پیش به سوی ترویج پیاده‌روی در جهان

در چند دهه اخیر ساکنان بسیاری از شهرهای سراسر دنیا به سمت پیاده‌روی بیشتر و استفاده کمتر از خودرو گرایش پیدا کرده‌اند؛ از دیدگاه بسیاری از افراد، شهرهایی که میزان پیاده‌روی در آن بالا است، از محبوبیت بیشتری نیز در میان ساکنان خود برخوردار است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تحقیقاتی که در چند دهه اخیر انجام شده است نشان می‌دهد شهرهایی که پیاده‌روی در آن بسیار مرسوم است، در مقایسه با سایر شهرهای جهان با موفقیت‌های بیشتری مواجه می‌شود. پیاده‌روی بسیاری از جنبه‌های زندگی بشر را تحت تاثیر قرار می‌دهد که همین امر منجر به تغییراتی در سطح شهر و حتی طراحی شهری می‌شود. پیاده‌روی یکی از بهترین واکنش‌هایی است که انسان می‌تواند در پاسخ به چالش‌های اجتماعی و زیست محیطی از خود نشان دهد.

تحقیقات حاکی از تاثیرات مثبت پیاده‌روی بر مسائل اقتصادی، اجتماعی، زیست‌محیطی، فرهنگی و سیاسی یک جامعه است به این صورت که نگرش افرادی که به طور منظم در این فعالیت شرکت می‌کنند به طور مفیدی تحت تاثیر قرار می‌گیرد و دستخوش تغییرات مثبت می‌شود. در شهری که در آن پیاده‌روی در میان ساکنانش رایج است مردم از سلامت روانی بالایی برخوردار هستند، نابرابری بسیار کاهش می‌یابد، سرمایه‌گذاران به انجام فعالیت‌های مهم شهری جذب می‌شوند و کاهش استفاده از خودوهای آلاینده شرایط آب‌وهوایی را نیز بهبود می‌بخشد.

اهمیت پیاده‌روی در یک شهر

تحرک یکی از نیازهای ضروری یک شهر است که می‌تواند پویایی را برای آن به ارمغان آورد و بر کیفیت زندگی تاثیر بگذارد. با این حال، در قرن اخیر، خودور بیش از هر چیز دیگری طراحی شهری وتوسعه مناطق شهری را تحت تاثیر خود قرار داده است و به همین ترتیب طراحان تلاش کرده‌اند به بهترین نحو ممکن زیرساخت‌هایی برای تردد وسایل نقلیه احداث کنند. اما اکنون وقت آن است که معماران، مهندسان و سایر مسئولان شهری توجه خود را به سمت ایجاد زیرساخت‌هایی در سراسر شهرها برای پیاده‌روی معطوف سازند چرا که گرایش مردم به سمت پیاده‌روی روز به روز در حال افزایش است. از طرفی، از آن‌جا که احداث خیابان‌های سرزنده یکی از مهم‌ترین اولویت‌های شهری به شمار می‌رود، در نتیجه قابلیت پیاده راه رفتن باید به عنوان یک واسطه برای توسعه شهرهایی سالم، پایدار، آباد و جذاب عمل کند.

اقدامات لازم برای ترویج پیاده‌روی

بدیهی است که ترویج پیاده‌روی به خودی خود ممکن نیست، بلکه باید اقداماتی اساسی در این خصوص صورت گیرد. پرسشی که در این‌جا مطرح می‌شود این است که چگونه می‌توان ساکنان یک شهر را به سمت پیاده‌روی سوق داد؟ یکی از مهم‌ترین اقداماتی که مسئولان شهری می‌توانند برای جذب مردم به پیاده‌روی انجام دهند، توسعه زیرساخت‌های پیاده‌روی در سراسر شهر است. مسئولان در شهرهای بسیاری از جهان در این زمینه اقدامات مهمی انجام داده‌اند که از مهم‌ترین آن ‌ها می‌توان به احداث پارک خطی نیویورک اشاره کرد که روی بخش مرتفعی از خط آهن ۴۵.۱مایلی قدیمی "وست ساید" که به طرف پایین منهتن می‌رود با فضای سبز بازسازی شده‌ است و به عنوان یک راه سبز برای پیاده‌روی مردم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در استان مسقط، پایتخت عمان نیز فضایی عظیم به پیاده‌روی اختصاص داده شد است که طراحی منحصربه‌فرد آن عابران پیاده را از گرمای شدید منطقه محفوظ نگه می‌دارد. در سنگاپور تفرجگاهی احداث شده است که ورود هرگونه وسیله نقلیه به آن ممنوع است ودر سراسر مسیر پیاده‌روی سازه‌هایی تعبیه شده است که برای حفظ رطوبت محیط مایعات خوشبو اسپری می‌کند.

نمونه‌هایی که در بالا ذکر شد تنها چند مثال از هزاران اقدام جالبی است که در سراسر جهان به منظور جذب مردم به پیاده‌روی و استفاده کم‌تر از خودروهای آلاینده هوا انجام شده است تا نشان دهد که هر چه پیاده‌روی در یک شهر بیشتر ترویج یابد، آن شهر به موفقیت‌های بیشتری دست می‌یابد.    

کد خبر 394008

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.