با مصرف چای سبز باکتری‌های مقاوم را از بین ببرید

بررسی‌های اخیر محققان نشان می‌دهد نوعی ترکیب موجود در چای سبز می‌تواند تاثیر داروها را برای از بین‌بردن باکتری‌ها افزایش دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پزشکان از سال‌های قدیم برای از بین‌بردن عفونت باکتریایی آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کردند؛ اما باکتری‌ها و قارچ‌ها بسیار سریع در برابر داروهایی که آن‌ها را از بین می‌برد، مقاوم می‌شوند. در نتیجه مدت زمان درمان عفونتی که به دلیل وجود باکتری‌های مقاوم به دارو به وجود می‌آید، نسبتا طولانی بوده و گاهی اوقات نیز درمان آن غیر ممکن است. سازمان جهانی بهداشت (Who) هشدار می‌دهد مصرف آنتی‌بیوتیک زمانی که واقعا نیازی به آن‌ها نیست، باعث افزایش مقاومت باکتری به دارو می‌شود و در نتیجه سلامت افراد را در معرض خطر قرار می‌دهد.

گروهی از محققان انگلیسی به تازگی تاثیر  داروهای آنتی‌بیوتیک‌ را بر باکتری "سودوموناس آئروژینوزا" (Pseudomonas aeruginosa) مورد بررسی قرار دادند؛ این نوع باکتری باعث بروز عفونت‌های پوستی، خونی، تنفسی و مجاری ادراری می‌شود. از بین‌بردن این نوع باکتری بسیار دشوار است، زیرا نسبت به آنتی‌بیوتیک‌ها از خود مقاومت نشان می‌دهد. نتایج بررسی‌های اخیر نشان داده است که چای سبز حاوی ترکیبی به نام "اپیگالوکاتچین" (EGCG) است که می‌تواند التهاب و روماتیسم مفصلی را درمان کند.

 محققان برای انجام این مطالعه از ترکیب EGCG همراه با داروی "آزترونام" (Aztreonam) استفاده کردند؛ آزترونام نوعی آنتی بیوتیک است که با باکتری مقاوم سودوموناس آئروژینوزا مقابله می‌کند؛ پژوهشگران انگلیسی مطالعه خود را روی پروانه کرم موم خوار (wax moth larvae) انجام دادند. نتایج بررسی‌های جدید نشان داد استفاده از ترکیب EGCG همراه با آزترونام، نتایج بهتر و موثرتری نسبت به استفاده از دارو یا EGCG به دنبال خواهد داشت. محققان معتقد هستند که EGCG نفوذپذیری به غشای باکتری‌ها را افزایش داده و اجازه می‌دهد  آنتی بیوتیک، راحت‌تر با آن‌ها مقابله کند.

به گفته پژوهشگران، استفاده از ترکیب محصولات طبیعی مانند EGCG همراه با آنتی بیوتیک‌های مجاز باعث بهبود تاثیرگذاری این داروها می‌شود؛ در نتیجه باکتری‌ها راحت‌تر و سریع‌تر از بین می‌رود. سازمان جهانی بهداشت، باکتری مقاوم به آنتی‌بیوتیک سودوموناس آئروژینوزا را تهدیدی برای زندگی انسان‌ها می‌داند، اما یافته‌های جدید نشان داد که می‌توان با استفاده از محصولات طبیعی مانند چای سبز و آنتی‌بیوتیک‌ها، این نوع تهدیدها را از بین برد.

نتایج این مطالعه در مجله Medical Microbiology منتشر شده است.

کد خبر 392331

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.