مسمومیت ۲۴۰ نفر در جشن عروسی/ زوج سارق در اصفهان دستگیر شدند

فاجعه آفرینی ارابه مرگ در خراسان جنوبی، وعده وزیر علوم برای حذف کنکور، کشف ۴ کامیون تخم مرغ فاسد از یک مدرسه در سوسنگرد، کشف ۲۹ هزار لیتر گازوئیل قاچاق در چهارمحال و بختیاری، مسمومیت ۲۴۰ نفر در جشن عروسی و پایان کار زوج سارق در اصفهان عناوین بسته خبری اجتماعی امروز ایمنا است که در ادامه می خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سرهنگ حسین ترکیان سرپرست پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان اصفهان از دستگیری مردی که با همدستی همسرش اقدام به ۱۰ میلیارد ریال سرقت از منازل مردم کرده بود در عملیات کارآگاهان این پلیس خبر داد و گفت: کارآگاهان اداره مبارزه با سرقت پلیس آگاهی استان اصفهان در پی شکایت تعدادی از شهروندان اصفهانی مبنی بر دستبرد به منازل آن ها موضوع را به صورت ویژه در دستور کار خود قرار دادند.

وی ادامه داد: در این خصوص تحقیقات گسترده ای توسط کارآگاهان انجام گرفت و سرانجام با بررسی های علمی و تخصصی ویژه، هویت یک زن و مرد که در این سرقت ها دست داشتند به دست آمد.

سرپرست پلیس آگاهی استان اصفهان، گفت: با شناسایی هویت سارقان، کارآگاهان در یک عملیات ضربتی هر ۲ نفر را طی هماهنگی با مقام قضائی دستگیر کردند.

سرهنگ ترکیان با بیان اینکه سارقان زن و شوهر هستند، اظهار داشت: این زوج تاکنون به ۱۱ مورد سرقت از منازل مردم اعتراف کردند که ارزش سرقت های صورت گرفته توسط آنان از سوی کارشناسان مربوطه ۱۰ میلیارد اعلام شده است.

این مقام انتظامی درخصوص نحوه سرقت توسط متهمان، گفت: این افراد پس از زیر نظر گرفتن افراد متمول به محض خروج آنان از منازل خود با شگردی خاص وارد آن شده و سپس وجوه نقد، طلاجات و سکه های موجود را به سرقت می بردند.

سرهنگ ترکیان اظهار داشت: بسیاری از افراد به جای نگهداری وجوه نقد، طلاجات و سکه ها در صندوق امانات بانک ها آن ها را در منازل خود و بدون هیچ گونه حفاظی و حتی در کمد لباس یا میز آرایش منزل خود قرار می دهند که همین امر باعث می شود سارقان به راحتی آن را پیدا و به سرقت ببرند.

وعده وزیر علوم برای حذف کنکور

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری آخرین جزییات از طرح حذف کنکور و شیوه ساماندهی آن را تشریح کرد و اظهارکرد: برای سال‌تحصیلی ۹۹-۹۸، اعلام شده که ۸۵ درصد از ظرفیت‌ دانشگاه‌ها بدون کنکور و داوطلبان در سایت دانشگاه پذیرش شوند.

وی افزود: در این طرح دواطلب در سایت دانشگاه ثبت‌نام کرده و پس از بررسی مدارک وی از سوی دانشگاه مربوطه، نتیجه اعلام می‌شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: امسال به‌دلیل اینکه نخستین سال اجرای این طرح بود، چندان مورد استقبال داوطلبان قرار نگرفت اما تلاش می‌کنیم موضوع ثبت‌نام در سایت دانشگاه را برای حذف کنکور در میان جوانان نهادینه کنیم.

وی بیان کرد: درحال‌حاضر عملاً کنکور برای ۱۵ درصد باقیمانده از داوطلبان، که بیشتر متعلق به دانشگاه‌های علوم پزشکی است، برگزار می‌شود.

فاجعه آفرینی ارابه مرگ در خراسان جنوبی

مجتبی خالدی سخنگوی سازمان اورژانس کشور از تصادف دو خودروی سواری در کیلومتر ۵۰ محور بیرجند- قاین و جان باختن یک نفر و مصدومیت ۹ نفر خبر داد و گفت: تصادف پراید و پژو ۴۰۵ حدود ساعت ۶:۴۰ دقیقه صبح امروز در کیلومتر ۵۰ محور بیرجند – قاین در استان خراسان جنوبی رخ داد.

وی افزود :با اعلام حادثه به اورژانس ١١۵، بلافاصله ۵ دستگاه آمبولانس به محل اعزام شد.

خالدی گفت: متاسفانه در این حادثه یک نفر جان باخت و ۹ نفر مصدوم شدند که پس از اقدامات اولیه توسط تکنسین‌های اورژانس به نزدیکترین مراکز درمانی انتقال یافتند.

