مبتلایان ‌به ‌میگرن ویتامین D مصرف ‌کنند

تاثیر روغن زیتون در رشد مو، بیش از ۱۴۰ هزار قربانی سرخک در جهان، عفونت دندان ‌و آسیب به چشم و مغز، سه پیشنهاد لاغر کننده برای وعده ‌صبحانه و نقش ویتامین D در کاهش میگرن ‌را ‌در بسته ‌خبری سلامت ایمنا ‌بخوانید.

به ‌گزارش ‌خبرنگار ایمنا؛ سازمان ‌جهانی ‌بهداشت‌ (WHO) ‌با ‌بیان ‌افزایش ‌ناگهانی ‌تعداد ‌مبتلایان ‌به ‌بیماری ‌سرخک ‌در جهان اعلام کرد ‌بیش از ۱۴۰ ‌هزار نفر ‌بر اثر ‌این ‌بیماری جان ‌خود را از دست ‌داده‌اند. ‌مطابق تازه‌ترین ‌برآوردهای ‌سازمان ‌جهانی بهداشت ‌و مرکز کنترل ‌و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا ‌در سال ۲۰۱۸ در نقاط مختلف ‌جهان ‌بیش از ۱۴۰ هزار نفر به دلیل ابتلا به بیماری ‌سرخک فوت ‌کرده‌اند.

این ‌مرگ ‌و میرها به دلیل افزایش ‌ناگهانی موارد ابتلا به سرخک ‌در جهان بوده که ‌در تمامی مناطق با همه‌گیری فاجعه‌باری همراه بوده‌ است. بیشتر موارد مرگ و میر بر اثر این بیماری ‌در کودکان زیر پنج سال بوده‌ است. نوزادان ‌و کودکان با بیشترین خطر ابتلا ‌به ‌بیماری سرخک ‌روبه ‌رو هستند ‌که ‌می‌تواند ‌با ‌عوارض ‌جانبی ‌از ‌جمله ‌ذات‌الریه ‌و انسفالیت (التهاب مغز)، همچنین معلولیت‌های طولانی مدت، آسیب مغزی، نابینایی ‌و ناشنوایی همراه باشد.

به ‌گفته «تدروس آدهانوم قبریسوس»، دبیرکل سازمان ‌جهانی بهداشت، این حقیقت ‌که یک ‌کودک به خاطر بیماری‌های ‌قابل پیشگیری ‌از طریق واکسیناسیون، جان ‌خود را از دست می‌دهد نشان‌دهنده عدم موفقیت بشر در حفاظت از آسیب‌پذیرترین کودکان ‌جهان است. برای نجات جان هر انسان باید برخورداری تمامی افراد از واکسیناسیون ‌تضمین شود که به مفهوم سرمایه‌گذاری در بخش واکسیناسیون ‌و بهبود کیفیت خدمات درمانی است.

بیماری سرخک ‌از طریق واکسیناسیون قابل ‌پیشگیری است. هرچند، میزان واکسیناسیون ‌در جهان برای حدود ‌یک دهه افزایشی ‌نداشته‌ ‌و در سطح جهان پوشش‌دهی ‌واکسن سرخک به منظور پیشگیری ‌از شیوع این بیماری کافی نبوده‌ است.

سه ‌پیشنهاد لاغر کننده برای وعده ‌صبحانه

بسیاری ‌از افراد برای کاهش ‌وزن ‌خود از رژیم‌هایی سخت ‌تبعیت ‌می‌کنند، اما به نظر می‌رسد توجه به برخی از وعده‌ها مثل وعده صبحانه می‌تواند ‌در لاغر شدن موثر باشد.

