پوتین «ارباب مارهای خاورمیانه»

مهم ترین اخبار و تحولات سیاسی امروز در منطقه غرب آسیا را در بسته خبری ایمنا (خاورمیانه) بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برگزیده اخبار و مرور تحولات خاص سیاسی منطقه طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

نتانیاهو نشست اضطراری تشکیل می‌دهد

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی عصرشنبه نشست فوق‌العاده‌ای را به منظور رایزنی درخصوص وضعیت نوار غزه و بررسی نتایج رویارویی نظامی میان نیروهای اسرائیلی و نیروهای مقاومت در روز جمعه برگزار خواهد کرد. این شبکه عبری‌زبان گزارش داد:‌ نتانیاهو این نشست را در پایگاه فرماندهی نظامی "الکریاه" واقع در تل‌آویو برگزار خواهد کرد. شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی اعلام کرد، در این نشست فوق العاده رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی، رئیس دستگاه امنیت داخلی این رژیم (شاباک)، رئیس سازمان اطلاعات نظامی و فرماندهان نظامی شرکت خواهند کرد.

 ارتش رژیم صهیونیستی پیشتر مدعی شده بود که سامانه "گنبد آهنین" حدود ۱۲ راکت را از نوار غزه رهگیری کرده و چند موشک شلیک شده از سمت نوار غزه را ساقط کرده است. روزنامه "یدیعوت احارنوت" نوشت: نتانیاهو با فرماندهان ارتش و مسئولان امنیتی به منظور بررسی راه‌های پاسخگویی به موشک‌های شلیک شده از سوی غزه رایزنی‌هایی انجام داد. ۲۸ شهروند فلسطینی روز جمعه در جریان درگیری‌هایی صورت گرفته در نزدیکی دیوار مرزی در شرق نواز غزه به خاطر شلیک گلوله و گاز اشک‌آور ارتش رژیم صهیونیستی آسیب دیدند.

لاوروف: پوتین "ارباب مارهای خاورمیانه" نیست

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در مصاحبه با شبکه "روسیا ۲۴" در واکنش به کاریکاتور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری کشورش که اخیرا در رسانه‌های آمریکایی منتشر شده است، اظهار کرد: پوتین ارباب و تربیت کننده مارهای خاورمیانه نیست. مجله اکونومیست آمریکا اخیرا کاریکاتوری را منتشر کرد که پوتین در آن کیسه بزرگی از مار در دست گرفته و روی آن نوشته شده است که "روسیه بالاخره کنترل بخشی از خاورمیانه را به دست گرفت."

لاوروف در این باره عنوان کرد: ولادیمیر پوتین رام کننده مارهای خاورمیانه نیست و وی نیز اینگونه فکر نمی‌کند. ما به نقش آفرینان در منطقه خاورمیانه به این چشم نگاه نمی‌کنیم و چنین موضع گیری در قابل شرکای خود در منطقه نداریم. وی در ادامه تصریح کرد: هر یک از آنها حقایق و منافع خود را دارند. آداب و رسومی شرقی خاصی در خاورمیانه وجود دارد از جمله تقویت منافع با روش‌هایی که کاملاً شفاف نیستند. وزیر خارجه روسیه همچنین تأکید کرد: این به نفع مسکو است که یک خاورمیانه باثبات وجود داشته باشد و بتوان آینده آن را پیش بینی کرد.

منابع لبنانی: سعد حریری مجددا به تشکیل دولت مکلف می‌شود

منابع لبنانی اعلام کردند تماس هایی که میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان درباره تشکیل دولت گرفته ادامه دارد. به گفته منابع لبنانی دولت آتی لبنان احتمالا یک دولت کوچک باشد. هنوز با تعداد نهایی وزرا موافقت نشده است. به گفته النهار احتمالا سعد حریری که هیچ رقیبی ندارد مجددا به تشکیل دولت مکلف شود اما این مسئله همچنان با پیچیدگی‌هایی در رابطه با شکل دولت و اولویت‌ها و برنامه آن روبروست. به دنبال اعتراضات گسترده اخیر در لبنان سعد حریری از سمت نخست‌وزیری استعفا داد.