کشف ۴ کامیون تخم مرغ فاسد از یک مدرسه در سوسنگرد

دادستان عمومی و انقلاب سوسنگرد از پلمب یک مدرسه که حاوی ۴ کامیون تخم مرغ تاریخ مصرف گذشته بود، خبرداد و گفت: در این رابطه پرونده قضایی تشکیل و یک نفر بازداشت شده است.

این مقام قضایی در سوسنگرد در ادامه عنوان کرد: تحقیقات تکمیلی در خصوص این موضوع ادامه دارد.

آخرین مهلت ثبت نام در دوره‌های کارشناسی دانشگاه علمی کاربردی سال ۹۸

مشاور عالی سازمان سنجش گفت: فردا یکشنبه آخرین مهلت ثبت نام در دوره‌های مهندسی فناوری و کارشناسی حرفه‌ای دانشگاه جامع علمی کاربردی است.

حسین توکلی، مشاور عالی سازمان سنجش در آموزش کشور گفت: ثبت نام متقاضیان در دوره‌های مهندسی فناوری و کارشناسی حرفه‌ای (ناپیوسته) نظام آموزش مهارتی دانشگاه جامع علمی کاربردی مهر ماه سال ۱۳۹۸ از طریق سایت سازمان سنجش و از روز یکشنبه ۳ شهریور آغاز شده است.

وی افزود: متقاضیان تا فردا یکشنبه ۱۰ شهریور ۹۸ فرصت دارند با توجه به شرایط عمومی و اختصاصی در این دوره‌ها ثبت نام کنند.

وی خاطرنشان کرد: تا ساعت ۱۰ صبح امروز شنبه ۹ شهریور ماه تعداد ۱۹ هزار ۴۹۶ داوطلب اقدام به ثبت نام کرده اند و ظرفیت پذیرش ۱۵۴ هزار و ۲۰۵ نفر هستند

کشف ۲۹ هزار لیتر گازوئیل قاچاق در چهارمحال و بختیاری

فرمانده انتظامی استان چهارمحال و بختیاری از کشف ۲۹ هزار و ۵۰۰ لیتر گازوئیل قاچاق در محور"لردگان - بروجن" خبر داد.

وی افزود: ماموران در بازرسی از این خودرو، ۲۹ هزار و ۵۰۰ لیتر گازوئیل قاچاق به ارزش ۲۰۶ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال کشف و یک نفر را در این رابطه دستگیر کردند.

۳۰ درصد دانش آموزان در معرض آسیب‌های روانی و اجتماعی

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به برگزاری آزمون غربالگری سلامت روانی و اجتماعی دانش آموزان دوره متوسطه اول گفت: طبق تحلیل‌های به دست آمده از این آزمون، حدود یک درصد دانش آموزان نیازمند درمان و در معرض شدید آسیب‌های روانی و اجتماعی قرار دارند. همچنین ۳۰ درصد دانش آموزان به شدت نیاز به توانمندسازی دارند و در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار گرفته‌اند.

وی افزود: این آزمون برای سه میلیون دانش آموز دوره متوسطه اول برگزار و دانش آموزان در چهار حیطه مورد سنجیده قرار گرفتند. آسیب‌های روانشناختی، ابعاد مثبت روانشناختی، مسائل خانواده و مدرسه، کیفیت زندگی و حیطه حمایتی در عرصه اجتماعی در قالب ۲۴ شاخص و در پنج محور مورد ارزیابی قرار گرفت.

پشت پرده‌ی افزایش قیمت دارو

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، افزایش قیمت دارو را تحمیلی و ناشی از سوء استفاده برخی از افراد دانست و تاکید کرد: باید وزارت بهداشت و واحدهای نظارتی جلوی سوء استفاده‌ها را بگیرند.

علی نوبخت در توضیح آخرین وضعیت پرونده فساد دارو به ارائه گزارشی از اقدامات کمیسیون بهداشت و درمان پرداخت و گفت: تامین دارو و تجهیزات پزشکی برای بیماران بخصوص در زمان تحریم یک اصل مهم به شمار می‌آید چون در این دوره تامین دارو با سختی‌هایی روبرو است. با وجودی که تحریم شامل تامین دارو و تجهیزات پزشکی نمی‌شود اما در روند تامین آن اثر می‌گذارد مثلا وقتی در واردات کاغذ مشکلاتی داریم به دنبال آن مشکلی در بسته بندی دارو پیش می آید.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از سوء استفاده برخی از افراد از مقامشان در زمان تحریم گفت: این که برخی با زیر پا گذاشتن وجدانشان از مقام خود سوء استفاده کرده و دارو را گران‌تر به دست مردم می رسانند قابل قبول نیست البته که وزیر بهداشت به محض روی کارآمدن به مقابله با این سوء استفاده‌ها پرداخت و سعی کرد تمامی کارها شفاف باشد.

