دو راهکار ساده برای درمان ‌سرفه‌های ‌کودکان

نوشیدن ‌روزانه قهوه ‌و کاهش خطر ریسک ‌ابتلا به سندروم متابولیک، مسواک ‌زدن ‌و ‌کاهش ‌خطر نارسایی ‌قلبی، ممنوعیت استفاده از آنتی بیوتیک برای درمان آنفلوآنزا، تولید نخستین داروی آلزایمر جهان ‌و دو راهکار ساده برای درمان سرفه‌های کودکان را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به ‌گزارش ‌خبرنگار ایمنا؛ بر اساس ‌تحقیقات ‌جدید دانشمندان استفاده ‌از مسواک ‌سه ‌مرتبه ‌در طول روز، می‌تواند ‌خطر نارسایی ‌قلبی را تا ۱۰ درصد کاهش دهد. ‌استفاده از مسواک ‌در طول روز، ۱۲ درصد خطر ابتلاء به نارسایی ‌قلبی و ۱۰ درصد خطر ابتلاء به فیبریلاسیون دهلیزی ‌را کاهش می‌دهد.

دانشمندان دانشگاه "EWHA" کره جنوبی ‌در بررسی ‌جدید خود، ارتباط بین بهداشت دهان ‌و دندان را با مشکلات ‌قلبی ‌کشف ‌کردند؛ آنها با بررسی ده ساله ۱۶۱ هزار نفر که ‌سن آنها بین ۴۰ تا ۷۵ سال بود، متوجه شدند که استفاده منظم از مسواک در طول روز باعث کاهش "نارسایی قلبی" ‌و "فیبریلاسیون دهلیزی" ‌می‌شود.

"فیبریلاسیون دهلیزی" هنگامی رخ می‌دهد ‌که در دهلیزها، موج الکتریکی ‌تحریک، جهت مشخصی ‌نداشته باشد یعنی سلولهای عضلانی ‌دهلیز به صورت نامنظم تحریک ‌و ‌در نتیجه ‌منقبض ‌می‌شوند؛ در نتیجه انقباض منظم دهلیز وجود ندارد پس دهلیزها نمی‌توانند ‌خون را به صورت کامل به بطن‌ها پمپ کنند ‌و بطن بدون نظم طبیعی ‌و بدون پیروی ‌و انتظار دهلیز، منقبض می‌شود.

به گفته دانشمندان، تصور می‌شود ‌که مسواک زدن مکرر باعث ‌کاهش باکتری‌های ‌بین دندان و لثه می‌شود و از ورود آن به جریان خون ‌جلوگیری می‌کند؛ بهداشت ‌ضعیف ‌دهان و دندان منجر به ورود باکتری‌های موجود به ‌خون شده و باعث ایجاد التهاب در بدن می‌شود؛ این باکتری‌ها، ضربان نامنظم قلب را افزایش ‌می‌دهند.

ممنوعیت استفاده از آنتی بیوتیک برای درمان ‌آنفلوآنزا

یک ‌متخصص ‌بیماری‌های ‌عفونی، فلوشیپ ‌پیشگیری ‌و کنترل عفونت‌های ‌بیمارستانی، اظهار کرد: به ‌هیچ عنوان برای درمان آنفلوآنزا و سرماخوردگی از داروهای آنتی ‌بیوتیک (چرک‌خشک‌کن‌ها) استفاده نکنید به دلیل اینکه ‌نه ‌تنها ‌در بهبودی بیماری هیچ اثری ندارند بلکه باعث افزایش مقاومت میکروبی ‌در سطح کلی ‌جامعه خواهد شد.

زهره آخوندی میبدی، افزود: بیماری آنفلوانزا یک بیماری ‌حاد تنفسی است که به علت ویروس آنفولانزا ایجاد می شود ‌و با علائم ناگهانی تب بالا، سردرد، دردهای عضلانی تظاهر می ‌یابد و گاهی همراه با آبریزش بینی و چشم همراه است و علائم بیماری معمولا طی سه تا پنج روزو گاهی هفت روز طول می ‌کشد.

 به ‌گفته وی؛ زمان شایع بروز بیماری ‌فصل پاییز و زمستان است ‌و بدلیل ازدحام جمعیت ها در محیط ‌های دربسته در این فصول ‌و عدم تهویه مناسب، انتقال ‌ان از فرد بیمار به سایرین بیشتر می شود؛ این بیماری معمولا با استراحت ‌در منزل، مصرف مایعات گرم، تغذیه ‌مناسب ‌و داروهایی که علائم بیماری را کاهش می ‌دهند مثل تب بر، بهبود می یابد.

این ‌متخصص بیماری ‌های عفونی، تصریح کرد: افراد بیمار نباید تا بهبودی، در محل کار یا کلاس درس و نیز در اجتماعات حضور یابند و در صورت حضور در اجتماعات، ماسک بزنند ‌و فاصله یک متری خود را با سایرین رعایت کنند؛ بهداشت تنفسی ‌و شستشوی دست را رعایت کنند تا از انتشار این ویروس در جامعه و ابتلای سایرین جلوگیری ‌شود.