آمریکا شروع به بازسازی پایگاهش در شمال سوریه کرده‌ است

 ترکیه بر اساس گزارش خبرنگاران میدانی خود نوشت، حدود ۵۰ خودروی زرهی و ده‌ها کامیون ثبت شده در عراق که از سوی ارتش آمریکا اعزام شده بودند، از طریق اتوبان راهبردی M۴ که منبج را به قامشلی متصل می‌کند وارد روستای صرین در حومه کوبانی در شمال سوریه شدند. این خودروها که به پایگاه پیشین خود در منطقه سیلو بازگشته‌اند، در این منطقه مستقر شده‌اند. نظامیان آمریکا به تاسیس مجدد این پایگاه که آن را تخلیه و تخریب کرده‌ بودند، پرداخته‌اند. پایگاه‌های ارتش آمریکا در روستاهای صرین و سبیت واقع در حدود ۳۰ کیلومتری جنوب مرز ترکیه و سوریه پیش از این در زمان عملیات چشمه صلح ترکیه در شمال سوریه تخلیه شده و ازبین رفته بودند.

سربازان آمریکایی روز جمعه گشت‌زنی‌های خود در نزدیکی میادین نفتی در شمال شرق سوریه را بعد از وقفه به وجود آمده در اثر عملیات چشمه صلح ترکیه از سر گرفتند. ترکیه در تاریخ ۹ اکتبر عملیات چشمه صلح را برای از بین بردن عناصر شبه نظامی در مناطق کُردنشین شمال سوریه و همینطور ایجاد یک منطقه امن در نزدیکی مرز خود و کمک به بازگشت امن آوارگان سوری به کشورشان کلید زد. آنکارا و مسکو چندی پیش توافقی منعقد کردند که بر اساس آن شبه نظامیان کُرد به میزان ۳۰ کیلومتر از مرز جنوب ترکیه عقب‌نشینی کرده و نیروهای امنیتی ترکیه و روسیه به صورت مشترک در آنجا گشت‌زنی خواهند کرد. 

ضرب‌الاجل اسلام‌گرایان پاکستان به عمران خان برای استعفا

مولانا فضل الرحمان، رهبر حزب جمعیت علمای اسلامی پاکستان می‌گوید، عمران خان، نخست وزیر این کشور تا یکشنبه شب باید سمتش را ترک کند و استعفا دهد. وی همچنین گفته که ممکن است رهبری جریان اعتراضی به سمت منطقه قرمز را که محل استقرار ساختمان‌های دولتی، وزارتخانه‌ها و پارلمان است به دست بگیرد تا نخست وزیر را مجبور کند استعفا دهد؛ عمران خان گفته که به فشارها تن نمی‌دهد. گروه مردان حامی رهبر حزب جمعیت علمای اسلام از حضور زنان خبرنگار برای پوشش خبری این راهپیمایی و تحصن اعتراضی ممانعت به عمل آورده است.

 در همین حال، ارتش پاکستان حمایت خود را از عمران خان و قانون اساسی اعلام کرده است. سخنگوی ارتش پاکستان در بیانیه‌ای گفت: به قانون اساسی و اجرای قوانین در کشور باورمندیم و از دولت منتخب و نه هر حزب دیگری حمایت می‌کنیم. رهبر حزب جمعیت علمای اسلام باید بداند که ارتش بی‌طرف است و نباید وارد سیاست شود. این در حالیست که اپوزیسیون می‌گوید، دولت عمران خان "نامشروع" است و دست نشانده ارتش و باید از صحنه سیاست خارج شود اما ارتش مداخله در سیاست پاکستان را رد می‌کند.

کد خبر 395348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.