طاهری: فرسایش عامل آسیب دیدن سنگ‌های صفوی پل خواجو است

معاون اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان با تایید پوسته پوسته شدن سنگ‌های دوره صفوی پل خواجو، گفت: این اتفاق به دلیل عوامل فرسایشی است که به مرور زمان رخ داده و نه تنها سنگ ها بلکه دیگر مصالح ساختمانی نیز در معرض آسیب قرار می دهد.

ناصر طاهری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، در خصوص پوسته پوسته شدن سنگ های عصر صفوی پل خواجو اظهار کرد: سنگ‌ها بر اثر فرسایش طبیعی آسیب‌پذیر می‌شود، عوامل طبیعی مانند باران، یخ زدگی، گرما، سرما، انبساط و انقباض به سنگ هم چون سایر مصالح ساختمانی آسیب می رساند.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان با تایید پوسته پوسته شدن سنگ‌های دوره صفوی پل خواجو، گفت: این اتفاق به مرور زمان رخ داده و نه تنها سنگ ها بلکه سایر مصالح ساختمانی نیز در معرض آسیب دیدگی است؛ اگر بتوانیم عوامل فرسایشی را کنترل کنیم عمر سنگ ها در بناهای تاریخی بدون محافظ مانند پل خواجو طولانی‌تر می‌شود، در بناهایی مانند تخت جمشید نیز چنین مشکلاتی وجود دارد.

بیشتر بخوانید:

سنگ های عصر صفوی «پل خواجو» در حال پوسته پوسته شدن است

وی ادامه داد: برای حفاظت از بناهای تاریخی که امکان مسقف کردن آن ها وجود ندارد اقداماتی در حال انجام است تا عوامل فرسایش طبیعی تا جای ممکن کنترل شود و کمترین آسیب را به بنا بزند، برای مثال در فصل زمستان که آب باعث یخ زدن سنگ‌ها می‌شود تلاش می شود آب پای ستون‌های پل خواجو هدایت نشود. گاهی سنگ‌ها بر اساس فشار و ضربه شکسته می‌شود که این مواردنیز باید کنترل شود.

معاون اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان در خصوص مرمت سنگ‌های آسیب دیده پل خواجو، گفت: برای مرمت تا جایی که امکان داشته باشد سنگ اصلی بازسازی می شود؛ اما در برخی موارد که سنگ کاملا از بین رفته باشد باید آن را   تعویض کرد.

کد خبر 397779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.