اداره ارزان شهر و انضباط مالی مهم‌ترین دستاورد شهرداری

شهردار اصفهان با بیان اینکه مدیریت شهری اصفهان در این دوره نشاط اجتماعی و رقابت‌پذیری شهر را دنبال کرده است، گفت: در دو سال گذشته پیرامون اداره ارزان شهر و انضباط مالی به نحو شایسته‌ای اقدامات گسترده انجام شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قدرت الله نوروزی صبح امروز -پنجشنبه ۱۸ مهرماه ۹۸ - در برنامه رادیویی «شهر پرسشگر، شهردار پاسخگو» با اشاره به روز جهانی سالمند، اظهار کرد: این هفته را به تمام سالمندان که سرمایه های اجتماعی شهر هستند، تبریک می‌گوییم و امیدواریم بتوانیم با برنامه‌ریزی‌های درست از این سرمایه‌های اجتماعی برای رشد و ارتقاء سطح زندگی شهروندان و فضاهای عمومی شهر استفاده کنیم تا شهر بتواند به جایگاه واقعی خود برسد.

وی با اشاره به پایلوت بودن اصفهان به عنوان شهر دوستدار کودک، افزود: خوشبختانه اصفهان در مسیر شهر دوستدار کودک قرار گرفته است و اقدامات مورد نیاز در حال اجرا است تا به استانداردهای مورد نیاز دست یابد و به عنوان شهر دوستدار کودک در جهان شناخته شود.

شهردار اصفهان تصریح کرد: دوستدار کودک بودن امتیاز بزرگی برای اصفهان است تا در جهان به عنوان شهر دوستدار کودک شناخته شود؛ البته در حال حاضر گام‌هایی برداشته شده تا این شهر به عنوان شهر دوستدار سالمند نیز مطرح شود.

وی با اشاره به امضاء تفاهم نامه طراحی و ایجاد شهر دوستدار سالمند بین شهرداری اصفهان و شورای ملی سالمندان کشور (بهزیستی) با همکاری نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل متحد، گفت: این تفاهم‌نامه گام مهمی است تا اصفهان را به عنوان کاندیدای شهر دوستدار سالمند معرفی کنیم، البته دستگاه‌های اجرایی مرتبط نیز دارای وظایفی می‌شوند که امیدواریم همه دستگاه‌ها به وظایف خود عمل کنند.

نوروزی تاکید کرد: مجموعه این فعالیت‌ها می‌تواند دریافت نشان شهر دوستدار سالمند را برای اصفهان رقم بزند، در حال حاضر در این زمینه چند منطقه شهرداری اصفهان انتخاب شده و بر روی چند طرح‌های پژوهشی مختلف اقدام شده و در صدد هستیم شهر با شهری که معیارهای لازم برای دوستدار سالمند تطبیق پیدا کند.

وی ادامه داد: آسیب شناسی‌های لازم و مناسب سازی اماکن در دستور کار قرار گرفته تا با توجه به اینکه هرم سنی به سویی می‌رود که در آینده نزدیک بیشتر ساکنان شهر جمعیت بالای ۶۰ سال خواهند بود، از امروز زیرساخت‌های لازم فراهم شود و مکان‌های مناسب برای سالمندان پیش بینی کنیم.

شهردار اصفهان تصریح کرد: باید توجه شود حتی برای کاشت گلها و درختان در پارک‌ها و فضاهای سبز که محلی برای تردد و دورهمی سالمندان است از گونه‌هایی استفاده شود که بوی آن برای سالمندان آزار دهنده نباشد.

وی با تاکید بر اینکه باید فضای شهر برای سالمندان مناسب شود، افزود: برای معابر شهری، پیاده روها، مکان‌های استراحت و حتی اتوبوس‌ها تدابیری به کار گرفته شود تا زمینه آسایش هر چه بیشتر سالمندان را فراهم کند تا آنها به آینده امیدوار باشند.

