۱۷ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۰
مرگ زودهنگام؛ ثمره زندگی بی‌تحرک

بررسی‌های جدید محققان نشان می‌دهد خطر مرگ در میان افرادی که به مدت حداقل دو دهه، زندگی بدون تحرک داشته‌اند، دو برابر افزایش می‌یابد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان دانشگاه علم و فناوری نروژ به منظور بررسی تاثیر فعالیت فیزیکی بر میزان مرگ و میر، داده‌های سلامت افرادی با میانگین سنی ۲۰ سال و بالاتر را مورد بررسی قرار دادند. پژوهشگران فعالیت فیزیکی این افراد در در سه دوره زمانی متفاوت و در فاصله سال‌های ۱۹۸۴ تا ۱۹۸۶،  ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۷ و سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸ ارزیابی کردند. آن‌ها از افراد شرکت کننده سئوالاتی در مورد شدت و مدت زمان اوقات فراغت و فعالیت‌های ورزشی آن‌ها پرسیدند.

 محققان گروهی را که فعالیت فیزیکی زیادی داشتند با افرادی که ورزش نمی‌کردند، مقایسه کردند. نتایج بررسی‌های جدید نشان داد افرادی که ورزش نمی‌کردند، دو برابر بیشتر از افرادی که از نظر فیزیکی فعال بودند، جان خود را به هر دلیلی از دست دادند. همچنین تعداد کسانی که فعالیت فیزیکی نداشتند و به علت بیماری‌های قلبی عروقی فوت کردند، سه برابر بیشتر از بقیه افراد بود.

به گفته محققان ورزش‌ منظم، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را به میزان چشمگیری کاهش می‌دهد، اما برای برخورداری از مزایای آن افراد باید هر هفته حداقل ۱۵۰ دقیقه با شدت متوسط ورزش کنند. این تمرینات ورزشی می‌تواند شامل شناکردن، دوچرخه‌سواری یا پیاده‌روی باشد. بر اساس یافته‌های جدید حتی یک تغییر کوچک در سبک زندگی و مقدار کمی ورزش‌کردن نیز باعث بهبود سلامت فرد می‌شود. به گفته پژوهشگران افرادی که قبلا ورزش نمی‌کردند و فعالیت فیزیکی را در اواخر زندگی خود آغاز کردند نیز از مزایای آن بهره‌مند خواهند شد.

ورزش‌کردن نه تنها برای پیشگیری از مرگ زودرس موثر است، بلکه باعث می‌شود عملکرد ذهنی افراد بهبود یابد. همچنین انجام فعالیت‌های فیزیکی  به ما کمک می‌کند زندگی طولانی‌تر و با کیفیت‌تری داشته باشیم. عادت‌های دیگری که به بهبود سلامت افراد کمک می‌کند شامل مصرف میوه، سبزیجات، حبوبات، آجیل، غلات کامل، ماهی، محدودکردن مصرف نمک، چربی‌های اشباع شده، گوشت فرآوری شده، غذاهای سرخ‌کرده، ترک سیگار و رسیدن به وزن ایده آل است.

کد خبر 388766

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.