۱۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۳
غذاهایی که ارزش خوردن ندارد!

امروزه آمار مرگ و میر ناشی از تغذیه ناسالم بیش از فشار خون بالا و سیگار کشیدن است. بسیاری از افراد برای وعده‌های غذایی و میان‌وعده‌ها به غذاهای سریع و فرآوری شده روی می‌آورند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، از آنجا که این محصولات اغلب حاوی چربی و شکر اضافه است، بخش اعظم کالری دریافتی روزانه افراد را تشکیل می‌دهد. در ادامه شما را با غذاهایی که ارزش خوردن ندارد، آشنا می‌کنیم:

پیتزا

بعضی‌اوقات خوردن پیتزا اجتناب‌ناپذیر است و میل خوردن آن دست از سرمان بر نمی‌دارد. اما این موضوع به معنای خوردن یک پیتزای ضخیم با پنیر فراوان و چربی‌های اشباع نیست. یک گزینه بهتر در این مواقع تهیه پیتزا با سبزیجات و لایه نازک نان و پنیر است. چیپس سیب‌زمینی از دیگر مواد غذایی است که خوردن آن سودی برای بدن ندارد. با خوردن چیپس بیشتر، به‌تدریج چربی، نمک و کربوهیدرات مصرفی افزایش می‌یابد. آجیلیک خوراکی سالم‌ است که می‌توان آن را جایگزین چیپس کرد. مواد مغذی موجود در این دانه‌ها به فعالیت سلول‌های بدن کمک می‌کند و چربی‌های خوب آن‌ها، معده را سیر نگه می‌دارد. این مواد غذایی به علت دارا بودن چربی باید در حد متعادل مصرف شود.

ماکارونی

در صورت میل به خوردن ماکارونی و در عین حال تمایل به کاهش مصرف کربوهیدرات‌ها، باید اسپاگتی سبزیجات را جایگزین این رشته‌های آردی کرد. در این غذا کالری و کربوهیدرات، به نصف یا کمتر کاهش می‌یابد. بسیاری از غلات سرشار از کربوهیدرات و قندهای ساده است. به جای آن‌ها، می‌توان جو دوسر را امتحان کرد. فیبر موجود در این غذا به پر شدن معده و کاهش سرعت جذب کالری در جریان خون کمک می‌کند. این امر انرژی بدن را ثابت نگه می‌دارد. حتی در مصرف کالری کمتر در طی روز موثر است.  

شکلات

یک آب‌نبات معمولی مملو از قند، چربی‌های ناسالم و مواد نگهدارنده است. در صورت تمایل به خوردن یک خوراکی شیرین، شکلات تلخ، گزینه خوبی است. این خوراکی لذیذ می‌تواند فشار خون را کاهش دهد، جریان خون را به مغز و قلب را بهبود بخشد و سلول‌ها را از آسیب محافظت کند. 

نان سفید

این نوع نان فیبر بسیار کمی دارد؛ همان ماده‌ای که در کاهش سرعت آزاد شدن قند در خون و برطرف کردن حس گرسنگی نقش بسزایی دارد. همچنین نان سفید فاقد مواد مغذی مورد نیاز برای عملکرد درست بدن و ایجاد احساس سیری است. بنابراین مواد غذایی که ذرت یا گندم سبوس‌دار، اولین ماده تشکیل‌دهنده آن‌ها محسوب میشود، خوراکی‌های بهتری است.

بستنی

اغلب افراد نمی‌توانند در برابر خوردن این خوراکی خوشمزه مقاومت کنند. اما همانگونه که می‌دانید بستنی دارای مقدار زیادی چربی، قند و کالری است بنابراین  در صورت میل به خوردن یک خوراکی خنک، نوشیدن شربت یا خوردن ماست منجمد بدون چربی، گزینه مناسب‌تری است. حتی خوردن یک ظرف ماست یونانی (منبع غنی از پروتئین ) با مقداری توت و آجیل نیز لذتبخش است. در روند تولید ماست یونانی از یک مرحله اضافه‌تر استفاده می‌شود، به‌طوری که آب اضافی، لاکتوز و مواد معدنی از ماست خارج شده وآنچه باقی می‌ماند ماست خامه‌ای غنی با قند کمتر، کربوهیدرات بیشتر و طعمی ترش است. با افزودن این خوراکی‌ها به ماست، در کنار جذب کلسیم ، پروتئین، فیبر و سایر مواد مغذی مورد نیاز بدن نیز تامین می‌شود.

کد خبر 387641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.