بهترین غذاها برای داشتن پوست سالم

دیابت ‌عامل افزایش ‌سکته مغزی ‌و قلبی، تاثیر رژیم غذایی ‌بر شنوایی، شیوع بالای اختلالات اسکلتی عضلانی ‌درکودکان، علائم هشداردهنده وجود لخته خون ‌در بدن ‌و بهترین غذاها برای داشتن پوست سالم را ‌در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش ‌خبرنگار ایمنا؛ یک ‌متخصص ‌پزشکی ‌ورزشی ‌با اشاره ‌به آمار ‌بالای ‌اختلالات ‌اسکلتی ‌عضلانی ‌در کودکان ‌و ‌طرح رایگان ‌غربالگری ‌اسکلتی ‌عضلانی ‌کودکان چهار تا ۱۴ سال، اظهار کرد: عوامل ژنتیکی ‌و زندگی آپارتمان نشینی از علل بروز این ‌نوع اختلالات در کودکان است. تشخیص ‌و غربالگری اختلالات اسکلتی ‌عضلانی در کودکی باعث می شود از بروز بیماری های ‌ناشی ‌از این اختلالات در بزرگسالی، پیشگیری ‌شود.

لیندا ‌سلمانی ‌با ‌تاکید ‌بر اینکه با افزایش ‌سن کودکان ‌یک سری از این اختلالات از بین می ‌رود، گفت: برخی ‌اختلالات ‌می ‌تواند کودک ‌را در بزرگسالی ‌دچار مشکل کند. اختلال در هر کدام از مفاصل بدن کودک، مشکلاتی ‌را برای سایر مفاصل او ایجاد می ‌کند.

وی ‌ادامه داد: ‌چنانچه مفصل ‌پا و مچ پا دچار مشکل باشد، فشارهایی ‌به سایر مفاصل ‌بدن وارد می ‌کند ‌و به دنبال آن ‌اختلالاتی ‌ایجاد می ‌شود. همچنین، صاف ‌بودن ‌کف ‌پا ‌و قوص ‌کف پا به صورت چرخش به سمت داخل یا خارج، با مشکلاتی برای کودک ‌همراه است.

این متخصص ‌پزشکی ورزشی، از کم تحرکی ‌و استفاده زیاد از وسایل الکترونیکی مثل موبایل و تبلت، به ‌عنوان عوارض زندگی شهری ‌نام برد که سلامت کودکان را تهدید می کند.

وی ‌افزود: استفاده روز افزون از این وسایل، باعث می ‌شود فرم بدنی کودکان دچار مشکل شود که جلو آمدن سر، یکی ‌از عوارض این نوع اختلالات است که ‌در بزرگسالی می تواند با درد گردن همراه باشد.

سلمانی ‌با بیان اینکه کمبود ویتامین D در کودکانی ‌که زندگی آپارتمانی دارند در بروز این بیماری موثر است، افزود: این کودکان، نور آفتاب را کمتر دریافت می ‌کنند ‌و در نتیجه با ‌کمبود این نوع ویتامین مواجه می ‌شوند. ضرورت تشخیص و غربالگری کودکان ‌قبل از اینکه چنین اختلالاتی به عارضه ای در بزرگسالی تبدیل شود، بسیار مهم است.

تاثیر رژیم غذایی بر شنوایی

بررسی‌ها نشان می‌دهد رژیم غذایی سالم با کاهش خطر از بین رفتن قدرت شنوایی مرتبط است. محققان آمریکایی با بیان اینکه رژیم غذایی سالم می‌تواند با خطر کاهش شنوایی اکتسابی مقابله کند، اظهار کردند: «بررسی سه ساله تغییرات در حساسیت‌های شنوایی حاکی از آن است زنانی که از الگوهای تغذیه‌ای نزدیک به رژیم‌های غذایی سالم برخوردارند کمتر در معرض افت قدرت شنوایی هستند».

