوامل عدم نتیجه بعضی مسائل که به مردم وعده داده شده بود، همراه نبودن دولت بافراکسیون امید بود.

حیدرعلی عابدی، نماینده مجلس نیز در این باره گفت: ما نمایندگان بی تجربه ای بودیم اما هیچکدام از نمایندگان با تجربه اصلاحات تجربیات خود را به ما منتقل نکردند. زمانی یکی از نمایندگان مجلس ششم به من حمله کرد و گفت در مجلس چه می کنید؟ من پاسخ دادم فاصله ای که شما با حاکمیت ایجاد کرده اید را پر می کنیم. ما باید این موضوع را بپذیریم که در درون این نظام قرار داریم و هدف همه ما تقویت نظام است. ما در نقش اپوزوسیون نیستیم که بخواهیم نظامی را جایگزین نظام فعلی کنیم. بسیاری از این دوستان برای مردم، حاکمیت و نهادهای حکومتی سوءتفاهم ایجاد کردند که ضربه این تندروی ها بعدها به بدنه اصلاحات وارد شد. شعارهای برخی از این افراد فراتر از چهارچوب های نظام بود در صورتی که اگر موقعیت های استراتژِیک خود را در نظر بگیریم و بدانیم دشمنان زیادی برعلیه این نظام وجود دارند متوجه می شویم که باید مواضعمان را به گونه ای تنظیم کنیم که خطمان را از خط دشمنان این نظام جدا کنیم.

وی افزود: بسیاری از شعارهایی که اصلاح طلبان در سال های گذشته مطرح کرده بودند مانند شفافیت و مبارزه با فساد، امروز به صورت افراطی توسط اصولگرایان مطرح می شود. دلیل این اتفاق این است که در آن زمان بزرگان اصلاحات تاکتیک رسیدن به طرح ها را در اختیار ما قرار ندادند تا بتوانیم برای اجرای آن ها برنامه ریزی کنیم. تمام تلاش فراکسیون امید این بود که در چهارچوب نظام حرکت و شروع به اعتماد سازی کنند.

مشکل زاینده رود با تامین بودجه حل نمی شود

حیدرعلی عابدی پیرامون چگونگی پیشبرد مطالبات مردم در زمینه های مختلف به خصوص احیا زاینده رود گفت: ما در حفاظت از آرای مردم در انتخابات شورای اسلامی شهرها عملکرد قابل قبولی داشتیم. اختلاف آرای نفرات برتر با دیگر کاندیداها بسیار زیاد اما حراست از آرا بسیار سخت بود و به سختی به پایان رسید. 

وی افزود: ما چند مشکل اساسی در اصفهان داریم. اولین مشکل اصفهان زاینده رود است که فراتر از آن چیزی است که ما به آن فکر می کنیم. احیا زاینده رود باید از قالب شعار خارج و به عنوان وظیفه تک تک مردم استان اصفهان شمرده شود. تا قبل از سرکار آمدن دولت احمدی نژاد برنامه بسیار مدونی برای زاینده رود پیش گرفته شده بود. برنامه ریزی هایی که در این زمینه صورت گرفته بود بسیار قابل تحسین است. اگر پیش بینی مدیران آن زمان به موقع اجرایی شده بود و تونل های که آن ها طراحی کرده بودند به موقع ساخته می شد، چهار محال بختیاری، اصفهان و یزد نجات پیدا کرده بودند.

وی ادامه داد: مطمئن باشید مشکلاتی که برای ما ایجاد شده در چهارمحال و بختیاری و یزد نیز وجود دارد. ۹۰ درصد استان چهارمحال و بختیاری از زاینده رود محروم است و آن ۱۰ درصدی نیز که از زاینده رود بهره می برند، ۹۰ درصدشان بختیاری نیستند؛ اما همین تعداد اندک که در حاشیه زاینده رود قرار دارند جمعیت پنج میلیونی استان اصفهان و یک میلیونی استان یزد را به خطر انداخته اند.

عابدی ادامه داد: زاینده رود برای ما از اهمیت زیادی برخوردار بود. من سعی کردم مشکلات و منابع زاینده رود را بشناسم. مصوبات بسیار خوبی در دولت دهم و یازدهم تحت عنوان شورای عالی آب انجام شده که رژِیم حقوقی زاینده رود است و ما به دنبال اجرای همین مصوبات هستیم. یکی از مشکلات زیست محیطی اصفهان، زاینده رود بوده که من فکر می کنم در این زمینه بسیار خوب عمل کرده ایم که بسیاری از این اقدامات قابل بیان نیستند. 

