به عمل کار برآید، به سخنرانی نیست!

حیدر علی عابدی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی و حمیدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در مناظره ای، عملکرد مجلس دهم و نمایندگان اصفهان را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

به گزارش ایمنا، حیدر علی عابدی و حمیدرضا فولادگر، نمایندگان مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، شامگاه امروز (دوشنبه) در مناظره ای که به همت جامعه اسلامی دانشجویان در دانشگاه اصفهان برگزار شد، عملکرد مجلس دهم و نمایندگان اصفهان را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

مشروح این مناظره را در ادامه می خوانید:

آیا مجلس دهم را به عنوان عصاره فضائل ملت می دانید ؟ نقاط ضعف و نقاط قوت دوره دهم مجلس شورای اسلامی چیست؟

حیدر علی عابدی در آغاز و در پاسخ به سوال فوق گفت: مجلس یک عضو از سیستم کلی کشور است که مانند بقیه أعضاء این سیستم به وظایف خود آگاه است. یکی از ویژگی های مثبت مجلس دهم، ارتباط با مردم و انتقال خواستگاه مردم به مسئولین بود. متاسفانه ضعفی که در مدیران کشور وجود دارد اسن است که نمایندگان مجلس بیشتر در گیر مسائل روزمره می شوند و در بعضی از موارد مجبور می شوند، در جزئی ترین کارها دخالت کنند، درصورتی که اگر یک مدیریت جسور و چابک وجود داشته باشد، نمایندگان مجلس بهتر می‌توانند وظایف خود را انجام دهند. نماینده‌ای که مجبور است در گیر خواسته‌های مردم باشد و به دنبال اصلاح سیستم مدیریتی باشد، مسلما در بعد قانون گذاری و نظارت بر قانون موفق نخواهد بود؛ از همین  نظر در بحث نظارت و قانون گذاری کارنامه‌ی خوبی از مجلس به جای نمانده است و این به دلیل درگیری نمایندگان مجلس با کارهای روزمره است.

وی افزود: یکی از اقدامات مجلس دهم، تدوین برنامه ششم توسعه بود و بنده به عنوان یکی از اعضاء  کمیسیون بهداشت و درمان آنچه که در این برنامه مربوط به بهداشت و درمان است را قابل دفاع می دانم، زیرا آن مواردی که در برنامه توسعه ششم برای وزارت بهداشت و درمان ذکر شده بود، اگر انجام می‌گرفت، وزارت بهداشت و درمان را از مشکلات نجات می‌داد. همچنین در برنامه توسعه ششم توجه خاصی به محرومین و جامعه ایثارگری و مستمری بگیران بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) شد.

حمیدرضا فولادگر، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز در پاسخ به این سؤال گفت: مجلس دهم در مقایسه با ادوار مجلس عملکرد ضعیف‌تری نسبت به ادوار مجلس دارد. اگرچه افراد و نمایندگان دوره دهم به لحاظ ویژگی‌ها فردی و تحصیلی شرایط بهتری دارند، اما از لحاظ تجربی و عملکرد در مقایسه با ادوار دیگر مجلس ضعیف تر بود.

وی افزود: مشکل درگیر شدن نماینده با مشکلات جزئی، مختص به مجلس دهم نیست و به دلیل اینکه نظام یک پارلمان است، نمایندگان هم باید پیگیر مشکلات حوزه انتخابیه خود باشند و هم در مشکلات کلان و مسائل کشور تصمیم گیری کنند. نمایندگان باید از طرفی درگیر مراجعات مردمی باشند و نیم نگاهی نیز به شرکت در دوره بعدی انتخابات و کسب رای از مردم داشته باشند و باید بر مسائل کلان کشوری و حقوق مردم نیز مصلحت اندیشی کنند؛ از همین رو برخی از کشورهای دنیا نظام های دوپارلمانی را به کار گرفتند و تا زمانی که اصلاح ساختار قانون اساسی درکار نباشد این مسائل قابل حل نیست.

فولادگر ادامه داد: از نکات مثبت مجلس دهم می‌توان به چندین مصوبه خوب در این مجلس در بخش‌های قانون گذاری و اقتصادی و تولید داخل و حمایت از کالا داخلی  اشاره کرد؛ همچنین در بحث های نظارتی نیز می‌توان به سؤال از رئیس جمهور در مسائل اقتصادی اشاره کرد.

در شرایط فعلی بحث آب شرب و زاینده رود یکی از مباحث مهم مطرح شده در بین شهروندان اصفهان است. آیا واقعا استعفا نمایندگان اصفهان نمایشی بود؟ و از طرفی نیز خطوط مرزی اصفهان با چهارمحال بختیاری در حال تغییر است.

