ممنوعیت تردد خودرو در شهرهای جهان برای حمایت از پیاده‌روی

امروزه شهرهای پیاده‌رومدار جهان با الویت بخشیدن به عابران پیاده و اعمال محدودیت در استفاده و تردد خودروها موفق به حفظ بافت تاریخی شهرها شده اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، برنامه‌ریزان و سیاستگذاران شهری در بسیاری شهرهای جهان به منظور رفع مشکل ترافیک، کاهش میزان انتشار آلاینده‌ها، حفاظت از بافت تاریخی شهر و اختصاص فضای بیشتر برای استفاده عابران پیاده، قوانین سختگیرانه‌ای را برای تردد خودروها در نظر گرفته اند که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم.

اعمال محدودیت برای تردد خودروها در مادرید اسپانیا

شهر مادرید در کشور اسپانیا یکی از شهرهای دوستدار عابران پیاده و توسعه مدار در گسترش فضای کافی برای عابران پیاده در میان شهرهای جهان است. از این‌رو، در این شهر بیش از ۲۰ خیابان اصلی و پرتردد شهر از خودرو خالی است. این اتفاق با نظارت دقیق و اعمال قوانین محدود کننده برای رانندگان خودروها اجرا شده است. برای مثال ورود اتومبیل‌ها به بعضی از خیابان‌ها بسیار پرهزینه است و رانندگان برای ورود به آن‌ها باید مبلغ زیادی را پرداخت کنند.

الویت عابران پیاده و اهمیت فضای سبز در هامبورگ

وجود "شبکه سبز" در هامبورگ آلمان باعث تسهیل تردد عابران پیاده با استفاده از فضای پارک‌ها و فضاهای سبز شده است. درواقع برنامه‌ریزی و رویکرد آلمان در راستای محدودیت استفاده از خودرو متمایز از سایر کشورهاست. در طول ۱۵ الی ۲۰ سال اخیر در هامبورگ، با اعمال و اجرای طرح "شبکه سبز" در این شهر، پیاده روها و مکان‌های ویژه دوچرخه سواران به شکل شبکه وار به یکدیگر متصل شده است. در نتیجه عابران پیاده و دوچرخه سوارن به راحتی از مسیرهای مکان‌های سبز و آرام، به دور از آلودگی صوتی و مشکلات ناشی از تردد خودروها، رفت و آمد می‌کنند.

سانفرانسیسکو؛ دومین شهر بزرگ دوستدار عابران پیاده در آمریکا 

با وجود اینکه سانفرانسیسکو شهری است که در آن تعداد زیادی خودرو وجود دارد اما پیاده روی بهترین گزینه است. هر چند ممکن است سربالایی های زیاد در این شهر شما را از این باور دور کند اما با این حال سانفرانسیسکو هنوز هم شهری ایده‌آل برای پیاده‌روی است. بر اساس آمار، سانفرانسیسکو دومین شهر بزرگ دوستداران عابران پیاده در آمریکا است. علاوه بر این، در این شهر استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و دوچرخه سواری در میان شهروندان امری رایج و متدوال برای تردد در شهر است.

ممانعت از عبور و مرور خودروها در بافت تاریخی شهر فلورانس

شهر فلورانس در ایتالیا به دلیل داشتن جاذبه های تاریخی بسیار، یکی از شهرهایی است که از تردد خودروها در بسیاری از مناطق آن جلوگیری می‌شود. به همین دلیل این شهر باستانی به یکی از شهرهای دوستدار عابران پیاده در جهان معروف است. با ممانعت از ورود و تردد خودروها در بسیاری از نقاط شهر، علاوه بر اینکه ترافیکی در شهر وجود ندارد، رسیدن به مقصد مورد نظر و بازدید از مناطق تاریخی  به سادگی و در کمترین زمان ممکن برای گردشگران امکان پذیر است.

محافظت از شهر باستانی دوبرونیک با ممنوعیت تردد خودروها

شهر دوبرونیک در کشور کرواسی معروف به مروارید دریای آدریاتیک است. جرج برنارد شاو، نویسنده و منتقد ادبی انگلیسی این شهر زیبا را چنین توصیف می‌کند: "کسانی که به دنبال بهشت روی زمین هستند باید آن را در دوبرونیک پیدا کنند." علاوه بر این، سریال بازی تاج و تخت باعث شناخته شدن و محبوبیت بیشتر این شهر باستانی در میان مردم شد. برای محافظت از خیابان‌ها و بافت تاریخی این شهر راهکار اعمال شده، ممانعت از ورود و تردد خودروها در سطح شهر است، حرکتی که باعث حفظ میراث جهانی یونسکو شده است.

بیشتر بخوانید:

ترویج پیاده محوری در بهترین شهرهای جهان

در این شهرها باید "پیاده" باشید!

اقدامات شهرهای جهان برای "پیاده‌محوری"

مؤلفه‌های اصلی یک شهر پیاده‌رو

خیابان‌های دوستدار پیاده‌روی جهان

پیش به سوی ترویج پیاده‌روی در جهان

بهبود وضعیت اجتماعی شهرها با مناسب‌سازی پیاده‌روها

کد خبر 398126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.