نماینده مردم اصفهان تصریح کرد: مشکل دوم اصفهان منابع آلودگی و ریزگردهایی است که در شرق اصفهان وجود دارد و در راس آن ها کارخانه های گچ و معادن شن و ماسه موجود در این مناطق است. من و خانم تاج الدین مکاتبات بسیاری در این زمینه داشته ایم و خوشبختانه آخرین وعده ای که به ما داده شده این است که آخرین معدن شن و ماسه در شرق اصفهان جمع شد. تلاش ما تبدیل کارخانه های گچ به فضایی است که برای آن ها تعیین شده است.

وی افزود: سومین عامل آلودگی هوای اصفهان کارخانه های فولاد و ذوب آهن هستند که ما مرتبا از طریق محیط زیست در حال رصد هستیم تا تمامی فیلترهای لازم را به کار بگیرند. در این زمینه نیز ما کارنامه بدی نداریم اما فعالان محیط زیست و سمن ها نباید به این اقدامات ما راضی باشند. موضع آنها باید مطالبه گری باشد و ما وظیفه داریم این مطالبات را دنبال کنیم.

وضعیت گاوخونی ۱۴ استان همجوار را تهدید می کند 

ناهید تاج الدین نیز در این زمینه اظهار کرد: یکی از اتفاقاتی که من فکر می کنم در سال های گذشته در استان اصفهان رخ داده این است که نگاه ها، سیاست زدگی و عوام فریبی بر اصفهان حاکم بوده و درصد زیادی از پروژه های توسعه ای اصفهان از کار افتاده بود و زمانی که این هارا پیگیری می کردیم با اصفهان ستیزی مواجه می شدیم و مشاهده می کردیم که اصفهان را با استان هایی مانند سیستان و بلوچستان مقایسه می کردند در صورتی که اصفهان را باید با استان های همجوار خودش مانند فارس و تبریز که توسعه در آن ها چشم گیر است مقایسه کرد. من در جلسه به دوستان پیشنهاد دادم کمیته ای در زمینه اصفهان ستیزی تشکیل شود و در آن بررسی کنند چرا اصفهان ستیزی وجود دارد. 

وی افزود: ما تلاش فروانی کردیم تا اصفهان ستیزی را از میان برداریم و بسیاری از مشکلات مردم اصفهان را دنبال کنیم. در بحث مترو سال هاست که به مردم اصفهان قول داده شد اما در بازه زمانی مشخص شده به نتیجه ای نرسیدند که با پیگیری های من و آقای عابدی سرعت بیشتری پیدا کرده است. در بحث فرودگاه آیا فرودگاه فعلی اصفهان به عنوان شهری توریستی در شان مردم اصفهان است؟ اتفاقات مبارکی در حال رخ دادن است در بحث اراضی که ما بارها از ارتش پیگیری کردیم اتفاقات خوبی رخ داده است. بحث کنار گذر شرق نیز با پیگیری های ما سرعت خوبی پیدا کرده است.

وی افزود: بیش از ۷۰ درصد جلسات مجمع نمایندگان استان پیرامون موضوع آب بوده و اتفاقات مبارکی نسبت به ادوار قبل رخ داده است. مشکل زاینده رود مشکلی نیست که با بودجه حل شود، پروژه هایی مانند تونل سوم و تونل بهشت آباد روی زمین مانده و مشکلاتی نیستند که به بودجه ارتباطی داشته باشند. بسیاری از پروژه هایی که در سطح کشور نیمه کاره مانده اند مشکلات بودجه ای دارند اما زاینده رود ارتباطی به مباحث اقتصادی ندارد و سعی کردیم از پتانسیل های داخلی استان نیز استفاده کنیم.

تاج الدین گفت: حل مشکل زاینده رود تنها برای مردم اصفهان نیست، بلکه مشکلات زاینده ورد باعث ایجاد مشکلاتی برای فلات مرکزی خواهد شد و اگر وضعیت تالاب گاوخونی وخیم تر از این شود ۱۴ استان همجوار ما را تهدید خواهد کرد. 

کد خبر 400869

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.