در ادوار مختلف مجلس چه گذشت؟

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: منظور امام خمینی (ره) از فرموده خود که مجلس در راس امور است، مجلسی بود که نبض کشور را در اختیار داشته باشد و بتواند کشور را در بزنگاه های حساس به راه درست هدایت کند. مجلسی که از آن صدا های حمایتی و عوام گرایی شنیده می شود نمی تواند راس امور باشد.

محمدعلی محمدی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به روز مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی تجلی اراده مردم است و نمایندگان آن نیز با رای مستقیم مردم انتخاب می شوند که از مجلس دوم تا کنون شورای نگهبان این حق را تا حدودی خدشه دار کرده است. مجلس شورای اسلامی جایگاه اجماع فرهیختگان برای بررسی مسائل کلان کشور است و به همین خاطر از اهمیت زیادی برخوردار است و در ساختار سیاسی ایران جزو یکی از ارکان مهم و تاثیرگزار نظام  به شمار می آید. امام خمینی (ره) فرمودند مجلس در راس امور است و از همین رو در خرداد سال ۵۹ مقررشد مصوبات مجلس شورای اسلامی به عنوان رکن اصلی قانون گذاری در کشور برای سایر قوا لازم اجرا شود.

وی افزود: ویژگی دوره اول مجلس شورای اسلامی این بود که همه احزاب و گروه های سیاسی در آن حضور داشتند. در مجلس اول شاهد حضور پیروان خط امام و توده ای ها، جبه ملی،  هواداران بنی صدر  و مجاهدین خلق بودیم.

این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: دوره دوم مجلس شورای اسلامی بدون حضور مجاهدین خلق و حزب توده شکل گرفت اما انقلابیونی که در نحوه اداره کشور اختلافاتی به ویژه در مسائل اقتصادی داشتند در این مجلس حضور پیدا کردند. همین موضوع باعث تشکیل دو طیف مجمع روحانیون مبارز و جامعه روحانیت مبارز در کشور شد. اختلافات این دو جناج بر سر مسائل اقتصادی دولت بود اما در ادامه به همه شئونات کشور کشیده شد. در مجلس دوم عده ای از نمایندگان مخالف نخست وزیری میرحسین موسوی بودند اما امام خمینی (ره) در نامه ای به مجلس شورای اسلامی تاکید کردند مخالفت با دولت به مصلحت نیست اما جامعه روحانیت مبارز که خود را از اصلی ترین طرفداران امام می دانستند به نامه امام خمینی (ره) توجهی نکرده و به نخست وزیری آقای موسوی رای مخالف دادند.

محمدی خاطرنشان کرد: در دوره سوم مجلس، سه جناح فکری سیاسی مجمع روحانیون مبارز، جامعه روحانیت مبارز و ائتلاف مستضعفان و محرومان حضور داشتند که اکثریت قاطع مجلس در اختیار مجمع روحانیون مبارز قرار گرفت. از اقدامات مجلس دوره سوم می توان به تصویب قانون پنج ساله و تعیین روز ۱۳ آبان به عنوان روز مبارزه با استکبار جهانی اشاره کرد. این مجلس همسو با دولت هاشمی بود.

وی یادآور شد: دوره چهارم مجلس با ریاست ناطق نوری آغاز شد و شاید یکی از مهمترین چالش های آن نحوه نظارت شورای نگهبان بر انتخابات، تحت عنوان نظارت استصوابی بود. براساس این قانون، شورای نگهبان بر تمامی مراحل اجرا انتخابات نظارت داشت و از همین رو با عملی شدن نظارت استصوابی، نامزدهای جناح جامعه روحانیت مبارز رد صلاحیت و از رسیدن به مجلس بازماندند و به همین سبب اکثریت مجلس چهارم به دست مجمع روحانیون مبارز افتاد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: در دوره پنجم مجلس شورای اسلامی، رد صلاحیت کاندیدهای جامعه روحانیت مبارز باعث شد این جناح بحث تحریم انتخابات را مطرح و مردم را از فشار شورای نگهبان برای حذف این گفتمان سیاسی آگاه کند اما سرانجام با وجود مشکلات بسیار، حاضر به شرکت در انتخابات شد و با انقلاب قهر نکرد. جناح راست، در مجلس پنجم دولت را در تنگنا قرار داد اما نهایتا با شکست سنگین در انتخابات شورای شهر و روستا مشخص شد از پشتوانه مردمی برخوردار نیست.

