راهکارهایی ‌برای رهایی ‌از گلو درد

اثربخشی ‌داروی فشارخون ‌هنگام خواب، کاربرد سدر برای رفع مشکلات پوست و مو، علل ‌شایع عفونت ‌های ‌مکرر سینوسی، بهترین سن درمان ‌تخصصی ارتودنسی ‌در دختران و پسران و راهکارهایی برای رهایی از گلو درد را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش ‌خبرنگار ایمنا؛ عضو هیئت مدیره انجمن ارتودنتیست های ایران، در ‌خصوص بهترین سن ‌درمان‌ ‌کوچکی ‌فک پایین، در دختران ‌و پسران، اظهار کرد: بهترین ‌سن برای ویزیت ارتودنسی ‌۶ تا ۷ سال و بهترین سن انجام درمان ارتودنسی ‌در ناهنجاری فکی بزرگی ‌فک پایین ‌یا کوچکی ‌فک بالا زیر ۱۰ سال ‌است.

فاضل فیروزی، در آستانه برگزاری ‌هفدهمین گردهمایی ‌علمی سالانه ‌و ‌چهاردهمین کنگره بین المللی ‌انجمن ارتودنتیست‌های ایران، گفت: بهترین ‌زمان درمان‌ ‌کوچکی ‌فک ‌پایین در دختران ۱۰ - ۹ سالگی ‌و پسران ۱۲- ۱۱ سالگی است همچنین ‌بهترین ‌سن ‌درمان ‌ارتودنسی ‌ثابت ‌در ‌اوایل سیستم ‌دندانی ‌دائمی ‌و ‌حدود ‌۱۲ ‌سالگی ‌است، اگرچه ‌درمان ارتودنسی ‌ثابت برای ‌حرکات دندانی محدودیت سنی ندارد.

عضو ‌هیئت ‌مدیره ‌انجمن ‌ارتودنتیست‌های ‌ایران، ‌ادامه ‌داد: ‌نوع ‌درمان ‌ارتودنسی ‌در ‌زنان ‌و ‌مردان ‌با ‌هم ‌تفاوتی ‌ندارد ‌اما ‌درمان ‌ارتودنسی ‌فکی ‌در ‌کوچکی ‌فک ‌پایین ‌در دختران باید زودتر آغاز شود.

وی ‌خاطرنشان کرد: درمان تخصصی ارتودنسی همانند سایر خدمات درمانی نیازمند پوشش بیمه‌ای است اما متاسفانه هنوز در کشور ما این ‌خدمات درمانی ‌به ‌صورت مناسبی تحت پوشش بیمه‌ها نیست.

این متخصص ارتودنسی گفت: اگرچه بعضی بیمه های ‌تکمیلی، بانک‌ها و بعضی ارگان‌ها تا حدی قسمتی از هزینه درمان تخصصی ارتودنسی را تحت پوشش قرار می ‌دهند، اما با توجه به نیاز جامعه به خدمات پیشگیری و تخصصی درمان ارتودنسی، این میزان ناکافی است.

اثربخشی داروی فشارخون هنگام خواب

پزشکان اسپانیایی براساس نتایج یک تحقیق بزرگ دریافتند که مصرف داروی فشار خون هنگام خواب اثربخشی بیشتری دارد. این متخصصان معتقدند مصرف داروی فشار خون بالا در شب و هنگام خواب می‌تواند خطر حمله قلبی و سکته مغزی را به نصف کاهش دهد.

یافته‌های بدست آمده می‌تواند دستور مصرف چنین داروهای تجویزی را تغییر دهد هرچند این پرسش مطرح است که چرا مصرف داروی فشار خون بالا در شب این اثربخشی را دارد. محققان اسپانیایی معتقدند اثربخشی بیشتر داروی فشار خون بالا هنگامیکه پیش از خواب مصرف شود به ساعت زیستی بدن مرتبط است و می‌توان گفت که روند فرآوریِ مواد و ترکیب‌های شیمیایی در بدن در طول ۲۴ ساعت متفاوت است.

به گفته محققان وقتی یک دارو در زمان‌های مختلف از شبانه روز مصرف می‌شود می‌تواند اثرات متفاوتی داشته باشد. همچنین مصرف داروی فشار خون بالا با دوز برابر در دو زمان مختلف فارماکوکینتیک متفاوتی دارد و بنابراین همچون دو داروی مختلف رفتار می‌کند. همچنین تحقیقاتی که در گذشته انجام گرفته نشان می‌دهد "فشار خون بالا هنگام خواب" و همچنین "اختلاف ناچیز بین میزان فشارخون در طول روز و شب" از عوامل خطرزای مهم در بروز مشکلات قلبی عروقی هستند.