نوروزی گفت: در تماس‌های هفته های گذشته شهروندان، درخواست ارتباط رو در رو مطرح شد، البته به مناطق مختلف شهرداری اصفهان به صورت سر زده مراجعه می‌کنیم، در مترو با مردم گفت و گو کرده و از نظرات آنها استفاده کردیم.

لزوم استفاده از نقطه نظرات شهروندان برای مسائل شهری

وی با بیان اینکه نقطه نظرات شهروندان بسیار می‌تواند گره‌گشا و تاثیرگذار باشد؛ ادامه داد: هرگاه با مردم مواجه شده و گفت و گو می‌کنیم در می‌یابیم مردم مسایلی را خوب درک می کنند که مسئولان دسترسی به آنها را ندارند مگر اینکه با مردم در ارتباط باشند.

شهردار اصفهان با بیان اینکه هر شهروندی یک شهردار است، تاکید کرد: باید بتوانیم راهکارهای استفاده از دیدگاه‌های مردم را پیدا و نهادینه کنیم.

وی اظهار کرد: در هفته های گذشته ارتباط‌های خوبی با شهروندان داشتیم، به مناطق شهرداری به صورت سر زده مراجعه کردیم، همچنین از طریق سامانه ارتباط مردمی ۱۱۱ به صورت ارتباط مستقیم تلفنی با بیش از ۴۰ نفر از شهروندان گفت و گو و جوابگوی مشکلات آنها بودیم؛ البته بسیاری از موراد در لحظه پیگیری شد.

نوروزی با اشاره به دیدار مردمی با اهالی منطقه ۱۲ شهرداری اصفهان، گفت: هفته آینده ملاقات مردمی با اهالی منطقه ۱۲ شهرداری اصفهان خواهیم داشت و پاسخگوی سوالات مردم خواهیم بود که امیدواریم بتوانیم در این منطقه نیز مسایل مردم را در اولین فرصت رفع کنیم.

اصلاح فرایندها و چابک‌سازی بدنه شهرداری

وی افزود: مدیریت شهری اصفهان دومین سال فعالیت خود را به اتمام رسانده و وارد سومین سال شده است که در این مدت تلاش شده فرایندها اصلاح و بدنه شهرداری چابک‌سازی شود.

شهردار اصفهان تخصیص اولویت‌ها به طرح‌های شهری و منطقه‌ای، حرکت به سمت شاخصههای نوین توسعه در شهر در دو سال گذشته مورد توجه بوده است، گفت: به عنوان مثال بر تاب‌آوری شهر تاکید داشتیم؛ همچنین در سازمان آتش نشانی اقدامات خوبی انجام شده و در توسعه تمام ابعاد کالبدی شهر بر روی تاب آوری تاکید ویژه داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه مدیریت شهری اصفهان در این دوره نشاط اجتماعی و رقابت‌پذیری شهر را دنبال کرده است، تاکید کرد: در این دوره پیرامون اداره ارزان شهر و انضباط مالی به نحو شایسته‌ای اقدامات گسترده انجام شده است.

نوروزی خاطرنشان کرد: در دو سال گذشته توسعه بهزیستی اجتماعی و فرهنگی در سرفصل‌های مخلتف مورد تاکید قرار گرفته و در امور ترافیکی، شهرسازی و معماری، پروژه‌های عمرانی، فرهنگی و خدمات شهری اقدامات خوبی انجام شده که قابل مشاهده است.

تعیین تکلیف جاده انتهای سپاهانشهر بر عهده راه و شهرسازی

وی با اشاره به بلاتکلیفی جاده انتهای سپاهانشهر متصل به کلیشاد و سودرجان، اظهار کرد: در محدوده شهر اقدامات بر عهده شهرداری است، اما در حریم شهرداری وظایف متفاوتی دارد، بعضی از فعالیت ها باید انجام و از انجام بعضی دیگر از اقدامات باید جلوگیری شود.

شهردار اصفهان گفت: جاده انتهای سپاهانشهر متصل به کلیشاد و سودرجان در محدوده خدماتی شهرداری اصفهان نیست و نباید اقدامات عملیاتی انجام شود، هر چند انجام بعضی از اقدامات می‌تواند ترافیک شهر کاهش دهد.

