۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۷
شهری به طراوت زندگی

سبک زندگی در شهرهای مدرن امروزی تولید حجم زیادی پسماند را به دنبال دارد به همین دلیل توجه به پردازش و دفن زباله‌های شهری از ایجاد تبعات مخرب محیط زیستی جلوگیری می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ساختارهای متفاوتی بدنه و نظام کالبدی هر شهر را تشکیل می‌دهد. در واقع هرکدام از این ساختارها عملکرد منحصر به فردی برای شهر دارد و تعامل و ارتباط متقابل ساختارهای کالبدی و فرهنگی آن ضامن پویایی نظام شهری و سلامت شهروندان است.

نوع و روش زندگی نیز در شهرهای امروز نسبت به چند دهه گذشته تغییرات محسوسی کرده است، این تغییرات ساختارهای مختلف شهر را تحت تاثیر قرار داده و لزوم تغییر عملکرد آن‌ها را اجتناب‌ناپذیر کرده است. سیستم دفع پسماند یکی از مهم‌ترین ساختارهای شهر و عملکرد متناسب آن همواره یکی از دغدغه‌های مدیریت شهری در شهرهای کوچک و بزرگ بوده است.

تفاوت سبک و روش زندگی نسبت به گذشته، نوع زباله‌های تولید شده و نحوه دفن آن‌ها را تغییر داده است و از آنجایی که برخی از این پسماندها قابلیت بازیافت ندارد و تجدیدپذیر نیست، انتخاب مکانی مطمئن برای دفن و پردازش دقیق و به‌روز این زباله‌ها اهمیت زیادی دارد.

امیرحسین شبانی، دکترای شهرسازی می‌گوید: امروزه زندگی شهری مترادف با مصرف و مصرف‌گرایی است؛ تا قبل از شکل‌گیری شهرهایی با ساختار امروزی، جمعیت شهرها و جریان مصرف محدود بود و نوع سازوکار و الگوی مصرف پسماند به عنوان موضوعی چالشی مطرح نبود.

وی تاکید می‌کند: در دوران اخیر همزمان با تغییر نوع مصرف شهروندان و شکل‌گیری الگوهای متفاوت حیات شهری، گسستی میان چرخه تولید مواد و منابع وارده شده به شهر و چرخه مصرف، بازیافت و دفن آن‌ها در محیط زیست ایجاد شد و دفن و پردارش مواد زائد و زباله‌ها در حجم زیاد را تبدیل به یکی از بحران‌های شهری و چالش‌های مدیریت شهری کرد.

این کارشناس شهرسازی تاکید می‌کند: مدیریت پسماند شهری باید در دو حوزه فرهنگی و زیر ساخت‌های فناورانه مدنظر قرار بگیرد و داشتن طرحی مناسب برای ارتقا و عملکرد مناسب هر کدام از این حوزه‌ها اهمیت دارد.

اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا

سبزوار از شهرهای استان خراسان رضوی در شمال غرب کشور است. این شهر با جمعیتی بالغ بر ۲۴۳ هزار نفر جزو شهرهای متوسط کشور محسوب می‌شود که بنا بر آمار رسمی روزانه ۱۵۰ تن زباله در آن تولید می‌شود با این حال این شهر عملکرد خوبی در حوزه دفن و دفع پسماند داشته است.

مجید معنوی‌زاده، رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری سبزوار در اینباره می‌گوید: همزمان با انعقاد قرارداد جدید با بخش خصوصی، اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا در شهر سبزوار فراگیر و نزدیک به ۱۰۰ درصد انجام می‌شود.

وی می‌افزاید: با توجه به اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا در شهر سبزوار و از سال ۹۰ توسط سازمان مدیریت پسماند شهرداری، تاکنون بیشتر از ۱۵ هزار خانوار سبزواری تحت پوشش این طرح بهداشتی زیست محیطی قرار گرفته‌اند.

وی بیان می‌کند: به منظور فراگیر شدن این طرح در همه شهر، امسال سازمان مدیریت پسماند با انعقاد قراردادی جدید، سایر مناطق شهر را  نیز به بخش خصوصی واگذار کرد تا این طرح  برای تمامی شهروندان و تولیدکنندگان پسماند مسکونی، اداری، آموزشی و... انجام شود.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری سبزوار خاطرنشان می‌کند: کاهش تولید پسماند، بهینه‌سازی و صرفه‌جویی در هزینه‌های جمع‌آوری و حمل و نقل پسماندها از مهم‌ترین اهداف اجرای این طرح است که نیازمند همکاری و مشارکت فعال همه شهروندان و نهادهای اداری و آموزشی است.

