۳۰ درصد مدارس اصفهان تخریبی است

مدیرکل نوسازی توسعه ‌و تجهیز مدارس استان اصفهان، گفت: حدود ۳۰ درصد مدارس استان فرسوده و تخریبی است، این مدارس با آخرین آیین‌نامه‌ها از نظر ایمنی مطابقت ندارند و در اولویت تخریب و بازسازی قرار دارند.

سید مهدی میربد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص نوسازی مدارس استان در سال تحصیلی جدید، اظهار کرد: در سال تحصیلی ۹۹-۹۸ تعداد ۹۳ پروژه آموزشی ‌و پرورشی با ۴۸۲ کلاس درس تحویل اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان شد که این عدد رشدی بالغ بر ۱۵ درصد نسبت به مقدار مشابه در سال گذشته را نشان می‌دهد.

وی افزود: از این تعداد پروژه ‌و کلاس درس حدود ۷۸ درصد مدارس با مشارکت ‌و به وسیله خیرین احداث شده است؛ بنابراین این اتفاق نشان می دهد که مشارکت خیرین ‌در احداث و تحویل فضاهای آموزشی بسیار نقش آفرین ‌و اثر ساز بوده است.

مدیرکل نوسازی توسعه ‌و ‌تجهیز مدارس استان اصفهان، گفت: نکته حایز اهمیت این است که برای جلوگیری از فرسودگی ‌و تخریب مدارس بایستی در این بخش بیشتر در مورد بحث نگهداری مدارس کار شود، در واقع فرهنگ نگهداری از فضای فیزیکی باعث افزایش عمر فضای فیزیکی می ‌شود.

وی ‌تصریح کرد:  حدود ۳۰ درصد مدارس استان فرسوده و تخریبی است، این مدارس با آخرین آیین‌نامه‌ها از نظر ایمنی مطابقت ندارند و در اولویت تخریب و بازسازی قرار دارند و در اثر وقوع زلزله مشکلی برای دانش آموزان پیش نیاید.

میر بد با بیان اینکه این امر به این معنا نیست که این کلاس‌ها اکنون باید تخلیه و تخریب شوند، گفت: اما این در اولویت تخریب ‌و بازسازی قرار گرفتند و امیدواریم با مشارکت بیشتر خیرین و اهتمام ویژه ای که دولت نسبت به این قضیه داشته و روز افزون است، در آینده بتوانیم بازسازی این کلاس ها را در برنامه‌ها داشته باشیم.

وی در خصوص تجهیز سیستم گرمایشی و ایمنی مدارس استان، اظهار کرد: در بحث استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی ‌و احداث فضای فیزیکی ایمن برای دانش آموزان درهمه نقاط استان، هم در مرکز و هم در دوره افتاده ترین نقطه استانداردسازی مدارس و عملیاتی کردن برنامه‌ها در این زمینه دنبال می‌شود تا مدارسی که بحرانی‌ترین وضعیت را دارند در اولویت تخریب و بازسازی قرار گیرند.

مدیرکل نوسازی ‌توسعه ‌و ‌تجهیز مدارس استان اصفهان، خاطرنشان کرد: خیرین استان هم برای حضور در مناطق محروم تر تاکید بیشتری دارند، امیدواریم با ‌پیاده سازی برنامه‌ها در آینده سریع‌تر بتوانیم به نقطه‌ای برسیم که همه مدارس در سطح استان و کشور جزء مدارس مستحکم باشند.

وی ‌با ‌بیان اینکه امسال مدارس خشت ‌و گلی در استان اصفهان جمع شد، افزود: در ابتدای سال تحصیلی جدید مدارس ‌جمع آوری مدارس خشت وگلی در استان اتفاق افتاد. در مدارسی که زیر ساخت های وجود سیستم گرمایشی استاندارد و گازرسانی در مدرسه وجود داشت، استفاده از بخاری نفتی ‌در مدارس وجود ندارد؛ در برخی از نقاط استان که گازرسانی نشده است برای سیستم گرمایشی در این مدارس به ناچار از روشهای قبلی استفاده می ‌شود.

میربد با اشاره به جاگزینی سیستم های گرمایشی دیگر در این مدارس، تصریح کرد: تمهیداتی هم برای این مدارس اتخاذ شده تا بخاری‌های تابشی یا رادیاتورهای ‌برقی جایگزین‌ شود تا از بخاری های ‌نفتی غیر استاندارد استفاده نکنند.

مدیر کل نوسازی توسعه ‌و تجهیز مدارس استان اصفهان در خصوص مدارس کانکسی استان، اظهار کرد: به دلیل اقلیم و بعد مسافتی که برخی از شهرستان ها مانند فریدون شهر، چادگان و سمیرم دارند در این شهرستان ‌ها تجمع مدارس ‌سنگی ‌و کانکسی است و تعداد دانش آموزان این مدارس زیر ۱۰ نفر هستند، به دلیل اینکه حمل مصالح ‌و ساخت مدرسه در این شهرستان‌ها دشوار بوده است از کانکس و ساختمان‌های پیش ساخته ای برای تحصیل این تعداد دانش آموز استفاده شده است.

وی تاکید کرد: مدارس سنگی فرسوده هستند ‌و دیگر قابلیت استفاده را ندارند؛ تخریب و حذف این مدارس در سال تحصیلی جدید در اولویت برنامه های اداره نوسازی توسعه ‌و تجهیز مدارس استان اصفهان قرار دارد تا با حذف این مدارس در این شهرستان ها در آینده نگرانی ‌در این زمینه داشته باشیم که ‌در بروز حوادث طبیعی برای دانش آموزان مشکل ساز باشد.

کد خبر 396351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.