آبی کلاسیک، رنگ سال ۲۰۲۰ + ست با سایر رنگ ها

بسیاری از افرادی که به مد، طراحی پوشاک، مبلمان خانگی، لوازم جانبی، بسته‌بندی و طراحی صنعتی اهمیت زیادی می‌دهند از ماه‌ها پیش منتظر اعلام رنگ سال 1399 یا همان رنگ سال ۲۰۲۰ بودند. پس از رنگ مرجانی در سال قبل اکنون رنگ آبی کلاسیک انتخاب شده است.

به گزارش ایمنا رنگ سال یک زبان جهانی از رنگ را فراهم می‌کند که طراحان مختلف از سراسر جهان می‌توانند به‌وسیله آن با افراد مختلف ارتباط برقرار کنند، در روند انتخاب این رنگ به ویژگی‌های رنگ‌ها و تاثیر آن بر روحیه و احساسات افراد توجه می‌شود و معمولا رنگ‌هایی خاص از دل طبیعت و جهان پیرامون انسان به‌صورت جسورانه انتخاب می‌شوند.

رنگ سال چطور انتخاب می‌شود؟

دوبار درسال، ماه می و نوامبر، پنتون میزبان جلسه‌ای مخفی با حضور نمایندگان گروه‌های استاندارد رنگ از سراسر جهان است. این جلسات در اتاقی با دیوارها و وسایلی به رنگ سفید مطلق برگزار می‌شود که هیچ رنگی وجود نداشته باشد تا ایده‌ای را تلقین کند. سپس هرکدام از این کارشناسان اشیایی که رنگ‌های الهام بخش دارند را به سایر همکاران نشان می‌دهند و پس از دو روز بحث و گفت‌وگو، رنگ سال انتخاب می‌شود.


پنتون هر سال در آخرین ماه سال میلادی یعنی دسامبر (آذر) رنگ سال را اعلام می‌کند و این رنگ، خیلی زود توسط طراحان و صاحبان صنایع پوشاک و مد، لوازم منزل و لوازم جانبی مورد توجه قرار می‌گیرد و از آن در تولید محصولات استفاده می‌کنند.
معاون رنگ پنتون در این مورد گفته‌است: رنگ سال پنتون پیشروترین رنگ هر سال از منظر طراحان و انعکاسی است از آن‌چه جهان در سال پیش‌رو بیش از هرچیز به آن نیاز دارد
.

پنتون کیست؟

پنتون یا پانتون (Pantone) نام شرکتی است که منبع معتبر و مشهور جهانی در زمینه رنگ است. بیش از ۴۰ سال است که پنتون با محصولات، خدمات و تکنولوژی خود الهام بخش متخصصین طراحی در شناسایی رنگ‌ها و ایجاد خلاقیت است. یکی از کارهای مهم این شرکت ایجاد سیستم جدیدی برای تطبیق درست رنگ‌هاست تا مشکلات مربوط به رنگ دقیق واختلاف نطر راجع به آن‌را حل کند، برای این‌کار در سیستم رنگ پانتون (PMS) به هر رنگ عددی اختصاص داده شده‌است.
پنتون به عنوان تعیین‌کننده غیررسمی رنگ سال، شهرت جهانی دارد.

پنتون کجاست؟

دفتر مرکزی پنتون در شهر کارلستات در ایالت نیوجرسی آمریکا واقع شده‌است و دارای دو دفتر دیگر در انگلستان و هنگ‌کنگ می‌باشد.

تاریخچه شرکت پنتون

این شرکت در سال ۱۹۵۰ به عنوان شرکت چاپ و تبلیغات m&j Levine  آغاز به‌کار کرد؛ شش سال بعد مالکان شرکت یعنی برادران لیواین، لارنس هربرت فارغ‌التحصیل رشته شیمی را به عنوان کارمند پاره‌وقت استخدام کردند، هربرت از دانش شیمی خود برای سازماندهی و ساده‌سازی انبار رنگ‌دانه‌ها و تولید مرکب‌های رنگی شرکت استفاده کرد، بعدها نظر او در مورد اینکه هرشخص طیف رنگی را به شکلی متفاوت میبیند و تفسیر می‌کند باعث به‌وجود آمدن سیستم تطبیق پنتون شد، در سال ۱۹۶۲ هربرت بخش مرکب و چاپ را به سوددهی رسانده بود در حالیکه بخش تجاری با بدهی ۵۰،۰۰۰ دلاری دست و پنجه نرم میکرد.
در ۱۹۶۳ هربرت دارایی‌های تکنولوژیکی شرکت را از برادران لیواین با قیمت ۹۳،۰۰۰ دلار خریداری کرد و نام شرکت را به پنتون تغییر داد.
در سال ۲۰۰۷ ایکس‌رایت، شرکت عرضه‌کننده ابزارها و نرم‌افزارهای اندازه‌گیری رنگ، شرکت پانتون را به قیمتی معادل ۱۸۰ میلیون دلار خریداری کرد.