علل شایع عفونت های مکرر سینوسی

سینوس حفره های کوچکی در جمجمه هستند که به سوراخ بینی وصل می شوند. سینوس­های سالم پر از هوا می شوند. با این حال، وقتی آلوده شوند، متورم و پر از مایع شده و مسدود می شوند که در نتیجه نفس کشیدن را دشوار می کند. عفونت های سینوسی بسیار ناراحت کننده است و باعث متورم شدن چشم، بینی، گونه ها و پیشانی برای چند روز یا حتی چند هفته می شود. علائم دیگر عفونت های سینوسی درد و فشاردر صورت، مخاط رنگی، کاهش حس بو و طعم، درد فک بالا و دندان، درد گوش، کلو درد، سرفه های بد هنگام شب  و بوی بد دهان است.

برای اکثر افراد، سینوزیت یک عفونت موقتی است. برای سایرین، بیش از چهار هفته طول می کشد و به درمان هم پاسخ نمی­دهد. علل شایع عفونت های مکرر سینوسی، یک سپتوم انحرافی است که به علت تغییر در حفره بینی و رشد ناخواسته  پولیپ بینی ایجاد می شود.

گزینه‌های درمانی عفونت‌های مزمن سینوس

قبل از اینکه از شر سینوزیت خلاص شوید باید علت آن را مشخص کنید. اگر یک عفونت ویروسی موجب سینوزیت شما باشد، ممکن است آنتی بیوتیک ها موثر نباشند. بهتر است به پزشک مراجعه کنید. پزشک شما می تواند یک یا چند مورد از گزینه های درمانی زیر را توصیه کند.

۱. مسکن ها

برخی مسکن های بدون نسخه می توانند به رفع ناراحتی کمک کنند تا عفونت پاک شود. با این حال، شما نباید بیش از ده روز از مسکن های OTC استفاده کنید. همچنین، دستورالعمل های موجود بر روی برچسب را فراموش نکنید. اگر عفونت سینوس شما بعد از گذشت چند روز از مصرف مسکن، بهبود نیافت، به پزشک مراجعه کنید.

۲. داروهای آلرژی

از آنجا که آلرژی می تواند باعث سینوزیت مزمن شود، آزمایش و درمان آلرژی می تواند عفونت را پاک کند. آنتی هیستامین ها ناراحتی را تسکین داده و باعث تسکین کوتاه مدت می شوند، در حالی که برخی داروهای آلرژی شما را نسبت به آلرژن ها حساس تر می کنند و ممکن است یک راه حل طولانی مدت ارائه دهند.

۳. دکونژستانت

این دسته از داروها با پاک کردن حفره های بینی موجب تخلیه مخاط می شوند. آن­ها به صورت قرص و اسپری در دسترس هستند. با این حال، شما نباید بیش از سه روز از اسپری استفاده کنید، زیرا این امر می تواند علائم شما را بدتر کند.

۴. آنتی بیوتیک ها

آنتی بیوتیک ها تنها در صورتی موثر هستند که عفونت شما باکتریایی باشد. بنابراین، قبل از تلاش برای درمان عفونت سینوس با آنتی بیوتیک ها، به پزشک مراجعه کنید.

۵. جراحی

اگر گزینه های درمانی دیگر کارایی نداشته باشند، پزشک ممکن است برای برداشتن انسداد و بزرگتر کردن معابر سینوس، جراحی را توصیه کند. گذشته از درمان پزشکی، تغییر در شیوه زندگی و داروهای خانگی مانند نوشیدن مایعات زیاد برای نازک شدن مخاط و کاهش انسداد، استفاده از دستگاه بخور در اتاق های مورد تردد، کمپرس حوله گرم یا تنفس در بخار گرم  برای تسکین فشار نیز می تواند کمک کننده باشد.

کاربرد سدر برای رفع مشکلات پوست و مو

سدر از گیاهانی است که تقریبا تمام قسمت‌های آن در زیبایی و سلامت فرد مورد استفاده قرار می ‌گیرد. سدر پوست را خنک می‌کند و موها را حالت می‌دهد. ماسک شکوفه سدر و سرکه برای درمان عرق سوزسه قاشق پودر شکوفه، دو قاشق سرکه و دو لیوان آب را با هم مخلوط کنید و در حمام روی نقاط عرق سوز قرار دهید و اجازه دهید این ترکیب ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی آن نقاط باقی بماند برای بهتر نتیجه دادن به مدت دو تا سه روز، به تعداد دو باردر روز این کار را تکرار کنید.