عابدی در پاسخ به این سوال افزود: زاینده‌رود رگ حیاتی  چهار استان چهارمحال و بختیاری، اصفهان، یزد و کرمان است، توجه به این رود خانه می تواند فلات مرکزی را نجات دهد و هرگونه بی توجهی به این رودخانه تحت هر شرایطی خدمت به دشمن است.

وی ادامه داد: روستاهای "لبد" و "سرآقا سید" جزء اصفهان و از سرچشمه‌های زاینده رود بودند که به مرور زمان به استان چهار و محال بختیاری واگذار شد . که این اولین تغییر مرز اصفهان و چهارمحال بود و کمتر کسی فکر می کرد که این تغیر مرزها در آینده چه دردسری را برای اصفهان ایجاد می کند و به مرور افرادی طی سه مرحل سعی داشتند خود را به زاینده رود نزدیک کنند و در هر سه مرحله در وزارت کشور به زاینده رود نزدیک‌تر شدند و سرانجام زاینده رود را از آن خود دانستند و گفتند به دلیل اینکه سرچشمه های زاینده رود جزو استان چهارو محال بختیاری است، زاینده رود نیز نباید به اصفهان رود و با  همین سهم خواهی ها باعث شدند در دولت قبلی حدود ۲۰۰ میلیون مترمکعب سهمیه آب را به چهار محال بحتیاری اختصاص دهند  و کوه های که همیشه کاشت گندم دیم بود را  به کاشت باغ اختصاص دادند؛ دولت متعهد شده بود جهت تامین این آب و آبی که به فولاد و ذوب آهن  است و آب شرب استان های یزد، اصفهان و  چهار منبع  در نظر گیرد تونل دوم و سوم کوهرنگ ،تونل چشمه لنگان و تونل بهشت آباد که شش سال پیش چیت چیان، وزیر نیرو  بدون هیچ دلیلی طرح بهشت آباد را  تعطیل کرد و همچنین تونل سوم نیز با مشکلات محلی درگیر شد، بنابراین  بدون ایجاد این دو منبع اصلی سهمیه ها برداشت شد و نتیحه این شد از سهم آب کشاورزان اصفهان و سهم تونل اول برداشت شد و چون استان چهار و مجل سرچشمه هستند و آب را برداشت می کنند و این انتها است که به اصفهان می رسد.

نماینده مردم اصفهان تصریح کرد: در بحث زاینده‌رود نمایندگان اصفهان همیشه باهم بودند و حتی نامه به رئیس جمهور و استعفا نیز دست جمعی انجام شدپس بنابراین این  همدلی بین نمایندگان اصفهان است. از نظر قوانین و قرارت  شورای عالی آب تشکیل شده است و تمام مکاتبات ما در طول این چندسال این بود که این قوانین را اجرا کنید.

عابدی خاطرنشان کرد: رودخانه زاینده رود باید ساماندهی شود درحال حاضر لوله های متعددی در زاینده رود آب برداشت می‌کنند درصورتی که وزیر نیرو باید فضاهایی را برای برداشت آب معین کند، هیچ لوله ای نباید در مسیر زاینده رود برداشت داشته باشد.

فولادگر نیز در پاسخ به این سؤال گفت: مبحث آب در دوره های قبل دولت و مجلس کوتاهی کردند زیرا از دوره مرحوم هاشمی طرح آب به یزد تصویب می شود و در دوره خاتمی این طرح اجرا شد، در دولت احمدی نژاد هم که وی تحت تاثیر جو مردم بود در سخنرانی خود اعلام کرد که استان چهار محال که بالا دست است هر میزان آب می‌خواهند برداشت کند؛ در دولت روحانی نیز باتوجه به شروع خوب و تشکیل شورای عالی آب طومار شیخ بهائی و حق آبه کشاورزان را در  نظام جمهوری اسلامی رسمیت داد ولی اردکانیان  به دلیل ابهامات در اجرای آن پروژه بهشت آباد را متوقف کرد و به مدت شش سال متوقف شد که در حال حاضر به جریان افتاد بنابراین در هر دولتی با هر گرایشی این اتفاقات رخ داد.

وی ادامه داد: در سال گذشته شرایطی ایجاد شد که خشکسالی‌ها معین شده بود و حرف مردم اصفهان به گوش مسئولین نمی‌رسید و همچنین برای آب شرب اصفهان هیچ ردیف بودجه ‌ای تعیین نشد و سناد احیای زاینده رود هم که یکی از وعده های رئیس جمهور بود عملی نشده بود، از همین رو استعفای دسته جمعی نمایندگان اصفهان تهیه شد و تاثیر ریادی را به جا گذشته به این صورت که این استعفا در بالاترین سطوح کشور مطرح شد و این سبب شد واقعیت‌ها روشن شود  اگرچه با تاخیر اما ستاد احیای زاینده رود زیر نظر معاون اول تشکیل شود و ردیف آب نیز در بودجه با پیگیری‌ها لحاظ شود و همچنین بهشت آباد نیز به جریان افتاد و مصوبه آن باید از شورای عالی آب پیگیری شود.

