۷ مزیت  آب آلبالو/  خطرات مصرف الکل

بیماری پارزی و فلج اندام‌ها، خطرات مصرف الکل، آنچه باید درباره «بوتاکس» بدانید، داروهای مُسکن و افزایش ریسک بیماری قلبی در بیماران آرتروزی و ۷ مزیت بی نظیر آب آلبالو را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطالعات نشان می دهد داروهای NSAID (ضدالتهابی غیراستروئیدی) که به کنترل درد و التهاب در افراد مبتلا به آرتروز کمک می کند، دارای عوارض جانبی برای قلب و عروق است.

در این مطالعه، ۷۷۴۳ بیمار آرتروزی با ۲۳,۲۲۹ گروه کنترل غیرآرروزی مقایسه شدند. نتایج نشان داد ریسک ابتلا به بیماری قلبی-عروقی در بین افراد مبتلا به ارتروز ۲۳ درصد بیشتر از افراد گروه کنترل بود.

همچنین مشخص شد ریسک نارسایی قلبی احتقانی در بین افراد مبتلا به آرتروز ۴۲ درصد بیشتر بود. بعلاوه خطر بیماری قلبی ایسکمیک ۱۷ درصد و ریسک سکته ۱۴ درصد در این گروه از افراد بیشتر بود.

محققان دریافتند حدود ۴۱ درصد از افزایش ریسک بیماری قلبی-عروقی در بین بیماران مبتلا به آرتروز به خاطر مصرف داروهای NSAID بود.

«آسلام آنیس»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «نتایج ما نشان می دهد بیماری آرتروز یک فاکتور مستقل پرخطر در ابتلا به بیماری قلبی-عروقی است و مصرف داروهای NSAID هم باعث افزایش خطرات ثانویه می شود.»

مصرف الکل چه خطراتی برای کبد دارد؟

یک فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد با تاکید به آسیب‌هایی که مصرف الکل به بیماران مبتلا به هپاتیت سی وارد می‌کند، گفت: در بیماران مبتلا به هپاتیت مزمن سی که الکل می‌نوشند، خطر بروز سیروز یا تنبلی کبد و سرطان کبد بیشتر و زودتر است.

سید موید علویان با اشاره به مضرات مصرف الکل بویژه در بیماران مبتلا به هپاتیت سی اظهارکرد: مصرف الکل نه‌تنها سبب آسیب رسیدن به کبد می‌شود بلکه با درمان هپاتیت سی نیز تداخل دارد.

وی افزود: مصرف الکل تولید چربی را در کبد افزایش می‌دهد و این موضوع به آسیب کبدی و سیروز منجر می‌شود. باید توجه کرد که مصرف الکل منجر به تداخل در نوسازی کبد می‌شود. حال هرچه مقدار بیشتری الکل مصرف شود، خطر آسیب کبدی هم بیشتر خواهد بود.

علویان با بیان اینکه نوع الکل مصرفی ارتباطی به ایجاد ضایعه ندارد، اظهارکرد: همه مشروبات الکلی مضر هستند و در صورت ادامه مصرف الکل امکان تجویز دارو جهت کنترل هپاتیت سی وجود ندارد بنابراین همه نوع مشروب الکلی و مصرف آن به هر مقدار برای کبد مضر است.

وی با بیان اینکه اثرات الکل و هاتیت سی بر کبد با یکدیگر خطر آسیب کبد را دوچندان می‌کنند، گفت: در بیماران مبتلا به هپاتیت مزمن سی که الکل می‌نوشند، خطر بروز سیروز (تنبلی کبد) و سرطان کبد بیشتر و زودتر است همچنین خطر مصرف الکل در زنان شدیدتر است.

علویان تاکید کرد: مصرف الکل حتی در مقادیر کم، مضر است. واقعا مصرف الکل به هر مقدار می‌تواند برای کبد مضر باشد.

بیماری پارزی و فلج اندام‌ها

یک متخصص ارتوپد گفت:ارتباط میان عصب‌ها و عضلات شایع‌ترین راه برای به وجود آمدن پارزی است.
 

