تکنولوژی‌هایی که زندگی نابینایان را تغییر می‌دهد

پیشرفت علم و فناوری ادامه زندگی برای نابینایان را آسان‌تر کرده است، در این صورت نابینایان می‌توانند فعالیت‌های عادی را همانند دیگر افراد تجربه کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پژوهشگران و دانشمندان همواره به دنبال کشف روش‌هایی بوده‌اند که به نابینایان کمک کند همانند دیگر افراد زندگی کنند؛ فناوری‌های جدید با استفاده از دیگر حواس افراد نابینا مانند حس شنوایی و لامسه به آن‌ها کمک می‌کند تا اطلاعات محیط اطراف را به بهترین شکل دریافت و درک کنند. برای مثال محققان دانشگاه میشیگان تبلتی در اختیار نابینایان قرار داده‌اند که قابلیت نمایش خط بریل را به صورت برجسته دارد و به نابینایان کمک می‌کند به راحتی مطالعه کنند. در ادامه به بررسی تکنولوژی‌هایی می‌پردازیم که زندگی نابینایان را تغییر می‌دهد:

چشم بیونیک

محققان موفق شدند با استفاده از چاپگر سه بعدی، چشم بیونیک بسازند؛ این وسیله سیگنال‌های نوری را به مغز فرد ارسال می‌کند، بنابراین فرد نابینا می‌تواند تضاد رنگی، سایه اجسام بسیار روشن و تیره و همچنین حاشیه اشیاء را تشخیص دهد. جالب است بدانید که الکترودهای کوچک چشم بیونیک به شبکیه چشم پیوند زده می‌شود و کاربر می‌تواند با استفاده از عینکی که دارای دوربین مخصوص است، دید نسبی از محیط اطراف خود داشته باشد.

ساعت هوشمند دات (Dot)

ساعت مچی هوشمند دات (Dot)، نخستین ساعت هوشمند مخصوص نابینایان محسوب می‌شود که مجهز به خط بریل است. این ساعت کره‌ای از طریق بلوتوث به تلفن همراه فرد نابینا وصل می‌شود؛ سپس کاربر می‌تواند با لمس کردن برجستگی‌های روی آن که نشانگر حروف الفبای بریل است و همچنین دو دکمه‌ای که در قسمت کنار ساعت قرار دارد، پیامهای مورد نظر خود را دریافت و ارسال کند. در واقع با دریافت هر پیغام، حروف برجسته روی ساعت که بر اساس خط بریل است تغییر می‌کند و با هر بار تغییر، کاربر می‌تواند چهار کاراکتر را بخواند. افرا نابینا و کم‌بینا می‌توانند سرعت تغییر حروف را با سرعت خواندن خود تنظیم کنند.

Brain port

نابینایان می‌توانند با استفاده از دستگاه برین پورت (Brain Port) از راه حس چشایی، اطلاعاتی را از دنیای پیرامون خود دریافت کنند؛ این گجت از یک دوربین و الکترودهای محرک زبانی تشکیل شده است، به گونهای که دوربین، اطلاعات را به پردازنده کوچک ارسال می‌کند، سپس اطلاعاتی مانند فاصله تا جسم رو به روی فرد و یا شی متحرک را از طریق الکترودها به صورت ارتعاش یا خارش ایجاد ‌شده روی زبان، به کاربر منتقل می‌کند. کاربران باید تفسیر این ارتعاشات و خارش‌ها را آموزش ببینند. اینابزار نابینایان را از طریق زبان آن‌ها قادر به دیدن می‌کند.

کتاب‌خوان انگشتی

محققان ابزاری به نام کتاب‌خوان انگشتی (FingerReader) طراحی کرده‌اند تا نابینایان بدون مشکل خاصی بتوانند مطالعه کنند. این وسیله دارای یک حلقه است که دور انگشت قرار می‌گیرد، سپس کاربر انگشت خود را زیر متن مورد نظر می‌گذارد. این گجت پوشیدنی متن مورد نظر را از طریق یک دورین کوچک اسکن کرده و برای فرد نابینا می‌خواند. نرم افزار تعبیه‌شده در این دستگاه، حرکت انگشت را ردیابی و اطلاعات را پردازش می‌کند. کتاب‌خوان انگشتی در صورت خارج شدن از خط نیز به کاربر هشدار می‌دهد.

دستکش روباتیک

دستکش‌ روباتیک دارای حسگرهای گرمایی، چندین دوربین با کیفیت بالا و میکروفون‌های کوچک است که می‌تواند اطلاعاتی را در مورد اشیای اطراف کاربر به او منتقل کند. این اطلاعات شامل موقعیت مکانی اشیاء و بزرگی اجسام می‌شود که از طریق بازخوردهای لمسی و صوتی در اختیار فرد نابینا قرار می‌گیرد. دستکش روباتیک به نابینایان کمک می‌کند که با لمس سریع اجسام اطراف خود مانند دستگیره در، فنجان و نرده پله‌ها، ماهیت آن‌ها را درک کنند.

کد خبر 392716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.