روحانی: دخالت باید تعطیل شود

آزادی محمدعلی نجفی شهردار سابق تهران، اظهارات روز گذشته حجت الاسلام حسن روحانی در پانزدهمین جشنواره شهید رجایی و آشتی فقیهان شورای نگهبان از جمله مهمترین عناوین مطرح شده در روزنامه‌های امروز _پنجشنبه ۷شهریورماه _ است.

مطبوعات و رسانه های آزاد و شفاف در هر جامعه ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می شوند، لذا خبرگزاری ایمنا، انعکاس بخشی از برجسته ترین عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران، صفحه نخست امروز خود را به انعکاس اظهارات روز گذشته حجت الاسلام حسن روحانی  در پانزدهمین جشنواره شهید رجایی اختصاص داده و در تیتر یک خود نوشته است: «نظارت کنید دخالت نکنید» رئیس جمهوری با اشاره به کلامی از امیرالمؤمنین(ع) مبنی بر اینکه ایشان می‌فرماید: «من را با نظارت و نصیحت‌ خالی از فریب، غش و خیانت کمک کنید»، گفت: برخی در قالب انتقاد و نصیحت تخریب می‌کنند و نیش می‌زنند که اصل انتقاد و نظارت باید موجب کمک شود. روحانی با تأکید بر اینکه نصیحت و دلسوزی و انتقاد خالصانه کنید که خالی از فریب باشد، تصریح کرد: دستگاه نظارتی باید موجب کمک شود که این به معنای دخالت نیست و بزرگ‌ترین ضرر در کشور، اشتباه دخالت و نظارت است.

رئیس جمهوری با اشاره به اینکه اگر به جای نظارت، دخالت شود، تنها مردم ضرر می‌کنند، اضافه کرد: زیرا در این صورت مدیر نمی‌تواند کار کند و نظارت برای این نیست که مانع و سرعتگیر ایجاد کنیم و دل مدیر را بلرزانیم، بلکه نظارت برای کمک است و دستگاه‌های نظارتی باید به دولت کمک کنند.

روحانی با اشاره به اینکه در میدان جنگ بازرسی وجود دارد تا در صورت بروز خطا، اعمال نظر کند و بررسی نماید، گفت: اما اگر از ابتدا بازرسی وارد عمل شود، دیگر فرماندهی و طراحی میدان جنگ امکانپذیر نیست. رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه چنین اقداماتی دلسوزی نبوده بلکه به هم زدن مدیریت کشور است، افزود: من این مهم را زمانی اعلام می‌کنم که تنها ۲ سال از عمر دولت باقیمانده است و اگر هر کسی در این کشور رئیس جمهور، وزیر، معاون و مدیر باشد و دستگاه نظارتی مداخله کند، آن دولت ناموفق است و مدیران، ابتکار و خلاقیت را کنار خواهند گذاشت.

روحانی با بیان اینکه از مدیران ارشد، دستگاه‌های نظارتی و همچنین مجلس شورای اسلامی خواهش می‌کنم که در اقدامات و همچنین تدوین قوانین و مقررات، تجدید نظرهایی داشته باشند، تصریح کرد: نباید اجازه دهیم در کشور فساد رخ دهد و نظارت تعطیل شود، اما باید دخالت تعطیل شود، چرا که در این صورت دستگاه‌های اجرایی نمی‌توانند به اهداف خود برسند، البته مردم و روزنامه‌ها باید در بیان نظرات خود آزاد باشند.

او با بیان اینکه دستگاه قضایی مستقل باید فرد متخلف را طبق قانون محاکمه نماید، ادامه داد: نباید اجازه دهیم شائبه سیاسی در محاکمه وارد شود که در نتیجه قضاوت می‌میرد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود از آزادی محمدعلی نجفی شهردار سابق تهران خبر داده و در تیتر یک خود نوشته است: «نجفی آزاد شد» روزنامه آرمان ملی در ادامه توضیح داده است: گمانه آزادی نجفی از زندان به‌طور کامل پس از گذشت اولیای دم میترا استاد بارها مطرح شد چنانکه خبرآنلاین در ۲۵ مرداد نوشت: «به نظر می‌رسد محمدعلی نجفی، شهردار اسبق تهران پس از گرفتن «گذشت» از اولیای دم همسرش میترا استاد، در آستانه آزادی از زندان قرار گرفته است؛ زیرا به نظر به خاطر شخصیت، نوع جرم و خدمات نجفی، بسیار بعید است دادگاه، او را به خاطر جنبه عمومی جرم، مجددا محکوم کند.» ۲۸ مرداد وکیل نجفی هم شرایط آزادی و تغییر قرار بازداشت را تشریح کرد و گفت: «عرف قضایی اقتضا می‌کند به دلیل گذشت اولیای دم، متهم به قتل، با قرار تامین مناسب از زندان آزاد شود.»