صمغ سدر برای شوره سرشوره سر یکی از مشکلاتی است که علل بسیاری می‌تواند داشته باشد اما یکی از درمان‌هایی که می‌توان برای آن در نظر گرفت، سدر است. گیاه سدر، صمغی دارد که می‌توان آن را در آب حل و روی سر استفاده کرد.

این ترکیب در افرادی که شوره سر دارند تاثیر خوبی خواهد داشت. اگر بخواهید می‌توانید از شامپوهای آماده سدر برای این مشکل استفاده کنید. ماسک سدر و مورد درمانی برای ریزش مو ۵۰ گرم حنای بی‌رنگ را با ۱۵۰ گرم سدر و ۱۵۰ گرم مورد ترکیب کنید و روی موها بگذارید و بعد از گذشت نیم ساعت موهای خود را بشویید.

این ماسک برای جلوگیری از ریزش مو عالی است و ریشه مو را محکم می‌کند. ماسک سدر و آب لیمو برای سفید کردن دست هابرای سفید شدن دست و بدنتان سدر و آب لیمو را با هم ترکیب کنید تا به شکل خمیری نه سفت و نه شل در آید سپس آن را به تمام قسمت‌های بدنتان بمالید و ۱۵ دقیقه بعد بشویید.

ماسک سدر برای از بین بردن جای زخم و سوختگی برای بهبود جای سوختگی و زخم های سطحی، مقداری پودر سدر را با آب مخلوط کنید تا خمیری شکل شود و سپس روی زخم بمالید و بعد از گذشت چند دقیقه، آن را بشویید.

چند راهکار برای رهایی از گلو درد

التهاب دردناک گلو را که ممکن است این روزها بسیار شایع باشد، می‌توانید با این روش‌های طبیعی درمان کنید. گلو درد نتیجه التهاب گلو است، بعضی از علل اصلی این بیماری شامل عفونت‌های ویروسیباکتری یا عفونت‌های قارچی، آلودگیسیگار، هوای خشک، فریاد بیش از حد یا نوعی واکنش آلرژیک است.

این بیماری اغلب موجب سردرد، درد معدهسرماخوردگی معمولی و تورم غدد گلو می شود اگرچه گلودرد بسیار رایج است، اما باید به سرعت آن را درمان کرد. برای این کار افزون بر مراجعه به پزشک، می‌توانید برخی از درمان‌های ساده و طبیعی را برای کاهش دردگلو امتحان کنید که بسته به نوع علت، می‌تواند موثر باشد.

استفاده از مقداری عسل

عسل نوعی سرکوب کننده طبیعی سرفه است و خوردن یک قاشق غذاخوری عسل کافی است که به کاهش سرفه شبانه به ویژه در کودکان کمک کند. اگر طعم عسل را دوست ندارید، افزودن آن به چای گرم یا آب هم می‌تواند به گلو درد کمک کند.

مقداری سیر بجوید

شاید هرگز به جویدن سیر فکر نکرده باشید، اما این یک راه عالی برای تسکین گلودرد است. سیر به دلیل دارا بودن ماده شیمیایی به نام آلیسین، می‌تواند باکتری‌هایی را که به گلو آسیب می‌رساند از بین ببرد.

سرکه

سرکه سیب، به علت خواص ضد باکتریایی اش برای درمان گلودردچرکی مفید است. یک قاشق غذاخوری سرکه سیب سرخ و یک قاشق چای خوری آب لیمو و عسل را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید و آن را به آرامی بنوشید. مصرف این نوشیدنی دو یا سه بار در روز به زودی شما را از درد و التهاب، رهایی می دهد همچنین، می‌توانید محلول سرکه سیب را در گلویتان غرغره کنید. یک قاشق چای خوری نمک و یک قاشق غذا خوری سرکه سیب را در یک فنجان آب گرم مخلوط و آن را چند بار در روز، غرغره کنید.

آب لیمو را با عسل بنوشید

ترکیب مرکبات مانند لیمو و عسل می‌تواند به بهبود گلو درد کمک کند. یک قاشق غذاخوری عسل را با آب لیمو مخلوط کنید و هر زمان که لازم باشد، آن را بنوشید.

زردچوبه

درمان دیگر برای گلو درد، زردچوبه است که دارای خواص ضد عفونی کننده و ضد التهابی قوی است. یک چهارم قاشق چای خوری پودر زردچوبه را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید و این نوشیدنی را به آرامی در صبح و با معده خالی بنوشید. این کار را یک بار در روز برای سه یا چهار روز متوالی انجام دهید.

کد خبر 394281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.