دلیل عقب‌انداختن کارها چیست؟

همه افراد گاهی اوقات کارهای خود را به عقب می‌اندازند، اما اگر این موضوع مدام اتفاق بیفتد، ممکن است مشکل بزرگ‌تری وجود داشته باشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، عقب انداختن امور ضروری زندگی مانند قرار ملاقات با پزشک، تمیز کردن محل زندگی یا کار، تعلل (فردا فکنی) نامیده می‌شود؛ دلایل این امر متعدد است، اما با شناسایی آن‌ها می‌توان به نحوی به مقابله با این مشکل پرداخت. در ادامه شما را با بعضی از علل احتمالی عقب انداختن کارها و راهکارهای عملی برای رفع آن آشنا می‌کنیم:

استرس

اگرچه عقب انداختن کارها راهی برای دستیابی به آرامش کوتاه‌مدت است، اما باید در نظر داشته باشیم که در آینده باز هم ناچار به انجام آن وظایف هستیم و همین موضوع باعث احساس گناه، عصبانیت، افزایش استرس و گاهی مشکلات دیگری مانند اختلال خواب، آشفتگی ذهن، کمبود انرژی، مشکل در تمرکز، سردرد یا فشار عضلانی می‌شود. ورزش‌ منظم، کاهش مصرف کافئین، صحبت‌کردن با مشاور در مورد افکار ذهنی و خواب کافی، می‌تواند در کاهش استرس و بهبود امور موثر باشد.

اختلال کم‌توجهی بیش‌فعالی

این اختلال بر رفتار افراد تأثیر می‌گذار؛ مبتلایان به اختلال کم‌توجهی بیش‌فعالی، اغلب در تصمیم‌گیری یا انجام وظایف خود مشکل دارند. برخی از آن‌ها در برنامه‌ریزی کارها مشکل داشته یا به‌راحتی ناامید می‌شوند. خیال‌بافی، فراموش کردن یا گم کردن وسایل، انجام اشتباهات سهوی یا اقدام به کارهای خطرناک و بی‌قراری بعضی دیگر از علائم ADHD است. مصرف داروها، درمان‌های شناختی‌ رفتاری و همچنین شناسایی و تغییر الگوهای تفکر منفی می‌تواند به مدیریت بهتر زمان کمک کند.

خستگی

میزان اراده افراد برای انجام‌دادن کارها متغیر است و به موارد زیادی مانند خواب کافی بستگی دارد؛ خواب کمتر از ۶ ساعت، توانایی مغز را برای نادیده‌گرفتن عوامل مزاحم و تمرکز  بخشیدن بر پایان کارهای ضروری، کاهش می‌دهد. علائم دیگری مانند خوابیدن هنگام تماشای تلویزیون یا خواندن کتاب، زودرنجی، خوابیدن طولانی‌ در تعطیلات آخر هفته و سخت بیدار شدن از خواب، نشان‌دهنده نیاز به خواب بیشتر است. تعیین زمان خواب و بیداری مشخص، پرهیز از سیگار کشیدن، مصرف کافئین و غذاهای سنگین چند ساعت قبل از خواب، در بهبود اوضاع موثر خواهد بود. از دیگر دلایل به تعویق انداختن کارها می‌توان به داشتن اضطراب، افسردگی یا وسواس فکری عملی اشاره کرد.

راهکار عملی

افراد باید در مورد دلایل عقب انداختن کارها با خود صادق بوده و به روش‌های واقع‌بینانه‌ برای مقابله با آن بیندیشند. در صورت جدی‌بودن مشکل، مشاوره با پزشک توصیه می‌شود. از دیگر راهکارهای عملی برای حل این مشکل، تقسیم‌کردن پروژه‌های بزرگ به چند پروژه کوچک و تعیین پاداش برای اتمام آن‌ها است. افراد باید در صورت اتلاف وقت، به جای احساس شرمندگی و عصبانیت، نسبت به خود سخت نگرفته و با در پیش گرفتن راهکارهای عملی، احتمال به تعویق انداختن کارها را کاهش دهند.  

کد خبر 393838

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.