سیستم پایش بیومانیتورینگ مواد سمی در سد چم‌آسمان به بهره‌برداری رسید

سیستم پایش بیومانیتورینگ مواد سمی با استفاده از ماهی به شیوه ToxProtect به مناسبت هفته دولت صبح امروز سه شنبه –پنجم شهریور ماه- در محل سد چم آسمان به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نیاز وحدت پور صبح امروز در مراسم بهره برداری از سیستم پایش بیومانیتورینگ مواد سمی، اظهار کرد: با توجه به احتمال ورود آلودگی‌های مختلف و آلاینده‌های ناشناس به منابع تامین کننده آب و یا تاسیسات آبرسانی ناشی از عملیات خرابکارانه ( بیوتروریسم)، به‌کارگیری تکنولوژی‌ها و تمهیدات مدیریتی در جهت مقابله با بروز خطرات ناشی از ورود سموم به بدنه تاسیسات بهداشتی کشور و حفاظت منابع آب، وجود چنین سیستمی بیش از پیش احساس می شد.

وی با بیان اینکه به دلیل گستره فراوان ترکیبات سمی و نبود امکان تشخیص آنی و سریع، وجود تاسیسات آبی برای حفظ سلامت شهروندان بسیار اهمیت دارد، افزود: براین اساس بهره گیری از تنها روش تشخیص انتشار مواد سمی در پیکره‌های آبی و تاسیسات مرتبط در دنیا با نام روش بیومانیتورینگ در دستور کار متولیان امور آب کشور قرار گرفته است.

مدیر گروه کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه ای استان اصفهان اضافه کرد: از این رو با عنایت به وظایف حاکمیتی تعریف شده برای شرکت‌های آب منطقه ای، به منظور حراست و حفاظت هر چه بهتر منابع آب شرب شهروندان در برابر سموم و آلاینده‌های مختلف، شرکت آب منطقه ای اصفهان نسبت به تامین پیشرفته ترین ادوات اعلام خطر حضور مواد سمی در خروجی سد چم آسمان اقدام کرده است.

وحدت پور با بیان اینکه این سامانه پیشرفته از ارگانیسم زنده ماهی برای رصد کردن مداوم سلامت تاسیسات آبی بهره می برد، خاطرنشان کرد: ماهیان به دلیل مهره دار بودن و نیز بهره مندی از شبکه عصبی نزدیک ترین عملکرد و رفتار را در برابر حضور مواد سمی در آب از خود نشان می دهند.

وی افزود: همچنین دسترسی آسان و محلی به ماهیان آکواریومی ارزان قیمت مورد مصرف در این سامانه، هزینه های پایین بهره برداری و کاربری آسان را نیز در پی خواهد داشت.

مدیر گروه کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه ای استان اصفهان با اشاره به اینکه در این سامانه ۶۴ مسیر نوری در دو طرف محفظه اندازه گیری تعبیه شده است، ادامه داد: تعداد قطعی مسیرهای نوری توسط ماهی در دقیقه، نمایانگر وضعیت جسمانی این ماهی و سلامت آب است، در صورتی که این تعداد قطعی‌ها کم و زیاد شود سیستم اعلام خطر به طور خودکار شروع به کار می کند و در صورت تایید وجود مواد سمی اعلام خطر به صورت آنلاین به کاربر مخابره می شود.

وحدت پور در پاسخ به سوال خبرنگار ایمنا در مورد واکنش احتمالی حامیان حیوانات و محیط زیست به استفاده از یک موجود زنده (ماهی) در این پروژه، گفت: این گونه از ماهی‌ها مقاوم، زینتی و حساس است همچنین پس از شش ماه تعویض شده و به آکواریوم‌های بازار بازگردانده می شود. البته با وجود اینکه در تمام دنیا طرفداران حقوق حیوانات مخالف اجرای این طرح هستند اما آلمان همچنان طرح را متوقف نکرده و انجام می دهد. ساختار بدن این ماهی به انسان شباهت دارد به همین دلیل برای مشخص کردن میزان سمی بودن آب،مناسب است.

راه اندازی سیستم بیومانیتورینگ با اعتباری بالغ بر یک میلیارد تومان

همچنین مسعود سیدی پور مدیر دفتر محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه ای استان اصفهان در رابطه با جزئیات این پروژه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: سیستم بیومانیتورینگ با اعتباری بالغ بر یک میلیارد تومان راه اندازی شده است.

وی افزود: این سیستم از سد تنظیمی تا محل آبگیری تصفیه خانه بابا شیخ علی نصب شده است زیرا این منطقه با طول ۱۵۰ کیلومتر بازده آب شرب بیش از پنج میلیون جمعیت استان است و تاکنون در برابر ورود احتمالی و غیر طبیعی سموم و یا بیوتروریسم حفاظت نشده بود و قابلیت تشخیص چنین مواردی وجود نداشت.

سیدی پور اضافه کرد: حساسیت سیستم بیومانیتورینگ بسیار زیاد است و این دستگاه بیش از ۵۰۰ نوع سم را با استفاده از ماهی ها تجزیه و تحلیل کرده و به صورت آلارم های نوری و صوتی برای اقدام سریع و پدافندی انجام می دهد.

مدیر دفتر محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه ای استان اصفهان با تاکید بر لزوم پایش سموم در آب رودخانه، اظهار کرد: تاکنون در طول ۱۵۰ کیلومتر هیچ دسترسی برای پایش نداشتیم این دستگاه سموم را شناسی می کند تا با اقدام سریع از ورود آلاینده ها ممانعت کند.

وی با اشاره به اینکه در بررسی‌ها مشخص شد جلبک‌های دیاتومه در رودخانه سمی نیستند اما می توانند میزبان باشند، گفت: با این دستگاه آب شرب زیر نظر است، ماهی ها به کمک ما آمده اند و با تکنولوژی بالای دستگاه، ورود احتمالی هر گونه مواد سمی شناسایی شده و آلارم می دهد.

وحدت پور ابراز امیدواری کرد: ضمن تعمیم چنین سامانه هایی در تمامی تاسیسات آبی کشور، سلامت شهروندان ایرانی در برابر خطرات زیستی و بیوتروریسم بیش از پیش تضمین شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سد چم آسمان در استان اصفهان پس از سد لتیان در استان البرز، دومین سد کشور است که به سیستم بیومانیتورینگ مجهز می شود. این سد با مختصات طول جغرافیایی ۵۰,۲۰ و عرض جغرافیایی ۲۳,۱۲ در سه کیلومتری بالای پل کله و ۶۵ کیلومتری جنوب غربی اصفهان قرار دارد.

کد خبر 387347

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.