کتیرا اصلی‌ترین گونه گیاهی اصفهان از نظر درآمدزایی است

رئیس اداره بهره برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با بیان اینکه کتیرا اصلی ترین گونه گیاهی استان از نظر درآمدزایی است، گفت: برداشت گونه‌های مختلف گیاهی از سطح عرصه های طبیعی استان اصفهان در سال گذشته ۵۳ میلیارد تومان درآمدزایی داشته است.

آبتین میرطالبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به وسعت ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتاری عرصه های منابع طبیعی استان اصفهان، اظهار کرد: بالغ بر یک‌هزار و ۵۰۰ گونه گیاه در این عرصه‌ها شناسایی شده که از این شمار ۳۵۰ گونه خاصیت دارویی دارد.

وی با بیان اینکه کتیرا اصلی ترین گونه گیاهی استان از نظر درآمدزایی است، ادامه داد: حدود ۴۵ گونه گیاهی با خاصیت دارویی و خوراکی توسط مردم در استان اصفهان برداشت می شود که از جمله آنها می توان به موسیر، کرفس کوهی، آنغوزه، باریجه، تره کوهی، کنگر، درمنه، آویشن و قارچ اشاره کرد.

رئیس اداره بهره برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان افزود: سالانه حدود دو هزار و ۱۰۰ تن از این ۴۵ گونه گیاهی برداشت می شود که برخی از آنها مانند کتیرا، آنغوزه و باریجه  داخل کشور مصرفی ندارند و حدود ۹۵ درصد صادر می شود.

میرطالبی با بیان اینکه برداشت و فروش گونه‌های گیاهی برای  ۲۰۳ هزار نفر در استان اشتغال ایجاد کرده است، خاطرنشان کرد: انواع گیاهان در تمام شهرستان های استان وجود دارد اما غنای گونه‌های گیاهی در شهرستان های سمیرم، فریدونشهر و بویین میاندشت بیشتر از سایر مناطق است و بیشتر عشایر، روستاییان و بخش خصوصی در این مناطق به برداشت گیاهان اشتغال دارند.

وی افزود: درآمد حاصل از برداشت و فروش انواع گونه‌های گیاهی توسط بهره برداران (مردم) در سال گذشته ۵۳ میلیارد تومان بود که بخشی از آن به حساب دولت واریز می شود.

رئیس اداره بهره برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با بیان اینکه هم اکنون در سطح شش میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار از عرصه های طبیعی استان انواع گونه های گیاهی برداشت می شود، گفت: بهره برداران برای برداشت، حمل و نقل و صادرات مجوز دریافت می کنند، همچنین عملیات اصلاح و بذر پاشی همان گونه‌ها را نیز انجام می دهند.

میرطالبی همچنین ارزش کتیرای برداشت شده در سال جاری را بالغ بر ۱۷ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: سالانه ۲۰۰ کیلوگرم گز انگبین از عرصه های طبیعی استان برداشت می شود که ارزش ریالی شیره تصفیه نشده آن در بازار هر کیلو ۳۵۰ هزار تومان است.

وی با بیان اینکه گزانگبین صادرات خام ندارد، گفت: بیشترین برداشت این گیاه در منطقه کوهرنگ استان چهارمحال و بختیاری است که بالغ بر یک تُن در سال برآورد می شود.

میرطالبی گفت: علت کاهش تولید گزانگبین در استان اصفهان از بین رفتن گونه ای از حشرات است که با این گیاه همزیستی داشته است.

کد خبر 396964

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.