۱۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۷
 زیره؛ ادویه محبوب جهان

زیره یکی از ادویه‌های محبوب جهان است که در کنار طعم‌دهندگی فوق‌العاده به غذاها، دارای خواص درمانی بسیاری است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، این ادویه در دو نوع  سبز و سیاه یافت می‌شود که نوع سیاه آن بومی ایران است؛ زیره سیاه به صورت خودرو در آسیای مرکزی، آسیای شرقی، اروپا، مناطق مدیترانه‌ای، آمریکای شمالی و هند رشد می‌کند. این دانه‌های ارزشمند حاوی آهن، فیبر، سدیم، کلسیم، منیزیم، فسفر، روی و منگنز است. همچنین انواع ویتامین‌ها و ترکیبات دارای خواص ضدالتهابی، ضدقارچی و ضدباکتریایی در زیره یافت می‌شود.

دانه‌های زیره که در اصل میوه‌های آن محسوب می‌شود با کم‌خونی، بی‌خوابی، بی‌اشتهایی، اختلالات تنفسی، مشکلات گوارشی، کولیک، مشکلات قلبی، سرفه، یبوست و حتی چاقی مبارزه می‌کند. وجود منابع غنی پتاسیم در این دانه‌های معجزه‌گر باعث ایجاد تعادل در الکترولیت‌های بدن، تنظیم فشار خون و تولید سلول‌های جدید می‌شود. آهن موجود در زیره نیز با کمک به تولید هموگلوبین و انتقال خون حاوی اکسیژن به تمام نقاط بدن، نقش مؤثری در پیشگیری از کم‌خونی دارد.

کلسیم زیره به راحتی جذب بدن می‌شود و فیبر بالای آن نقش مؤثری در بهبود وضعیت سیستم گوارشی و پیشگیری از بروز یبوست دارد. این ادویه به دلیل برخورداری از عنصر  فسفر بر تولید آنزیم‌های گوارشی اثر گذاشته و از مقدار مواد سمی که به کبد منتقل می‌شود، به میزان چشمگیری می‌کاهد. ملاتونین زیره به رفع مشکل بی‌خوابی کمک می‌کند و کافئین موجود در آن در درمان اختلالات تنفسی مؤثر است، زیرا با نرم‌کردن مخاط مجرای تنفسی، فرآیند تنفس و عبور هوا را تسهیل می‌کند.

از سوی دیگر وجود ویتامین‌های A و C، در کنار آهن و چند ماده معدنی دیگر  در زیره با تحریک فعالیت گلبول‌های سفید، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و توانایی آن  را برای مقابله با بیماری‌ها و مبارزه با رادیکال‌های آزاد ارتقاء می‌دهد. وجود گروه ویتامین‌های B نیز این ادویه را به درمانی برای مقابله با فراموشی، تقویت حافظه و بهبود عملکرد شناختی تبدیل کرده و بدین ترتیب از بروز بیماری‌های زوال شناختی، پیشگیری می‌کند.

زیره با تأثیر بر کاهش چربی‌های بدن و افزایش حجم توده عضلانی، در رفع چاقی و جلوگیری از بروز مجدد آن موثر است. از دیگر خواص این ادویه محبوب می‌توان به پیشگیری از رشد سلول‌های سرطانی به ویژه در نواحی سینه و روده بزرگ به دلیل وجود ترکیبات ضدسرطان فراوان اشاره کرد.

کد خبر 386742

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یک خواننده DE ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
    0 0
    بسیار مفید بود ممنون از زحمات شما.