۲۴۰ نفر در مراسم عروسی مسموم شدند

دکتر زهرا نهبندانی رئیس گروه بیماریهای واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد از مسمویت ۲۴۰ نفر در مراسم عروسی در این شهر خبرداد و گفت: این مسمومیت گروهی در یک مورد برای۱۵۰ نفر دیشب در یک مجلس عروسی در خیابان رسالت مشهد و ۹۰ نفر دیگر در روستای "ابرده علیای" شهرستان طرقبه شاندیز رخ داد.

وی ادامه داد: شهروندان دچار مسمومیت با علائم اختلال گوارشی نظیر استفراغ، اسهال، تهوع، دلپیچه و سردرد به مراکز درمانی مراجعه کردند لذا نمونه گیری از آنها صورت گرفته و هم اینک نتایج این آزمایشها بر روی این گروه برای تشخیص نوع و علت مسمومیت در حال بررسی است.

رئیس گروه بیماریهای واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: از میان ۵۰۰ میهمان مجلس عروسی در مشهد ۱۵۰ نفر دچار اختلال گوارشی ناشی از مسمومیت غذایی شده بودند که هم اینک ۳۰ نفر آنها در بیمارستان امام رضا (ع) و سه نفر در بیمارستان هاشمی نژاد مشهد در حال معالجه هستند. بقیه مسمومان این رخداد به صورت سرپایی درمان و مرخص شدند. 

وی افراد دچار مسمومیت در روستای علیای شاندیز را نیز بومی منطقه اعلام و بیان کرد: در این طغیان مسمومیت گروهی از ۹۰ نفری که به مراکز درمانی مراجعه کردند نمونه گیری تشخیصی صورت گرفته تا نوع و علت مسمومیت آنها مشخص شود. 

دکتر نهبندانی افزود: در پی این دو مورد طغیان یا مسمومیت گروهی، گروههای واکنش سریع جهت ثبت دقیق شرح مسمومان و نمونه گیری از آنها به محل اعزام شدند. نمونه گیریهای اخذ شده و نتیجه آزمایشها به منظور تشخیص علت مسمومیت از آب و یا غذا به زودی اعلام خواهد شد.

تاثیرات روانی ابتلا به ایدز در زنان

بیماری ایدز تنها یک بیماری، و حامل آن صرفا یک بیمار نیست. از آنجا که راه‌های انتقال این بیماری شامل رفتارهایی است که در اذهان عمومی با بار ارزش منفی ارزیابی می‌شود، درباره آن برچسب زنی و نگرش‌های منفی چشمگیری شکل گرفته است و مبتلایان با انگ افراد منحرف در جامعه مواجه و غالبا با طرد و تبعیض افراد رو به رو می‌شوند.

در ادامه این پژوهش در ارتباط با حمایت نکردن خانواده و نزدیکان از این بیماران آمده است:« در بسیاری از موارد خانواده و نزدیکان افراد اچ آی وی مثبت به آنان بی مهری می‌کنند. ممکن است از تماس آن ها با اطرافیان و نزدیکان جلوگیری کنند که این امر ممکن است از ناآگاهی اطرافیان از راه های انتقال ویروس و ترس از سرایت بیماری ناشی باشد. بیشتر این بیماران با حمایت ضعیف خانواده مواجه می شوند و زمانی که حمایت خانواده، دوستان و نزدیکان خود را از دست می دهند، آسیب پذیرتر می شوند؛ چون زمانی که ببینند در خانواده به آنان انگ می زنند و با طرد شدن و تبعیض مواجه می شوند، ترس انگ خوردن از جامعه و طرد شدن در آنها تقویت می شود. در نتیجه، به دلیل ترس از انگ و طرد و پیامد های اجتماعی ناشی از ابتلا به این بیماری، از مزایای زندگی سالم محروم و با معضلات جدیدی روبرو می شوند؛ زیرا بسیاری از آنان به علت از دست دادن حمایت های خانواده مجبورند به تنهایی بار بیماری و زندگی را به دوش بکشند که این خود زمینه ساز آسیب های روانی و اجتماعی زیادی در آنان می شود.»

در ادامه این مقاله آمده است:« به دلیل ترس از عواقب آگاهی دیگران و ترس از انگ بیماری، این بیماران سعی می کنند بیماری خود را مخفی کنند. به خفا رفتن بیماری، همه جامعه را در معرض آسیب قرار می دهد. پنهان کردن وضعیت ابتلا از دیگران سایر افراد را نیز در معرض خطر ابتلا قرار می دهد. زنان مبتلا به عفونت اچ آی وی تا آنجا که ممکن است آلوده شدن خود به بیماری اجتماعی را مخفی می کنند تا داغ ننگ و برچسب های ناهنجاری نخورد و از جامعه و دیگران او را تحریم و طرد نکنند.»

کد خبر 387844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.