علائم اختلال سوءهاضمه را بشناسیم

فوق تخصص ‌گوارش و ‌کبد بزرگسالان با تاکید بر اینکه سوءهاضمه ‌یک ‌حس ‌ناخوشایند سردل است، گفت: این اختلال ‌با احساس ‌نفخ و درد سر دل خود را نشان می‌دهد. اشخاص هنگام غذا خوردن و زمانی که غذا هم نمی‌خورند احساس سنگینی ‌سر دل و درد دارند.

احمد شواخی ‌در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در ‌خصوص اختلال سوءهاضمه و شیوع آن، اظهار کرد: ‌سوءهاضمه یک ‌حس ناخوشایند سردل است که با احساس نفخ و درد در منطقه سر دل ‌خود را نشان می‌دهد. اشخاص هنگام غذا ‌خوردن ‌و حتی زمانی که غذا هم نمی‌خورند احساس ‌سنگینی سر دل و درد را دارند. وی افزود: سوءهاضمه درد گوارشی بدون زخم است ‌و با علائمی مانند سیری زودرس هنگام خوردن، سوزش شکم، نفخ، احساس درد، تهوع، استفراغ خونی و ترش کردن ‌غذا همراه است.

وی با تاکید بر اینکه این درد در ناحیه سر دل معمولا به صورت ‌خفیف و مدوام است، افزود: ممکن است ‌با پرخوری، رژیم بد غذایی ‌و استرس‌های روحی شدت پیدا کند، این اتفاق در ناحیه سر دل و تیر کشیدن پشت بدن ‌افراد همراه است و جزء بیماری‌هایی ‌است که ‌معمولا همه افراد یکبار در زندگی آن را تجربه می‌کنند.

عضو هیئت علمی ‌دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اظهار کرد: چناچه بیمار دچار گیر کردن غذا در دل، استفراغ‌های مکرر یا ‌خون در مدفوع و کاهش وزن شود باید به پزشک ‌مراجعه کرده و مورد بررسی قرار گیرد اگر کاهش وزن ۱۰ درصد در شش ماه اتفاق افتاد برای مثال یک شخص ۶۰ کیلویی شش کیلو در شش ماه یا ۵ درصد در سه ماه معادل سه کیلو در سه ماه کاهش وزن داشته باشد، مراجعه به پزشک ‌برای او لازم و ضروری ‌است.

این فوق ‌تخصص ‌گوارش و ‌کبد بزرگسالان، گفت: کسانی ‌که سابقه مصرف قرص‌های ‌مسکن ‌و ‌عدم پاسخ به درمان ‌با روش‌های معمول مانند مصرف ‌شربت‌ها را دارند ‌و افراد دارای سابقه فامیلی ‌بیماری سرطان همچنین افراد بالای ۴۵ سال باید برای بررسی بیشتر به پزشک ‌مراجعه کنند.

میکروب هلیکوباکتر پیلوری ‌و ایجاد سوءهاضمه

شواخی با اشاره به اینکه راه بررسی این ‌علائم معمولا از طریق روش آندوسکوپی ‌است، اظهار کرد: این بیماری ارتباط مستقیمی ‌با میکروب هلیکوباکتر پیلوری ‌دارد و افرادی که مبتلا به میکروب هلیکوباکتر پیلوری هستند، وجود این عفونت ‌در بدن آنها باعث ایجاد بیماری سوءهاضمه می‌شود.

وی ‌تصریح کرد: راه انتقال میکروب هلیکوباکتر پیلوری ‌از طریق مصرف آب، سبزیجات خام ‌و در موارد نادر از شخصی ‌به شخص دیگر اتفاق می‌افتد.

این فوق تخصص گوارش و ‌کبد بزرگسالان در خصوص ‌روش درمانی این میکروب، گفت: درمان آنتی‌بیوتیک چهار دارویی برای میکروب هلیکوباکتر پیلوری در کشور رایج است، تعدادی همکاران ‌هستند که ‌برای درمان ‌این میکروب اقدام به درمان سه دارویی می‌کنند ‌که این روش درمانی با توجه به میزان مقاومت ‌دارویی جواب ‌نمی‌دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، تاکید کرد: دارویی بنام مترونیدازول هم برای درمان میکروب هلیکوباکتر پیلوری وجود دارد و اکنون مصرف این دارو در کشور برای بیماران به دلیل مقاومت بسیار بالایی که دارد، منسوخ شده است.

شواخی ‌با اشاره به اینکه درمان با این روش، درمان دوباره بعد از مدت زمانی کوتاه را ضروری می‌کند، اظهار کرد:  معمولا درمان ۱۰ تا ۱۴ روز انجام می‌شود و راه تشخیص این میکروب از طریق آزمایش خون و مدفوع و کنترل تنفس است تاکید می‌کنم که بررسی از نظر خون فقط یکبار باید انجام شود و انجام دوباره آن برای پیگیری بی‌فایده است و اگر بیمار بهبود هم پیدا کند آزمایش در خون تا سالیان طولانی نشان داده می‌شود و نمی‌توان برای پیگیری از این روش استفاده کرد.

وی ‌خاطرنشان کرد: معمولا سوءهاضمه عوارض بسیار خطرناکی ایجاد نمی‌کند، اما باعث احساس ناراحتی و کم خوردن غذا می‌شود و ‌با احساس نفخ سردل و درد سر دل خود را نشان می‌دهد و کیفیت زندگی فرد مبتلا را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

کد خبر 391472

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.