رنگ سال‌های مختلف

  • رنگ سال ۲۰۰۰: شرکت پنتون رنگ cerulean را انتخاب کرد؛ رنگی بین نیلی و آبی آسمانی؛ همان آبی نیلگون.
  • رنگ سال ۲۰۰۱: fuchsia rose انتخاب شد fuchsia گلی است که در زبان فارسی به گل گوشواره‌ای معروف است و رنگ آن میان قرمز و صورتی است، مشابه رنگ گل رز.
  • رنگ سال ۲۰۰۲: قرمز واقعی انتخابی که نیاز به توضیح ندارد؛ قرمزی واقعی بدون هیچ طیف اضافی.
  • رنگ سال ۲۰۰۳: آبی آسمانی رنگ این سال بود.
  • رنگ سال ۲۰۰۴: Tiger lily یا نارنجی هیپنوتیزم شده انتخاب شد.
  • رنگ سال ۲۰۰۵: آبی فیروزه‌ای، به گفتۀ شرکت پنتون این رنگ از رنگ دریاها گرفته شده است.
  • رنگ سال ۲۰۰۶: پنتون رنگی میان سفید و نقره‌ای را به عنوان رنگ سال انتخاب کرد. دلیل این انتخاب حیوانی به نام سکه دریایی sand dollar بود، این حیوان از شاخه خارپوستان و به صورت پهن و صفحه‌ای شکل هستند.
  • رنگ سال ۲۰۰۷: تندترین رنگ در میان این سال‌ها، شرکت پنتون در این سال رنگ قرمز تند را که از فلفل قرمز گرفته بود انتخاب کرد.
  • رنگ سال ۲۰۰۸: رنگ آبی اننخاب ‌شد، تا سال ۲۰۰۸ بیشتر رنگی هایی از طیف آبی به عنوان رنگ سال انتخاب شده‌اند.
  • رنگ سال ۲۰۰۹: میموسا (mimosa) نام رنگ این سال بود، رنگی شبیه به آب پرتقال که از رنگ یک نوشیدنی به نام (Mimosa)  گرفته شده است.
  • رنگ سال ۲۰۱۰: رنگ فیروزه‌ای به عنوان انتخاب پنتون بود. این دومین بار بود که رنگ فیروزه‌ای انتخاب شد.
  • رنگ سال ۲۰۱۱: Honeysuckle رنگ آن سال بود. این اسم از گیاهی به همین نام می آید که رنگی شبیه به صورتی دارد، در ایران این گیاه با نام پیچ امین‌الدوله شناخته می‌شود.
  • رنگ سال ۲۰۱۲: tangerine tango تانگو نارنگی، تانگونارنگی رنگی میان نارنجی و قرمز دارد.
  • رنگ سال ۲۰۱۳: بالاخره از خانواده سبزها؛ زمرد در این سال به عنوان اولین عضو خانواده سبزها انتخاب شد.
  • رنگ سال ۲۰۱۴: پنتون ارکیده درخشان را که از طیف بنفش است برای سال ۲۰۱۴ انتخاب کرد.
  • رنگ سال ۲۰۱۵: باز هم نام نوشیدنی، Marsala نام رنگی است میان قرمز و قهوه‌ای.
  • رنگ سال ۲۰۱۶: دوگانگی در رنگ. پنتون دو رنگ را برای این سال انتخاب کرد و نام رز کوارتز و آرامش بر روی آنها گذاشت. تقریبا می شود گفت سبز و آبی کم رنگ، کوارتز درکوهی است که با انواع و رنگ‌های مختلف دیده شده است.
  • رنگ سال ۲۰۱۷: سبز؛ برای دومین بار.
  • رنگ سال ۲۰۱۸: بنفش فوق العاده یا Ulrta Violet رنگ سال ۲۰۱۸ انتخاب شد.