معنوی‌زاده با بیان اینکه تفکیک پسماندها از مبدا یکی از روش‌های پردازش است، ادامه می‌دهد: این روش یکی از مهم‌ترین و کم هزینه‌ترین روش‌های جداسازی و تفکیک مواد زائد محسوب می‌شود که در آن پسماندهای خشک قابل بازیافت پس از جداسازی در منزل برای ذخیره‌سازی در کیسه‌های نایلونی و یا در ظروف ویژه‌ای که برای این منظور در محیط‌های مسکونی نصب شده است، منتقل و سپس توسط سرویس‌های ویژه و منظم از محل تولید به محل تبدیل حمل می‌شود.

وی به حضور معاونت خدمات شهری شهرداری اصفهان برای انجام طرح پژوهشی، علمی، مطالعاتی و صنایع تبدیلی در خصوص راه‌اندازی کارخانه کمپوست سبزوار نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: این طرح قرار است اهداف مهمی از جمله حفظ محیط زیست، کاهش پسماندهای شهری و بازگشت زباله به عنوان یک سرمایه ملی به چرخه تولید را دنبال کند.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری سبزوار با بیان اینکه سبزوار در بحث مکان دفن، تفکیک از مبدا و حمل و نقل پسماند به عنوان یکی از شهرهای معین استان خراسان رضوی انتخاب شده است، عنوان می‌کند: امید است بتوانیم با این اقدام نقش موثری در کمک به حفظ محیط زیست، تفکیک زباله و بازیافت آن داشته باشیم.

معنوی‌زاده با بیان اینکه ۵۵۰ پاکبان در شهر سبزوار فعالیت می‌کنند، اظهار می‌کند: روزانه ۱۵۰ تن زباله شهر با تلاش پاکبانان جمع‌آوری و رفت و روب معابر شهری به مساحت ۸۵۰ هکتار انجام می‌شود.

وی می‌گوید: جمع‌آوری ۸۵ درصد پسماندهای شهری سبزوار به صورت مکانیزه با نصب ۸۰۰ عدد سطل زباله گالوانیزه ۷۷۰ لیتری توسط ۳۲ خودرو مکانیزه جمع‌آوری زباله انجام می‌شود.

در ریف ۱۰ شهر پاک ایران 

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری سبزوار تصریح می‌کند: سبزوار با جمعیت ۲۴۰ هزار نفری و با تولید روزانه ۱۵۰ تن زباله در روز، پاکیزگی خود را مدیون پاکبانان سخت‌کوش و فداکاری است که تلاش آنان موجب شده تا این شهر برای چندمین سال متوالی به عنوان یکی از ۱۰ شهر پاک ایران انتخاب شود.

معنوی‌زاده می‌افزاید: زباله‌های شهری سبزوار روزانه در سایت ۳۲۰ هکتاری دفن زباله این شهر که در فاصله ۳۵ کیلومتری آن قراردارد به شیوه کاملا استاندارد دفن می‌شود، زباله‌های پزشکی نیز در ترانشه‌هایی به عمق هشت متر و جدا از سایت زباله‌های شهری دفن می‌شود.

وی با اشاره به مجموعه اقدامات انجام شده در سایت دفن زباله سبزوار، می‌افزاید: این محل ظرفیت پذیرش زباله‌های شهر تا ۱۵۰ سال آینده را خواهد داشت.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری سبزوارهمچنین عنوان می‌کند: آموزش‌های شهروندی در حوزه پسماند و زباله و استفاده از روش‌های نوین در جهت کاهش تولید زباله و تفکیک انواع زباله از جمله اقدامات انجام شده در راستای آگاه‌سازی شهروندان نسبت به این حوزه است.

تفکیک و دفن اصولی زباله شهری

معنوی‌زاده می‌گوید: شهرداری سبزوار سالانه ۱۲ میلیارد تومان برای تفکیک و دفن اصولی زباله شهری هزینه می‌کند در حالی که شهروندان این شهر تنها یک چهارم این هزینه را از محل عوارض بهای خدمات پسماند پرداخت می‌کنند.

وی با بیان اینکه منشا اصلی پسماندها ی این شهر زباله‌های خانگی است، می‌گوید: تفکیک پسماند از مبدا موجب کاهش پسماند تولیدی، کاهش هزینه‌های جمع‌آوری و حمل و نقل زباله و جلوگیری از آلودگی محیط زیست، حفظ زیبایی‌های طبیعت برای نسل آینده و حفظ بهداشت عمومی می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری سبزوار با بیان اینکه نخاله‌های ساختمانی سبزوار در محل‌های تعیین شده تخلیه می‌شود، تاکید می‌کند: نخاله‌های ساختمانی هر ۵۰ روز یک بار تسطیح می‌شود، همچنین ضلع جنوب غرب دانشگاه حکیم سبزواری، ضلع جنوب محور کمربندی به فاصله پنج کیلومتری کوره‌های آجرپزی و ضلع غرب مجاور آرامستان بهشت رضوان برای تخلیه نخاله‌های ساختمانی تعیین شده است.

کد خبر 399192

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.