افراد می‌توانند با استفاده از صبحانه‌های کم کالری یا کالری سوز وضعیت کاهش وزن خود را مدیریت کنند:

نوشیدنی‌های کافئین یا تئین دار بنوشید

اگر یک نوشیدنی مثل قهوه را دروعده صبحانه خود قرار دهید، احتمال کاهش وزن شما افزایش پیدا می‌کند. بهتر است صبح‌ها به جای نوشیدن خوراکی‌های پر کالری ‌یا شیرین بیشتر از نوشیدنی‌های حاوی قهوه‌های کم شکر یا بدون شکر و البته چای بدون قند استفاده کنید.

یک ساندویچ صبحانه ‌سالم درست کنید

به ‌جای ساندویچ کردن خوراکی‌های ناسالم می‌توانید صبح‌ها ساندویچ‌های سالم درست کنید که شامل گوجه فرنگی، خیارشود. با انجام این کار روزانه حدود ۱۰۰ کالری صرفه جویی می‌شود.

گریپ فروت بخورید

وقتی افراد چاق قبل از هر وعده غذایی ‌نیمی از گریپ فروت را می‌خورند، به طور کلی انسولین ‌و ذخیره چربی خود را کاهش می‌دهند. حداقل ۹۰ درصد گریپ فروت را آب تشکیل می‌دهد. مصرف گریپ فروت به کاهش فشار خون نیز کمک می‌کند.

تاثیر روغن زیتون در رشد مو

روغن ‌زیتون ‌سرشار ‌از ‌اسیدهای ‌چرب ‌و ‌آنتی ‌اکسیدان ‌است ‌که ‌موجب ‌تقویت ‌پوست ‌سر ‌و ‌فولیکول ‌مو ‌می‌شود. ‌محققان ‌در ‌مطالعه ‌ای ‌به ‌بررسی ‌خواص ‌روغن ‌زیتون پرداختند در این مطالعه مشخص شد که روغن زیتون سرشار از اسیدهای چرب و آنتی اکسیدان ها است که می تواند پوست سر را تسکین دهد، فولیکول مو را تقویت کرده و رشد مو را به طور بالقوه تحریک کند که در پی آن موهای قوی تر و درخشان تری رشد خواهد کرد.

روغن زیتون میوه درختی به نام «Olea europaea» است ‌و چربی به نام اسید اولئیک بخش اعظمی از ترکیب روغن زیتون را تشکیل می دهد که این اسید خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و منبع مورد اعتمادی جهت کندی اثرات ریزش مو است. محصولات زیتون خواص ضد باکتریایی دارند و می توانند پوست سر را بهبود بخشند.

محققان ‌در ‌این مطالعه دریافتند که استفاده از ماسک روغن زیتون یک بار درهفته ‌و یا حتی دو بار درماه می ‌تواند پتانسیل رشد مو را بالا برده ‌و موهایی قوی تر را به وجود آورد. استفاده از روغن زیتون می ‌تواند به تثبیت رنگ و بافت مو تاثیر بسیار زیادی داشته باشد همچنین موهای مجعد ‌و آسیب دیده را بهبود دهد و به طور کلی روغن زیتون حاوی پروتئین ها، آنتی اکسیدان ‌ها و مواد ضد میکروبی است که می تواند به موهای سالم و طول عمر موها کمک کند.  

محققان ‌دریافتند ‌که ترکیب زرده تخم مرغ با روغن زیتون نیز می‌تواند به رشد سریع موها کمک کند ‌و به عنوان یک درمان خانگی مورد توجه قرار گیرد؛ زرده تخم مرغ در این ترکیب برای تحریک رشد مو بسیار مناسب است.

عفونت دندان ‌و آسیب ‌به چشم و مغز

رئیس انجمن ‌جراحی دهان، فک ‌و صورت گفت:عفونت دندان می ‌تواند به اندام های مجاور مثل چشم یا مغز گسترش پیدا کرده و آسیب وارد کند؛ در نتیجه جراح دهان ‌و فک و صورت باید در مورد این نواحی نیز اطلاعاتی داشته باشد. همچنین مشکلات گوارشی در افراد می تواند به علت کشیده شدن دندانها و عدم جویدن کافی باشد.