محمدی افزود: در دوره ششم مجلس شورای اسلامی، ائتلاف اصلاح طلبان تحت عنوان "ائتلاف حماسه دوم خرداد" تشکیل شد و تمامی احزاب و گروه های اصلاح طلب را در کنار هم جمع کرد. از ۳۸ میلیون نفری که واجد شرایط شرکت در انتخابات بودند، ۲۶ میلیون نفر در انتخابات شرکت کردند و مشارکتی ۶۷ درصدی را رقم زدند.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین چالش هایی که مجلس ششم با آن رو به رو بود، نگاه شک و تردید وار شورای نگهبان به رفتار نمایندگان بود که به اعتقاد من شروع قلع و قم اصلاح طلبان در مجلس هفتم بود. بسته شدن فله ای مطبوعات یکی دیگر از چالش های مهم مجلس ششم بود. بعد از توقیف حجم گسترده از روزنامه ها، نمایندگان طرحی را با عنوان "اصلاح قانون مطبوعات" ارائه کردند که کشور و مجلس را با فراز و نشیب بسیاری رو به رو کرد و در نهایت از دستور کار خارج شد. در این مجلس شاهد دو تحصن توسط نمایندگان بودیم؛ اولین تحصن در سالگرد کوی دانشگاه بود و نمایندگان خواستار رسیدگی به وضعیت دانشجویان زندانی بودند و دومین تحصن نیز به دلیل رد صلاحیت های گسترده در انتخابات مجلس هفتم بود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: رد صلاحیت بیش از سه هزار نفر از نامزدهای انتخاباتی اصلاح طلبان در انتخابات مجلس هفتم باعث عدم استقبال مردم از انتخابات بعدی شد و از همین رو در مجلس هفتم توسعه سیاسی که لازمه توسعه دیگر شئون جامعه است کنار گذاشته شد و صرفا به توسعه اقتصادی پرداخته شد. نمایندگان مجلس هفتم گره های بسیاری برای دولت اصلاحات به وجود آوردند تا اینکه دولت احمدی نژاد سرکار آمد و اینجا بود که با دولت وقت همسو شدند.

محمدی ادامه داد: تمامی کاندیداهای حزب نهضت آزادی که ادامه دهنده راه جبهه ملی بود برای حضور در انتخابات مجلس هشتم رد صلاحیت شدند. جبهه مشارکت نیز به دلیل رد صلاحیت های گسترده شرکت در انتخابات را تحریم کرد اما سایر احزاب اصلاح طلب تحت عنوان "ائتلاف اصلاح طلبان" در انتخابات مجلس هشتم شرکت کردند. جناح مقابل نیز با ائتلافی به نام "ائتلاف فراگیر اصولگریان" پا به عرصه انتخابات گذاشت. ویژگی بارز مجلس هشتم ظهور افرادی بود که هیچگونه جایگاهی در ادبیات سیاسی کشور نداشتند.

وی تصریح کرد: دوره نهم مجلس شورای اسلامی با اختلاف داخلی اصولگریان پیرامون ریاست مجلس آغاز شد و همین موضوع به خوبی نشان داد که اختلاف آن ها بر سر قدرت است نه پایبندی بر سر اصولی خاص. اصلاح طلبان در مجلس نهم به دلیل رد صلاحیت های گسترده نامزد ها و آنچه مهندسی انتخابات توسط دولت عنوان می شد و توسط دولت تکذیب شد، انتخابات را تحریم کردند.

این فعالی سیاسی اصلاح طلب افزود: مجلس دهم نیز با حضور جدی هر دو جناح سیاسی در کشور شکل گرفت و اصلاح طلبان این بار با ائتلافی به نام "لیست امید" وارد عرصه انتخابات شدند و توانستند اکثریت کرسی های مجلس را کسب کنند. نکته ویژه مجلس دهم، عدم ورود چهره های شاخص اصولگرا بود و نشان داد مردم خود به خوبی افراد دارای صلاحیت را تشخیص می دهند.

محمدی خاطرنشان کرد: منظور امام خمینی (ره) از فرموده خود که مجلس در راس امور است، مجلسی بود که نبض کشور را در اختیار داشته باشد و بتواند کشور را در بزنگاه های حساس به راه درست هدایت کند. مجلسی که از آن صدا های حمایتی و عوام گرایی شنیده می شود نمی تواند راس امور باشد. این کشور به مجلسی نیاز دارد که تمامی احزاب سیاسی بتوانند در آن حضور داشته باشند و واهمه ای از رد صلاحیت در دوره های بعدی نداشته باشند. مجلس فعلی به دلیل حذف نیروها و وزنه های سیاسی توسط شورای نگهبان، باعث حضور نمایندگانی شده است که در مجلس پرچم آتش می زنند و شبنامه علیه عالی ترین مقام نظام پخش می کنند. این رفتار ها باعث کاهش شان مجلس خواهد.

کد خبر 399058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.