جوان، ذبیح الله حسن زاده متخصص ارتوپد درباره بیماری پارزی اظهار کرد: در واقع پارزی موجب فلج یک اندام یا نیمی از بدن می‌شود و به دلیل اختلالاتی که در عصب فرد ایجاد شده بروز می‌کند، این بیماری در تمام سنین اتفاق می‌افتد، اما در کهن سالی و پیری بیشتر بروز می‌کند.

وی درباره علل ابتلا به پارزی بیان کرد: ارتباط میان عصب‌ها و عضلات شایع‌ترین علت برای به وجود آمدن پارزی است اما سکته مغزی، دیستروفی عضلانی و نخایی نیز از علل بروز پارزی محسوب می شوند، در زمان کودکی نیز افتادگی، ضربه شدید به سر، نرسیدن اکسیژن می‌توانند از علل مهمی در ابتلا پارزی در کودکی باشد همچنین سکته‌های مغزی ناشی از ضربات شدیدی به مغز که باعث خونریزی شود، تومورهای مغزی، مننژیت و آبسه موجب ایجاد پارزی می‌شود.

عوارض و درمان بیماری پارزی

حسن زاده گفت: آسیب‌هایی که به اندام‌های حرکتی فرد در این بیماری وارد می‌شود می‌تواند موجب بی حرکتی کامل یا نیمی از بدن شود، افرادی که دچار پارزی خفیف شده اند تنها کمی اندامشان لمس می‌شود، ولی اگر فردی مبتلا به همی پارزی شود حتما قسمت‌های حرکتی فرد از کار می‌افتد.

متخصص ارتوپد درباره عوارض این نوع عارضه متذکر شد:فرد احساس ضعف شدید در عضلات می‌کند و می تواند منجر به فلجی بیمار و کاهش توانایی حرکتی فرد شود.
وی اظهار کرد: فرد هنگام ایستادن تعادل مناسبی ندارند و راه رفتن برایش بسیار سخت خواهد بود و ممکن است فرد در حرف زدن دچار مشکل و در هضم غذا اختلالاتی ایجاد شود، حتی موجب افسردگی خواهد شد.

حسن زاده درباره درمان پارزی گفت: هدف اصلی درمان، تقویت عضلات ضعیف و جلوگیری و مهار انقباض عضلانی است.

وی تاکید کرد: درمان با استفاده از داروها باید با نظرات پزشک مربوطه انجام شود و گاهی با کوتاه کردن و تغییر شکل دادن می‌توان این نوع عارضه را درمان کرد.

آنچه باید درباره «بوتاکس» بدانید

یک متخصص پوست با بیان اینکه بوتاکس سرطان زا نیست، گفت:بوتاکس باید با مواد استاندارد و توسط متخصص پوست یا جراح پلاستیک انجام شود.

امیرهوشنگ احسانی، متخصص پوست، درباره «بوتاکس و مفید یا غیرمفید بودن آن»، اظهار کرد: بوتاکس اگر درست استفاده شود بسیار خوب است، اما برای افتادگی‌ها و چروک‌های خیلی شدید پوست کارایی وفایده‌ای ندارد.

وی ادامه داد: تزریق بوتاکس بسیار مهم است و این کار باید توسط متخصص انجام شود؛ ضمن اینکه ماده‌ای که تزریق می‌شود باید استاندارد باشد. متأسفانه موادی که برخی افراد برای بوتاکس تزریق می‌کنند معلوم نیست از کجا آمده و قاچاق است و باعث ایجاد عوارض برای بدن می‌شود.

احسانی افزود: این دو موضوع مهم دو معیاری هستند که باعث می‌شوند یک بوتاکس درست باشد؛ در نتیجه اگر این معیارها رعایت شود، مطمئنا بوتاکس خوب خواهد بود، عارضه‌ای نداشته و سرطان‌زا نیست.

