چگونه در ایام بارداری مانع بروز فشار خون دوران بزرگسالی شویم؟

متخصص تغذیه و رژیم درمانی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: ابتلای کودکان و نوجوانان به فشار خون ارتباط تنگاتنگی با الگوی تغذیه‌ای مادر در دوران بارداری دارد و علاوه بر آن شرایط محیطی مادر باردار نیز بر سلامت قلب‌ و عروق فرزندانشان تاثیر بسزایی خواهد داشت.

 مطهر حیدری بنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه شیوع بیماری‌های غیرواگیر مانند فشار خون در حال افزایش است، اظهار کرد: پیشگیری اولیه از بیماری‌های غیرواگیر اهمیت زیادی دارد و یکی از مواردی که در این پیشگیری اولیه در دوران کودکی و نوجوانی تاثیر گذار خواهد بود، تغذیه در دوران بارداری است.

وی با توضیح اینکه فشار خون یکی از مهم‌ترین بیماری‌های غیرواگیر است که با تغذیه درست در دوران بارداری می‌توان تا حدود زیادی از ابتلای به این بیماری جلوگیری کرد، ادامه داد: در برخی مادران باردار افزایش وزن غیراصولی و نامناسب دردوران بارداری دیده می‌شود و طبق تحقیقات انجام شده به این نتیجه رسیده‌اند که این موضوع در نهایت منجر به افزایش احتمال ابتلا به فشار خون در این دوران می‌شود.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی افزود: مادر باید در دوران بارداری یک افزایش وزن مناسب داشته باشد تا با حفظ سلامت مادر و جنین از افزایش وزن در دوران کودکی و بروز فشار خون بالا جلوگیری شود، همچنین نوع رژیم غذایی مادر در دوران بارداری نیز در ابتلای کودک به بیماری‌های غیر واگیر از جمله فشار خون تاثیر بسزایی دارد و وجود میوه، سبزیجات و غلات همراه با سبوس در برنامه غذایی و یا به طور کلی رژیم غذایی مدیترانه‌ای روی کاهش بروز فشار خون در دوران کودکی و نوجوانی اثربخش است.

وی اضافه کرد: کاهش مصرف قندهای ساده، چربی‌های ترانس و گوشت‌های فرآوری شده در دوران بارداری می‌تواند به کاهش ابتلای فشار خون در دوران کودکی و نوجوانی بیانجامد.

حیدری با اشاره به اینکه سطح مناسب ویتامین D خون مادران باردار حائز اهمیت است، تصریح کرد: با کمبود سطح ویتامین D در مادران باردار روبه‌رو هستیم و برخی مطالعات نشان می‌دهد که کاهش سطح این ویتامین در دوران بارداری با ابتلا به فشار خون در دوران کودکی و نوجوانی فرزند ارتباط دارد.

وی خاطر نشان کرد: نسبت میزان پروتئین، چربی و کربوهیدرات یا به طور کلی درشت مغذی‌هایی که مادر در دوران بارداری مصرف می‌کند، نیز اهمیت دارد و افزایش مصرف هر کدام از این موارد می‌تواند روی بروز فشار خون در دوران کودکی و نوجوانی فرزند اثر گذار باشد، به طور مثال مطالعه بر روی ۲۹ مادرباردار که میزان مصرف پروتئین کم‌تری نسبت به کربوهیدرات داشته‌اند، نشان داده فشار خون سیستولیک فرزندانشان بعد از چهار سال بیشتر از بقیه بوده است، اما این مورد نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان گفت: نوع چربی مصرفی مادر در دوران بارداری هم روی فشار خون فرزندان آن‌ها موثر خواهد بود، همچنین علاوه بر الگوی تغذیه دوران بارداری عوامل محیطی مانند استرس، مصرف دخانیات و برخی داروها، نوع فعالیت بدنی مادر، آلاینده‌های موجود در محیط و هر عامل دیگری که بتواند در بارداری موثر باشد، در سلامت قلب و عروق کودک که یکی از موارد آن فشار خون است، تاثیر خواهد داشت.

کد خبر 389994

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.