حمیدرضا گودرزی افزود: بازداشت موقت برای مجازات قصاص است. الان چون قصاص منتفی شده است، عرف قضایی می‌پذیرد در راستای مساعدت به حال متهم، قرار بازداشت موقت را فک کرده و با تبدیل آن به قرار دیگر، مقدمات آزادی ایشان را فراهم کند. امیدواریم این اتفاق بیفتد. از لحاظ شکلی، چون دادگاه در پرونده رای صادر کرده است، ورود در مسائل ماهوی نمی‌کند و پرونده را برای نقض رای به دیوان عالی کشور می‌فرستد. این وکیل دادگستری توضیح داد: ماندن قاتل در زندان به دلیل بیم تجری بیشتر درباره افرادی مطرح است که سابقه شرارت دارند یا شخصیت نامناسب دارند یا وضع روحی شان طوری است که بیم آن می‌رود در صورت آزادی مرتکب قتل شوند. یا جرمی که واقع شده است، باعث اخلال در نظم عمومی شده باشد. موکل ما مصداق هیچ یک از اینها نیست. اگر زمانی دادگاه خواست از نظر ماده ۶۱۲ وارد مبحث عمومی جرم شود، این دفاعیات را خواهیم داشت. دادگاه ممکن است جلسه بگذارد و در این باره رای مجدد بدهد که ما هم دفاعیات خود را طرح خواهیم کرد.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود به بررسی نحوه شکل‌گیری و به قدرت رسیدن حزب اعتدال و توسعه پرداخت و در تیتر یک خود نوشته است: « قطار اعتدال روی ریل دولت» روزنامه ابتکار در ادامه توضیح داده است: حزب اعتدال و توسعه در ادامه فعالیت‌های خود و در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری در کنار اصلاح‌طلبان از میرحسین موسوی حمایت کرد. بعد از انتخابات ۱۳۸۸ و اعتراض وی به نتایج انتخابات و همزمان با رکود فعالیت احزاب نزدیک به اصلاح‌طلبان، حزب اعتدال و توسعه نیز به حالت نیمه‌فعال درآمد.  این روند تقریبا تا سال ۹۱ ادامه داشت تا اینکه جلسات حزب اعتدال و توسعه از سال ۱۳۹۱ مجدداً فعال شد. غلامعلی دهقان، سخنگوی اعتدال و توسعه برای اولین بار در آبان ۱۳۹۱، در کنفرانس خبری در نمایشگاه مطبوعات خواهان حضور حسن روحانی در انتخابات ۱۳۹۲ شد. او تاکید کرد که اجرای استراتژی جذب حداکثری مطرح شده از سوی رهبری توسط حسن روحانی به بهترین شکل ممکن می‌تواند تحقق یابد. دهقان در شرایطی که کمتر کسی حضور حسن روحانی در انتخابات را جدی می‌گرفت، بارها بر ضرورت حضور روحانی تاکید می‌کرد. درنهایت سخنگوی اعتدال و توسعه در آخرین هفته اسفند ۱۳۹۱ از قطعی‌شدن حضور روحانی در صحنه انتخابات خبر داد که این بار با بازتاب‌های گسترده بین‌المللی نیز همراه شد. در ادامه اعضای شاخص اعتدال و توسعه، کلیدی‌ترین مسئولیت‌ها در ستاد روحانی را از آن خود کردند. محمدرضا نعمت‌زاده به عنوان رئیس ستاد، اکبر ترکان قائم‌مقام ستاد و محمدباقر نوبخت سخنگوی ستاد حسن روحانی بوده‌اند. علاوه بر این افراد، محمود واعظی و مرتضی بانک هم در حلقه حامیان روحانی حضور داشتند. کمی بعد شخصیت‌های نزدیک به جریان اعتدال‌گرایی و اصلاحات از جمله هاشمی رفسنجانی، سید محمد خاتمی و حسن خمینی از حسن روحانی حمایت کردند. درنهایت حسن روحانی توانست در انتخابات ریاست جمهوری اکثریت مطلق آراء را به خود اختصاص دهد و هفتمین رئیس‌جمهوری ایران شود. درواقع حزب اعتدال و توسعه پس از ۱۴ سال، مزد مشی اعتدالی خود را گرفت. این حزب به کمک رهبری خود توانست بر مشکلات فراوان فائق آید و خود را از گردنه‌های دشوار فضای سیاسی ایران در سال‌های اخیر به سلامت عبور دهد.
البته در ادامه این حزب به واسطه اینکه بیشترین سهم را در دولت و کابینه حسن روحانی داشته است انتقادات زیادی نیز به آن وارد است و منتقدان دولت معتقدند بیشترین تصمیمات اشتباهی که در دولت گرفته می‌شود به خاطر مشاوران حسن روحانی است که تعداد قابل توجهی از آنها متعلق به حزب اعتدال و توسعه است. «ابتکار» در هفته آینده به بررسی عملکرد این حزب در درون دولت حسن روحانی می‌پردازد.

روزنامه اعتماد، صفحه نخست امروز خود را به آشتی فقیهان شورای نگهبان اختصاص داده و در تیتر یک خود نوشته است: «اصلاح‌ذات البین» روزنامه اعتماد در ادامه توضیح داده است: بیست‌وششم مردادماه فضای رسانه‌ای کشور با خبری خاص و اظهاراتی متفاوت‌تر از عرف عمومی جمهوری اسلامی مواجه شد.