وی ادامه داد: اداره کل راه و شهرسازی متولی جاده انتهای سپاهانشهر متصل به کلیشاد و سودرجان است و باید نسبت به تعیین تکلیف آن اقدام کند.

ارایه راهکاری برای ساماندهی مشاغل مزاحم در خیابان طالقانی

نوروزی در پاسخ به ابراز گلایه یکی از شهروندان ساکن در کوچه مسجد رحیم خان واقع در خیابان طالقانی مبنی بر حجم بالای ترافیک به خاطر وجود بازارچه، فعالیت مشاغل مزاحم و کارگاه‌های فعال صنایع دستی و استفاده آنها از مواد اسیدی، تصریح کرد: خیابان طالقانی شرایط بسیار ویژه‌ای دارد، تعمیرگاه‌ها و مغازه‌های تجاری و تعمیرگاهی زیادی در این خیابان وجود دارد، از این رو برای ساماندهی مشاغل مزاحم راهکارهای خوبی در نظر گرفته شده و اقدامات خوبی همچون احداث شهرک‌های مربوطه صورت گرفته است.

وی ادامه داد: در کوچه مسجد رحیم‌خان تعداد مشاغل مزاحم زیاد نیست، اما علاقه‌مند به رفع نارضایتی‌ها هستیم، از این رو چنانچه بررسی‌ها نشان دهد فعالیت برخی کسبه تهدیدی برای سلامت شهروندان است، باید از این محل انتقال داده شود.

شهردار اصفهان با اشاره به ترافیک سنگین کوچه مسجد رحیم خان، اظهار کرد: ترافیک سنگینی که در این مناطق به لحاظ بافت منطقه، ترکیب جمعیتی و تعداد زیاد مغازه ها و کارگاه‌های کوچک وجود دارد باید ساماندهی و علایم ترافیکی آن بار دیگر بازبینی و هماهنگی لازم با پلیس راهور انجام شود تا فشار بر مردم کاهش یابد.

وی تاکید کرد: مدیر منطقه یک باید بررسی و توجه داشته باشد که به مشاغل مزاحم کوچه مسجد رحیم خان اخطار داده شود و نارضایتی مردم را تفهیم و با توافق، مسایل در اسرع وقت رفع شود، در غیر این‌صورت برای رفع نگرانی مردم باید از ابزار قانونی استفاده شود.

نوروزی از مدیر منطقه یک شهرداری اصفهان درخواست کرد: تا به محل مورد نظر مراجعه حضوری داشته و با ساکنان و صاحبان مذاکره و مسایل را هر چه سریعتر برطرف کند.

وی ادامه داد: در خصوص کاهش مسایل ترافیکی کوچه مسجد رحیم‌خان نیز باید بررسی شود تا یک ماه آینده اعلام شود که تا چه میزان مشکلات برطرف شده و چه اقداماتی باید انجام شود؛ البته پلیس راهور نیز باید همکاری کنند تا دغدغه‌های مردم که جزو حقوق شهروندی آنها است برطرف شود.

شهردار اصفهان در ارتباط با جایه جایی پل عابرپیاده رو به روی خیابان آزادگان در محله دستگرد و بلااستفاده بودن پل مکانیزه  مقابل بانک صادرات در این محدوده از شهر، گفت: پل عابرپیاده رو به روی خیابان آزادگان زمانی در این محل قرار داشت که مسیر خیابان آزادگان هنوز باز نشده بود، از این رو پس از باز شدن مسیر خیابان آزادگان دیگر نیازی به وجود این پل نبود، البته کارشناسان باید نظر دهند چه بسا احتمال اینکه وجود پل به ضرر شهروندان باشد نیز وجود دارد.

