آشنایی با میگرن "همی‌پلژیک" و علائم آن

میگرن "همی‌پلژیک"، نوعی اختلال نادر است که در آن افراد سردردهای میگرنی را همراه با ضعف در یک طرف بدن تجربه می‌کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بسیاری از علائم این سردردها مشابه نشانه‌های متداول در سکته مغزی است؛ به عنوان مثال در سردردهمی‌پلژیک، ضعف عضلات می‌تواند آنقدر شدید باشد که باعث فلج‌شدن موقت یک طرف بدن شود. پزشکان این حالت را همی‌پلژی یا فلج ناقص می‌نامند. در ادامه با بعضی از علائم این سردردها آشنا می‌شویم:

تشعشعات نورانی 

گاهی اوقات، قبل از آغاز سردرد واقعی، علائم هشداردهنده دیگری دیده می‌شود. این علائم اولیه که "اورا" یا تشعشعات نورانی نام دارد شامل مشکلات کوتاه‌مدت در کنترل ماهیچه‌ها است. حالت اورا معمولاً در مدت نیم ساعت به تدریج روی می‌دهد و پس از آن ممکن است ساعت‌ها طول بکشد تا به آرامی برطرف شود. این حالت می‌تواند شدیدتر و طولانی‌تر از سایر انواع میگرن باشد. علائم مشابه با سکته مغزی می‌تواند آزار دهنده یا ناتوان‌کننده باشد. برخلاف سکته مغزی، این نشانه‌ها به‌آرامی بروز می‌کند و ممکن است به طور کامل از بین برود. مشکلات عضلانی معمولاً طی ۲۴ ساعت برطرف می‌شود، اما گاهی ممکن است چند روز طول بکشد.

علائم سردرد همی‌پلژیک

درد شدید و ضربانی در یک طرف سر،  احساس مورمور شدن، که اغلب از دست به سمت بازو حرکت می‌کند، احساس کرخی در یک طرف بدن که ممکن است شامل بازو، پا و نیمی از صورت باشد، ضعف یا فلج یک طرف بدن، از دست‌دادن تعادل و هماهنگی، گیجی یا سرگیجه و تهوع و استفراغ از علائم سردرد همی‌پلژیک است. این نوع سردرد ممکن است با مشکلاتی در حواس، برقراری ارتباط و خواب‌آلودگی مانند دیدن خطوط به صورت کج، دو بینی، حساسیت شدید به نور، صدا و بو، مشکلات زبانی مانند اشتباه‌کردن کلمات یا مشکل در به‌خاطر آوردن یک کلمه، لکنت زبان، گیجی و در مواقع نادر از دست‌دادن هوشیاری یا رفتن به اغما همراه باشد.

هیچ الگوی قابل پیش‌بینی در این نوع میگرن وجود ندارد. معمولاً درد به دنبال فلج ایجاد می‌شود، اما گاهی ممکن است پیش از آن نیز روی دهد، یا ممکن است اصلاً سردردی وجود نداشته باشد. همچنین میگرن ممکن است آسیب زیادی ایجاد نکند و تنها با کمی احساس ضعف در افراد همراه باشد، اما حملات بعدی  باعث فلج شدید بدون ایجاد درد زیاد شود. برخی از افراد ممکن است با گذشت زمان دچار مشکلات طولانی‌مدت در حرکت و هماهنگی بدن شوند. علائم میگرن همی‌پلژیک اغلب در دوران کودکی یا نوجوانی شروع می‌شود و در بعضی مواقع با افزایش سن ناپدید می‌شود.

چه مواردی باعث سردرد میگرنی همی‌پلژیک می‌شود؟

تاکنون محققان چهار ژن مرتبط با میگرن همی‌پلژیک شامل CACNA۱A ،ATP۱A۲ ،SCN۱A ،PRRT۲ کشف کرده‌اند؛ نقص یا جهش در هر یک از این ژن‌ها منجر به اختلال در توانایی بدن برای ساختن نوعی پروتئین می‌شود. بدون این  پروتئین، ارسال یا گرفتن سیگنال‌ بین سلول‌های عصبی دچار مشکل می‌شود. یکی از این پیام‌رسان‌های شیمیایی یا انتقال‌دهنده‌های عصبی، "سروتونین" است. حدود نیمی از افراد مبتلا به میگرن همی‌پلژیک، این ژن‌ها را از والدینی با این بیماری به ارث برده‌اند.  

کد خبر 393837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.