آشنایی با اختلال "شخصیت خودشیفته"

اختلال شخصیت خودشیفته شامل الگویی از خودمحوری، تفکر و رفتار متکبرانه، نداشتن حس همدلی و نیاز بیش از حد به شنیدن تحسین است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مفهوم خودشیفتگی (نارسیسم) از یک جوان اسطوره‌ یونانی برگرفته شده است که به انعکاس چهره خود در آب علاقه‌مند شد. فرد خودشیفته‌ تمایل دارد خود را برتر از دیگران بداند و به افراد دیگر توجه کمی می‌کند؛ این فرد اغلب خودخواه و مغرور است و میل فراوانی به جلب توجه دارد، اما داشتن تنها بعضی از این صفات به معنی ناسالم‌ بودن فرد از نظر روحی نیست. در ادامه شما را با بعضی از ویژگی‌های افراد خودشیفته‌ آشنا می‌کنیم:

چه مواقعی خودشیفتگی مشکل محسوب می‌شود؟

به عقیده کارشناسان زمانی که این صفات به روابط افراد آسیب برساند و تصور اشخاص از خودشان مختل شود، خودشیفتگی مشکل محسوب می‌شود. خودشیفتگی شدید می‌تواند به یک بیماری روانی تبدیل شود. زندگی افراد خودشیفته حول محور نیاز به تأیید شدن می‌چرخد. این افراد احساسات دیگران را نمی‌فهمند یا به آن اهمیت نمی‌دهند. آن‌ها متقاعد شده‌اند که خاص هستند و دیگران نیز باید این امر را تصدیق کنند.

اشتیاق بی‌پایان

"ستایش" چیزی است که یک خود شیفته دائما مایل به شنیدن آن است. اشتیاق این افراد برای ستایش‌ شنیدن بی‌حد است؛ اما این حس تنها در یک جهت پیش می‌رود، بنابراین بازگشتی در کار نیست. بنابراین چنانچه جریان مداوم چاپلوسی و تحسین حتی برای ثانیه‌ای متوقف شود، آن‌ها ممکن است خیلی سریع متخاصم یا پرخاشگر شوند.

اهمیتی به دیگران نمی‌دهند

احساسات دیگران برای افراد خودشیفته به هیچ وجه اهمیت ندارد. آن‌ها هرگز احساس همدلی نمی‌کنند. این افراد دیگران را به عنوان ابزاری برای دستیابی به آنچه می‌خواهند یا مانعی در سر راه خود می‌بینند. گاهی اوقات افراد خودشیفته قصد رنجش و آزار کسی را ندارند، بلکه تنها چشمان خود را بر احساسات دیگران می‌بندند.

 قلدر هستند

در پشت تجسم خودپسندانه یک فرد خودشیفته از خود، اغلب ترس از معقول نبودن پنهان است. وقتی کسی به عزت نفس این افراد آسیب می‌زند یا به آن‌ها توهین می‌کند، خودشیفتگان ممکن است بدزبانی، اهانت، بدرفتاری یا تهدید ‌کنند. بسیاری از مطالعات، خودشیفتگی را با سطوح بالای پرخاشگری و خشونت مرتبط دانسته‌اند.

روابط عاشقانه با یک خودشیفته

علائم خودشیفتگی ممکن است به چشم نیاید. خودشیفتگان اغلب جذاب و پرطرفدار هستند. اما با گذشت زمان، ممکن است سرد، بی‌پروا و بی‌رحم شوند و اغلب در جستجوی شریک زندگی جذاب‌تر یا بهتر، بی‌وفایی و خیانت کنند.

ارتباط با همتایان خود

به نظر می‌رسد افراد خودشیفته همسرانی را ترجیح ‌دهند که آن‌ها را ستایش و تمجید کنند یا در مقابل سردی و بی‌تفاوتی آن‌ها صبور باشند، اما معمولاً اینگونه نیست؛ خودشیفتگان با انواع شخصیت‌ها ارتباط برقرار می‌کنند و به احتمال زیاد رابطه خود را با سایر افراد خودشیفته ادامه می‌دهند.   

کد خبر 386754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.