رفع مشکلات خیابان آزادگان

وی با تاکید بر اینکه مدیر منطقه ۱۳ باید در ارتباط با جایه جایی پل عابر پیاده رو به روی خیابان آزادگان بررسی لازم را انجام و گزارشی ارایه کند، ادامه داد: اقداماتی که در راستای تامین منافع مردم باشد را انجام خواهیم داد؛ ضمن اینکه پل مکانیزه مقابل بانک صادرات نیز به زودی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

نوروزی با اشاره به تغییر نام خیابان آزادگان به خیابان دستگرد، گفت: نامگذاری معابر و خیابان‌ها در یک فرایند مشخص و مکانیسم خاصی انجام می‌شود، شورای نامگذاری نام را پیشنهاد و در شورای شهر تصویب و در فرمانداری تایید می‌شود.

وی افزود: ممکن است نام آزادگان در چند نقطه از شهر استفاده شده و شهروندان را دچار سردرگمی کند، از این رو باید تکلیف نامگذاری این خیابان نیز مشخص شود.

شهردار اصفهان تاکید کرد: دستگرد اگر مراحل نامگذاری را پشت سر گذاشته و قطعی شده، شهروندان ساکن در این خیابان باید همکاری لازم را داشته باشند چون این نام بنا بر این مراحل انتخاب شده است.

راه اندازی پارکینگ در میدان شهدا

وی در ارتباط با نبود پارکینگ در میدان شهدا که مورد سؤال یکی از شهروندان بود، تصریح کرد: در میدان شهدا زمینی با کاربری پارکینگ وجود دارد که اگر مالک خصوصی داشته باشد باید گفت و گو و تفاهم کنیم؛ در واقع یک اراده دو طرفه حاکم است تا یک توافق شکل بگیرد و اگر یک طرف در شکل گیری این اراده همکاری نکند ناچار هستیم از مواد ۸ و ۹ قانون استفاده کنیم تا به هدف برسیم.

نوروزی از شهروندانی که املاک آنها با کاربری هایی همچون پارکینگ تعریف شده، همکاری کنند تا منافع آن شامل تمام شهر شود، البته شهرداری نیز همکاری لازم را انجام خواهد داد تا شهروندان متضرر نشوند.

وی با بیان اینکه تکریم ارباب رجوع یکی از حقوق شهروندی و جزو وظایف همه است، افزود: این موضوع برای ما بسیار اهمیت دارد که هنگام مراجعه شهروندان به شهرداری هر چند امکان دارد برخی مشکلات قانونی و تعارض منافع وجود داشته باشد، اما باید کارکنان حُسن خلق داشته باشند؛ البته باید افرادی که رضایت مردم را حاصل می‌کنند نیز تشویق شوند.

شهردار اصفهان تاکید کرد: گاهی به مناطق شهرداری مراجعه و با مردمی که در پشت میز خدمت منتظر انجام امور خود هستند، مذاکره و گفت و گو می کنیم و معتقدیم این اقدامی پسندیده است.

تعیین تکلیف خیابان محوری اصفهانی 

وی با اشاره به تعیین تکلیف خیابان محوری اصفهانی واقع در میدان لاله، اظهار کرد: در دو سال گذشته بیشترین بازدیدها را از منطقه ۱۴ انجام دادیم تا رسیدگی لازم به مشکلات مردم انجام شود.

نوروزی گفت: اینکه مطرح شود سالها طرح خیابان محوری اصفهانی بر زمین مانده، اگر ادعاها صحت داشته باشد، به هیچ عنوان رسیدگی نکردن قابل قبول نیست و باید اقدامات به طور جدی انجام شود.

وی تاکید کرد: هر چند از شش سال اخیر موضوع خیابان محوری اصفهانی با مشکل مواجه شده، اما در دو سال اخیر اقدامات خوبی انجام شده است؛ البته مدیر منطقه ۱۴ باید بر روی این موضوع متمرکز شود.

شهردار اصفهان از مالکان پلاک‌های در مسیر آزادسازی خیابان محوری اصفهانی درخواست کرد: در انجام آزادسازی‌ها همکاری لازم را با شهرداری داشته باشند تا خیابان هر چه سریعتر به بهره‌برداری برسد.

وی گفت: اگر توافق و آزادسازی انجام شود، احداث خیابان تنها یک ماه زمان نیاز دارد.

کد خبر 392768

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.