نمایشگاه عکس مریم میرزاخانی برگزار شد

موزه ملی علوم و فناوری جمهوری اسلامی ایران در پاس‌داشت مقام شامخ دانشمندان، نمایشگاه عکس ریاضیدان فقید "مریم میرزاخانی"را که در سال ۲۰۱۸ توسط "اتحادیه بین المللی ریاضی" (IMU) تهیه شده است در ایران برگزار می‌کند.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی موزه ملی علوم و فناوری ایران، نمایشگاه عکس "به یاد مریم" از تاریخ ۱ تا تاریخ ۱۰ آذر در خانه فرهنگ دیهیمی برپا است. طراح نمایشگاه "به یاد مریم" یک گرافیست با نام رافائل مایرلز و سرپرست نمایشگاه هم یک ریاضیدان با نام تایس جوردائو است.

مریم میرزاخانی در دوره نوجوانی تحصیلات خود را در دبیرستان فرزانگان که ویژه دختران با استعداد درخشان است گذراند. استعداد خارق‌العاده او در ریاضی زمانی آشکار شد که موفق به دریافت مدال طلای مسابقات جهانی ریاضی در هنگ کنگ (۱۹۹۴) و کسب امتیاز کامل مسابقات جهانی ریاضی در کانادا (۱۹۹۵) شد.

در سال ۱۹۹۵ مریم به دانشگاه صنعتی شریف در تهران رفت و در سال ۱۹۹۹ دوره کارشناسی علوم ریاضی را در آن دانشگاه به پایان رساند. در آن دوره او سه مقاله به چاپ رسانید که دو تای آن‌ها در زمینه نظریه گراف بود. مریم میرزاخانی دوره دکتری را در دانشگاه هاروارد تحت راهنمایی کرتیس مک مولن، برنده مدال فیلدز، در زمینه رویه‌های هذلولی گذراند.

 در سال ۲۰۰۴ رساله او، علاوه بر جایزه‌ ام. لئونوردو بی. بلومنتال، بورس تحقیقاتی موسسه کلی در دانشگاه پرینستون را نیز برایش به ارمغان آورد. او به سرعت از استادیاری به استادی ارتقا یافت و در سال ۲۰۰۸ به همراه همسر خود جان وندارک، متخصص علوم کامپیوتر، عازم دانشگاه پرینستون شد.

مریم یکی از سخنرانان مدعو کنگره بین المللی ریاضیات در سال ۲۰۱۰ بود که در حیدرآباد برگزار شد. او جوایز زیادی در زمینه علم ریاضی کسب کرد و در سال ۲۰۱۴ در کنگره بین المللی ریاضیات سئول، موفق به کسب مدال فیلدز شد.

کد خبر 397809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.