بهزاد رهسپار با اشاره به اینکه امروزه بسیاری از افراد به دنبال زیبایی ‌صورت هستند اما باید سلامتی ‌ناحیه دهان ‌و فک و صورت نیز مورد توجه قرار بگیرد، اظهار کرد: دندان‌پزشکی و به خصوص رشته جراحی دهان ‌و فک ‌و صورت یکی از مهم‌ترین گروه‌ها برای تشخیص سرطان دهان است و این بیماری بدون درد بوده و دندان پزشکان با نمونه‌برداری می‌توانند از گسترش و پیشرفت سرطان دهان در افراد پیشگیری کنند.

رئیس انجمن جراحی دهان، فک ‌و صورت، تصریح کرد: سالیانه ۳۰ هزار نفر به دلیل تصادفات فوت می‌کنند و۳ تا ۴برابر به دلیل سوانح ترافیکی دچار معلولیت می‌شوند. متأسفانه باید بگویم که تصادفات باعث خورد شدن استخوان‌ها شده و در حدود ۸۰ درصد از بیماران به دلیل خرد شد ن این ناحیه به جراح فک و صورت مراجعه می کنند. یکی از وظایف سازمان نظام پزشکی همکاری با انجمن ها برای نظارت در امور درمانی گروهای ‌تخصصی ‌است.

مبتلایان به میگرن ویتامین D مصرف کنند

یک روان درمانگر با تاکید بر نقش ویتامین D در کنترل و کاهش علائم بیماری میگرن، ‌ گفت: مبتلایان به میگرن حتی در صورت نداشتن کمبود ویتامین D، مصرف حداقل یک بار در ماه این ویتامین را در برنامه غذایی خود قرار دهند. میگرن کسی را از پا نمی اندازد و می توان آن را درمان کرد.

سارا اکبرزاده، افزود: هنوز بعد از سال ها تحقیق، علت بروز سردرد میگرنی، در هاله ای از ابهام قرار دارد، ولی از آن در تقسیم بندی بیماری های سایکوسوماتیک یا بیماری روان تنی نامبرده می شود. وی گفت: ۱۰ درصد مردم جهان مبتلا به میگرن هستند یا به علل مختلف سردرد را تجربه کرده اند و در این میان زنان سه برابر بیشتر از مردان مبتلا به این بیماری می شوند.

این روان درمانگر تصریح کرد: ماهیت میگرن در اصل عود کننده است و به طور متوسط فرد مبتلا به سردرد، یک تا ۲ حمله را در ماه تجربه می کند به نحوی که در زمان وقوع حملات مزمن، ‌ بیمار ناتوان شده و هرچه فشار عصبی بیشتر می شود، به خصوص زمانی که تهوع و استفراغ به عنوان علایم این بیماری اثرات خود را بروز می دهد، فرد چاره ای جز مراجعه به مرکز درمانی ندارد.

اکبرزاده اظهار کرد: ارتباط حملات میگرن با سیکل عادت ماهیانه در میان زنان، تغییرات سبک زندگی، ‌ بی خوابی، گرسنگی، استرس و از طرفی کمبود برخی ویتامین ها در بروز علائم این بیماری نقش دارد. به نحوی که پژوهش هایی که در این زمینه انجام شده است، نشان می دهد افراد دارای حملات شدید میگرنی سطح پایین تری از ویتامین D و همچنین ویتامین B۲، فولات و منیزیم دارند.

این روان درمانگر توصیه کرد: مبتلایان به میگرن علاوه بر مصرف میوه و سبزی های تازه برای رفع کمبود ریزمغذی ها طبق پروتکل وزارت بهداشت، حتی در صورت نداشتن کمبود ویتامین D، مصرف حداقل یک بار در ماه مکمل ویتامین D را در برنامه غذایی خود قرار دهند.

کد خبر 399950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.