این متخصص پوست یادآور شد: متأسفانه اکنون برخی آرایشگرها نیز این کار را می‌کنند که این به دلیل نظارت ضعیف بر کار آنهاست و هیچ جای دنیا اینطور نیست؛ البته بحث تزریق بوتاکس توسط پزشکان عمومی بحثی جداست، اما همیشه توصیه می‌شود که تزریق بوتاکس توسط متخصص پوست و جراح پلاستیک انجام شود.  

وی اضافه کرد: پزشک عمومی اگر آناتومی صورت را بداند و دوره لازم را برای انجام بوتاکس گذرانده باشد، می‌تواند این ماده را تزریق کند، اما در دوره‌های آموزشی پزشک عمومی به آنها چنین آموزش‌هایی داده نمی‌شود؛ در نتیجه باید گفت که انجام بوتاکس باید توسط متخصص صورت گیرد.

احسانی در پاسخ به این پرسش که «چند بار می‌توان بوتاکس را انجام داد؟»، گفت: در طول سال حداکثر دو بار می‌توان بوتاکس کرد، اما اینکه در طول عمر چند بار می‌توان این کار را کرد، زمان مشخصی وجود ندارد و مشکلی در تکرار آن نیست؛ ضمن اینکه باید گفت از نظر علمی بوتاکس سرطان‌زا نیست.

۷ مزیت بی نظیر آب آلبالو

آب آلبالو یک نوشیدنی محبوب با چندین مزیت سلامتی از جمله تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود حافظه و کمک به بهتر به خواب رفتن است.

از مزایای احتمالی آب آلبالو می توان به علائم نقرس کمتر، بهبود بینایی و سیستم ایمنی قوی تر اشاره کرد.

برخی از مزایای سلامتی نوشیدن آب آلبالو:

۱-علائم کمتر نقرس

نقرس نوعی ورم مفاصل است که معمولاً در یک زمان به یک مفصل مبتلا می شود. باعث ایجاد درد، تورم و قرمزی می شود. در یک مطالعه مشخص شد افرادی که عصاره آلبالو می خورند، حملات مکرر نقرس ندارند.  

۲-آنتی اکسیدان ها

آنتوسیانین ها آنتی اکسیدان هستند. آنتی اکسیدان ها موادی هستند که ممکن است برخی از انواع آسیب های سلول ها را متوقف یا کند کنند.

۳-سیستم ایمنی قوی تر

برخی تحقیقات نشان داده اند که آنتوسیانین های موجود درآلبالو می توانند به مبارزه با باکتریها کمک کنند. این می تواند با مقابله با بیماریهای جزئی مانند سرماخوردگی، به حمایت از سیستم ایمنی بدن کمک کند. آنتوسیانین ها از منابع طبیعی، ممکن است خاصیت ضد میکروبی داشته باشند. این بدان معنی است که می توانند ارگانیسم های کوچکی به نام میکروب ها را از بین ببرند، مانند باکتری هایی که باعث بیماری می شوند.

۴- بهبود بینایی

آنتوسیانین های موجود در آلبالو ممکن است به بهبود افرادی که مبتلا به گلوکوم هستند کمک کند. گلوکوما نوعی فشار مایع در داخل چشم است که می تواند باعث از بین رفتن بینایی شود.

۵-بهبودی التهاب بعد از ورزش

پس از انجام ورزش قابل توجه، برخی از افراد التهاب را در مجاری هوایی خود تجربه می کنند. نوشیدن آب آلبالو به جلوگیری از علائم التهاب کمک می کند.

۶-تقویت حافظه کوتاه مدت 

مصرف آب آلبالو سبب پیشرفتهای جزئی در حافظه کوتاه مدت می شود.

۷- خواب بهتر

آب آلبالو به کیفیت خواب و مدت زمان خواب کمک کند. آب آلبالو می تواند میزان ملاتونین را در بدن بالا ببرد. ملاتونین مولکولی است که به حفظ خواب طبیعی کمک می کند.

کد خبر 385470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.