آیت‌الله محمد یزدی ‌به عنوان دبیرکل جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در جریان دیدار خود با «مسئولان مرکز بسیج اساتید و نخبگان حوزه علمیه قم» علاوه بر حسن روحانی و آیت‌الله علوی بروجردی، شمشمیر انتقاد بر مردی کشید که این روزها درست به اندازه دوری‌اش از قدرتمندترین کرسی دستگاه ‌قضا، حاشیه امن پیشینش ناامن شده و چپ و راست انتقاداتی را علیه او مطرح می‌کنند و این‌طور شد که صادق آملی لاریجانی پس از هاشمی‌رفسنجانی و آیت‌الله شبیری زنجانی شد سومین روحانی بلند پایه و نام‌آشنایی که یک عضو فقهای شورای نگهبان او را ملامت می‌کند.

اولین رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در مواجهه با انتقادات آیت‌الله یزدی، مشی سکوتش در برابر تخریب‌ها را نشکست و تنها به ابلاغ «سلام» و «درخواست شفا» برای او بسنده کرد؛ موضعی ۱۸۰ درجه مخالف آنچه صادق آملی‌لاریجانی پیش گرفت. دبیرکل جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در اظهاراتش از شایعه مهاجرت رئیس سابق دستگاه قضا به «نجف» و ماجرای «حوزه علمیه لاکچری» او شروع کرد و با سخنی گزنده او را به باد انتقاد گرفت و تعابیری به‌کار برد که تکرارشان حال که فصل آشتی فرا رسیده ضرورت ندارد، اما آیت‌الله آملی لاریجانی نیز با لحن غیر ملایم، آن انتقادات را پاسخ گفت؛ پاسخی که به جدال شیخین تعبیر شد.

آملی لاریجانی در نامه‌اش که ابتدا در پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع تشخیص منتشر شد و ۴۸ ساعت بعد و با بالاگرفتن واکنش‌ها و ورود مراجع تقلید به موضوع حذف شد ولی افکار عمومی و رسانه‌های جمعی چنین نکردند که نکردند.اینکه این دعوا چرا و چگونه آغاز شد یا اینکه ماجرای آن «جلسه کذایی شورای نگهبان» چه بوده، اما بعید نیست که در آینده در فضایی دوستانه بر معنی دقیق کلمه طلبگی ابهامات برطرف شود و اختلاف‌ها با شفافیت هرچه تمام‌تر روشن شود. در این میان قطعا احتیاجی به لاپوشانی نیست. اختلاف در چنین جمعی طبیعی و ضروری است، اما می‌شود این اختلافات را در محیط‌هایی به دور از هیاهو طرح کرد و براهین و ادله طرفین را شنید. اختلاف دو فقیه این شورا آن‌قدر قابل‌ توجه بود که اگر این جلسه به ‌جای پشت درهای بسته مقابل خبرنگاران برگزار می‌شد، سالن مملو از نمایندگان رسانه‌ها می‌شد. 

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود به بررسی وضعیت شاخص قیمت‌ها در میانه تابستان امسال پرداخته و در تیتر یک خود نوشته است: «رنگ تورم در ۳۱ استان کشور» روزنامه دنیای اقتصاد در ادامه توضیخ داده است: از تابستان پارسال تا تابستان امسال، رنگ و رخ تورم در جغرافیای کشور تفاوت چشمگیری کرد. بر اساس داده‌های مرکز آمار، استان کردستان با ثبت نرخ تورم ۱۲ ماهه ۸/ ۵۰ درصدی، در قله تورمی ایران در مرداد ماه قرار گرفته است. در حالی‌که در ماه مشابه سال قبل، ارتفاع قله تورمی ۳۸ درصد کمتر بود و قله در کرمانشاه قرار داشت. با این اوصاف، بازندگان اصلی بی‌ثباتی اقتصادی در طول یک سال اخیر، ساکنان استان‌های کردستان، چهارمحال و بختیاری، ایلام، خراسان‌شمالی و جنوبی، سیستان و بلوچستان، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد بوده‌اند که طبق آخرین آمار، با تورم حدود ۵۰ درصدی سروکار دارند و در محدوده قرمز تورمی به سر می‌برند.

در واقع محروم‌ترین استان‌های کشور، بیشترین ضربه را از تورم چشیده‌اند. جالب اینکه در مرداد سال قبل که تورم تک رقمی بود، سیستان و بلوچستان و بوشهر، باثبات‌ترین وضعیت را ثبت کرده بودند. نکته دیگری که به چشم می‌آید، تعمیق فاصله تورمی در استان‌های مختلف است. در سال قبل، فاصله قله تا کف تورم، بین استان‌های مختلف در سطح ۵ درصدی قرار داشت؛ اما با صعود قیمت‌ها در طول یک سال اخیر، فاصله قله از کف تورم در ماه گذشته به حدود ۱۵ درصد رسیده است. پس با اوج گرفتن تورم، احتمال ثبت قیمت‌های برابر کالاها و خدمات در جغرافیای مختلف کاهش می‌یابد.

کد خبر 387588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.