درمان اختلالات تیروئید با مواد غذایی

مصرف غذاهایی مانند نمک ید دار، سبزیجات، آجیل، غذاهای دریایی، کلم و سویا برای بهبود عملکرد غده تیروئید مفید است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تیروئید یک غده پروانه‌ای شکل بوده که در قسمت جلوی گردن انسان قرار دارد و وظیفه آن تنظیم سوخت و ساز بدن است. اختلالات تیروئیدی سرعت سوخت و ساز بدن را کاهش یا افزایش می‌دهد. علائم بیماری تیروئید شامل خستگی، افزایش وزن، ریزش مو، اختلال در حافظه و لرزش بدن می‌شود، اما رژیم غذایی می‌تواند نقش مؤثری در کاهش یا افزایش علائم تیروئید داشته باشد. در ادامه مواد غذایی مفید برای بهبود عملکرد غده تیروئید را معرفی می‌کنیم:

نمک

غده تیروئید برای اینکه بتواند بهتر و مؤثرتر عمل کند به ید نیاز دارد. بیشتر افراد ید مورد نیاز بدن خود را از رژیم غذایی روزانه دریافت می‌کنند. انواع ماهی‌ها و فرآورده‌های لبنی حاوی ید است. مطمئن شوید نمکی که برای پخت غذاها از آن استفاده می‌کنید حاوی ید باشد.

سبزیجات دارای برگ سبز

مصرف سبزیجات به حفظ تعادل هورمون‌های غده تیروئید کمک می‌کند. کاهو، اسفناج و سبزیجات دارای برگ سبز دیگر سرشار از منیزیم هستند؛ منیزیم یک ماده معدنی بسیار مهم است که نقش چشمگیری در عملکرد درست ارگان‌های بدن دارد. علائم کمبود منیزیم در بدن شامل خستگی شدید، گرفتگی عضلات و تغییر دائمی ضربان قلب می‌شود.

آجیل

دانه‌های کدو و بادام هندی منبع غنی آهن محسوب می‌شود. آجیل‌های برزیلی نه تنها سرشار از آهن بوده، بلکه دارای یک ماده معدنی دیگر به نام سلنیوم هستند که از غده تیروئید محافظت می‌کند. مصرف آجیل به تنظیم هورمون‌های تیروئید کمک می‌کند. آجیل را می‌توانید به صورت میان وعده یا همراه با سالاد مصرف کنید؛ البته نباید در مصرف آجیل زیاده روی کرد زیرا دارای چربی زیادی است.

غذاهای دریایی

ماهی، میگو و جلبک‌های دریایی منبع ید است. کنسرو ماهی تن نیز حاوی ید، آهن و ویتامین دی است. مصرف ید برای حفظ سلامت غده تیروئید ضرورت دارد. کمبود آن نیز در سلامت این غده پروانه‌ای شکل اختلال ایجاد کرده و باعث می‌شود فرد احساس خستگی شدید و افسردگی کند؛ البته در استفاده از ید نیز باید حد اعتدال را رعایت کرد، زیرا مصرف بیش از حد آن ممکن است شرایط غده تیروئید را بدتر کند.

کلم

کلم یک نوع "گیتروژن" (goitrogen‌) ملایم است که در بعضی موارد باعث بروز اختلال در دریافت ید توسط غده تیروئید می‌شود. به نظر می‌رسد که این ویژگی کلم مشکل خاصی به وجود نیاورد، مگر اینکه ید موجود در رژیم غذایی شما بسیار کمتر از مقدار معمول بوده و یا مصرف کلم شما بیش از مقدار توصیه شده باشد. در مورد کلم بروکلی و گل کلم نیز این موضوع صدق می‌کند.

سویا

ممکن است ترکیبات شیمیایی موجود در محصولات سویا مانند شیر سویا یا لوبیا سویا، مانع عملکرد صحیح غده تیروئید شود، اما فقط زمانی این اتفاق می‌افتد که مقدار ید دریافتی از رژیم غذایی به مقدار کافی نباشد و یا مقدار زیادی از محصولات سویا استفاده کنید.

کد خبر 393176

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.