تولید نخستین داروی آلزایمر ‌جهان

آکادمی ‌علوم چین و موسسه پزشکی شانگهای که از سال ۱۹۹۷ میلادی بر تولید داروی آلزایمر تمرکز کرده بودند سرانجام پس از دو دهه تلاش موفق به تولید این دارو برای نخستین بار در جهان شدند. این دارو که اویگومانات نام دارد، می تواند از رشد بیماری جلوگیری کرده و نحوه عملکرد آن را برای پزشکان شفاف تر و برای درمان قطعی امیدواری بیشتری ایجاد کند.

پزشکان ‌چینی ‌گفته اند سالمندانی که عمدتا از سبزیجات دریایی ‌استفاده می کنند و خزه های دریایی در زمره غذای آنها محسوب می شود، در برابر بیماری مقاومت بیشتری از خود نشان داده اند. مطابق این گزارش دولت چین این دارو را به رسمیت شناخته است و پزشکان نیز نسبت به درمان بیماری با این دارو ابراز امیدواری کرده اند و گفته اند که پس از ۲۰ سال اولین بار است که چنین توفیقی در جهان بدست آمده است.

اداره تولیدات دارویی چین در بیانیه ای آورده است که دارو بتدریج بیماری را درمان می کند و از رشد آن جلوگیری می نماید. پزشکان چینی گفته اند که به رغم تولید این دارو هنوز راه زیادی برای درمان کامل بیماری و پیشگیری از آن در میان سالمندان در پیش است و این یک نبرد سخت برای جامعه پزشکی محسوب می شود.

البته هنوز درمان قطعی برای آلزایمر در دنیا وجود ندارد زیرا رشد سلولی در بدن متوقف می شود و این مساله در سالمندان با سرعت بیشتری رخ می دهد و بتدریج باعث افسردگی در آنها می شود و همین آنها را از خویشاوندان دورتر می کند. پیش بینی شده است که شمار مبتلایان به این بیماری تا سال ۲۰۵۰ میلادی به ۱۵۰ میلیون نفر در دنیا برسد.

دو راهکار ساده برای درمان سرفه‌های کودکان

سرفه ‌تحت تاثیر عواملی مانند عفونت‌های تنفسی، سرماخوردگی، آلرژی، آسم و بیماری‌های دستگاه گوارش به وجود می‌آید. سرفه کودکان ‌به مدت طولانی ممکن است نشان دهنده یک وضعیت جدی باشد. به همین دلیل با راهکارهای خانگی می ‌توان مانع سرفه های طولانی و آزار دهنده کودکان شد. با قرار دادن دستگاه‌های بخور و رطوبت ساز در اتاق کودکان، ریه‌های آنان را از نفوذ هر گونه آلودگی و ویروس‌های گوناگون به درون بدن شان حفظ کنید.

خوابیدن ‌در وضعیت نیمه نشسته، به دلیل اینکه خوابیدن افقی وضعیت تنفسی را با مشکل مواجه می کند، فرد بیمار باید به حالت نیمه نشسته بخوابد. همچنین قرار دادن تکه‌های پیاز در اتاق کودک به علت دارا بودن مواد غنی مانند آنتی هیستامین طبیعی می‌تواند یک روش بسیار مهم در از بین بردن حساسیت و عفونت‌های تنفسی کودکان باشد.

نوشیدن روزانه قهوه ‌و کاهش خطر ریسک ابتلا به سندروم متابولیک

مطابق گزارش محققان، نوشیدن یک تا چهار فنجان قهوه در روز موجب کاهش ریسک سندروم متابولیک می شود. تحقیقات نشان می دهد که مصرف قهوه در کاهش ریسک ابتلا به سندروم متابولیک که خطر مشکلات قلبی عروقی نظیر بیماری قلبی عروق کرونر و سکته را افزایش می دهد، نقش دارد.

محققان ‌دریافتند پلی ‌فنول های موجود در قهوه، بخصوص اسیدفنولیک و فلاوونوئیدها، در کاهش ریسک ابتلا به سندروم متابولیک نقش دارند. در این تحقیق، محققان دانشگاه سگییمینتو اسپانیا به سرپرستی «استفانیا تولدو»، ۲۲ هزار شرکت کننده را از لحاظ مصرف قهوه مورد بررسی قرار دادند.

آنها مشاهده کردند مصرف متعادل قهوه (یک تا چهار فنجان در روز) با کاهش ریسک ابتلا به سندروم متابولیک مرتبط است، درحالیکه مصرف بیشتر آن چنین تاثیری ندارد. تاثیر مصرف قهوه بر کاهش ریسک ابتلا به سندروم متابولیک هم در زنان و هم در مردان مشاهده شد. مشخصات سندروم متابولیک شامل قندخون بالا، چاقی، میزان غیرعادی کلسترول یا تری گلیسیرید و فشارخون بالا است.

کد خبر 399163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.