به گفته ‌محققان؛ افت قدرت شنوایی ‌بخش ‌اجتناب‌ناپذیر فرآیند افزایش ‌سن ‌است. هرچند، در این تحقیق بر شناسایی ‌فاکتورهای ‌خطرزای ‌اصلاح‌پذیر یعنی مواردی که می‌توان در رژیم غذایی ‌و سبک زندگی تغییر داد تا از کاهش قدرت شنوایی پیشگیری کرد یا پیشرفت آن را به تاخیر انداخت تمرکز شد. رعایت الگوی غذایی سالم با اثرات مثبت متعددی برای سلامتی همراه است و از آن جمله اینکه رژیم غذایی سالم می‌تواند در کاهش خطر افت شنوایی کمک کننده باشد.

تحقیقاتی ‌که ‌در گذشته انجام گرفته ‌نشان می‌دهد مصرف بیشتر برخی مواد ‌غذایی ‌از قبیل ‌بتاکاروتن ‌و بتا کریپتوزانتین، اسید فولیک، اسیدهای چرب امگا سه زنجیره بلند با کاهش خطر افت قدرت شنوایی مرتبط است.

این یافته‌ها ‌حاکی از آن است رژیم غذایی می‌تواند بر خطر افت شنوایی ‌اثر بگذارد، اما محققان ‌به دنبال آن ‌هستند تا ارتباط بین رژیم غذایی ‌و کاهش ‌قدرت شنوایی ‌بیشتر بررسی ‌شود.

علائم هشداردهنده وجود لخته ‌خون ‌در بدن

لخته ‌شدن ‌خون در بدن می‌تواند موضوع ‌جدی باشد که به ‌حمله قلبی، سکته مغزی ‌یا حتی ‌مرگ منجر می‌شود. لخته شدن ‌خون در بدن به انباشت سلول‌های ‌خونی ‌در عروق گفته می‌شود که جریان خون را متوقف می‌کند. با مسدود شدن جریان خون بخش‌های کلیدی بدن از جمله قلب و مغز، پاها میزان اکسیژن مورد نیاز خود را دریافت ‌نمی‌کنند.

فاکتورهای ‌متعدد خطرزایی ‌وجود دارد که فرد را در معرض لخته شدن ‌خون قرار می‌دهد. بارداری، مصرف ‌قرص‌های ‌ضد بارداری ‌یا هورمون درمانی، چاقی، استعمال ‌سیگار، ابتلا ‌به ‌دیابت، افزایش ‌سن، تحرک ‌نداشتن برای مدت ‌زمان ‌طولانی (به طور مثال پس از انجام جراحی)، ابتلا ‌به برخی ‌اختلالات ‌خونی ‌و سرطان ‌از جمله ‌این ‌فاکتورها ‌به حساب می‌آیند.

وجود لخته ‌خون در بدن ‌با ‌علائم متعددی همراه است؛ هرچند در برخی موارد ‌در بیمار نشانه‌های ‌مشخصی ‌مشاهده نمی‌شود. همچنین ‌این ‌نشانه‌ها ‌به موقعیت قرار گرفتن لخته ‌خون در بدن بستگی دارد.  

در ترومبوز سیاهرگی عمقی این علائم با قرمزی، گرم شدن ‌پوست، احساس درد بدون صدمه دیدن، ورم و گرفتگی در محل لخته شدن خون همراه است. در آمبولی ریه می‌توان تنگی نفس، سرفه بی‌دلیل، افزایش ضربان قلب، احساس درد در قفسه سینه، احساس ‌خستگی اشاره کرد. به ‌گفته پزشکان، آگاه بودن از میزان خطرناک بودن این علائم به خصوص در افراد سالم و جوان که خود را در معرض خطر نمی‌بینند، اهمیت دارد.

دیابت ‌عامل افزایش ‌سکته مغزی ‌و قلبی

پژوهشگر ارشد پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به عوارض متعدد بیماری دیابت، اظهار کرد: دبایت احتمال سکته‌های قلبی را تا  سه برابر و سکته‌های مغزی را تا دو برابر افزایش می‌دهد. بیماری دیابت حتی ریسک آلزایمر را هم افزایش می‌دهد و احتمال ابتلا به این بیماری را دو برابر بیشتر می‌کند.

