بهترین راهکار برای کاهش آلودگی هوا چیست؟

امروزه آلودگی هوا همچون دیگر عوامل آلودگی محیط زیست، اثرات مضری بر بدن انسان و دیگر موجودات زنده دارد.

به گزارش ایمنا و به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تمامی آلاینده‌های هوا به غیر از سرب و مونوکسیدکربن روی دستگاه تنفسی اثر می‌گذارد و موجب افزایش علائم بیماری ریوی و یا دیگر اثرات مضر بر سلامت انسان می‌شود.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، میزان مرگ و میر روزانه ناشی از آلاینده‌های هوا در حال افزایش است. همچنین با گذشت زمان و افزایش تعداد خودروها و مصرف سوخت‌های فسیلی، آلودگی هوا در کلان‌شهرهای کشورهای مختلف به معضل مهمی در روند رو به رشد گرمایش جهانی تبدیل شده است.

افزایش فزاینده آلودگی هوا در سال‌های گذشته، صنعت خودروسازی را برای به‌کارگیری تکنولوژی‌های جایگزین که آلودگی کمتری ایجاد کند، ترغیب کرده است؛ از جمله راه‌کارهای به کارگرفته شده در این مسیر، طراحی و تولید خودروهای هیبریدی است.

خودروی هیبریدی که از آن به عنوان "ماشین سبز" هم یاد می‌شود، از دو منبع انرژی و یک باتری برای حرکت خود بهره می‌برد. سیستم این نوع اتومبیل‌های برقی دوگانه، متشکل از یک موتور بنزینی، یک موتور برقی و یک باتری است که هدف از تولید آن‌ها، مصرف هر چه‌ کمتر بنزین و به حداکثر رساندن کارایی خودرو است.

این خودروها با کمک موتور الکتریکی خود، انرژی جنبشی هدررفته در هنگام ترمزگیری را به صورت الکتریسیته در باتری‌ها ذخیره کرده و مجدداً از آن استفاده می‌کنند. وجود خودروهای هیبریدی برای ناوگان حمل‌ونقل عمومی مثل اتوبوس‌رانی و تاکسی‌رانی نیز بسیار مناسب است.

 با توجه به اینکه در کشور ایران معضل آلودگی هوا یکی از چالش‌های اساسی محسوب می‌شود، استفاده از وسایل نقلیه برقی و هیبریدی به جای نوع بنزینی مطرح شده است؛ برای مثال استفاده از خودروهای هیبریدی الکتریکی در شهری مانند تهران می‌تواند به صورت چشمگیری به کاهش آلودگی هوا کمک کند.

بسیاری از کشورهای جهان قصد دارند با هدف مقابله با آلودگی هوا، کاهش میزان انتشار آلاینده‌ها و گازهای گلخانه‌ای و حفظ بیشتر محیط زیست، خودروهای تمام الکتریکی و برقی را به تولید انبوه برسانند؛ بنابراین بسیاری از شرکت‌های خودرو سازی جهان عزم خود را برای تولید انبوه خودروهای برقی جذب کرده و از برنامه‌های خود بدین منظور رونمایی کرده‌اند.

کد خبر 398780

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.