رنگ سال ۲۰۱۹

رنگ سال ۱۳۹۸ یا همان ۲۰۱۹ رنگ مرجانی زنده اعلام شد، این رنگ یکی از طیف‌های رنگ نارنجی است که سایه سرخ یا صورتی دارد، رنگی شبیه گلبهی که ته رنگ طلایی نیز در خود دارد و الهام گرفته از گرما و قدرت موجود در صخره‌های مرجانی زیر دریا است که زیبایی و شکوه خاصی دارند، با توجه به این‌که صخره‌های مرجانی بخش مهمی از محیط زیست جهانی محسوب می‌شوند که از اکوسیستم‌های دریایی محافظت می‌کنند و از موجودات درمعرض انقراض به‌حساب می‌روند انتخاب این رنگ نظر مردم را به جزایر و صخره‌های مرجانی و خطر انقراض آنان جلب کرد، به گفتۀ مؤسسه پنتون، رنگ سال ۲۰۱۹ یادآور شادی و خوش‌بینی است و عاملی برای برقراری صمیمیت و محبت در بین افراد که این صمیمیت در دنیای سرد و غرق در فناوری و تکنولوژی انسان‌ها ضروری به نظر می‌رسد.

رنگ سال ۲۰۲۰

رنگ سال ۱۳۹۹ یا همان رنگ سال ۲۰۲۰ چندی قبل و در خبرهای غیررسمی سفید مرجانی اعلام شده بود اما در نهایت رنگ آبی کلاسیک (PANTONE ۱۹-۴۰۵۲ Classic Blue) که رنگی بین آبی کاربنی و سرمه‌ای است به عنوان رنگ سال انتخاب شد.
به گفته پنتون در دورانی زندگی می‌کنیم که به اعتماد، ایمان و اعتماد به نفس نیاز داریم و همه‌ی این‌ها را از رنگ سال ۲۰۲۰ به‌دست خواهیم آورد. انتخاب این رنگ کلاسیک به معنای بازگشت به گذشته در این هرج و مرج جهانی نیست بلکه به‌معنای تفسیر مجدد و معنادادن دوباره به این رنگ است.
لوری پرسمان، معاون موسسه رنگ پنتون گفت: این رنگی است که پیش‌بینی می‌کند چه اتفاقی در آینده رخ خواهد داد. این آبی اطمینان‌بخش، پر از آرامش و اعتماد به‌نفس است و به راحتی می‌توان با آن ارتباط برقرار کرد.


رنگ آبی کلاسیک یا به قولی رنگ آبی عمیق بسیار زیبا بوده و می‌توان ترکیبی از آن‌را در دنیای اطراف دید. این رنگ در عمق آسمان درهنگام غروب یا به‌اصطلاح گرگ‌ومیش و حتی در آسمان شب دیده می‌شود و آسمان عظیم و لایتناهی مارا تشویق می‌کند عمیق‌تر فکر کنیم و چشم‌انداز خود را گسترش دهیم.
رنگ آبی برای همه‌ افراد اعم از زن و مرد، پیر و جوان و حتی کودکان مناسب است، بی‌انتها و ماندگار و در عین سادگی بسیار زیبا است

مشخصات و کد رنگ سال 2020

در نرم افزارهای گرافیکی و برنامه نویسی و همچنین برای تجربه بهتر در صنعت چاپ از کد رنگ آبی کلاسیک با فرمت های مختلف استفاده می شود. جدول کد رنگ های آن را در ادامه می بینید:

نوع رنگ

کد رنگ

Hex

0B406E

RGB

11, 64, 110

RGB Percent

4%, 25%, 43%

CMY

0.9569, 0.7490, 0.5686

CMYK

0.90, 0.42, 0.00, 0.57

HSV

208°, 90%, 43%

CIELab

26.34, 2.12, -31.29

XYZ

4.7859, 4.8637, 15.4384

RYB

11, 46, 110

Decimal

737390

HSL

208°, 82%, 24%

CIELCh

26, 31.357, 273.879

Yxy

4.8637, 0.1908, 0.1939

Android - android.graphics.Color

4278927470 (0xFF0B406E)

YUV

53.3970, 27.9053, -37.1822

چطور با رنگ آبی کلاسیک سال 2020 ست کنیم؟

شرکت ادوب در یکی از محصولات خود که پالت رنگی برای ست کردن یا تکمیل کردنسایر رنگ ها پیشنهاد می دهد برای کد رنگ آبی کلاسیک چند نوع پیشنهاد ارائه می دهند. در هر ردیف رنگ وسط رنگ اصلی و رنگ های سمت راست و چپ سایر پیشنهادات هستند:

کد خبر 399739

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.