فرشاد شریفی، افزود: دیابت شایع‌ترین علت نارسایی کلیوی و مهم‌ترین علت نابینایی در دنیا است. دیابت مهم‌ترین علت قطع پا هم است، این بیماری در کشور ما هم جز دو علت اصلی قطع پا به شمار می‌آید و بعد از تصادفات، دومین عامل قطع پا است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر اینکه احتمال ابتلا به کبد چرب در بیماران دیابتی بیشتر است، گفت: دیابت تمام بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد و یکی از مکانیزم‌های این موضوع مقاومت به انسولین است و حتی سرعت پیر شدن در افراد دیابتی که قند خون کنترل‌نشده دارند، زودتر از سایرین است.

شریفی ‌به رابطه مستقیم افزایش چاقی و شیوع دیابت اشاره کرد و گفت: با راهکارهای مختلف از جمله آموزش به مردم، هر مقدار چاقی در جامعه کمتر شود، شیوع دیابت هم کاهش می‌یابد. مردم  می توانند با تغییر سبک زندگی خود از ابتلا به برخی بیماری‌های مزمن مانند دیابت و قلبی عروقی جلوگیری کنند.

بهترین غذاها برای داشتن پوست سالم

تغذیه برای سلامتی مهم است و یک رژیم غذایی مناسب می تواند به سالم نگه داشتن پوست کمک کند. برخی از غذاهای برای داشتن پوست سالم عبارتند از:

۱. ماهی چرب

ماهی ‌های ‌چرب مانند ماهی ‌سالمون، ماهی ‌خال ‌خالی ‌و شاه ماهی، غذاهای عالی ‌برای ‌پوست سالم هستند. آن­ها ‌منابع غنی از اسیدهای ‌چرب امگا سه هستند ‌که ‌در ‌حفظ سلامت پوست، نقش مهمی دارند. اسید چرب امگا ۳ برای حفظ ضخامت، انعطاف ‌پذیری و مرطوب نگه داشتن پوست لازم است. در حقیقت، کمبود چربی های امگا ۳ می تواند باعث خشکی پوست شود. چربی های امگا ۳ موجود در ماهی باعث کاهش التهاب شده و از قرمزی و تولید آکنه جلوگیری می ‌کند. آن­ها حتی می توانند پوست شما را نسبت به پرتوهای UV مضر خورشید مقاوم­تر کنند.

ماهی ‌چرب همچنین منبع ویتامین E، یکی از مهم­ترین آنتی اکسیدان ها برای پوست شما است. دریافت کافی ویتامین E برای محافظت از پوست در برابر آسیب رادیکال­های آزاد و التهاب ضروری است. این نوع غذاهای دریایی همچنین منبع پروتئین با کیفیت هستند که برای حفظ استحکام و یکپارچگی پوست شما لازم است. در کل، انواع چربی ماهی ها مانند ماهی قزل آلا حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که می­توانند التهاب را کاهش داده و پوست را مرطوب نگه دارند. آن­ها همچنین منبع خوبی از پروتئین با کیفیت بالا، ویتامین E و روی هستند.

۲. آووکادو

آووکادو سرشار از چربی های سالم است. این چربی ها عملکردهای زیادی در بدن شما دارند. دریافت کافی از این چربی ها برای انعطاف پذیری و مرطوب نگه داشتن پوست ضروری است.

شواهد اولیه نشان می دهد، آووکادو حاوی ترکیباتی است که ممکن است از پوست شما در برابر آفتاب محافظت کند و از آسیب UV به پوست و ایجاد چین و چروک جلوگیری کند. آووکادو همچنین منبع خوبی از ویتامین E است که این ویتامین آنتی اکسیدان مهمی است که به محافظت از پوست شما در برابر آسیب اکسیداتیو کمک می کند. بیشتر مردم به میزان کافی ویتامین E از طریق رژیم غذایی خود دریافت نمی کنند. جالب است که به نظر می رسد ویتامین E در هنگام ترکیب با ویتامین C، موثرتر می­باشد.