نقش نظارتی مجلس در اجرای قوانین چگونه است ؟ وآیا  شما به عنوان نماینده مردم اصفهان در جریان افزایش قیمت بنزین بودید؟

فولادگر در پاسخ به این سوال گفت: در بحث واردات خودرویی که خلاف قانون واردات شده بود در ابتدا مجلس وارد شد و بعد دستگاه های قضایی وارد شدند  اگر نظارت مجلس به درستی  نباشد قوانین به درستی اجرا نمی‌شود نظارت در مجلس با آسیبی روبرو است که باید رفع شود نماینده ای که هم باید پیگیر مشکلات حوزه انتخابیه خود باشند و هم در مشکلات کلان و مسائل کشور تصمیم گیری کنند و نماینده ای که از طرفی درگیر مراجعات مردمی است و نیم نگاهی نیز به شرکت در دوره بعدی انتخابات و کسب رای از مردم دارد از طرف دیگر باید بر مسائل کلان کسوری و حقوق مردم مصلحت اندیشی کند به همین دلیل نمایندگان با قول هایی که از دستگاه های اجرائی می‌گیرند پیگیری ها و نظارت را ادامه نمی دهند و گاهی نمایندگان دچار لغزش در مسائل مالی شده اند؛ عمدتا نمایندگان با دنبال مسائل نظارتی به دنبال رفع مشکلات حوزه های انتخابیه هستند این آسییبی است که به نظارت ها وارد می شود و کمتر نماینده‌ای است که تا اخر نظارت به خاطر منافع ملی بایستد، از افزایش قیمت بنزین خبرداشتم ولی از نحوه اجرای آن خیر.

عابدی نیز در پاسخ به این سوال افزود: ساختار دولت ترکیبی از اصولگراها و اصلاح طلبان است و اولین باری است که اصلاح طلبان از روحانی که اصولگرا است، حمایت کردند اما در حال حاضر ادعای دولت این است که اعتدال گرا است، اما ساختار مجلس و نظارت به این گونه که نظارت فرد نماینده و نظارت کمیسیون ها است اگر ما در مجلس کمیسیون های قوی داشته باشیم در بعد نظارت نیز قوی برخورد می‌کنیم و کمیسیون‌ها به صورت تخصصی متفاوت است. 

وی ادامه داد: تقریبا از یک ماه قبل از افزایش بنزین دولت پیشنهاد افزایش قیمت را به مجلس ارائه کرد و نمایندگان معتقد بودند باید لایحه مجزأ به مجلس ارائه دهند و رئیس مجلس نیز در جلسه غیر علنی تامین معیشت دهک‌های پایین را افزایش قیمت بنزین دانست و با مخالفت نمایندگان روبرو شد، اما در مجموع نمایندگان  از افزایش قیمت بنزین مطلع بودند چون چاره ای برای دولت نمانده بود.

به نظر شما طرح شفافیت آرا نمایندگان تا چه میزان میتواند تاثیرگذار باشد؟

عابدی در پاسخ به این سوال خاطرنشان کرد: من به دلیل فشارهای موجود به دو دلیل  شفافیت آرا را مناسب نمی‌دانستم گرچه که بنده این طرح را امضا و به آن رای دادم، اما شفافیت آرا  دو مشکل اساسی را ایجاد خواهد کرد، در ابتدا اینکه جامعه باید  تحمل پذیری خود را افزایش دهد زیرا برای بحث  اف ای تی اف اسم بنده را به عنوان خائن در نماز جمعه نوشته بودند با شماره همراه که تعداد زیادی پیامک‌های تهدید آمیز برای من ارسال شده بود در صورتی که حرکت مدنی تعریف مشخصی دارد و شما نمی توانید دیگران را وادار کنید که نظر شما قبول کنند.

وی افزود: یکی از مشکلاتی که شفافیت آرا ایجاد خواهد کرد، تحمیل نظر افرادی است که مانع استقلال نماینده می شوند. یکی دیگر از مشکلات شفافیت آرا، رای پوپولیستی است. در حال حاضر ساختار اجتماعی،  اجازه شفافیت آرا را نمی دهد. شفافیت آرا باید در همه مقاطع تصمیمی گیری نظام اجرا شود.

فولادگر در پاسخ به این سوال گفت: بنده طرح شفافیت ذوالنوری را امضا کردم و به آن رای دادم، اما اعتقاد براین دارم  که شفافیت تنها در رای نیست بلکه شفافیت عملکرد نماینده مهم تر است و از طرفی فلسفه اینکه رای در همه جا دنیا مخفی است استقال و آزادی عمل نماینده است، شفافیت آرا  باعث ایجاد دیکتاتوری پنهانی و جایگزین عدل  در قانون گذاری می شود.

کد خبر 399210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.