سنگ های عصر صفوی «پل خواجو» در حال پوسته پوسته شدن است

عضو هیئت علمی دانشکده مرمت دانشگاه هنر اصفهان گفت: پل خواجو بیش از سایر آثار تاریخی اصفهان نیاز به توجه دارد زیرا سنگ های آن که مربوط به عصر صفوی است در حال پوسته پوسته شدن است و نیاز به استحکام بخشی دارد.

داریوش حیدری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: اگر آثار تاریخی را بیان کننده هویت فرهنگی و اجتماعی هر جامعه بدانیم، پس حفظ آن ها یکی از ضروریات است چرا که به این وسیله می توانیم هویت فرهنگی، اجتماعی، مذهبی و ملی آن جامعه را حفظ کنیم لذا حفظ آثار تاریخی اقدامات ویژه ای را می طلبد.

وی با اشاره به تعدادی از آثار تاریخی شاخص اصفهان همچون مسجد جامع عباسی، عالی قاپو، پل های تاریخی و... اظهار کرد: این آثار اهمیت جهانی دارد و به طور نسبی حفظ و مرمت می شوند. آثار تاریخی بسیار دیگری مانند خانه های تاریخی نیز در اصفهان وجود دارد که بسیار نفیس هستند و برخی از آن ها در گذشته احیا و مرمت شدند مانند خانه مشروطیت اصفهان اما به برخی دیگر هیچ توجهی نشده است و در حال از بین رفتن هستند.

این استاد مرمت آثار باستانی افزود: برخی از مالکان برای سودجویی نه تنها به این خانه ها رسیدگی نمی کنند، بلکه زمینه های آسیب آن ها را نیز فراهم می کنند و زمانی که این خانه ها تقریبا به ویرانی نزدیک شد آن را تخریب کرده تا به جای آن ساختمان جدیدی بسازند وبرای خود سودآوری کنند.

حیدری اضافه کرد: برخی از این خانه ها، ثبت ملی شده اند و زیر نظر اداره میراث فرهنگی استان است اما به دلیل اینکه میراث فرهنگی بودجه های لازم را ندارد تا به این خانه ها تخصیص دهد و آن ها را مرمت کند می بینیم که برخی از آن ها نیز در حال نابودی است.

وی در خصوص تغییر کابری برخی از این مکان های تاریخی گفت: زمانی که ما می خواهیم یک بنای تاریخی را تغییر کاربری دهیم مسائل مختلفی را باید در نظر بگیریم برای نمونه بررسی کنیم که حوزه نفوذ  کاربری که قرار است به این محل تاریخی تخصیصی دهیم چیست؟ آیا قرار است به یک محله، شهر یا کشور سرویس رسانی کند؟ یا اینکه ببینیم آیا کاربری که برای این مکان در نظر گرفته شده است در شان این بنا است یا نه؟ برای مثال مدرسه فرانسوی ها دانشکده هنرهای تجسمی شده و تغییر کاربری آن متناسب با شان ومنزلتش بوده است.

این استاد مرمت افزود: در برخی از موارد بخش خصوصی با در نظر گرفتن سود آوری خود وارد می شود، در نتیجه در برخی از موارد جنبه سودآوری تغییر کاربری بر همه جنبه های دیگر آن مسلط شده است و حتی می بینیم که معماری داخلی که در برخی از این بناها کار شده بسیار بازاری است برای مثال این بناها را به سفره خانه و چایخانه با تزئیناتی که در شان بنا نیست، تبدیل می کنند چراکه در این موارد هدف جذب مشتری و سودآوری است.

حیدری در خصوص دخالت بخش خصوصی در مرمت آثار تاریخی تصریح کرد: من معتقدم که بخش خصوصی باید سرمایه گذاری کند، اما این کار باید با حساب و کتاب و ضابطه صورت بگیرد، در واقع بخش خصوصی باید کارشناسانی را در کنار خود داشته باشد و به ضوابط میراث فرهنگی پایبند باشد و از طرف دیگر میراث فرهنگی باید بر نحوه تغییر کاربری ها نظارت داشته باشد به گونه ای که هم هویت ملی بنا حفظ و هم توجیه اقتصادی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی وجود داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه میراث فرهنگی نقش خود را به خوبی ایفا می کند، گفت: میراث فرهنگی در میان کوهی از مشکلات، نبود بودجه، کمبود پرسنل مجرب و...گیر افتاده است و نمی تواند به همه جا اشراف داشته باشد.

این استاد مرمت آثار باستانی ادامه داد: آثار تاریخی که شاخص نیستند برای مثال خانه های تاریخی که در بافت و محلات قدیمی واقع شده است بسیار آرام و بی صدا از بین می روند و کمک به مالکان این خانه ها برای حفظ ونگهداری آن ها اولویت دارد، اما در بین آثار تاریخی که شاخص هستند پل خواجو بیش از سایرین نیاز به توجه دارد زیرا سنگ های آن که مربوط به عصر صفوی است در حال پوسته پوسته شدن است و نیاز به استحکام بخشی دارد.

بیشتر بخوانید:

طاهری: فرسایش عامل آسیب دیدن سنگ‌های صفوی پل خواجو است

کد خبر 397624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.