ویتامین C برای پوست سالم نیز ضروری است. پوست شما به آن نیاز دارد تا کلاژن ایجاد کند، یعنی پروتئین اصلی که پوست شما را قوی و سالم نگه می دارد، از این منبع تأمین می شود. ویتامین C یک آنتی اکسیدان است که پوست شما را از آسیب خورشید و محیط اطراف محافظت می کند. در کل، آووکادو دارای چربی های مفید و حاوی ویتامین E و C است که برای داشتن پوستی سالم از اهمیت بالایی برخوردار است. آن ها همچنین ترکیباتی را ذخیره می کنند که ممکن است از پوست شما در برابر آفتاب محافظت کند.

۳. گردو

گردو ویژگی های بسیاری دارد که آن­ها را به غذایی عالی برای پوست سالم تبدیل می کند. گردو منبع خوبی از اسیدهای چرب ضروری است، چربی هایی که بدن شما قادر به ساختن آن ها نیست. رژیم غذایی بیش از حد چربی های امگا ۶، ممکن است باعث التهاب پوستی مانند پسوریازیس شود. از طرف دیگر، چربی های امگا ۳ باعث کاهش التهاب در بدن می شوند. از آنجا که گردو حاوی نسبت خوبی از این اسیدهای چرب است، ممکن است، پاسخ التهابی به مصرف زیاد امگا ۶ باشد. علاوه بر این، گردو حاوی مواد مغذی دیگری است که پوست شما برای عملکرد صحیح و سالم ماندن به آن­ها نیاز دارد.

در کل، گردو منبع خوبی از چربی های اساسی، روی، ویتامین E، ویتامین C، سلنیوم و پروتئین است. همه این مواد مغذی هستند و پوست برای سالم ماندن به آن­ها نیاز دارد.

۴. تخمه آفتابگردان

به طور کلی آجیل و دانه‌ها منابع خوبی برای تقویت مواد مغذی پوست هستند. دانه ­های آفتابگردان منبع عالی مواد مغذی از جمله ویتامین E است که یک آنتی اکسیدان مهم برای پوست است.

۵. سیب زمینی شیرین

بتاکاروتن ماده مغذی موجود در گیاهان است. این پروتئین به عنوان پرویتامین A عمل می کند، بدین معنی که می­تواند در بدن شما به ویتامین A تبدیل شود. بتاکاروتن در پرتقال ها و سبزیجات مانند هویج، اسفناج و سیب زمینی شیرین یافت می شود. کاروتنوئیدها مانند بتاکاروتن به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی، پوست شما را سالم نگه می دارند. هنگام مصرف، این آنتی اکسیدان در پوست شما گنجانیده می­شود و سلول­های پوستی را درمقابل آفتاب محافظت می­کند. این ممکن است به جلوگیری از آفتاب سوختگی، مرگ سلول و خشکی و چروک پوست کمک کند.

۶. کلم بروکلی

کلم بروکلی ‌مملو از ویتامین ها ‌و مواد معدنی مانند ویتامین A و ویتامین C است که برای سلامتی پوست ‌بسیار مفید است. همچنین حاوی لوتئین و کاروتنوئید است که مانند بتاکاروتن کار می کنند. لوتئین از پوست شما در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت می کند و این باعث می شود پوست شما خشک و چروک نشود.

اما گل کلم بروکلی یک ترکیب خاص به نام سولفوران دارد که حتی ممکن است اثرات ضد سرطانی داشته باشد. سولفورافان همچنین یک ماده محافظ قدرتمند در برابر آفتاب است. در کل، کلم بروکلی منبع خوبی از ویتامین ها، مواد معدنی و کاروتنوئیدها است که برای سلامتی پوست مهم هستند. همچنین حاوی سولفورافان است که ممکن است به جلوگیری از سرطان پوست کمک کند و پوست شما را از آفتاب سوختگی محافظت کند.

کد خبر 397827

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.